Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, pitäisi säästää, mutta jotenkin en saa kiinni koko hommasta

Vierailija
09.09.2025 |

Keksikää, mistä saisin motivaatiota säästämiseen. Olen pienituloinen ja kuukausittain puhutaan ehkä kympeistä, maksimissaan parista satasesta, minkä voisin saada säästöön. Mutta ei ole yhtään kiinnostusta. Ostelen kaikkea pientä ja hupsis, kaikki rahat on menneet ja tiedostan kyllä joka kerta, että metsään menee, mutta teen sen silti. 

En tarvitse vinkkejä säästämiseen sinällään, tiedän kyllä miten se tehdään ja olen onnistunutkin jossain elämänvaiheessa kerryttämään säästöjä, mutta nyt tuntuu siltä, että en saa "juonesta kiinni".

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mitään

Vierailija
2/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistät ostamisen jäihin, vain elintarvikkeet sallittuja, mutta jos on vaikeuksia niin johtuu hormoneista, seksuaalisuudesta että se puoli pitäisi tyydyttää ensin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat palkan, niin laita siitä ensin se pari kymppiä heti pois siltä käyttötililtä toiselle tilille, johon ei ole korttia.

Vierailija
4/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you sis. Mä en saa elämässä kiinni oikein mistään.

Vierailija
5/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on addiktio, vastaava kuin peliaddiktio tai alkoholismi. Tietää että ei ole järkevää mutta ajautuu toimimaan niin silti.

Vierailija
6/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaisi aloittaa miettimällä, MIKSI haluat säästää. Mikä olisi sellainen elämäntilanne, jossa säästöistä olisi hyötyä? 

Vierailija
7/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ihan suoraan "älä osta mitään" -haastetta.

Kuukausi, eli palkkapäivien väli on tosi hyvä aloitustavoite. Se on selkeä juttu.  Älä osta mitään. Älä edes altista itseäsi ostamiselle kiertelemällä kaupoissa.

Jos mahdollista, ulkoista myös ruokaostokset yms päivittäistavarat.

Saattaa olla, että alat saada tyydytystä siitä, että on päiviä jolloin et käytä lainkaan rahaa!

Avaa itsellesi säästötili. Yksi säästötili satasille, yksi tuhansille. Tai aloita vaikka sillä, että ensimmäinen säästötili on kympeille. Sääntö on, että kun kymppitilille saa satasen, se pitää siirtää satastilille eikä sieltä saa ottaa rahaa pois!

Mikään halpa tingelitangeli ei ole säästöjesi arvoinen. Sinä olet arvokkaampi kuin halpisrätteihin pukeutuva trendien perässä juoksija.

Vierailija
8/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaan tarpeeseen, eli lopeta vaatteiden ja meikkien yms ostaminen muuten vaan. 

Vierailija
9/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota käyttöön En osta mitään -päivä. Pidä vaikka aluksi yksi tietty päivä viikossa. 

Tulisiko edes silloin mietittyä kaupassa, tarvitsenko tätä oikeasti. Sitten voit lisätä päiviä, kun homma alkaa luistaa.

Käy läpi esim. sukat ja alusvaatteet. Kun olet laskenut, että urheilusukkia on 27 paria ja alushousuja 32 kappaletta, voit päättää, että käytät ne ensin loppuun. Viiden sukan alennuspaketti on helpompi jättää kauppaan, kun tiedät, ettet oikeasti tarvitse niitä.

Vierailija
10/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kannattaisi aloittaa miettimällä, MIKSI haluat säästää. Mikä olisi sellainen elämäntilanne, jossa säästöistä olisi hyötyä? 

Koska haluan jonkin sortin puskurin ja tarvitsen esim. uudet silmälasit, kengät talveksi ja läppärin. 

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tilanteeni siis ei tule muuttumaan, ellei eläkekkeeseen ja eläkkeensaajan asumistukeen kohdistu leikkauksia. Toki inflaatio yms. vaikuttavat. 

Vierailija
11/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen itse niin, että tsekkaan ennen tilipäivää, mikä on saldo ja sen mukaan siirrän sitten säästötilille rahaa. Säästötilille mulla ei ole korttia vaan pääsen siihen käsiksi vain verkkpankin kautta. Laskut menevät lähtökohtaisesti käyttötililtä.

Toki monille helpompi säästämistapa on se, että sinä päivänä kun saa rahaa (palkkapäivä, eläkkeiden maksupäivä jne) siirtää jonkun summan sinne säästötilille suoraan. Silloin se ei ole ihan niin helposti käytettävissä, mutta saavutettavissa, jos jostain syystä siihen säästöön tarvitseekin kajota.

Vierailija
12/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ihan jokaisen tuotteen kohdalla, että onko se välttämätön. Saat tällä hetkellä tyydytystä ostamisesta ja olisi hyvä saada se tyydytys syntymään säästämisestä ei tuhlaamisesta. Auttaisiko, jos laittaisit ylös kaikki säästämäsi summat, kun jätät jotain ostamatta tai siirtäisit saman tien summan säästötilille. 

Ja joku jo neuvoikin, että kannattaa altistaa itseään mahdollisimman vähän tilanteille, joissa on mahdollista jotain ostaa ja jättää myös nettikauppojen yms. selailu. 

Vierailija
13/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan tietyn summan palkasta rahastoon. Rahaston myyminen on paljon isompi päätös kun jos säästäisi vain tilille.

Vierailija
14/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi se, että pyrin siihen, että tilillä on aina tietty puskuriraha. Jos raja alittui, niin lopetin kaiken ostamisen paitsi täysin välttämättömät. Vähitellen puskuria saattoi nostaa ylöspäin. 

Vierailija
15/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan jonkin sortin puskurin ja tarvitsen esim. uudet silmälasit, kengät talveksi ja läppärin. 

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tilanteeni siis ei tule muuttumaan, ellei eläkekkeeseen ja eläkkeensaajan asumistukeen kohdistu leikkauksia. Toki inflaatio yms. vaikuttavat. 

Tuossa luulisi olevan motivaatiota kylliksi.

Vierailija
16/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa tilanteessa pystyit säästämään? Kannattaa muistella sitä, mikä silloin motivoi ja millainen olo oli silloin, oletan, että olit tyytyväisempi elämääsi. 

Vierailija
17/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin laitan heti säästöt sivuun,maksan laskut ja tilille jätän vähän. Jos jätän käyttötilille,tulee ne käytettyä turhiin asioihin.

Vierailija
18/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon huomannut sellaisen ilmiön, että kun rahareikiä on monta ja rahaa vähän, niin säästäminen on vaikeaa. Jos puhutaan isommista hankinnoista, niin tulee aivan toivoton olo ja sitten sitä helposti antaa periksi kaikille mieliteoille, kun tavoite alkaa tuntua saavuttamattomalta. 

Vierailija
19/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sinulla on tällä hetkellä rahaa ja kuinka pitkään sillä täytyy pärjätä? Onko yhtään säästössä? Tee päiväbudjetti ja näin sinulla on mahdollisuus saada joka päivä onnistumisen tunteita, jos pystyt elämään alle budjetoidun. Kuukausi on pitkä aika odottaa "palkintoa". 

Vierailija
20/37 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun saat palkan, niin laita siitä ensin se pari kymppiä heti pois siltä käyttötililtä toiselle tilille, johon ei ole korttia.

Pakissa voi sopia myös tilistä, josta ei nosteta rahaa muuten kuin menemällä fyysisesti konttoriin nostamaan rahaa. Suosittelen tuota muutosta muun muassa dementoituvien ihmisten tileille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä