Mistä lähteä hakemaan apua??
Olemme yrittäneet vauvaa jo jonkin aikaa, noin vuoden. Ovulaationi tapahtuu aika myöhään eli kierron 21. tai 22. päivänä. Ovulaation ja kuukautisten välinen aika taitaa olla liian lyhyt eli siis vain max. 8 päivää.
Mistä minun kannattaisi lähteä kyselemään apua? Ihan tavallinen lääkäri, gynekologi vai kuka? Keneltä saisi parhaiten avun kyseiseen pulmaan? Olisko vinkkejä? :)
Halauksin,
mimmi
Kommentit (4)
Aluksi pahoittelut, että toiveenne ei ole vielä toistaiseksi käynyt toteen. Itse varasin aluksi minulle ja miehelle tavallisen terveyskeskuslääkärin, joka kirjoitti lähetteen gynekologille. Gynekologi puolestaan alkoi tehdä veri- ym. testejä. Tällaisilla testeillä voitaisiin esimerkiksi sinun kaltaisessasi tapauksessa selvittää hormoniarvoja, jotka vaikuttavat juuri vaikkapa ovulaation ja kuukautisten alkamisen päivän väliin. Aikanaan gynekologimme tulee varmasti kirjoittamaan lähetteen keskussairaalaan lapsettomuuspuolelle, jolloin pääsemme varsinaisiin hoitoihin. Käytäntö voi tietysti olla erilainen eri paikkakunnilla, mutta saat varmasti neuvoja asian etenemiseen terveyskeskuksesta. Voit tietysti halutessasi varata ajan myös yksityisklinikalle ensikäynnille. Yksityinen puoli on yleensä kallis mutta usein myös nopeampi kuin julkinen puoli. Onnea jatkoon!
Minni
juuri julkisen hitauden vuoksi. Tasan kaksi kuukautta ensimmäsen käynnin jälkeen tein positiivisen raskaustestin. Alkuun mietitytti kauhesti rahanmeno, kun ei tiennyt missä on vika. Syy löytyi miehen siittiöistä ja apu inseminaatiosta (toisella yrityksellä onnistui). Rahaa paloi noin 900€. Miehen työpaikalla on sairaskassa, josta saatiin hyvin korvaukset hänen tutkimuksista, mutta ilman sitäkään kulut ei olisi paljoa yli 1000€ ollut, koska naisen tutkimiseen tarvitaan paljon enemmän testejä. Varsinkin, kun en saanut kunnollista positiivista tulosta ovulaatiotestiin, jouduin käymään klinikalla ultrassa tarkistuttamassa munasolujen kypsymistilanteen. Nyt on alkanut tuntua vauvan ensimmäiset potkut. Potkii niin tomerasti, että mieskin on ne jo tuntenut, vaikka viikkoja on vasta 19+0. Ei harmita pätkääkään rahanmeno ja tekisin saman ratkaisun uudestaan. Suosittelen yksityistä jos vaan mitenkään on varaa. Voihan aina siirtyä kunnalliseen jos alkaa tili tyhjentyä liikaa.
klinikoita löytyy netistä hakusanalla lapsettomuusklinikka. Itse olimme Tampereen AVA-klinikalla hoidossa.
...Jarma78 ja Minni-Maija. Nyt on meillekin tilattu aika yksityiselle lapsettomuusklinikalle. Tutkimukset aloitetaan miehestä. Sitten aletaan mittailemaan meikäläisen hormonitasoja. Jess, eli eiköhän se tästä :)
Ja ihanaa odotusaikaa sinulle Jarma78! Tosi ihanaa kuulla, että hakemanne apu tuotti upeaa tulosta. Kannustavaa meillekin :)