Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina sanotaan, että lihasmuisti tuo lihakset aika helposti takaisin

Vierailija
08.09.2025 |

Itsellä treenitaukoa, totaalista, viitisen vuotta. Sitä ennen kävin toistakymmenä vuotta 3-4 krt viikossa salilla.

Eipä ole tullut kovin paljon takaisin näkyviä lihaksia, kun vuoden päivät olen 2 kertaa koko kropan viikossa käynyt läpi.

Onko tuossa joku aikaraja, milloin aiempi treeni lakkaa auttamasta? Tai ikäraja?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaan vedä tarpeeksi lujaa, lepää ja roinaa.

Vierailija
2/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekava aloitus. 🤨

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viiden vuoden tauon jälkeen salilla ja totesin että ei ole enää mun juttu. Ei vaa huvita. Jumppailen kevyesti kotona kerran pari viikossa enkä edes oleta mitään lihaksia enää. Kunhan nyt terveenä pysyis. Se aika ja lihakset meni jo, pitää keksiä jotain muuta.

Vierailija
4/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanota.

Vierailija
5/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt väärin lihasmuistin: se tarkoittaa opittujen liikeratojen jäämistä "lihasmuistiin', niiden nopeaa palautumista, kun alkaa taas harjoittelemaan. 

Vierailija
6/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että lihasmuisti on treenatessa syntyneitä hermoratoja ja verisuonitusta, joka mahdollistaa treenin paremman perille menon.

Vierailija
7/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasmuisti on eri asia, mutta kyllä olen itse huomannut, että lihakset tulevat helpommin takaisin vuosien tauon jälkeen kuin mitä niiden hankkiminen alun perin kesti. Olen yli 40-vuotias nainen. Ehkä miehillä on toisenlaista, jos testosterinitasot ovat alempana kuin nuorena?

Vierailija
8/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä asettaa rajoitteita. Et sä millään enää samaan kuntoon pääse kuin parikymppisenä jos on noin pitkä tauko takana. Hyvään kuntoon voi siitä huolimata päästä. Ikäisekseen.

Vierailija
9/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin lihasmuistin: se tarkoittaa opittujen liikeratojen jäämistä "lihasmuistiin', niiden nopeaa palautumista, kun alkaa taas harjoittelemaan. 

Niinkö? Kuitenkin Kuntoplus väittää:

Lihasmuistilla tarkoitetaan sitä, että lihas muistaa, kuinka iso ja vahva se on joskus ollut. Lihasmuistin ansiosta kerran treenattu lihas on helpompi treenata taas vahvaksi pitkänkin tauon jälkeen kuin lähteä kasvattamaan lihasvoimaa nollasta ensimmäisen kerran.

https://kuntoplus.fi/treeni/voimaharjoittelu/lihasmuisti

Vierailija
10/10 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kansankielellä lihasmuistin määritelmä. Oikeasti se on kuten ap kirjoitti: lihasten kyky palautua takaisin treenitauon jälkeen. 

Ap: Miten vanha olet, mies vai nainen, mitat jne? Onhan viisi vuotta aika paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi