Keittiön yleiskone, onko välttämätön varuste nykyaikaisessa keittiössä?
Ymmärrän että sitä tarvitaan taikinan vaivaamiseen ja olen Boschin vastaavalla koneella kuorinut perunoita joskus ysärillä. Onko tuo yleiskone välttämättömyys nykyiaikaisessa keittiössä? Ilmeisesti ei kuitenkaan nälkään kuole jo sitä ei ole. Eli onko se ruoanlaittoa ja leipomista ym nopeuttava "luksuslaite" vai ihan oikeasti tarpeellinen kodinkone?
Kommentit (32)
Ei tarvitse. Mulla itselläni on ja teen kaikki leipomukset sillä muut härpäkkeet ihan turhia mulle nopeampi raastaa ja viipaloida näillä käsi työkaluilla kun ruveta kasailee konetta.
Vaimo on meillä hella poliisi ja yleiskone.
Vierailija kirjoitti:
Mulla koneessa kyllä kaikki nuo toiminnot sekä taikinan tekoon että terät raastamista varten. Eri kulhot vain noille. Tullu ihan koneen mukana kun ostin.
Yleensä nuo valmiit paketit on juuri niitä monitoimikoneita, niillä pystyy välttävästi tekemään vähän kaikenlaista mutta ei oikein hyvin mitään. Yleiskoneisiinkin saa kyllä ostettua haluamiaan lisäosia, mutta ne on leivonnan kannalta paljon toimivampia.
Monitoimikoneella ei voi tehdä kuin neljänneslitran taikinan, minkä alustaa käsinkin muutamassa minuutissa. Yleiskoneella saa taas tehtyä kahden litran taikinan, eli aikamoinen ero. Itselläni on nimenomaan monitoimikone, koska käytän sitä kaikkeen muuhun kuin leipomiseen, kahdella hengellä ei ole tarvetta mitenkään isoille leipomuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipomiseen se on aika ehdoton, käytän melkein viikoittain. Jos kuitenkin ostaa leipänsä kaupasta niin ei sille juurikaan ole käyttöä.
Olen leiponu kymmeniä vuosia ja vaikka olen kodinkoneita myynyt vuosikausia, niin en ole mokomaa tarvinnut mihinkään.
Kysykää huippukokilta, joka sanoi ,että hyvä veitsi ja paistinpannu ovat oikeasti tarvittvat välineent. Itselle kyllä kunnon sähkövatkain on tärkeä, koska teen paljon jälkiruokia. Käytössä on perintövatkain vuodelta 63.😅
Veitsellä ja paistinpannulla ei kyllä leivonnassa pärjää, vaikka olisi kuinka huippukokki.
Itsellä käytössä 30 v vanha yleiskone, josta käytän taikinakoukkuja (en ole ikinä onnistunut käsin vaivaamaan pullataikinaa) ja raastinterät. Ehdottomat, kun ruokavalioon kuuluu paljon kasvisruokia. Sen sijaan yleiskoneen tehosekoitinosaa en ole koskaan käyttänyt. Siihen tarkoitukseen käytän sauvasekoittimeen liitettävää tehosekoitinta. Kakkutaikinat taas vatkaantuu sähkövatkaimella. Onneksi on iso keittiö, niin kaikille koneille on laatikoissa tilaa ja ne ovat helposti käyttöönotettavissa.
Kuukausittain käytössä. Teen maapähkinävoita. Silppuan ja hienonnan kasviksia
Vierailija kirjoitti:
Kuukausittain käytössä. Teen maapähkinävoita. Silppuan ja hienonnan kasviksia
Pähkinävoin liotetuista pähkinöistä tekee suitsait Bamixilla ja sen voi tehdä suoraan tarjoiluastiassa. Muukin sauvasekoittaja käy, mutta minulla sattuu olemaan tuo Bamix, joka korvaa aivan hyvin yleiskoneen irtohärpäkkeet.
Tässä olisi tosiaan kysymys keittiön varustelusta tilanteessa, missä erilaisten kakkujen, leivosten ja pullien leipominen olisi ihan säännöllistä. Kasarilla köksän tunneilla ne taikinat tehtiin kaikki käsipelissä, mutta olivat aika pieniä. Eli pitäisi löytää tuo isohkon taikinan valmistukseen sopiva merkki ja malli. Ketjua luettuani hankinnan speksehin kuuluisi isot kulhot, mahdollisimman metallinen rakenne ja tehokas moottori.
Nykyfeminismin mukaan se yleiskone nyrkin ja hellan välissä on emäntä.
Tuo Kitchenaid olisi metallirunkoinen ja siinä ei ole taikinan vaivaamista ajatellen vaihteistoa eikä remmivetoa. Ainakin tehoa olisi mainoksen mukaan 1,3 hevosvoimaa. Onko Kitchenaid laitteista kokemuksia? Jos tuollaisen hankkii, niin saakohan siinä rahalle vastinetta vai kannattaako hommata halvempi ja hyväksyä että se menee välillä vaihtoon? Hankintaahan en ole ajatellut tehdä nyt, vaan kartoitan tässä vaiheessa laitetyyppejä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitän tiedosta. Eli se on enemmänkin luksuslaite tai sitten soveltuu suurtuotantoihin. Keittiötä ei siis lähtökohtaisesti kannata varustella yleiskoneella, vaan jos sitten myöhemmin tarvetta esiintyy. -ap
Monesti riittää kun on airfryer ja robotti-imuri. Ilman niitä on tosi ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, merkkiä Nainen. Kuorii potut, vaivaa taikinan, tekee raasteet ja paljon muuta.
En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän muuta konetta perunoitten kuorimiseen kotikeittiössä. Pienen raaste-erän tekeminen on kätevämpää yksikertaisella raastimella käsin kuin kokoamalla ja tiskaamalla 5-osaisen koneen raastimen. Silloin olen käyttänyt, kun olen raastanut säkillisen päiväysjuustoja raasteena pakastettavaksi.
Meillä kyllä kaiken kuorimiskone on merkkiä Mies. Ei ole selvinnyt, miksi on niin innokas kuorimahommiin.😊
Lapsuudessa meillä oli joku kuorimakone ja meni puoli peruna hukkaan ja silti oli kuoria perunoissa. Käsin tulee parempaa jälkeä ja vähemmän turhaa hävikkiä.
No ei todellakaan ole tarvetta ollut koskaan. Kuka nyt ylipäätään viitsii aikaansa käyttää leipomiseen ja ruuan laittoon. Hyi helvetti!