Auttakaa, pitäisi säästää, mutta jotenkin en saa kiinni koko hommasta
Keksikää, mistä saisin motivaatiota säästämiseen. Olen pienituloinen ja kuukausittain puhutaan ehkä kympeistä, maksimissaan parista satasesta, minkä voisin saada säästöön. Mutta ei ole yhtään kiinnostusta. Ostelen kaikkea pientä ja hupsis, kaikki rahat on menneet ja tiedostan kyllä joka kerta, että metsään menee, mutta teen sen silti.
En tarvitse vinkkejä säästämiseen sinällään, tiedän kyllä miten se tehdään ja olen onnistunutkin jossain elämänvaiheessa kerryttämään säästöjä, mutta nyt tuntuu siltä, että en saa "juonesta kiinni".
Kommentit (37)
Suunnittele ja Budjetoi. Mieluiten kaikki, mutta esim kauppareissut. Jos päätät että ruokaan saa mennä 7 euroa päivässä, se tarkoittaa että kolmen päivän ruokiin saa mennä n. 20 euroa. Sitten teet ruokia sillä periaatteella että osa niistä on superhalpoja ja seassa joku vähän hintavampi tai sitten kaikki kohtuuhalpoja. Jos summa menee yli sallitun, yritä seuraavalla kauppareissulla nipistää se takaisin.
Tämä ohje siis joidenkin ylläolevien ohjeiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun saat palkan, niin laita siitä ensin se pari kymppiä heti pois siltä käyttötililtä toiselle tilille, johon ei ole korttia.
Paljonko ovat pankin tilinhoitomaksut? Menee ne pari kymppiä jo tilinhoitoon vai eikö joku pankki ota mitään hoitomaksuja?
Auttaisi vähän, jos tietäisi mihin rahat menevät. Mulla meni ennen tolkuttomasti rahaa herkkuihin. Aina tarttui kaupasta mukaan jotain hyvää, yleensä sekä suolaista, että makeaa. En katsonut juurikaan hintoja, vaan ostin kaikkea mitä sattui mieli tekemään, kalliita juomia yms. Aina oli himoja kaikkeen.
Se muuttui, kun ryhdyin syömään terveellisesti. Enää ei tule kauheita himoja kaikkeen epäterveelliseen ja painokin on laskenut. Syön säännöllisesti ja panostan tuoreisiin kasviksiin, vaikka ne muka aluksi tuntuivat kalliilta.
älä koskaan mene kauppohin "muuten vaan", aikaa kuluttamaan, vain silloin kun tarvitset jotain, ja silloinkin mene ostoslistan kanssa äläkä edes katso mitään muuta, hae vaan tarvitsemasi asiat. Muutenkin kauppaan kannattaa mennä vain silloin, kun ei ole nälkä, väsynyt tai jostain syystä kiukkuinen tai masentuntu, ettei sorru lohduttamaan itseään ostamisella. Nettikaupoissa ei kannata käydä ollenkaan, ei edes niissä, joista voisi "löytää" jotain halvalla - kaikki halvallakin hankittu on tuhlausta, jos sitä ei oikeasti tarvitse.
Ala kk-säästäjäksi johonkin rahastoon, esim. 30 eur joka kuukausi sinne, äläkä käy katsomassa sitä rahastoa ja sen arvoa jatkuvasti, se kun saattaa heilahdella, olla välillä paljon plussalla ja välillä paljon miinuksella - kuukausisäästäjänä hyödyt siitäkin, että arvo on matalalla, koska silloin saat enemmän osuuksia sillä 30 eurolla, ja sitten kun hinta joskus nousee, niin enemmän osuuksia --> suurempi nousu. Toki aina välillä on hyvä tarkastaa sijoituksen = säästöjen arvo ja miettiä, onko sinulla esim. lähiaikona tarvetta nostaa säästöjä, noston ajoitus on tärkeää, ei kannata nostaa silloin, kun sijoituksen arvo on matalalla, ellei ole pakko (siksi on hyvä miettiä, onko lähtulevaisuudessa kenties tarve nostaa, jotta voi ajoittaa noston oikein)
Kun saa ensimmäisen osingon jostakin osakkeesta, innostuu sijoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi vähän, jos tietäisi mihin rahat menevät. Mulla meni ennen tolkuttomasti rahaa herkkuihin. Aina tarttui kaupasta mukaan jotain hyvää, yleensä sekä suolaista, että makeaa. En katsonut juurikaan hintoja, vaan ostin kaikkea mitä sattui mieli tekemään, kalliita juomia yms. Aina oli himoja kaikkeen.
Se muuttui, kun ryhdyin syömään terveellisesti. Enää ei tule kauheita himoja kaikkeen epäterveelliseen ja painokin on laskenut. Syön säännöllisesti ja panostan tuoreisiin kasviksiin, vaikka ne muka aluksi tuntuivat kalliilta.
Herkkuja tulee ostettua juu, mutta en näkisi niiden olevan pahin ongelma. Jotain on kuitenkin syötävä, enkä osta juuri koskaan karkkia, sipsejä tai vastaavia. Herkut ovat mulle elintarvikkeita, jotain kalliimpaa juustoa tai parempaa tuoremehua tms mutta en niitäkään joka kauppareissulla osta.
Ostelen kaikkea tarpeetonta, koruja, vaatteita, tuoksuja, kalliimpia harrastustarvikkeita kuin harrastus vaatisi. Jotain tyhjyyttä kai täytän, en tiedä.
Kaveri teki 'mindmapin' jääkaapin oveen, jossa on eri asioita säästämiseen liittyen, sekä taulukot eri asioille, kuten ruokaan kunakin päivänä kulunut raha, sarakkeet muille ostoksille ja säästöön jäänyt raha. Aika sekavalta näytti, mutta kaveri vakuutti, että toimii, kun se on siinä silmissä monta kertaa päivässä. Lisäksi siinä oli tavoitteet, eli mitä varten säästöjä tarvittiin ja mitä rahan lisäämiseksi voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Pistät ostamisen jäihin, vain elintarvikkeet sallittuja, mutta jos on vaikeuksia niin johtuu hormoneista, seksuaalisuudesta että se puoli pitäisi tyydyttää ensin.
*hakee popcornit*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun saat palkan, niin laita siitä ensin se pari kymppiä heti pois siltä käyttötililtä toiselle tilille, johon ei ole korttia.
Paljonko ovat pankin tilinhoitomaksut? Menee ne pari kymppiä jo tilinhoitoon vai eikö joku pankki ota mitään hoitomaksuja?
S-Pankin kaikki tilit on ilmaisia, mulla on siellä säästötili, käyttötili ja pari muutakin tiliä eikä ikinä mene penniäkään mihinkään tilihoitomaksuihin ja noi on ollu mulla jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ostelen kaikkea tarpeetonta, koruja, vaatteita, tuoksuja, kalliimpia harrastustarvikkeita kuin harrastus vaatisi.
Jos sulla on varaa ostella tuollaisia, niin etpä ole kovin pienituloinen.
Mä saan vain 595 e työttömyystuen enkä pysty sillä edes maksamaan vastiketta, sillä satun asumaan omistuskämpässä. Joudun siihen päälle syömään säästöjäni ja ostaa kaikki ruokani aiemmin kerrytetyillä säästöillä. Omaisuus hupenee kovaa vauhtia enkä töitä saa.
Vierailija kirjoitti:
ja mieluiten jopa eri pankkiin esim. bank norwegianin säästötilille( se ei taida maksaa mitään ja saa jopa pientä korkoakin), niin ei tule liian helppoa houkutusta tehdä se tilisiirto säästö-ja käyttötilin välillä omassa pankissa.
Laita mainoskielto postilaatikkoon, niin ei tule innostuttua jostakin tarjoustuotteesta. Suunnitte ruokalista ja ostat vain niitä ruokatarvikkeita, joita kyseisiin ruokiin tarvitset. Kokkaa itse, tee kerralla enemmän, pakasta annoksiin. Siten pakkasesta löytyy ruokaa, eikä tarvitse joka päivä käydä kaupassa. Jätä kaupoissa jakirppareilla kiertely, siellä tekee usein turhia hutiostoksia.älä osta sitä mitä tarvitset, vaan mitä ilman et voi olla. Jätä verkkokauppojen selailu. Lue, tee käsitöitä tai lenkkeile sekin aika. Pidä kirjapitoa menoista.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostelen kaikkea tarpeetonta, koruja, vaatteita, tuoksuja, kalliimpia harrastustarvikkeita kuin harrastus vaatisi.
Jos sulla on varaa ostella tuollaisia, niin etpä ole kovin pienituloinen.
Mä saan vain 595 e työttömyystuen enkä pysty sillä edes maksamaan vastiketta, sillä satun asumaan omistuskämpässä. Joudun siihen päälle syömään säästöjäni ja ostaa kaikki ruokani aiemmin kerrytetyillä säästöillä. Omaisuus hupenee kovaa vauhtia enkä töitä saa.
En väittänytkään olevani työmarkkinatuella. Se on toki pieni ja kun omistusasuntoon ei enää asumistukea saa, niin tilanne on monella kieltämättä vaikea. Mun miesystävän oli pakko ottaa ove, että sai vastikkeen maksettua jouduttuaan työttömäksi. Se tietysti vähentää sitten varsinaisen eläkkeen määrää, mutta eipä ollut parempiakaan vaihtoehtoja valittavana.
Mistä ostelet jotain pientä?
Jos ostelet netissä niin poista ne ostosovellukset niin ei tule edes kiusausta kun vähän vain käyn katsomassa ja sitten ostat kuitenkin jotain pientä.
Jos käyt ihan oikeissa kaupoissa niin sitten pitää vain päättä, että en mene kauppaan muuten kuin tarpeen vaatiessa ja ostan vain mitä tarvitsen. Jos ei ole tarvetta uusille vaatteille niin älä edes mene vaatekauppaan ja jos pitää ostaa sukkia niin ostat vain niitä sukkia, ei mitään pientä kivaa.
Lopetin kokonaan mainosten lukemisen, niin ei tule tarpeita, joita muuten ei edes tulisi. En selaa nettikauppoja, paitsi jos olen ostamassa jotakin, joka on välttämätön ja jonka hankkiminen netistä on edullisempaa. Kaupassa ohitan kaikki muut tuotteet paitsi ne, jotka ovat listalla, poislukien nyt jotkin oikeasti hyvät tarjoukset, kuten viime viikolla K-kaupan mobiilietuna kahvi 3 pkt/10 €. Huomasin tarjouksen kaupassa ja toki hyödynsin sen. Ajattelen olevani parempi ihminen, kun en jokaisen mieliteon mukaan toimi ja koen suurta mielihyvää aina, kun poistun kaupasta ilman heräteostoksia.
Vähän vaikuttaa siltä, että on kysymys jostain henkisen puolen asioista, jos kerran ennen olet pystynyt säästämään, mutta et enää. Se kynnys pitää nyt ylittää. Tässä on tullut paljon hyviä neuvoja ja suosittelen ottamaan niistä nyt aluksi vaikka vain yhden käyttöön ja pidät siitä kiinni. Kun olet onnistunut siinä, niin luultavasti pystyt ja haluat sen jälkeen ottaa lisää keinoja käyttöön. Tsemppiä!