Kokemuksia naapurin talon rakentamisesta, tuleeko melua?
Olemme löytäneet mieheni kanssa unelmien talon, jonka haluaisimme ostaa. Ongelmana on vain se, että viereiselle tontille rakennetaan pian omakotitalo. Tontti näkyy suoraan olohuoneen suurista ikkunoista. Mietin, kuinka paljon rakentamisesta tulee melua, tärinää, pölyä ja muuta haittaa? Meille on tulossa vauva, enkä haluaisi, että vauvavuosi menisi tämän takia pilalle. Onko kokemuksia?
Kommentit (31)
Pieni se meluhaitta siihen verrattuna mitä tulee kun siihen muuttaa ihmisiä asumaan. Huiii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan se rakentaminen kestää? Onko melua ja pölyä koko aika? Olen ymmärtänyt, että se pahin tärinä kestäisi vain pari päivää. Todella haluttais ostaa tämä talo, mutta pelottaa, että vauvavuosi menisi pilalle.
Ap
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä sun mielestä rakennuksella tapahtuu, kun on tuo parin päivän tärinä?
Paalutus ainakin aiheuttaa voimakasta tärinää
Harvemmin omakotitalot paalutetaan.
Tulee siitä melua kun rakentaa. Väkisinkin tulee melua, olen meinaan taloja rakentanut itse. En rakentanut taloa jossa asun vaan sen rakensi vanhempani jolta perin tämän talon. Tämä on metsätontti jossa peltoa ja lähin naapuri 200 metrin päässä että ei naapurin metelöinti minua häiritse.
Sitten kun perustukset ja ulkopuoli on valmiina, hiljenee ainakin vähän, kun työt siirtyy sisälle. Toki siellä varmaan sirkkeli laulaa pihalla edelleen, kun pätkitään milloin mitäkin. Vaikuttaa siltä, että sinä, ap, et tule asiaa kestämään, joten unelmatalolle voitte sanoa heipat.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kertoneet naapurille tilanteestanne? Useimmat kyllä ymmärtävät, että se ensimmäinen vauvavuosi on lyhyt, mutta tärkeää ja herkkää aikaa, joten voivat lykätä äänekkäitä töitä parempaan aikaan.
Kukaan ei lopeta hommiaan vauvan päiväunien takia. Projekteilla on aikataulu ja viivästykset maksavat rahaa. Meillä vauva nukkui päiväunia aamulla ja iltapäivällä, ei siinä olisi rakennettu, jos ne olisi huomioitu. Älkää muuttako vauvan kanssa rakennusprojektin naapuriin.
Hei kokemusta on , kun noin 5m päässä räjäytellään kalliota . Koko talo tärisee ja se mikä sen jälkeen ja sitä ennen helvetinmoinen piippaus , työt alkaa puoli 7 ja jatkuu yli kuuteen. Kotieläimet aivan vauhkona kun kuuleekin sen piippauksen.
Omakotitalon hiljaisin aika on rakennusvaihe.
Muutettiin ihan uudelle asuinalueelle viimeisinä rakentajina, ja olen aivan loppu tähän meluun!
Se ei lopu kun talo on harjakorkeudessa, sillä sen jälkeen alkaa jatkuva terassien/pihavarastojen yms. naputtelu, sirkkelöinti ja porailu. Sitten asfaltoinnit, roskakatokset ja nurmikon asennukset pikkukaivureineen yms.
Ja se mekkala ei lopu virka-aikaan, vaan ukot halkovat pihalaattoja ja sirkkelöivät vanerilevyjään yömyöhään asti. Ja koska kaikilla on pieniä lapsia, nämä rakentelut taukoavat vain 18-19.30 jatkuakseen taas puolille öin.
Heinäkuu on pahin, lomalla kun on aamusta iltaan aikaa. Ja rakenteluäänet tulevat sisälle asti, niin matalia ovat.
Ja tähän päälle savuttavat pihasaunat niin ai että! Koska kaikilla pitää siinä tuhannen neliön tontilla olla pihasauna, on niin mukava saunoa katseiden alla!
Luulin että muuttamalla jo rakennetulle uudelle alueelle välttyy näiltä ääniltä. Olin väärässä.
Seuraava talo tulee olemaan vähintään 4000 neliön tontilla. Onneksi meillä ei ole enää vauvaa että pitäis nukuttaa pihalla vaunuissa! Olis räjähtänyt pää. Nytkin sykkii jo vaarallisesti.
Onneksi tulee talvi ja loppuu tämä saatanan työmaa.
Joten ap, jos ovat tee se itse -rakentajia eli eivät teetä heti kaikkia ulkopuolisella, varautukaa iloisiin taaperovuosiin keskellä sirkkeliä! Seuraavan kerran saatte istua rauhassa terassilla kun vauvanne menee ekalle luokalle.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalon hiljaisin aika on rakennusvaihe.
Muutettiin ihan uudelle asuinalueelle viimeisinä rakentajina, ja olen aivan loppu tähän meluun!
Se ei lopu kun talo on harjakorkeudessa, sillä sen jälkeen alkaa jatkuva terassien/pihavarastojen yms. naputtelu, sirkkelöinti ja porailu. Sitten asfaltoinnit, roskakatokset ja nurmikon asennukset pikkukaivureineen yms.
Ja se mekkala ei lopu virka-aikaan, vaan ukot halkovat pihalaattoja ja sirkkelöivät vanerilevyjään yömyöhään asti. Ja koska kaikilla on pieniä lapsia, nämä rakentelut taukoavat vain 18-19.30 jatkuakseen taas puolille öin.
Heinäkuu on pahin, lomalla kun on aamusta iltaan aikaa. Ja rakenteluäänet tulevat sisälle asti, niin matalia ovat.
Ja tähän päälle savuttavat pihasaunat niin ai että! Koska kaikilla pitää siinä tuhannen neliön tontilla olla pihasauna, on niin mukava saunoa katseiden alla!
Luulin että muuttamalla jo rakenne
Mä fantasioin välillä että kaikki okt-alueella sirkkelöijät ja lapsiperhearkea pihahommiin pakenevat keski-ikäiset ukot vaan sais sydärin yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kertoneet naapurille tilanteestanne? Useimmat kyllä ymmärtävät, että se ensimmäinen vauvavuosi on lyhyt, mutta tärkeää ja herkkää aikaa, joten voivat lykätä äänekkäitä töitä parempaan aikaan.
Heh. Niinhän se toimii rakennuksilla. Vauvojen ehdoilla mennään.
Joo, standardiprotokolla jättää perustusten paalutus siihen kun naapureiden vielä syntymätön tai siittämätön lapsi menee ajallaan päiväkotiin tai peruskouluun. Rakentaminen aloitetaan tässä tapauksessa hiljaisemmista töistä esim. maalaamisesta ja tapetoinnista ja kantavat rakenteet lisätään sitten kun naapurille sopii.
Ääniä omakotitalotyömaalta:
Kaivinkone kaivaa perustukset, maaperästä riippuen ääntä kuuluu eri tavoin, savesta vähemmän, kivisestä maasta enemmän. Sitten kuuluu kaikkien maa-ainesten, raudan ja betonin kuljetusautojen piipitysäänet kun ne pakittaa. Jos tulee runko betoniharkoista, niin niiden asentaminen ei pidä kauheeta ääntä, mutta jos kiviä joutuu sahaamaan, niin siitä tulee ääntä ja pölyä. Puurungossa kuuluu sit naulapyssyn ääntä, vasaralla hakkaamista, puun sahausta sirkkelillä jne. Vesikattotyöstä ei mitään megaääniä tule, eikä sisätöistä. Julkisivun maalauksessa isoin ääni kuuluu maalarin eurodance-radiosta. Perustapauksessa rakentaminen kestää vuoden. Mutta jos naapuri rakentaa taloa itse omilla käsillä, voi se kestää vaikka viisi vuotta.