HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin
"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.
"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.
Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."
Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan ainakin vähäisempi kiusaaminen loppui alkuunsa, kun mottasin kiusaajaa nyrkillä nenään. Olimme molemmat tyttöjä ja vähän toisella kymmenellä.
Yksi isä kertoi, että hänen lastaan kiusattiin eikä koulun kokoukset ja toimet auttaneet mitään. Hän meni odottamaan koulumatkan varrelle, kun kiusaaja tuli koulusta ja otti tätä rinnuksista kiinni ja ravisti. Sanoi, että nyt selviät tällä, mutta jos vielä kiusaat, lähtee hampaat. Kiusaaminen loppui siihen.
Ei tarvitse ravistaa. Minä pieni ja hoikka 159 cm pitkä nainen kävelin kohti teinipoikaporukkaa ja pidin korkealla kädessäni nelosluokkaa käyvän poikani reppua, jonka he olivat sotkeneet.
Kaksi lähti mopolla karkuun heti kun näkivät minut. Ne jotka siihen jäivät olivat hyvin hiljaista porukkaa.
En huutanut ta
Kiusaajille riitti se tieto, että tällä lapsella on vanhemmat, jotka seisoo hänen takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luontohan on julma. Syö tai tule syödyksi. Jotain samaa näen kiusaamisessakin pohjimmiltaan.
Sairashan sinä olet. Sivistyneessä yhteiskunnassa on lait ja käytöskoodisto. Ihan jokaisen tulisi saada käydä koulussa, töissä ja ihan missä tahansa, ilman että hänen täytyy olla valmis taistelemaan hengestään.
Sinut ja kaltaisesi voisi lähettää jonnekin saarelle hakkaamaan toisianne, että normaalit ihmiset saisivat elää rauhassa ja keskittyä hyviin asioihin.
Joutuisit lähettämään sinne puolet suomalaisista eikä siitä olisi hyötyä. Uusia kiusaajia tulee kuin sieniä sateella.
Kiusaaminen on piilosallittua. Kiusaajat menestyvät kyynärpäillään ja opettavat lapsensa samanlaisiksi. Työpaikoilla kiusaaminen on osa organisaation toimintaa. Ne, joista ei tykätä tai ovat uhka omalle uralle
Eihän tuossa ollut kysymys kiusaamisesta, vaan häiriintyneestä väkivallan ihannoinnista.
Se on täysin totta, että jos kiusaajajätteeltä hakataan hampaat kurkkuun, se saastainen jäte yleensä lopettaa siihen ja se on aivan oikein, jos läjä paskaa saa sitä, mitä ansaitseekin. Yhtään minkäänlaista sääliä en kiusaajaa kohtaan tunne vaikka tälle tapahtuisi mitä. Ei ne ole ihmisiä.
Ongelma tuossa on vaan se, että välttämättä likimainkaan kaikilla kiusatuilla ei ole riittävää voimaa pistaa kiusaajajätettä rullalle ja pakettiin.
Varmasti on tapauksia, joissa tuo Erikoisjoukkomiehen keino toimii ja on toiminut. Mutta kun itse mietin peruskiusaamisasetelmaa, niin kiusaaja on yleensä kiusattuaan isokokoisempi (en itse tunnista yhtäkään tapausta, jossa kiusaaja olisi pyrkinyt edes omankokoistaan haastamaan) ja hänellä on hovi ympärillään toisin kuin kiusatulla, joka yleensä yksin.
Siihen nähden vaatimus antaa takaisin kiusaajalle samalla mitalla kuin hän itse antaa, on tietysti lähtökohtaisesti vaikea rasti kiusatulle (vähintään sitä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pieni ja hento tyttö ala-asteella. Osa luokan kovistytöistä yritti kiusata, jäi yhteen kertaan antaessani tuplasti takaisin. Kukaan ei ole sen jälkeen yrittänyt kiusata. Kyllä, olen samaa mieltä, väkivalta lopettaa v*ttuilun.
Inhoan väkivaltaa, olen hyvin empaattinen ihminen enkä tekisi pahaa kärpäsellekään. Mutta yksi poikkeus on: jos joku yrittäisi kiusata, en kokisi minkäänlaista empatiaa tätä henkilöä kohtaan. Jos tietäisin etten tule jäämään kiinni, tilanne päättyisi todella surullisesti kiusaajan kan
Et sinä mitään vakivaltaa inhoa, vaan haaveilet siitä.
Jokaiselle ansionsa mukaan. Miksi kiusaajia pitäisi sääliä.
Tätä minäkin ihmettelen. Itse en tiedä sitten niin ensimmäistäkään syytä, miksi kiusaajaa pitäisi pitää ihmisenä tai kohdella sellaisena. Ne ovat silkkaa jätettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan ainakin vähäisempi kiusaaminen loppui alkuunsa, kun mottasin kiusaajaa nyrkillä nenään. Olimme molemmat tyttöjä ja vähän toisella kymmenellä.
Yksi isä kertoi, että hänen lastaan kiusattiin eikä koulun kokoukset ja toimet auttaneet mitään. Hän meni odottamaan koulumatkan varrelle, kun kiusaaja tuli koulusta ja otti tätä rinnuksista kiinni ja ravisti. Sanoi, että nyt selviät tällä, mutta jos vielä kiusaat, lähtee hampaat. Kiusaaminen loppui siihen.
Ei tarvitse ravistaa. Minä pieni ja hoikka 159 cm pitkä nainen
Mun mittapuulla sinä nimenomaan olet pitkä, et lyhyt, vaikka oletkin keskivertoa lyhyempi. Olisin halunnut nähdä sinun tekevän tuon 140 cm pituisena.
Vierailija kirjoitti:
Tosi "hyvä" neuvo. Olo oli, jos mahdollista, niin vieläkin kamalampi, kun lähdin nenä verta valuen, adrenaliinista vapisten ja silmät vettä valuen kävelemään kotiin naurunremakan ja solvausten kera.
Kyllä teini-ikäinen poika oli liikaa soittoa ja piirustusta harrastavalle tytölle.
Ei kaikista ole tappelemaan, eikä pidä ollakaan.
Olisi varmaan Lehtosen pitänyt seisoa vieressä ja karjua, että et yritä tarpeeksi senkin luovuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisestikin väkivalta ja kosto ovat aliarvostettuja keinoja ratkaista koettu kaltoinkohtelu.
Ne ovat ainoat keinot jotka taatusti tasaavat tilanteen.
Ketju täynnä näitä hörhöjä, joiden mukaan 10-vuotias heikko tyttö on yht'äkkiä kaikkein vahvin ja voittaa muut.
Minä olin sellainen tyttö. Koulussa oli yksi poika, joka hakkasi poikia ja pilkkasi tyttöjä. Kerran käytävällä se tuli kiusaamaan. Nolasin sen kaikkien kuullen, kun tiesin siitä jotain. Sen jälkeen kiersi minut kaukaa. Ei kiusannut enää muitakiin niin paljon ja sitten hävisi koko koulusta. Kiusaaminen vaatii, että kiusattu pelkää. Rohkean kimppuun ei ole niin helppoa käydä.
Okei. Mitä olisit tehnyt, jos et olisi tiennyt pojasta mitään asioita? Useimmilla kun ei ole tuollaista etua puolellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ravistaa. Minä pieni ja hoikka 159 cm pitkä nainen
Mun mittapuulla sinä nimenomaan olet pitkä, et lyhyt, vaikka oletkin keskivertoa lyhyempi. Olisin halunnut nähdä sinun tekevän tuon 140 cm pituisena.
140 cm 29-vuotias äiti on melko harvinainen.
Yksikään sota ei ole loppunut ymmärtämällä ja paijaamalla päätä. Yksikään kiusaamistapaus ei myöskään lopu niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pieni ja hento tyttö ala-asteella. Osa luokan kovistytöistä yritti kiusata, jäi yhteen kertaan antaessani tuplasti takaisin. Kukaan ei ole sen jälkeen yrittänyt kiusata. Kyllä, olen samaa mieltä, väkivalta lopettaa v*ttuilun.
Inhoan väkivaltaa, olen hyvin empaattinen ihminen enkä tekisi pahaa kärpäsellekään. Mutta yksi poikkeus on: jos joku yrittäisi kiusata, en kokisi minkäänlaista empatiaa tätä henkilöä kohtaan. Jos tietäisin etten tule jäämään kiinni, tilanne päättyisi todella surullisesti kiusaajan kan
Et sinä mitään vakivaltaa inhoa, vaan haaveilet siitä.
Jokaiselle ansionsa mukaan. Miksi kiusaajia pitäisi sääliä.
Tätä minäki
Minä ainakin koen että sinä ja moni muu tässä ketjussa on myöskin kiusaaja. Te selvästi halveksitte kaikkia niitä ihmisiä, joita kiusataan tai jotka ovat kuolleet kiusaamisen seurauksena, koska eivät ole kyenneet puolustautumaan.
Hän on täysin oikeassa. Minua kiusattiin ala-asteella, kun kerran "pimahdin" ja hakkasin kiusaajaa niin, että opettajan piti irrottaa minut hänestä väkisin, kiusaamista ei enää koskaan tapahtunut.
Varmasti EJ-miehen kohdalla asia on niin kuin sanoo, mutta ei monellakaan kiusatulla ole mitään mahkuja tehdä samaa. Siihen heidän kiusaamisensakin perimmiltään perustuu.
"140 cm 29-vuotias äiti on melko harvinainen. "
Harvinainen, mutta ei mahdottomuus. 150 cm pituisia naisia on aika paljon, ja voin sanoa, ettei sellainen pelota kovinkaan monta isokokoista kiusaajaa, vaikka tämä kuinka kanniskelisi lapsensa reppua.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti EJ-miehen kohdalla asia on niin kuin sanoo, mutta ei monellakaan kiusatulla ole mitään mahkuja tehdä samaa. Siihen heidän kiusaamisensakin perimmiltään perustuu.
Kiusaajat ovat monesti pelkureita, jolla menee kakki housuun heti, kun joku sanoo takaisin kovemmin. Ei tarvitse löydä saadakseen kiusaajalta itkun tulemaan ja kiusaamisen loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on mahdollisuus lyödä toista henkisesti. Ei takaisin antamisen tarvitse välttämättä olla nyrkin isku. Sanat satuttavat monesti paljon enemmän kuin teot.
Eli jos et pysty pätkimään kiusaajiasi turpaan, niin ihan oikein sulle.
Ihan sairasta uhrin syyllistämistä.
Mitenhän Lehtonen olisi pärjännyt 7-9 vuotiaana tyttönä, jota kolme poikaa kiusasi kotimatkalla haukkumalla, lyömällä, tönimällä ojaan, sylkemällä ja jopa potkimalla kun olin maassa.
Ammattikasvattajana ajattelen samoin. Pehmeitä, inhimillisiä keinoja voidaan käyttää 5 vuotta ja kiusaaminen vain jatkuu. Se on hiton pitkä tie ja hyvin tehoton. Joku toinen taas tinttaa kerran takaisin ja kiusaaminen loppuu siihen. Omia lapsia kannustan PUOLUSTAMAAN itseään, enkä kotona marmata, jos siinä on tullut tintattua kiusaajaa vähän kipeästi.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos et pysty pätkimään kiusaajiasi turpaan, niin ihan oikein sulle.
Ihan sairasta uhrin syyllistämistä.
Mitenhän Lehtonen olisi pärjännyt 7-9 vuotiaana tyttönä, jota kolme poikaa kiusasi kotimatkalla haukkumalla, lyömällä, tönimällä ojaan, sylkemällä ja jopa potkimalla kun olin maassa.
Olisi sivaltanut poikia verbaaliseti niin, että pojat olisivat juosseet itkien mamman helmoihin. Kiusaaja kiusaa tasan niin kauan kun saa tuntea valtaa. Kun vallantunne viedään pois, kiusaamiselta lähtee pohja.
Mattopuukolla kairaa luuhun asti.. kiusaaminen loppu aika pian. Heti.