HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin
"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.
"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.
Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."
Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos et pysty pätkimään kiusaajiasi turpaan, niin ihan oikein sulle.
Ihan sairasta uhrin syyllistämistä.
Mitenhän Lehtonen olisi pärjännyt 7-9 vuotiaana tyttönä, jota kolme poikaa kiusasi kotimatkalla haukkumalla, lyömällä, tönimällä ojaan, sylkemällä ja jopa potkimalla kun olin maassa.
Olisi sivaltanut poikia verbaaliseti niin, että pojat olisivat juosseet itkien mamman helmoihin. Kiusaaja kiusaa tasan niin kauan kun saa tuntea valtaa. Kun vallantunne viedään pois, kiusaamiselta lähtee pohja.
Luuletko etten tehnyt niin. Silloin löivät pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän Lehtonen olisi pärjännyt 7-9 vuotiaana tyttönä, jota kolme poikaa kiusasi kotimatkalla haukkumalla, lyömällä, tönimällä ojaan, sylkemällä ja jopa potkimalla kun olin maassa.
Olisi sivaltanut poikia verbaaliseti niin, että pojat olisivat juosseet itkien mamman helmoihin. Kiusaaja kiusaa tasan niin kauan kun saa tuntea valtaa. Kun vallantunne viedään pois, kiusaamiselta lähtee pohja.
Et tehnyt, kun kiusaaminen jatkui. Tarpeeksi kovaa kun sivaltaa, pojille tulee itku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtosen neuvohan oli nimenomaan väkivalta.
Kerroin esimerkin siitä, että ei se ole.
Kyllä se loppuisi sillä, että jokainen sivustakatsoja uskaltaisi yhtenä rintamana paheksua kiusaamista avoimesti ja puuttua asiaan. Ei kukaan jaksaisi härkkiä ja sorkkia, ellei saisi sillä minkäänlaista ihailua tai pönkitystä omalle egolleen. Tai huomaisi muiden ympärillä alkavan varoa häntä. Kun äly loppuu voima jatkaa.
Hänellä on pointtinsa. Ennen tapeltiin rehdisti ja homma oli siinä. Jos homma karkasi käsistä, opettaja veteli remmillä persiille. Nykyisin hymistään ja puhutaan kivakouluista eikä kiusaaminen lopu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtosen neuvohan oli nimenomaan väkivalta.
Kerroin esimerkin siitä, että ei se ole.
Väkivaltaa se on henkinen väkivaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Napakka potku munille niin loppuu pojilta kiusaamishalut hyvin äkkiä.
t. kokemusta on
Lehtonen puhuu itsepuolustuksesta. Se pitäisi jokaisen osata. Muuten joutuu kiusatuksi eikä selviä elämässä kovinkaan hyvin.
Pöyhönen jauhaa paskaa ja kiusaajien hakkaamisessa tai eliminoinnissa tulisi oikeusjärjestelmän tulla vastaan tuomioissaan. Pehmeät keinot on tähän kohtaan jo kokeiltu ja punnittu - ja todettu täysin tehottomiksi.
Jassoo. Kyllä nyt harmittaa, että en tuota aikoinaan itse tajunnut. Olisi vaan pitänyt hakata ne viisi rehvakasta ja väkivaltaista poikaa ihan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Jassoo. Kyllä nyt harmittaa, että en tuota aikoinaan itse tajunnut. Olisi vaan pitänyt hakata ne viisi rehvakasta ja väkivaltaista poikaa ihan yksin.
Noinhan se menee, jos kapasiteetti ei riitä tappelemaan verbaalisesti. Moni fiksu lapsi on "kampittanut" kiusaajat älyllä, ei niinkään voimalla.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on pointtinsa. Ennen tapeltiin rehdisti ja homma oli siinä. Jos homma karkasi käsistä, opettaja veteli remmillä persiille. Nykyisin hymistään ja puhutaan kivakouluista eikä kiusaaminen lopu koskaan.
Ennen oli tasan ihan yhtä paskaa, ja sinä mielessä jopa paskempaa ettei näistä asioista edes silloin keskusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pieni ja hento tyttö ala-asteella. Osa luokan kovistytöistä yritti kiusata, jäi yhteen kertaan antaessani tuplasti takaisin. Kukaan ei ole sen jälkeen yrittänyt kiusata. Kyllä, olen samaa mieltä, väkivalta lopettaa v*ttuilun.
Kyllä.
Minä sanoin kiusaajalle, että lyöt vielä kerran niin lopetan kiusaamisen siihen.
Ei uskonut, niin otin seuraavalla tunnilla kättä pidempää avuksi.
Lyöminen loppui kun p*skapää tajusi, että olen valmis menemään miten pitkälle tahansa.
Kiusaaminen jättää elinikäiset arvet. Myönnän olevani osittainen sosiopaatti. Inhoan väkivaltaa, olen hyvin empaattinen ihminen enkä tekisi pahaa kärpäsellekään. Mutta yksi poikkeus on: jos joku yrittäisi kiusata, en kokisi minkäänlaista empatiaa tätä henkilöä kohtaan. Jos tietäisin etten tule jäämään kiinni, tilanne päättyisi todella surullisesti kiusaajan kan
Toivon todella, ettei tätä yläpeukuteta siksi, että ajatuksiani pidettäisiin jotenkin hyvinä. Ne eivät ole sitä.
En edes halua kertoa miten saattaa käydä jos joku yrittää kiusata, eikä kiinni jäämisen vaaraa ole. Minulle ei ole juurikaan väliä sillä kuka kiusaaja on. Kaikki teini-ikäiset ja siitä ylöspäin ovat sellaisia, joita kohtaan en tunne minkäänlaista empatiaa.
Ja vaikka kiusaaminen minun tapauksessani loppuikin siihen kun "annoin takaisin", niin ei sekään hyvä vaihtoehto ollut. Sain täysin hullun maineen, ja osuma hieman eri kohtaan olisi tehnyt lopun muustakin kuin kiusaamisesta. Kiusaajat ovat raukkoja ja alinta saastaa. Kohde on aina niin paljon heikompi, yleensä kaikista heikoin, ettei ole vaaraa hävitä itse. Jos hävitään, saatetaan hakea kaverit avuksi. Ei se mene niin kuin Karate Kid-leffoissa, että kiusattu voittaa kiusaajan "reilussa tappelussa", paha saa palkkansa ja lopulta kiusaaja muuttuu hyväksi tyypiksi.
Tässä ketjussa kirjoittaa montakin kiusaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli tasan ihan yhtä paskaa, ja sinä mielessä jopa paskempaa ettei näistä asioista edes silloin keskusteltu.
Vielä ysärillä opettajat tasan huomasivat, kun yhtä oppilasta tönittiin ja pilkattiin ringissä pihalla. Käveli ohi katsellen muualle. Nykyään sentään tiedetään, että vastuuseen voi joutua myös puuttumatta jättämisestä. Ei sillä että oikeasti joutuisi, mutta ehkä vielä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ysärillä opettajat tasan huomasivat, kun yhtä oppilasta tönittiin ja pilkattiin ringissä pihalla. Käveli ohi katsellen muualle. Nykyään sentään tiedetään, että vastuuseen voi joutua myös puuttumatta jättämisestä. Ei sillä että oikeasti joutuisi, mutta ehkä vielä joskus.
Puhdasta paskaa, että kukaan ikinä joutuisi vastuuseen puuttumatta jättämisestä. Joka päivä kouluissa opettajat jättävät puuttumatta kiusaamiseen. MITÄÄN ei seuraa kenellekään muulle kuin kiusatulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se menee edelleen. Opettajat kyllä tasan varmasti huomaavat, mitä heidä silmiensä alla tapahtuu, mutta eivät joko uskalla tai välitä puuttua. Pahimmillaan opettaja on se, joka aiheuttaa kiusaamisen tai on jopa itse kiusaaja.
Se ei ole sattumaa, että kiusatuksi päätyvät heikoimmat yksilöt, jotka eivät uskalla tai osaa pistää hanttiin. Jos jokainen osaisi puolustaa itseään ja saisi taustatukea muulta luokalta, kiusaaminen loppuisi hyvin äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pienikokoinen ja heikko lyö isoa ja vahvaa ilman ettei saa pahemmin köniinsä?
Ja ei, oikea vastaus ei ole, että pienikokoinenkin voi aina kehittyä kaikkein vahvimmaksi.
Bodaus ja kamppailulajien treenaus? Muuten on vähän selittelyn makua.
Niin no. Se on mukava ottaa mahdollisesti vuosia ensin turpaan, jos sattuukin olemaan vanhempi kiusaaja kyseessä.
-eri
Poliisiasia, pahoinpitely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se menee, jos kapasiteetti ei riitä tappelemaan verbaalisesti. Moni fiksu lapsi on "kampittanut" kiusaajat älyllä, ei niinkään voimalla.
No minä olin ala-asteella se parhain oppilas. Hiljainen tyttö, joka tykkäsi koulusta. En minä ollut, enkä ole edelleenkään verbaalisesti lahjakas. Vahvuuteni on matematiikka ja fysiikka.
Kyllä pelottaa. Kyse on aikuisuudesta, vanhemmuudesta ja auktoriteetistä.