Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihana tuo dokumentti pmmp - ei enää ikinä. Ihan itketti.

Vierailija
06.09.2025 |

Oli kyllä todella koskettava dokumentti. Hienoa, että avaavat rehellisesti tuota aikaa kun olivat nuoria.

Ei ole ollut helppo tie mutta näen kyllä kaksi upeaa vahva naista heissä. Arvostan. 

Kommentit (277)

Vierailija
201/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin dokumentin eilen. 

Paljon oli hyvää ja veikeetä menoa, huppu musiikkia! mutta suurin osa älyttömän raskasta matriaalia. 

Luulenpa että valitettavan moni meistä on kokenut lapsuudessaan syystä tai toisesta turvattomuutta ja toivottavasti työstää sitä ammattiauttajan kanssa. 

Uhriutuminen - tuntui olevan nyt teemana & vi**u -sanan viljely - mutta eiköhän sillä peitellä jotain, epävarmuutta. 

Vierailija
202/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se Matti-Esko Hytönen joka kommentoi kolumnissaan ala-arvoisesti ja joka "käski" Paulan tapp aa itsensä. Misogynisti pahimmillaan tää ihminen. Kirjoitukset lehdissä täyttä kuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi noita sohvisten naisia. En kyllä muista kumpaankaan YLE:n töistä, paitsi just Sohvaperunoista.

Ja nyt kun paska osunut heillä tuulettimeen, niin nyt aikamoista valkopesua heiltä.

🤮

Vierailija
204/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvaperunanaiset järkytti . Mutta ovat näin silmät avauduttua olevinaan parempia .

Vierailija
205/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

monet vihaavat upeaa PMMP : tä koska nämä kertoivat totuuden joku raja biisillään

kaikki jotka hakkaavat kumppaniaan lopputtomiin on oikeus tappaa ja se on totuus

"https://www.youtube.com/watch?v=_KvM_l1Z1UY

Jaa että vihaavat? Pitääkö liioitella että oma mielipide kuulostaa tärkeämmältä tai jotain?

Mielestäni sjöroos on hyvin yliarvostettu biisintekijä ja pmmp:n kappaleet on musiikillisesti enimmäkseen tylsää ränkytystä, ja sanat sitten tätä päälleliimattua räväkkyyttä jota ei jaksa edes yhtä kokonaista kappaletta.

Vierailija
206/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mira vaikuttaa tosi symppikseltä. Hiljainen ja tarkkaileva eikä koko ajan äänessä. En tunne, mutta tällainen kuva dokkarin kautta syntyi.

Minusta ei vaikuta sympaattiselta, Minna esimerkiksi TTK:ssa on todella sympaattinen ja mukavan oloinen ihminen.

Vierailija
207/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä, että olen tainnut katsoa noista mainituista aikoinaan tuon Hyppönen ja Enbuske haastattelun ainakin. Monikohan katsojista piti sitä silloin loukkaavana, kun itse ainakin muistan tulkinneeni koko jutun lähinnä typeränä huumorina ja läpänheittona, jota ei kannata ottaa millään tasolla vakavasti, enkä lainkaan ymmärtänyt, että ne jutut saattoi oikeasti loukata/tai olleet tarkoitettuja loukkaamaan.

Ihmettelen miksi ikivanha haastatattelu laitettu dokumenttiin? Nuorenahan ihmiset on aivan erilaisia, kuinka vanha se juttu edes oli? 20 vuotta vanha? Itse ainakin olin aivan erilainen nuorena kuin nykyään.

Vierailija
208/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta heidän kiertue-elämänsä oli ahdistavaa. Dokata bussissa hikisten äijien kanssa, kaljaa, lonkeroa ja tupakkaa. En kyllä yhtään kadehdi. Ja pummia joltain narkilta hänen masennuslääkkeensä, reseptilääkkeet!

Se miten heitä on kohdeltu on johtunut myös siitä, etteivät he ole laittaneet niitä rajoja itse. Haastattelussa olisi ihan hyvin voinut haistatella takaisin niille punkerosedille. Ei se suosio olisi siitä vähentynyt, päinvastoin.

Mutta että häpesin Hyppöstä ja Enbuskea ja sitä kolmatta läskiä, jonka nimeä en muista. Ja sitä neljättä aamutv:n (?)  haastattelijasetää. On ne olleet ihan luusereita. Ovatko vieläkin?

Minäkin ihmettelin että toisen reseptilääkkeitä oli syönyt?

Vierailija
209/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina

Vierailija
210/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä miten paljon pmmp naisia on seksualisoitu, tämä on itselläni mennyt täysin ohi, kun olin itse n. 15-vuotias rusketusraidat-aikoihin. Jopa itse sen ikäisenä tajusin, että he ovat ESIINTYJIÄ ja rusketusraidoissa nämä vihjailevat sanoitukset on HUUMORIA ja TARKOITUKSELLA provosointia. Eivätkä he koskaan edes pukeutuneet erityisen huomiota herättävän paljastavasti. Siitä sen huomaa, että ei ole väliä mitä laitat päällesi niin lokaa saat silti vain olemalla nuori nainen. 

Ja muutenkin, miksi naisartistit aina saavat kuraa niskaan siitä, jos joku muu tekee heille biisejä? Miksei tätä nosteta miesartistien kohdalla koskaan tikun nokkaan? Ei kaikki miesartistit tee omia kappaleitaan. Paula ja Mira ovat sitä paitsi aina osallistuneet omien biisiensä tekoon, ainakin sanoituksiin. Ja myöhemmin Paula onkin keskittynyt enemmänkin säveltämiseen.

Muistan sen kun Rusketusraidat soitettiin ekan kerran NRJ:llä ja juontajan kertoessa kyseessä olevan 2 Popstars-osallistujaa, niin suhtauduin siihen ennakkoluulolla: taas uusi Gimmelin kaltainen setämiesten kasaama lällybändi. Mutta sitten...

Siinä hetkessä tuntui ihanalta tajuta, että naisetkin voivat olla räävittömiä ja vapaita. Multa itseltä meni myös jotenkin ohi tuo mediassa harjoitettu naisviha PMMP:tä kohtaan. Inhosin toki jo tuolloin mm. Hyppöstä ja Enbuskea, ja en katsonut heidän showtaan. Mattiesko Hytösen ja hänen poikansa ylistystä en myöskään ymmärtänyt.

Mutta meidän ikäluokalta ei varsinkaan Britneyn vainoaminen mennyt ohi ja jo tuolloin tiesin sen olevan puhdasta naisvihaa. Oksetti, kun äitini luki jotain iltapaskaa, jossa oli juttua Britneyn "katastrofaalisesta" VMA-esiintymisestä. Äitini päivitteli kuinka läski Britney on. Arvosteli myös missejä kovin sanoin ja puhui usein paheksuvasti "vinosilmäisestä" ja "ukkomiehiä viettelevästä" Armi Aavikosta.

Tämä on ehkä hiukan kärjistettyä, mutta jotenkin tuntuu, että ennen 80-lukua syntyneet ikäluokat ovat todella misogynistisiä. Luultavasti iso osa ei edes tajua asiaa.

Vierailija
211/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä miten paljon pmmp naisia on seksualisoitu, tämä on itselläni mennyt täysin ohi, kun olin itse n. 15-vuotias rusketusraidat-aikoihin. Jopa itse sen ikäisenä tajusin, että he ovat ESIINTYJIÄ ja rusketusraidoissa nämä vihjailevat sanoitukset on HUUMORIA ja TARKOITUKSELLA provosointia. Eivätkä he koskaan edes pukeutuneet erityisen huomiota herättävän paljastavasti. Siitä sen huomaa, että ei ole väliä mitä laitat päällesi niin lokaa saat silti vain olemalla nuori nainen. 

Ja muutenkin, miksi naisartistit aina saavat kuraa niskaan siitä, jos joku muu tekee heille biisejä? Miksei tätä nosteta miesartistien kohdalla koskaan tikun nokkaan? Ei kaikki miesartistit tee omia kappaleitaan. Paula ja Mira ovat sitä paitsi aina osallistuneet omien biisiensä tekoon, ainakin sanoituksiin. Ja myöhemmin Paula onkin keskittynyt enemmänkin säveltämiseen.

jotenkin tuntuu, että ennen 80-lukua syntyneet ikäluokat ovat todella misogynistisiä. Luultavasti iso osa ei edes tajua asiaa

Ennen 70-lukua syntyneet. Ei minun ikäpolveni,naiset ainakaan, useimmiten ole mitään misogyynejä, me oltiin lapsia ja teinejä karmealla 80-luvulla. Äitini (suuria ikäluokkia) sen sijaan on juuri tuollainen joka päivittelee esimerkiksi toisten naisten painoa. 

Vierailija
212/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi epäselväksi mitä Paula tarkoitti avunhuudoillaan. Ja mistä ajasta puhui? Hän kertoi, että luuli olleensa hiljaa, mutta oli myöhemmin tajunnut huutaneensa apua. Tarkoittiko lapsuudessaan/nuoruudessaan kirjoittamiaan tekstejä, kun lapsuudenkodissaan lapset olivat hänen sanojaan lainaten heitteillä, vai tarkoittiko avioliittoaan? Vai setämiesten vähättelevä asennetta?

Eikö hän sanonut, että rikos ei ole vanhentunut? Vai liittyikö se johonkin muuhun? Oletan, ettei tarkemmin halunnut kertoa, varmaan ei halua viedä asiaa eteenpäin. Jos kyseessä on rikos, josta syyttäjä voi nostaa syytteen riippumatta uhrin tahdosta ja Paula ei halua niin käyvän?

Jännä, ettei tätä ole nostettu enempää esiin, nythän tässä on tikunnokkaan noussut mediassa Miran tv-sarjassa kokema seksuaailinen väkivalta ja Paulan lapsettomuushoidot.

Olen samaa ikäluokkaa Paulan ja Miran kanssa, ja kyllä nosti dokkari taas pintaan sen epäuskon ja kauhun, että tuollaista se tosiaan oli. Kavereiden kanssa tästä ollaan monesti puhuttu, kuinka normaalia silloin oli kaikki naisiin kohdistettu vähättely, seksualisointi, häirintä ja ihan fyysinen ahdistelu. Niin ja ainahan sopi nauraa päälle, että "vitsi vitsi" ja "Ootko tyttö puutteessa kun et huumoria ymmärrä".

Hyi. Helvetti.

Kyllä oli PMMP:n sekoilu silloin raikas tuulahdus ja vastaveto ajan kuvastolle. <3

Vierailija
213/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös rusketusraidat ollut joku kesäkondomi-biisi, mainosrenkutus siis tavallaan? Joku toinen biisi olisi antanut ehkä erilaisen leiman bändille.

Ei ollut, Pmmp teki kesäkumibiisinsä (Kumivirsi) myöhemmin, oli silloin jo suosittu. 

Vierailija
214/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää musasta, en jäsenistä ja olen itse kohta 50v nainen. Kumma kyllä en ole juurikaan kohdannut urallani tai elämässäni samanlaisia ongelmia miesten kanssa ja armeijakin tuli ekojen naisten seassa suoritettua

Vierailija
215/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että kun sattuu syntymään tiettyyn sukupolveen ja olemaan nuori niin se on herutusta ja kiusottelua? Oletko pysähtynyt ikinä miettimään, että on ihan sun oman pään ongelma, jos näät kiusottelua joka paikassa?

Dokkarin jälkeen nousi valtava kiukku. Kaikki toi *elvetin seksualisointi ja arvostelu, miten paljon se väritti omaakin nuoruutta. Ei sun tarvinnut olla kun olemassa niin noita ala-arvosia kommentteja tuli mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Vitsejä, tietysti. Kun täytät +12 v. niin alkaa ulkonäön kommentointi ja sellanen ihmeellinen maailma, missä pelkkä kaupassa käynti tulkitaan jonkun pulsun mielestä kiusotteluks. Helvetin ahdistavaa ja myös rajottavaa. Paula ja Mira vaikuttavat niin vahvoilta ja selväpäisiltä. 

Vierailija
216/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää musasta, en jäsenistä ja olen itse kohta 50v nainen. Kumma kyllä en ole juurikaan kohdannut urallani tai elämässäni samanlaisia ongelmia miesten kanssa ja armeijakin tuli ekojen naisten seassa suoritettua

Eihän sitä ongelmaa ole, jos sitä ei tajua. Ootko ehkä se "yksi jätkistä" jolla on "hyvä huumorintaju"?  

Vierailija
217/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan miten media ja toimittajat kohtelivat muita artisteja (ja julkkiksia ylipäänsä tuona dokumentissa kuvattuna ajanjaksona? Kun jotenkin oon jäänyt mieleen, miten jossain vaiheessa ainakin tv-ohjelmien vetäjillä ja muutenkin haastattelijoilla oli jokin ihmeen pakkomielle olla mahdollisimman ärsyttäviä ja v*ttuilla haastateltaville/vieraille milloin mistäkin asiasta.

Näin Paulan ja Miran kokemuksia mitenkään vähättelemättä, koitan vaan hahmottaa, että saivatko he osakseen jotenkin poikkeavan huonoa kohtelua mediassa, vai oliko samanlainen kovinkin yleistä (eikä missään nimessä hyväksyttävää)

Vierailija
218/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se koko aika julmaa, ja muistelen että oli just sellainen ironian ja vittuilun ihanne ylipäänsä - koko Jyrkin aloittama sellainen "kreiseily" johon liittyi vahvasti ehkä ajatus että "miten se uskalsi noinkin tehdä/sanoa". Mutta siis jos miettii nyt ihan Mara-walkeja ja muita, niin ei silloin kukaan tainnut olla turvassa... MUTTA muistan,että itse kiinnitin huomiota siihen jatkuvaan jankutukseen PMMP:stä jotenkin Nylon Beatin manttelinperijöinä ja sellaiseen "kai tekin ootte niitä bimboja" puheeseen (toki NBkin oli muutakin kuin bimboja). 

Huom. En ole mediatutkija vaan ajatusten taustalla on vaan omat muistikuvat. Ja siis joo, aika oli eri. Siitähän tää dokkarikin kai kertoo. 

Vierailija
219/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan miten media ja toimittajat kohtelivat muita artisteja (ja julkkiksia ylipäänsä tuona dokumentissa kuvattuna ajanjaksona? Kun jotenkin oon jäänyt mieleen, miten jossain vaiheessa ainakin tv-ohjelmien vetäjillä ja muutenkin haastattelijoilla oli jokin ihmeen pakkomielle olla mahdollisimman ärsyttäviä ja v*ttuilla haastateltaville/vieraille milloin mistäkin asiasta.

Näin Paulan ja Miran kokemuksia mitenkään vähättelemättä, koitan vaan hahmottaa, että saivatko he osakseen jotenkin poikkeavan huonoa kohtelua mediassa, vai oliko samanlainen kovinkin yleistä (eikä missään nimessä hyväksyttävää)

Mulle on jäänyt mieleen, kun Britney Spears oli jonkun vanhemman setämiehen haastateltavana. Oli nuori tyttö vielä, ehkä alaikäinenkin vielä (olisko ollut 17) . Se taisi olla just sen jälkeen kun Oops I did it again biisi tuli ulos. Ja se haastattelija pervosetämies kommentoi jotenkin Britneyn rintoja ja kyseli niistä. Siis ihan vidun oksettavaa toimintaa. On sitä nuoruutensa elänyt aika sairaassa maailmassa.

Vierailija
220/277 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ongelmaa ole, jos sitä ei tajua. Ootko ehkä se "yksi jätkistä" jolla on "hyvä huumorintaju"?  

Eli se pahin pick me muija.