Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kokenut matkustaja" mitä tää termi pitää sisällään?

Vierailija
06.09.2025 |

Mikä määrittää kokeneen matkustajan? Matkojen lukumäärä? Omatoimimatkat vs pakettimatkat vai kaukokohteet? Milloin voi sanoa että on kokenut matkustaja?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sanottiin, ettei "kokenut matkustaja" (p.o matkailija) voisi olla normaaliälyinen??? Kyse on KOKEMUKSESTA, jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Miten joku voi noin sekoittaa keskenään aivan eri asioita ja päälle haukkua suomalaisia ääliöiksi?

Missä näit niin sanottavan? Eiköhän pointti ollut että kuka tahansa normaaliälyinen nuo osaa. 

Vierailija
22/27 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokenut matkailija ei ole kyllä mikään meriitti.

Pitäisikö sen olla? Joidenkin elämä nyt vain on sellaista että matkustustelua tulee. 

Miksi luit asian niin että se olisi meriitti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauli Virtanen, Folke West ja pian myös Antti Kuronen. Paljon matkustavat moniin hankaliin tilanteisiin joutuneet ja niistä omin avuin selvinneet ja kokemuksia saaneet henkilöt. Mainittakoon vielä Riku Rantala ja Tunna Milonoff.

Vierailija
24/27 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni pidän suht. kokeneena matkustajana. Miksi?

- En lukkiudu tiettyyn tapaan matkustaa vaan etsin vaihtelevasti halvimman tai helpoimman tai kaikkea tai vaikka nopeimman. Fiiliksen mukaan. Voin hyvin mennä pakettimatkalla ja ottaa vielä lentokenttäkuljetukset, mutta mikään ongelma ei ole varata itse lentoja ja hotellia sekä lentokenttäkuljetuksia. Joskus kannattaa pakettimatkallakin ottaa oma kuljetus lentokentältä, kun se ei ole kalliimpi ja on paljon nopeampi. 

- Teen oma-aloitteisia kiertomatkoja. Voin lentää johonkin Kreikkaan ja varatakin lennot paluuseen jonkun Prahan kautta. Voin mennä uusiin paikkoihin. Osaan etsiä itselleni hyvän hotellin hyvältä paikalta, lukea netistä palautteet, siirtyä lentokentältä hotellille ihan itse paikallisten kuljetuksilla, jos haluaa pihistää tai taksi on kallis tai on muuten vaan energiaa käyttää julkisia. 

- Kohteissa vuokrataan auto mahdollisuuksien mukaan. Turkissa menee raja. Siellä on vielä helppo autoilla, mutta jossain Intiassa ei tulisi puhettakaan. Käyn joskus valmiilla retkillä. Matkatoimiston on aika kalliita, etsin netistä retkifirmoja, pystyn ottamaan kadulta retken jne. 

- Yllättävissä tilanteissa saan aina asiani selvitettyä. En tarvitse opasta kertomaan hotellille, että huoneeni on huonolla paikalla ja haluan vaihtaa sen. Pystyn lentämään vaikka Arizonaan, itse selvittämään autonvuokrauksen, reitit, yöpymispaikat ja tiepalveluasiat. 

- Minua ei ole vuosiin onnistuttu huijaamaan enää kunnolla. Varmaan jotain pientä menee aina, mutta tunnistan yleisimmät huijaustavat kilometrin päähän. 

- En stressaa matkoja vaan pystyn rentoutumaan, vaikka yllättäviä tilanteita tulee ja olen uudessa kaupungissa/maassa, jossa englantia puhutaan heikosti ja itse pitää itsensä hoitaa paikasta toiseen. 

- Pakkaan tavaraa vähän. Tämä muuten on isoin ero kokeneiden ja kokemattomien matkailijoiden välillä. Lentokentällä kokemattomat tunnistaa siitä, että 4-henkisellä perheellä on kaikilla omat isot laukut viikon matkalla keskikesällä Espanjaan. Siellähän on kuuma, vaatteet on pieniä. Mitä ihmettä ne raahaa mukana? Meillä menee kahden teinin kanssa tavarat käsimatkatavaroina, mutta välillä otetaan yksi yhteinen matkalaukku, joka sekin on alle 15kg. Silti sitä tavaraa on edelleen liikaa. Ja kyllä, joka päivä on puhdasta vaatetta laittaa silti päälle. 

Vierailija
25/27 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan paljon. Saatan ottaa lennot jonnekin ja paluusta (tai seuraavaan paikkaan siirtymisestä) ei tietoa. Joskus puolikin vuotta mennyt reissussa, ja maailman ympäri olen kiertänyt myös.

Sanoisin, että kokenut matkaaja ei hermostu vaikka kävisi niin että jumittaa naisvihamielisen maan kentälle ja joutuu lentokentän putkaan todennäköisesti vain siksi että on yksin matkustava nainen. 😁

Lennon missasin, istuin vuorokauden siellä kopissa syystä jota yhäkään en varmuudella tiedä. Tylsää oli, mutta hanskasin homman kuitenkin. Rauhallisena kun pysyy niin hommat yleensä hoituu. 

Osaan myös arvioida että minkä verran kannattaa maksaa tullivirkailijalle jos haluaa päästä rajan yli ilman vaikeuksia tietynlaisissa valtiossa.

Aika paljon tullut nähtyä, voisin varmaan kirjoittaa kirjan!

Vierailija
26/27 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin että osaa käyttää lippuautomaatteja eri kohteissa, katsoa reittejä kartoista, ymmärtää ottaa matkavakuutuksen ja tehdä matkustusilmoituksen. Varata itsenäisesti hotellin ja lentoliput, ymmärtää mikä on käsimatkatavaran ja ruumalaukun merkitys. Osaa pakata järkevästi. Uskaltaa matkustaa yksin, vaihdolla, eri liikennevälineillä, ottaa osaa retkiin eikä mene heti sormi suuhun.

Kokenut matkustaja ei nimenomaan tee matkustusilmoitusta, joka on aivain turhaa valtion holhousta!

Vierailija
27/27 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- omatoimintamatkoja 

- myös ns. off the beaten path -reissuja

- useammalla mantereella

- kymmeniä eri maita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan