Teinin kaveri oli kertoillut juttuja mielisairaalahoidosta, voiko tämä pitää paikkansa?
Teinillä on siis kaveri, joka on masennuksen takia ollut hoidettavana tuollaisella osastolla pk-seudulla, ja nyt oli kertonut teinille vähän juttuja sieltä. Suurin osa ihan tavallisia asioita, mutta niiden lisäksi oli sanonut, että aina lomilta tullessa tehdään ruumiintarkastus, ilmeisesti viitaten vielä ihan sellaiseen pahimpaan mahdolliseen.
Voiko tuo pitää paikkaansa, vai oliko kenties kyse jostain liioittelusta tai ehkä sarkastisesta heitosta? Noin muuten tuo kyseinen kaveri on ihan järkevä ja mukava tapaus, joten en tiedä, miksi tuollaisessa liioittelisikaan. Jäi jotenkin vaivaamaan, kun ajatuksena tuo on niin inhottava, ja vielä noin nuorelle.
(Oikeastaan toivon, että eka vastaaja toteaa, että älä idiootti usko kaikkea, mitä kuulet:D)
Kommentit (64)
No ainakin Helsingissä tapahtui seuraavaa: Oli korona aikaa. Lapsella 9v. oli hammaslääkäri aika. Kun menimme sinne kuulusteli ensin joku suomea murtaen puhuva onko flunssaa. Sanoin että ei ollut.
Hammaslääkäri huoneessa kysyi: olemmeko olleet ulkomailla viimeisen 2 vko aikana. Voi miksi olin rehellinen ja sanoin, kyllä Espanjassa.
Sitten tämä sukupuolettoman näköinen hammaslääkäri tokaisi topakasti: No sitten ei lapsi pääse. Jos on ollut ulkomailla viim. 2 vko aikana pääse hammaslääkäriin.
Ai miksi hyväksyin tuollaisen älyttömyyden?
No mitä, olisiko pitänyt laittaa lapsi väkisin siihen tuoliin istumaan? Kyllä mä muutaman vastalauseen sanoin ja niin niin sitä taas lapsi sai nähdä vähän vanhemp hieman närkästyneenä kommentin heitti jonkun kanssa tyyliin: Tuo on älytöntä. Nin kun on niin hankala ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä aina tehdä. Minulle tehtiin vaan osastolle tullessa, tavarat, vaatteet pois ja sen jälkeen kehonsisäinen tarkastus minkä teki lääkäri.
Peräsuolen tutkimus ei edes satu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ei niitä aina tehdä. Minulle tehtiin vaan osastolle tullessa, tavarat, vaatteet pois ja sen jälkeen kehonsisäinen tarkastus minkä teki lääkäri.
Sattuuko emättimen tutkimus?
Entä jos kieltäytyy noista tutkimuksista?
Tuo ruumiinaukkojen tutkiminen nyt on täyttä höpöä. Sille ei ole lääketieteellisiä perusteita vaan. Tarkoitus on enemmän näpäyttää potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä aina tehdä. Minulle tehtiin vaan osastolle tullessa, tavarat, vaatteet pois ja sen jälkeen kehonsisäinen tarkastus minkä teki lääkäri.
Ei ainakaan sormella tehty, tuntuu vaan että tunnustellaan, peräsuolen tähystyksessä katsotaan peräaukon tai suolen sisään pienellä putkella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan sormella tehty, tuntuu vaan että tunnustellaan, peräsuolen tähystyksessä katsotaan peräaukon tai suolen sisään pienellä putkella.
Kuulostaa... kivalta 👍
Vierailija kirjoitti: Tuo ruumiinaukkojen tutkiminen nyt on täyttä höpöä. Sille ei ole lääketieteellisiä perusteita vaan. Tarkoitus on enemmän näpäyttää potilaita.
Ainakin minulle tehtiin akuuttiosastolla ja otettiin myös verikokeet. Sen tutkimuksen teki hoitaja eikä sattunut paskallakäyntiä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Tekeekö tutkimuksen saman vai vastakkaisen sukupuolen lääkäri tai hoit... su?
Kertokaa tyhmälle miten tuo tutkimus tehdään.
Nostettu keskustelu vuodelta 2011 eli on 14 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
koska niiltä pääse lomille. Ei suljetuilta mihinkään lomille lähdetä, jos on lomakunnossa niin pääsee kyllä osastolle josta saa halutessaan lähteä (olkoonkin että voi olla, ettei sen jälkeen ole takaisin tulemista, eli lomaluvat voi ns vapaaehtoisella osastollakin joutua pyytämään).
Käyhän näillä osastoilla vieraitakin ja tämän logiikan perusteella niiltäkin tutkittaisiin peräsuolet. Hohhoijakkaa hei ihmiset.
Näitä 'tuttuja' ja 'tutun tuttuja' joille on tapahtunut hurjia aina löytyy ;)
Samoin tällä hetkellä joidenkin nuorten keskuudessa tämä mielisairaalaan pääsy on ilmeisesti ihan 'in'... Huoh.
Voin kertoa että täytyy olla TODELLA huonossa kunnossa, jos ei pääse lomalle. Se tarkoittaa sitä, että tarvitsee jatkuvaa valvontaa. Kuten aiemmin kerroin, itse olin n. 2kk suljetulla ja lähes joka vkl lomalla. Sulla ei tunnu olevan mitään tietoa oikeasta mielisa
Nyt tuli oikeaa tietoa. Olin myös ns. suljetulla monta kuukautta ja samalla päivittäin kävin ulkona pihatöissä. Se on kammottavaa monenkin käsitys psykiatrian sairaalan asukkaista, kuvitelmissaan näkevät että ihmisellä on silmät väärinpäin päässä ja kuola tahdottomasti valuu suupielistä. Kun joskus laitettaisiinkin lehteen ja tai televisioon edes jotku dokkarit todellisuudesta, pahat ennakkoluulotkin edes hieman karisisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö tutkimuksen saman vai vastakkaisen sukupuolen lääkäri tai hoit... su?
Mitä väliä?
Vierailija kirjoitti: Kertokaa tyhmälle miten tuo tutkimus tehdään.
No mitäpä luulisit?
Vierailija kirjoitti:
ja meillä kyllä usein tutkitaan, riippuu toki paljon potilaasta. Mutta osa potilaista on vaarallisia paitsi itselleen, myös muille potilaille ja hoitajille, ja tällöin ei voida ottaa riskiä, että osastolle kuljetetaan esimerkiksi teräaseita mitenkään (edes sen takaliston välityksellä). Ja uskokaa tai älkää, mutta kyllä niistä koloista aina sillon tällön löytyykin jotain.
Olen ollut töissä myös aggressiivisesti käyttäytyvien autististen nuorten osastolla vammaispuolella, ja sieläkin välillä jouduttiin tarkastamaan. Varmasti turvatoimetkin riippuu paljon paikasta, kun mitään yleistä ohjeitusta ei joka asiasta ole.
Mitä siellä takalistossa muka voisi olla?
Vierailija kirjoitti: Tuo ruumiinaukkojen tutkiminen nyt on täyttä höpöä. Sille ei ole lääketieteellisiä perusteita vaan. Tarkoitus on enemmän näpäyttää potilaita.
Ellei epäillä että siellä sisällä on jotain.
Jaa että perstutkimus? Oon ollu aika monesti pöpilässä mutta persettä tai muitakaan aukkoja eivät ole vielä tonkineet. Lomilta tullessa kassit (reput ei niitä jalkojen välissä killuvia) katsottiin pintapuolisesti läpi. Kansliaan ottivat yleensä laturijohdot ja sukkapuikot. Neuloa sai mutta ne kutimet piti erikseen hakea ja viedä neulomuksineen kansliaan.
Poliisi saattaa tonkia takapuolenkin tonkia kun etsivät huumeita. Aloittajan keississä varmaan epäilty narkkausta ja hanurissa huumeiden kuljetusta. Aloitus on nekrottu 14 vuoden takaa, joten saattaa pitää ihan paikkansa hanuritutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että perstutkimus? Oon ollu aika monesti pöpilässä mutta persettä tai muitakaan aukkoja eivät ole vielä tonkineet. Lomilta tullessa kassit (reput ei niitä jalkojen välissä killuvia) katsottiin pintapuolisesti läpi. Kansliaan ottivat yleensä laturijohdot ja sukkapuikot. Neuloa sai mutta ne kutimet piti erikseen hakea ja viedä neulomuksineen kansliaan.
Poliisi saattaa tonkia takapuolenkin tonkia kun etsivät huumeita. Aloittajan keississä varmaan epäilty narkkausta ja hanurissa huumeiden kuljetusta. Aloitus on nekrottu 14 vuoden takaa, joten saattaa pitää ihan paikkansa hanuritutkimus.
Ei poliisi mitään takapuolen tutkimuksia tee vaan vietiin oikeuslääketieteelliselle missä lääkäri teki gynekologisen sisätutkimuksen ja peräsuolen tähystyksen.
En naureskele sairauksille, mutta sana mielisairaala vähän naurattaa. Siitä tietää, että ei ole oikeista jutuista kyse.
Mä en ikinä ymmärtänyt lomia. Mene kotiisi lomalle mielisairaalasta ja tule vielä takaisin. Testataan miten selviytyy kotilomista ja ehto palata osastolle et voidaan jossain vaiheessa palauttaa. Siellä ei oo kivaa jos pärjäisi kotona mutta jos saat leiman niin kun tahansa lääkäri voi määrätä missä tahansa yhteydessä hoitoon. Olen kyllä itsekkin joskus toivonut osastolle pääsyä mutta sitten on lukemattomia kertoja kun on vaan tehty tarkkailu lähete ja menty vastentahtoa.....