Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sääntely tuhoaa moottoripyörä-alan

Vierailija
05.09.2025 |

Päivän lehdessä haastatellaan mp-kauppiasta joka on huolissaan historiallisen vähäisistä myyntimääristä ja lajin ukkoutumisesta/akkautumisesta. Nuoria asiakkaita on vähän.

Syitä keksitään vaikka mistä, alkaen kaurapuuron hinnasta ja mopoautoista, mutta kumma kyllä nykyistä ajokorttisysteemiä ei mainita. 

Kun itse hankin ensimmäisen moottoripyörän niin mp -ajokortti toimi niin, että oli yksi A-kortti, ja kortin ajettuasi sait ajaa sillä kevytmoottoripyörää ja kun täytit 18v niin sait siirtyä isomman pyörän sarviin. 

Nykyään tuo yksinkertainen järjestelmä on korvattu kolmeportaisella tasohyppelypelillä, jossa mp-kortteja onkin kolme erilaista (A2, A1 ja A), ja siirtyessäsi tasolta toiselle on vastassa aina autokoulun rahastusautomaatti. 

Nuori joka on moottoripyöräilystä kiinnostunut joutuu käymään moottoripyöräkurssit autokoulussa kolmeen kertaan

Katsoin netistä yhden autokoulun hinnat:

- kevarikortti A1: 557€ ja 138€ viranomaiselle

- korotuskurssi A2 luokkaan: 549€ ja 24€ viranomaiselle

- korotuskurssi A luokkaan: 549€ ja 24€ viranomaiselle

Yhteensä siis 1841€ ja koko lystiin kuluu 4-5 vuotta aikaa. 

Ei mikään ihme että koko moottoripyöräala kuihtuu. 

Tuohon päälle vielä henkilöauton ajokortti 2000€ kaikkien EAS, pimeäajo, liukkaan kelin ajo ja riskien tunnistus -lisäosien kanssa.

Sääntelyssä ja byrokratiassa on se huono puoli että ne eivät ikinä vähene, mutta kasvavat vuosi vuodelta. Ja aina kaikkea voidaan perustella turvallisuudella. 

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki että polttomoottori mopoja saa ajaa ainoastaan yli täysi ikäiset niin loppuu tuo pärinä.

Polttomoottorilla varustetut mopot pitäisi kieltää kokonaan. Melusaaste vähenisi kesäaikaan valtavasti. Nyt on jo hyviä sähkömottorilla varustettuja "mopoja" niille nuorille, jotka tarvitsevat sitä OIKEASTI kulkuvälineenä. Useimmille nuorillehan se on vain huviväline, jolla pelleillään liikenteessä.

Itsekin olen ihmetellyt sitä perustelua, miten joku nuori muka ihan välttämättä tarvitsee mopon. Kun eihän sillä kuitenkaan talvisaikaan ajeta. Eli toisin sanoen pärjäävät talviajan hyvin ilman mopoa, joten yhtä hyvin voisivat olla kesäajankin ilman sitä. Mutta pitäähän sitä päästä kavereiden kanssa kesäyönä huudattamaan mopoa kerrostalojen ikkunoiden alla ja vänkyttämään sitä kaasu

Ai. Mä kyllä maalla ajoin mopolla kesät talvet, kun ei muuten olis itsenäisesti päässyt kulkemaan.

Vierailija
42/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki että polttomoottori mopoja saa ajaa ainoastaan yli täysi ikäiset niin loppuu tuo pärinä.

Polttomoottorilla varustetut mopot pitäisi kieltää kokonaan. Melusaaste vähenisi kesäaikaan valtavasti. Nyt on jo hyviä sähkömottorilla varustettuja "mopoja" niille nuorille, jotka tarvitsevat sitä OIKEASTI kulkuvälineenä. Useimmille nuorillehan se on vain huviväline, jolla pelleillään liikenteessä.

Mopo on erinomainen ja hyödyllinen kulkupeli täällä vähänkin syrjemmässä!

Sillä käy tällainen polvivaivainenkin sukkelasti kaupassa peltotietä myöten, toisin kuin polkupyörällä!

Laitetaan sitten polttomoottorikäyttöisille mopoille ikärajaksi 18. Harva sitä nuorempi on polvivaivainen. Tai sitten käytät sähkömottorilla varustettua vaihtoehtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista on myös on, että sähkö"mopot" rakennetaan ajo-ominaisuuksiltaan ja jarruiltaan kulkemaan n.60-90 km/h ja sitten laitetaan kilpi perään ja kuristetaan 45 km/h.

Moottoripyöräharrastus kuristetaan henkihieveriin kuten aseharrastus. Ja jos joku sanoo, ettei aseita tarvita, niin itärajalla voisi olla ihan hyvä olla kättä pitempää desanttien/susien/karhujen varalle.

Vierailija
44/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkömoposta ei tule melusaastetta ajakoon nuoret niillä pitkin jalkakäytäviä ja koulunpihoja mikä on kiellettyä.

Vierailija
45/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoilla perusteilla voisi kieltää mahanmutajat julkisilta paikoilta! Melusaaste ja dödönkäry vähenisi huomattavasti ja rikokset myös!

Vierailija
46/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai. Mä kyllä maalla ajoin mopolla kesät talvet, kun ei muuten olis itsenäisesti päässyt kulkemaan.

Itse asun keski-suomessa, ja täällä ei näy käytännössä yhtään mopoa talvisaikaan. Joten melko vähemmistössä olet. Kumma miten ne kaikki muut täällä sitten tulevat talvella toimeen ilman mopoa.

Vierailija
47/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ajeta?

Varmaankin siksi koska talvikelillä se pystyssä pysyminen kaksipyöräisellä on melko heikkoa.

Miksi muka? Nykyään on nastarenkaitakin, minun nuoruudessani ajeltiin samoilla kumeilla läpi vuoden. Lakikin edellyttää löperösti että talvella riittää "riittävän karkeakuvioinen" rengas.

Vierailija
48/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun keski-suomessa, ja täällä ei näy käytännössä yhtään mopoa talvisaikaan. Joten melko vähemmistössä olet. Kumma miten ne kaikki muut täällä sitten tulevat talvella toimeen ilman mopoa.

Mä en tunne yhtään kiinalaista enkä homoa, eli ei niitä varmaan ole olemassakaan.

Vierailija
49/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin moottoripyörää tarvitaan? Voiko joku moottoripyöräilijä kertoa?

Raitis ilma, maisemat ja vastaahan mp-lenkki reipasta kävelylenkkiä.

Kun ajat pitkälti toistasataa sydän jyskyttäen tuntien hevosvoimat jalkojesi välissä ja tuulen vääntäen vartaloosi mutkalle ei mikään korvaa.

Vierailija
50/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista on myös on, että sähkö"mopot" rakennetaan ajo-ominaisuuksiltaan ja jarruiltaan kulkemaan n.60-90 km/h ja sitten laitetaan kilpi perään ja kuristetaan 45 km/h.

Moottoripyöräharrastus kuristetaan henkihieveriin kuten aseharrastus. Ja jos joku sanoo, ettei aseita tarvita, niin itärajalla voisi olla ihan hyvä olla kättä pitempää desanttien/susien/karhujen varalle.

...ja lännemmässäkin 'ulkomaalaisten' rikollisten ja jopa Jyväskylän tapausten kaltaisten rosvojoukkojen takia!

Vierailija
51/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä meillä ainakaan (itärajan tuntumassa) ole desantteja näkynyt. EU:sta tulevat paskamääräykset sen sijaan ovat kurjistaneet elämää aika lailla.

Vierailija
52/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tunne yhtään kiinalaista enkä homoa, eli ei niitä varmaan ole olemassakaan.

On melko eri asia nähdä jotain kun lisäksi tuntea se henkilökohtaisesti. Mutta et taida ollakaan ihan penaalin terävin kynä.

Vierailija
53/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

moottoripyörä-alan

Väärinkäytetyt yhdysmerkit pilaavat suomen kielen.

Kuten myös Suomen kielen / suomenkielen väärinkirjoittaminen! Johtunee perus koulusta, että nyky nuoriso ei osaa myöskään yhdys sanojen oikein kirjoitusta...

Vierailija
54/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ajeta?

Varmaankin siksi koska talvikelillä se pystyssä pysyminen kaksipyöräisellä on melko heikkoa.

Miksi muka? Nykyään on nastarenkaitakin, minun nuoruudessani ajeltiin samoilla kumeilla läpi vuoden. Lakikin edellyttää löperösti että talvella riittää "riittävän karkeakuvioinen" rengas.

Muuta varmaa en siihen osaa sanoa kuin että meillä täällä keski-suomen keskikokoisessa kaupungissa ei näy käytännössä yhtään mopoa talvisaikaan. Sinun pitää mennä kesällä kyselemään mopopennuilta, miksi eivät ajele talvella, niin saat vastauksen.

Vierailija
55/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa kyyti olla talvella niin kylmää että ei innosta sen vuoksi mopoilu talvella.

Vierailija
56/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljenpoika oli sen ikäinen että joutui käymään

Mopokortin

Kevarikortin

A2 kortin

A kortin

Rahaa meni ties kuinka paljon ja ajokokemusta vuosikaupalla, osasi ajaa pyörää tavoilla joiden en edes tiennyt olevan mahdollisia.

Minä olen sen verran vanha että ajoin pelkän henkilöautokorttipohjalta suoraan A kortin, maksoi 750€ ja parin ajokerran koulun jälkeen kortti taskussa ja vajaa 200hv kawan zzr alla.

Luulen että olin meistä se huomattavasti suurempi riski liikenteessä...

M45

Aikoinaan  jo 16-vuotiaalle myönnettiin A-kortti raskaalle moottoripyörälle. 

Laki muuttui vuoden 1973 alussa, jolloin 16v. alettiin myöntää vain KT-kortti enintään 125 cm2 kokoiselle pyörälle.

Ja edelleen se A-kortti tuli sen B-kortin kylkiäisenä.

Vierailija
57/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa kyyti olla talvella niin kylmää että ei innosta sen vuoksi mopoilu talvella.

Niin kun eivät nykyään pidä oikein mitään vaatteita talvella.

Vierailija
58/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopot vois kieltää kokonaan

Tai sit vaatimus kortista pois, joka tavallaan korjais ongelman (kunhan eivät saa ajaa jalkakäytävillä)

Vierailija
59/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin myös A-kortin ja sillä saa 18 vuotta täytettyään ajaa mitä vain pyörää. Lisäksi A-kortin hinta vähennettiin ajokortin hinnasta, kun sen ajoi samassa autokoulussa.

Vierailija
60/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopot vois kieltää kokonaan

Tai sit vaatimus kortista pois, joka tavallaan korjais ongelman (kunhan eivät saa ajaa jalkakäytävillä)

Kesäaikainen melusaaste ei ainakaan kovin vähenisi jos otettaisiin vain vaatimus kortista pois. Olisi vaan entistä enemmän perseilijöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi