Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin kiltteyttä on alettu pitämään huonona piirteenä?

Vierailija
09.09.2025 |

Olen vakavissani järkyttynyt, kun työharjoitteluni päättyi ja tuli arvioinnin aika.

En saanut huonoa palautetta mistään paitsi siitä, että olen liian hellä ja kiltti. Ihmisten kanssa työskennellään ja sellaisessa työssä missä minusta olisi suotavaa olla hellä ja kiltti. 

En osannut edes kuvitella, että huono palaute voisi koskea omasta mielestäni tavallaan hyvää ja toivottua piirrettä. 

Miestäni myös ärsyttää, kun olen kuulemma huono kasvattaja ja siinäkin syynä se että olen kiltti. 

Alkaa tuntua, että olen jotenkin viallinen tai huono ihminen vaikka haluan vain hyvää muille ihmisille. 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Työkkäri testasi minua kerran sen tiimoilta mihin hommiin sopisin. Sopisin minne vaan... mutta pitivät pitkän saarnan siitä että multa puuttuu kunnianHIMO kokonaan. Heille se oli tarpeellinen ja hyvä ominaisuus. Minä pidän kunnianhimoa jotenkin arveluttavana ominaisuutena. En siis tee mitään tyydyttääkseni kunnianHIMOANI. 

Tämä menee ohi aiheen, mutta ihmiset määrittelevät kunnianhimon eri tavoin. Kasarinuorena pidin kunnianhimoisia juppeina, joille tärkeää oli vain raha ja asema. Nyt viisikymppisenä koen jopa itseni kunnianhimoiseksi, kun kyse on minulle tärkeistä asioista, joissa haluan tulla paremmaksi ja saada jotain "näkyvyyttäkin". Ja silti en pidä itseäni yhtään sen kylmempänä ihmisenä kuin ennen.

Varmaan se kiltteyskin voidaan maallikkotasolla määritellä miten vaan. Jollekin se voi tarkoittaa ehkä jopa sellaista lammasmaisuutta, jossa ei kanneta vastuuta asioista "mää oon vaan täällä töissä teen vaan mitä käsketään emmäätiiä". No, itselleni se on pääsääntöisesti ihan myönteinen luonnehdinta, mutta yhden ihmisen sanoille ei kannata antaa liikaa painoarvoa.

Vierailija
42/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on vapaa-aikana kuvannut joku kamalan tyyppinen ihminen liian kiltiksi.

Tiedätte varmaan, jättikokoinen nainen jolla möreä ääni ja joka komentelee muita eikä todellakaan elä vaikka nyt nykypäivän varhaiskasvatusoppien mukaan jos siihen verrataan vaan on myös ilkeä. :D

Mieluummin kiltti kun sellainen. Kiltti sanana on vähän hassu ja jotkut käyttää sitä negatiiviseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostelijoiden pitäisi määritellä kiltteys hyvin tarkasti, muuten tulee 95% varmuudella molemminpuolisia väärinkäsityksiä.

Vierailija
44/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki narsistit vihaa salaa empatiakykyä ja kiltteyttä. Paholainen vihaa kiltteyttä koska se on siitä niin imelää.

Vierailija
45/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttimiehenä tiedän mistä puhut, naiset ei arvosta😢

Vierailija
46/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se huonoa, jos olet niin kiltti, että kiltteyden aihettamat sivuvaikutukset (uupuminen, kiire, ahdistuminen, marttyyrointi esim.) aiheuttavat sulle vaikeuksia tai huonoa oloa. Jos ei, niin tuskin kiltteydessä mitään pahaa on.

Eivät noi ole kiltteyden oireita. Voi olla kiltti vaikka tekisi vain kohtuudella töitä ahdistumatta tai olematta marttyyri. Itseään voi kohdella myös hyvin niiden muiden lisäksi.

Vierailija
47/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alistut kaikkeen, teet työt muidenkin puolesta, jne. Silloin sinusta tulee äkkiä hyväksikäytettävä kynnysmatto, kun työpaikalla yleensä on aina niitä muita, jotka todellakin pitävät puolensa. "

Nyt tulee kuva, että puolensa pitävät ihmiset ovat niitä sellaisia, jotka käyttävät muita ( kilttejä) hyväkseen.

Eihän ongelma ole kiltin kiltteys, vaan toisten kusipäisyys.

Vierailija
48/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla mukava kuitenkin vaikka ei saa olla kiltti. Se on sellainen arvoitus jota kaikki ei osaa.

Vierailija
49/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltteys on hyvä kun se on ystävällisyyttä ja empaattisuutta, mutta kynnysmattona oleminen ja jämäkkyyden puuttuminen silloin kun sitä tarvitaan on huono asia. 

Vierailija
50/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on tätä feminististä naisvihaa. Feministit eivät oikein arvosta mitään perinteisiä naiseuden piirteitä ja kannustavat naisia olemaan sellaisia kliseisiä huonosti käyttäytyviä miehiä.

Vierailija
51/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on vapaa-aikana kuvannut joku kamalan tyyppinen ihminen liian kiltiksi.

Tiedätte varmaan, jättikokoinen nainen jolla möreä ääni ja joka komentelee muita eikä todellakaan elä vaikka nyt nykypäivän varhaiskasvatusoppien mukaan jos siihen verrataan vaan on myös ilkeä. :D

Mieluummin kiltti kun sellainen. Kiltti sanana on vähän hassu ja jotkut käyttää sitä negatiiviseen.

Tämä viesti kuvaa hyvin yhtä kiltteyteen liittyvää ongelmaa. Moni tekeytyy kiltiksi olematta sitä. Kiltti ihminen ei kuvaile toisia niin kuin sinä teet. Itse asiassa voisi ajatella, että olet jopa... ...ilkeä. Eikä tämä ole naurun asia. 

Vierailija
52/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle, kiltti voi olla niin että osaa pitää puolensa.

Vierailija
53/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et osaa laittaa rajoja hankalille ihmisille, kiltteys on ongelma.

Kiltteys ei ole koskaan ongelma. Maailma olisi paljon parempi paikka jos olisi enemmän kilttejä ihmisiä.

Vierailija
54/54 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se huonoa, jos olet niin kiltti, että kiltteyden aihettamat sivuvaikutukset (uupuminen, kiire, ahdistuminen, marttyyrointi esim.) aiheuttavat sulle vaikeuksia tai huonoa oloa. Jos ei, niin tuskin kiltteydessä mitään pahaa on.

Joku oli jo tuohonkin antanut alapeukkua, mutta onhan se oikeasti niin, että jos olet sillä tavalla liian kiltti, että et pidä puoliasi, niin kärsit siitä itse. Alistut kaikkeen, teet työt muidenkin puolesta, jne. Silloin sinusta tulee äkkiä hyväksikäytettävä kynnysmatto, kun työpaikalla yleensä on aina niitä muita, jotka todellakin pitävät puolensa. Sitä ehkä edellinenkin tarkoitti. Tottakai kiltteys on muuten pelkästään hyvä luonteenpiirre. Nykymaailmassa on ihan liian vähän kilttejä ihmisiä..

Vähän samanlainen analogia, kun että r aiskaus on uhrin vika, kun ei pitän

Ei ollenkaan. Kaikki nisäkkäät nyt ainakin hankkivat reviirin ja pitävät siitä kiinni, joko yksin tai yhteistyönä. Kun näin on, niin on ihan peruskuvio, että toisia vastaan on osattava pitää puoliaan. Se on ihan eri asia, että joidenkin hyökkäävyys on sillä tasolla, että pitäisi itse varustautua hampaisiin asti voidakseen sen torjua. Siksi meillä on yhteisö, joka on olemassa hyvin pitkälle nimenomaan pitääkseen villeimmät jäsenet kurissa ja taatakseen muille mahdollisuuden elää normaalin rentoa elämää ilman, että täytyy koko ajan olla varuillaan. Se kun syö yhteisöä. Nythän tästä on hyvin pitkälle luistettu.