Teinin kaveri oli kertoillut juttuja mielisairaalahoidosta, voiko tämä pitää paikkansa?
Teinillä on siis kaveri, joka on masennuksen takia ollut hoidettavana tuollaisella osastolla pk-seudulla, ja nyt oli kertonut teinille vähän juttuja sieltä. Suurin osa ihan tavallisia asioita, mutta niiden lisäksi oli sanonut, että aina lomilta tullessa tehdään ruumiintarkastus, ilmeisesti viitaten vielä ihan sellaiseen pahimpaan mahdolliseen.
Voiko tuo pitää paikkaansa, vai oliko kenties kyse jostain liioittelusta tai ehkä sarkastisesta heitosta? Noin muuten tuo kyseinen kaveri on ihan järkevä ja mukava tapaus, joten en tiedä, miksi tuollaisessa liioittelisikaan. Jäi jotenkin vaivaamaan, kun ajatuksena tuo on niin inhottava, ja vielä noin nuorelle.
(Oikeastaan toivon, että eka vastaaja toteaa, että älä idiootti usko kaikkea, mitä kuulet:D)
Kommentit (64)
ja meillä kyllä usein tutkitaan, riippuu toki paljon potilaasta. Mutta osa potilaista on vaarallisia paitsi itselleen, myös muille potilaille ja hoitajille, ja tällöin ei voida ottaa riskiä, että osastolle kuljetetaan esimerkiksi teräaseita mitenkään (edes sen takaliston välityksellä). Ja uskokaa tai älkää, mutta kyllä niistä koloista aina sillon tällön löytyykin jotain.
Olen ollut töissä myös aggressiivisesti käyttäytyvien autististen nuorten osastolla vammaispuolella, ja sieläkin välillä jouduttiin tarkastamaan. Varmasti turvatoimetkin riippuu paljon paikasta, kun mitään yleistä ohjeitusta ei joka asiasta ole.
Lomalta palaaja tutkitaan osastolla ihan siksi, että on olemassa suuri riski siihen että hänellä on jotain vaarallista mukanaan. Omia lääkkeitä, joilla tappaa itsensä, teräviä veitsiä tms. Jopa pienen muistikirjan sivujen väliin voi laittaa partateriä ym.
Potilaiden turvallisuus on hoitajien vastuulla. Jos ottaa lomalta palaajan vastaan ja ei tarkista tilannetta ja sitten potilas tappaa itsensä, ovat omaiset syyttämässä asiasta hoitajaa joka ei estänyt asiaa.
t. sh
Itse olen ollut moisissa laitoksissa 2000-luvulla ja ihan perustarkastuksia tietenkin tehdään. On pitänyt myös riisuuntua, mutta ei sen kummempaa... Veikkaan että jos olisi syytä epäillä vahvasti jotain salakuljetuksia "paikoissa", ei paljon lomiakaan myönnellä?
Mutta..kyllähän siellä eri tilanteissa tulee hoitaja esimerkiksi vessaan mukaan, saattaa joutua lepositeisiin pitkäksikin aikaa makoilemaan ilman mitään, pitää puhua seksielämästään (en ymmärtänyt aikanaan sellaista utelua mutta sanoivat rekisteröivänsä neitsyydenmenetysiät potilailta).
tosin en pk-seudulla. Kaksi kuukautta kului suljetulla, kuukausi avolla. Lomalla olin lähes joka vkl, paitsi kun olin ääreishuonona (100% tarkkailussa). Ikinä, KERTAAKAAN minulle ei tehty MINKÄÄNLAISTA ruumiintarkastusta. Pahin "intimiteettiloukkaus" oli se, ettei vessan ovea saanut suljetulla lukkoon (ymmärrettävistä syistä) ja sitten 100% tarkkailussa se, ettei hetkeäkään saanut olla yksin, vaan vessassa ja suihkussakin oli koko ajan vieressä joku hoitaja.
Mutta saattaa tietenkin olla, että jos joku on esim. huumevieroituksessa (osastolla oli niitäkin) tms, niin ruumiintarkastus tehdään, jotta voidaan varmistaa että henkilö on turvassa itseltään.
mutta voisin kuvitella olevan mahdollista..masentunut itsemurha altis nuori saattaa tehdä mitä vain jotta voisi vahingoittaa itseään,piilottaa vaikka peräänsä jonku narun pihin hirttäytyä taikka..jotain,millä ikinä saisikiaan tökittyä/vahingoitettua itseään..se voi olla vaikka pieni kynä tai glemmari.
Teinillä on siis kaveri, joka on masennuksen takia ollut hoidettavana tuollaisella osastolla pk-seudulla, ja nyt oli kertonut teinille vähän juttuja sieltä. Suurin osa ihan tavallisia asioita, mutta niiden lisäksi oli sanonut, että aina lomilta tullessa tehdään ruumiintarkastus, ilmeisesti viitaten vielä ihan sellaiseen pahimpaan mahdolliseen.
Voiko tuo pitää paikkaansa, vai oliko kenties kyse jostain liioittelusta tai ehkä sarkastisesta heitosta? Noin muuten tuo kyseinen kaveri on ihan järkevä ja mukava tapaus, joten en tiedä, miksi tuollaisessa liioittelisikaan. Jäi jotenkin vaivaamaan, kun ajatuksena tuo on niin inhottava, ja vielä noin nuorelle.
(Oikeastaan toivon, että eka vastaaja toteaa, että älä idiootti usko kaikkea, mitä kuulet:D)
takia tehdään ruumintarkastus,siis kaikkien hyödyksi.
suljetuilla osastoilla.
Masentunut nuorihan nimenomaan saattaa tuoda mukanaan lomalta vaikka sakset, jotta voisi viillellä itseään.
On erittäin tarkkaa mitä osastolle saa viedä esim. vanhemmat tuliaisiksi. Leffojen ja pelien ikärajat ovat tarkat, mitään teräviä juttuja ei saa viedä. Karkit avaamattomissa pakkauksissa jne.
Osastolla on tarkoitus hoitaa nuoria. Miten se onnistuisi, jos lomilta tuotaisiin mukana vaikka huumeita tai teräaseita..
t: hoidossa olleen nuoren äiti
itsensä ja häntä vahdittiin 24h. Paskalla ollessa vieressä seisoi hoitaja, samoin suihkussa ollessa. Kun pääsi kotilomille, niin tehtiin aina ruumiintarkastus, myös emätin ja peräsuoli tutkittiin. Aika raakaa touhua nuorelle tytölle..
ja ei mitään tarkastuksia tehty kotilomien jälkeen. Wc ovet sai lukkoon ja suihkun. Eli kait eri paikoissa eri tapoja. Tosin huonekaveriksi laitettiin sekava jolla oli sytkäri ja lakkapullo huoneessa. Vanhempani tekivät valituksen ja hänet eristettiin omaan huoneeseen. Seuraava huonekaveri oli ihan mukava ja selväpäisempi. Itse en uskaltanut vaatia mitään kun elin harhoissa. Olin vaan tyytyväinen jos sain jonkunlaista kohtelua. Olin 3viikkoa
suljetulla ja sitten ihmetteli että voi voi kun mahaan sattuu. Lähettivät teinin yksinään taksilla käymään päivystyksessä ja taksi toi myös takaisin kun röntgenkuvat oli otettu.
karua ajatella, että millaisia asioita oman lapsen kanssa samanikäinen, kiva tyttö joutuu käymään läpi vielä normaalien kasvuun liittyvien asioiden lisäksi.
Itse en varmaan tuossa tilanteessa suostuisi mihinkään lomille edes lähtemään.
karua ajatella, että millaisia asioita oman lapsen kanssa samanikäinen, kiva tyttö joutuu käymään läpi vielä normaalien kasvuun liittyvien asioiden lisäksi.
Itse en varmaan tuossa tilanteessa suostuisi mihinkään lomille edes lähtemään.
Osastolla olo on äärettömän tylsää ja odottaa vaan että pääsee lomille tai pois koska kaikki rajoitettu ja vain yksi tv jne...
piilottaa vaikka peräänsä jonku narun pihin hirttäytyä taikka..
että miten narun saa tungettua perseeseen?
Helppo nakki jos yhtään on mielikuvitusta. Ja meillä "hulluilla" sitä yleensä on siunaantunut enemmän kuin tarpeeksi... ;)
tutkitaan, osaa potilaista nöyryytetään suotta protokollan nimissä, siis ilkeitä hoitajia mahtuu joukkoon. Itseäni ei noin tarkastettu, mutta riisutumaan joutui ym. Pääsin miltei heti pois tosin, itselläni öykkäröivä alalle sopimaton hoitaja, ilkeä ja tahallaan tilanteet väärin tulkitseva. Siellä esim. otettiin seuloja joka viikko, vaikka olivat olleet puhtaat jo yli vuoden, jos ei pissattanut, joutui juomaan litratolkulla vettä, hyppimään ym.hoitajan käskystä ( auttaa kusemaan) ja antamaan näytteen hoitajan seuratessa. Ihan kyykyttämistä ja nöyryyttämistä siis.
koska niiltä pääse lomille. Ei suljetuilta mihinkään lomille lähdetä, jos on lomakunnossa niin pääsee kyllä osastolle josta saa halutessaan lähteä (olkoonkin että voi olla, ettei sen jälkeen ole takaisin tulemista, eli lomaluvat voi ns vapaaehtoisella osastollakin joutua pyytämään).
Käyhän näillä osastoilla vieraitakin ja tämän logiikan perusteella niiltäkin tutkittaisiin peräsuolet. Hohhoijakkaa hei ihmiset.
Näitä 'tuttuja' ja 'tutun tuttuja' joille on tapahtunut hurjia aina löytyy ;)
Samoin tällä hetkellä joidenkin nuorten keskuudessa tämä mielisairaalaan pääsy on ilmeisesti ihan 'in'... Huoh.
Vierailija kirjoitti:
itsensä ja häntä vahdittiin 24h. Paskalla ollessa vieressä seisoi hoitaja, samoin suihkussa ollessa. Kun pääsi kotilomille, niin tehtiin aina ruumiintarkastus, myös emätin ja peräsuoli tutkittiin. Aika raakaa touhua nuorelle tytölle..
Niin varmaan
Ei niitä aina tehdä. Minulle tehtiin vaan osastolle tullessa, tavarat, vaatteet pois ja sen jälkeen kehonsisäinen tarkastus minkä teki lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä muuten tutkita kuin tavallinen sisätutkimus, peräsuolen sisältö tutkitaan sormella tai tähystimellä.
Voin kertoa että täytyy olla TODELLA huonossa kunnossa, jos ei pääse lomalle. Se tarkoittaa sitä, että tarvitsee jatkuvaa valvontaa. Kuten aiemmin kerroin, itse olin n. 2kk suljetulla ja lähes joka vkl lomalla. Sulla ei tunnu olevan mitään tietoa oikeasta mielisairaala-arjesta, joten ole hiljaa, kiitos.