Sairaala kotiutti äitini leikkauksesta panadolreseptilöä
Ja napapiikeillä. Kyseessä iso leikkaus, joka tehtiin torstaina. haava n 30 cm, erittävä ja äiti asuu yksin.
On niin kivulias että päivystykseen täytyy mennä kerjäämään kipulääkettä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minutkin kotiutettiin isosta leikkauksesta panadolilla, mutta sain kuitenkin kaksi oksikodonitablettia mukaan. Olisin kyllä tarvinnut enemmän, ensimmäisinä päivinä olin todella kipeä.
Se nyt on aivan karmeeta mömmöä! Pää menee sekaisin ja oksu lentää.
Pahoinvointi estetään pahoinvoinninestolääkkeellä. Esim. ondansetroni. Sitä minä sain eikä pahoinvointia. Pää ei mene sekaisin todellakaan kaikilla. Itsellä vain lievitti kipua että sain liikuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 2 viikon opioidireseptin mukaan leikkauksen jälkeen. Osastolla sanottiin että täällä ei tarvitse kärsiä kivuista.
Minäkin sain, pyytämällä. Kuukauden satsin tramalia. Mutta ongelma on siinä ettei kaikki älyä pyytää. Aika harvalta varmaan evättäisiin tehokas kipulääke leikkauksen jälkeen. Mutta kun suomalainen puree hammasta eikä pyydä!
Miksi sitä pitää erikseen pyytää. Lääkäri varmasti tietää, että kipuja on leikkauksen jälkeen. Kipulääke resepti kotiin, eiköhän kukin osaa ottaa niitä tarvittaessa. Viikon resepti, jos pelkona on että näihin jää koukkuin.
Minä taas sain reseptin kahteen pakettiin Targiniqia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipu on alihoidettua.
Muistan n. 30(?)v. sitten puhuttiin siitä, kuinka tärkeää on hoitaa esim. leikkauskipu kunnolla. Tutkimuksilla osoitettiin, että kudos paranee nopeammin, kun kipua on vähemmän. Omien leikkausten (mm. myoomat) jälkeen sain kipulääkekoktaileja, koska en kestänyt morfiinia pumpusta. Aina alkuun jotain myös piikillä. Ja välillä moitittiin, kun en pyytänyt lääkettä ajoissa.
Nyt taas menty toiseen ääripäähän. Panadol ei omiin kipuihin auta alkuunkaan, toisen lääkkeen tukena ehkä.
Se on se Valviran ym lietsoma hysteria USA:n opioidikriisin takia. Siellähän lääkkeitä määrättiin liikaa ja kipuihin joihin auttoi tulehduskipulääkekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 2 viikon opioidireseptin mukaan leikkauksen jälkeen. Osastolla sanottiin että täällä ei tarvitse kärsiä kivuista.
Jäitkö koukkuun?
En jäänyt, lähinnä olin helpottunut kun kivut helpotti eikä noita tarvinnut vetää enempää. Aiheuttaa niin pirun pahaa ummetusta että ei pään saaminen sekaisin ole sen arvoista! Pahimmissa kivuissa on kyllä oikeastaan hyvä että on unelias ja pöhnäinen olo, saapahan nukkua ja levätä. Mutta tuo ummetus on aivan hirveää!!! Ei kukaan halua kaivaa p*skaa peräsuolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipu on alihoidettua.
Muistan n. 30(?)v. sitten puhuttiin siitä, kuinka tärkeää on hoitaa esim. leikkauskipu kunnolla. Tutkimuksilla osoitettiin, että kudos paranee nopeammin, kun kipua on vähemmän. Omien leikkausten (mm. myoomat) jälkeen sain kipulääkekoktaileja, koska en kestänyt morfiinia pumpusta. Aina alkuun jotain myös piikillä. Ja välillä moitittiin, kun en pyytänyt lääkettä ajoissa.
Nyt taas menty toiseen ääripäähän. Panadol ei omiin kipuihin auta alkuunkaan, toisen lääkkeen tukena ehkä.
Se on se Valviran ym lietsoma hysteria USA:n opioidikriisin takia. Siellähän lääkkeitä määrättiin liikaa ja kipuihin joihin auttoi tulehduskipulääkekin.
Voi riippua myös sairaanhoitopiiristä. Ainakin aiemmin Etelä-Karjalan osastolla sai kunnon mömmöt. Jouduin itse vähentämään, kun vaan nukutti tai nauratti.
Helsingissä taas mentiin toiseen äärilaitaan: suuren selkäleikkauksen jälkeen buranaa ja panadolia. No kipupiikkejä tarvinkin sitten muutaman tunnin välein, mille herkistyin lopulta (allerginen reaktio). Hoitsu-äitini joutui menemään puhumaan niille järkeä päähän, että tuli kunnollinen lääkitys. Itse olin niin heikkovoimainen, etten kyennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäitkö koukkuun?
En jäänyt, lähinnä olin helpottunut kun kivut helpotti eikä noita tarvinnut vetää enempää. Aiheuttaa niin pirun pahaa ummetusta että ei pään saaminen sekaisin ole sen arvoista! Pahimmissa kivuissa on kyllä oikeastaan hyvä että on unelias ja pöhnäinen olo, saapahan nukkua ja levätä. Mutta tuo ummetus on aivan hirveää!!! Ei kukaan halua kaivaa p*skaa peräsuolesta
Panacod joo tekee tota. Luumunektari auttoi mulla hyvin onneks. Varmaan joku ummetuslääke olis myös toimiva.
Leikkauksesta kotiin lähtiessä annetaan ohjeet mihin soittaa jos ei pärjää. Lähtekää siitä liikkeelle.
Miksi et ota sairasta äitiäsi kotiisi hoidettavaksi, kunnes paranee tai menet äitisi luo asumaan kunnes toipuu idosta leikkauksesta. Varmasti tuntee olonsa yksin turvattomaksi asunnossaan.
Ottaa ibuprofeiinia siihen lisäksi, sillä kombolla taittuu ainakin paha hammassärky.
Minä sain jalkaleikkauksen jälkeen heti osastolle siirron jälkeen burana 600 mg. Hoitaja vaan nauroi että sä et nyt saa kahdeksaan tuntiin mitään muuta kipulääkettä.
Kirurgian osasto saattaa olla niin toimenpidekeskeinen, että systemaattinen ajattelu ja vastuu kipulääkkeiden suunnittelusta nopean kotiutuksen käytännöissä ei toteudu. T. Muun alan erikoislääkäri
Itselleni tehtiin 9kk sitten iso leikkaus ja kyllä huolehdittiin kipulääkityksestä niin sairaalassa kun kotona. Ei saanut olla kipua estämässä toipumista. Opioideja määrättiin paljon kotiin. Söin sen aikaa kun tarve enkä jääny koukkuun tms. Samoin 3v sitten isossa leikkauksessa kipuhoito oli hyvää ja riittävää. Husissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain, pyytämällä. Kuukauden satsin tramalia. Mutta ongelma on siinä ettei kaikki älyä pyytää. Aika harvalta varmaan evättäisiin tehokas kipulääke leikkauksen jälkeen. Mutta kun suomalainen puree hammasta eikä pyydä!
Miksi sitä pitää erikseen pyytää. Lääkäri varmasti tietää, että kipuja on leikkauksen jälkeen. Kipulääke resepti kotiin, eiköhän kukin osaa ottaa niitä tarvittaessa. Viikon resepti, jos pelkona on että näihin jää koukkuin.
Reseptillä syödään sitten ?? Auttaako miten kipuun kun syö reseptin. Miten joku vasta leikattu voisi mennä apteekkiin. Eikö nyt ketään jo ole tässä määräämässä . Että sairaalassa pidetään hoidossa pitempään ja lääkettä mukaan kipuihin kuin kipupiikki lähtiessä. Ja sitten kuka auttaa kotona vessaan vaatteet ja pesulle ? Onko nyt opetuksessa puutteita tee toisille mitä itsellesi tahtoisit . Auta toisia kuin itseäsi haluaisit auettavan. EI LEIKATTU VOI MENNÄ APTEEKKIIN TAI HAKEMAAN POSTILUUKUISTA. EIKÄ VANHUKSET OSAA KÄYTTÄÄ NYKYTEKNIIKKAA.
Väkivalta ei kuulu hoitotyön kuvaan . Auttaminen ja kivun miehitys kuuluu. Parantaminen. Lääkäreille on laitettu liian tiukka aikataulu että työn voisi tehdä huolellisesti .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva haluaa noin voimakkaita lääkkeitä, joilla on paljon ikäviä sivuvaikutuksia. Burana + Panadol -yhdistelmä on tehokas kovaan kipuun, auttaa jopa hammassärkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltio suojelee leikkauspotilaita opioidikoukulta.
Vain Suomessa.
Nykyajan ihmiset säikähtävät pienintäkin kipua ja ovat käsi ojossa vaatimassa aina vahvempia kipulääkkeitä. Minulle on tehty monta suurta leikkausta ja kärsin vaikeasta nivelrikosta. Silti olen ilman kipulääkkeitä pärjännyt, muutaman kerran olen joutunut puolikkaan aspiriinin ottamaan.
Kun minulta leikattiin myooma, niin moneen kertaan kysyttiin leikkauksen jälkeen heräämössä onko kipuja ja sitten osastolla monta kertaa sanottiin, että jos on kipuja, niin kerro heti. Koin itse ettei ollut sellaisia kipuja, joihn kaipaisin mitään kipulääkettä. Osastolla jouduin olemaa vuorokauden seurannassa ja siellä piti ottaa gramma panadolia muistaakseni kolmesti vuorokaudessa. SIelläkin sanottiin, etät kerro heti, jos on kipuja, niin saat jotain vahvempaa. Onneksi ei ollut kipuja liiemmin, mutta ainakin itselle tuli tunne, että hyvin usein kyselivät ettei ole kipuja
Ei ne auta, ekat päivät leikkauksen jälkeen on kivuliaimpia!! Pitäisivät osastolla ekat päivät jos ei kipulääkettä.