Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sääntely tuhoaa moottoripyörä-alan

Vierailija
05.09.2025 |

Päivän lehdessä haastatellaan mp-kauppiasta joka on huolissaan historiallisen vähäisistä myyntimääristä ja lajin ukkoutumisesta/akkautumisesta. Nuoria asiakkaita on vähän.

Syitä keksitään vaikka mistä, alkaen kaurapuuron hinnasta ja mopoautoista, mutta kumma kyllä nykyistä ajokorttisysteemiä ei mainita. 

Kun itse hankin ensimmäisen moottoripyörän niin mp -ajokortti toimi niin, että oli yksi A-kortti, ja kortin ajettuasi sait ajaa sillä kevytmoottoripyörää ja kun täytit 18v niin sait siirtyä isomman pyörän sarviin. 

Nykyään tuo yksinkertainen järjestelmä on korvattu kolmeportaisella tasohyppelypelillä, jossa mp-kortteja onkin kolme erilaista (A2, A1 ja A), ja siirtyessäsi tasolta toiselle on vastassa aina autokoulun rahastusautomaatti. 

Nuori joka on moottoripyöräilystä kiinnostunut joutuu käymään moottoripyöräkurssit autokoulussa kolmeen kertaan

Katsoin netistä yhden autokoulun hinnat:

- kevarikortti A1: 557€ ja 138€ viranomaiselle

- korotuskurssi A2 luokkaan: 549€ ja 24€ viranomaiselle

- korotuskurssi A luokkaan: 549€ ja 24€ viranomaiselle

Yhteensä siis 1841€ ja koko lystiin kuluu 4-5 vuotta aikaa. 

Ei mikään ihme että koko moottoripyöräala kuihtuu. 

Tuohon päälle vielä henkilöauton ajokortti 2000€ kaikkien EAS, pimeäajo, liukkaan kelin ajo ja riskien tunnistus -lisäosien kanssa.

Sääntelyssä ja byrokratiassa on se huono puoli että ne eivät ikinä vähene, mutta kasvavat vuosi vuodelta. Ja aina kaikkea voidaan perustella turvallisuudella. 

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin moottoripyörää tarvitaan? Voiko joku moottoripyöräilijä kertoa?

Raitis ilma, maisemat ja vastaahan mp-lenkki reipasta kävelylenkkiä.

Itse valitsen nykyään mp-lenkin juoksulenkin korvikkeeksi, ja kunto on kasvanut reippaasti.

Juoksun kävelyyn? Ehkä mäkin sitten.

Vierailija
22/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää virkamiehiä, lisää leimoja proobuskoihin, Venäjän vallan aikainen bysanttilainen virkamieskulttuuri on sitä omaleimaisinta Suomea.

Kyllä se kaikki tulee EU:sta, mutta suomalaiset ovat niin lampaita että hyväksyvät kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa noihin kortteihin "päivityksineen", ei kyllä ole varaa moottoripyöräänkään. Saati löpöön. En ymmärrä tätä köyhien vinkumista. Juokaa vähemmän lattea, varallisuus on asenteesta kiinni. Aina voi mennä (parempiin) töihin. Wolt-kuskinakin voi kuulemma tienata useita tuhansia euroja kuussa. 

Vierailija
24/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks on vielä mahdollisuus, että opettaa sen A:n kuten itse opetin pojalleni. Tyttöäkin yritin mutta sitä ei kiinnostanut. Paitsi nyt on puhunu kortista kun on moottoripyöräilevä poikaystävä. Ja olen sitä ikäluokkaa joka aikoinaan sai sen lahjana, mutta onnekseni olen ajanut KT-kortin niin ei voi puhua lahjasta kohdallani. T: mopoileva mummu

Vierailija
25/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinua tarvitaan, oi vassenasse? Minun nähdäkseni sinusta on vain haittaa ja kuluja Suomen kansalle!

Vierailija
26/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinua tarvitaan, oi vassenasse? Minun nähdäkseni sinusta on vain haittaa ja kuluja Suomen kansalle!

Vierailija
27/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin hyvä asia. Loppuu se päristäminen. Sit vielä noi mopotraktorit junan alle tai kallioleikkaukseen. Moottoripyörä on pula-ajan kommunistien harrastus

Vierailija
28/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki että polttomoottori mopoja saa ajaa ainoastaan yli täysi ikäiset niin loppuu tuo pärinä.

Polttomoottorilla varustetut mopot pitäisi kieltää kokonaan. Melusaaste vähenisi kesäaikaan valtavasti. Nyt on jo hyviä sähkömottorilla varustettuja "mopoja" niille nuorille, jotka tarvitsevat sitä OIKEASTI kulkuvälineenä. Useimmille nuorillehan se on vain huviväline, jolla pelleillään liikenteessä.

Vierailija
29/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki että polttomoottori mopoja saa ajaa ainoastaan yli täysi ikäiset niin loppuu tuo pärinä.

Polttomoottorilla varustetut mopot pitäisi kieltää kokonaan. Melusaaste vähenisi kesäaikaan valtavasti. Nyt on jo hyviä sähkömottorilla varustettuja "mopoja" niille nuorille, jotka tarvitsevat sitä OIKEASTI kulkuvälineenä. Useimmille nuorillehan se on vain huviväline, jolla pelleillään liikenteessä.

Mopo on erinomainen ja hyödyllinen kulkupeli täällä vähänkin syrjemmässä!

Sillä käy tällainen polvivaivainenkin sukkelasti kaupassa peltotietä myöten, toisin kuin polkupyörällä!

Vierailija
30/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa demarisyöpäiseen komariutopiaan!

Ja tätä paskaa eläkeloiseläjät luonnollisesti äänestää lisää, kun demaripaskat lupailee muiden rahoja näille kusipäille lisää, eikä se arkielämän demarisyöpä koske eikä haittaa niitä itseään mitenkään.

Onneksi tämä kommariutopia on jo konkurssinmenettelyn tuulikaapissa odottamassa sisäänkutsua, jonka tapahduttua tulee IMF ja troikka nakkelemaan demaripaskat hiuksista v i t t u u n.

Vierailija
31/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu! Noi keloapinat pitäisi kaikki lähettää konttirahtina Siperiaan!

Vierailija
32/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mopo on erinomainen ja hyödyllinen kulkupeli täällä vähänkin syrjemmässä!

Sillä käy tällainen polvivaivainenkin sukkelasti kaupassa peltotietä myöten, toisin kuin polkupyörällä!

Ihan samaa olin sanomassa. Sitä vain ei Kallion hipsterihippi ymmärrä enempää kuin Eduskunnan napinpainajakaan, jolla ei ole rahasta puutetta!

Vierailija
33/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ihmetellyt sitä perustelua, miten joku nuori muka ihan välttämättä tarvitsee mopon. Kun eihän sillä kuitenkaan talvisaikaan ajeta. Eli toisin sanoen pärjäävät talviajan hyvin ilman mopoa, joten yhtä hyvin voisivat olla kesäajankin ilman sitä. Mutta pitäähän sitä päästä kavereiden kanssa kesäyönä huudattamaan mopoa kerrostalojen ikkunoiden alla ja vänkyttämään sitä kaasua kuin joku heikkopäinen.

Vierailija
34/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ihmetellyt sitä perustelua, miten joku nuori muka ihan välttämättä tarvitsee mopon. Kun eihän sillä kuitenkaan talvisaikaan ajeta. Eli toisin sanoen pärjäävät talviajan hyvin ilman mopoa, joten yhtä hyvin voisivat olla kesäajankin ilman sitä. Mutta pitäähän sitä päästä kavereiden kanssa kesäyönä huudattamaan mopoa kerrostalojen ikkunoiden alla ja vänkyttämään sitä kaasu

Miksei ajeta?

Vierailija
35/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutaa paskat vähentyäkin.

Vierailija
36/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin tänä kesänä (ison) A-kortin ja oli kyllä työmaa. Kortti itsessään on halventunut, pakollisia kuluja oli autokoulun kurssi 299 e, lisäksi viranomaismaksut eli ajokorttilupa netissä 24 e, teoriakoe 40 e, käsittely- ja ajokokeet 74 e. Nämä siis jos minimitunnit riittävät ja saa kaikki kokeet kerrasta läpi. Itselläni tuli lisäkuluja kun otin lisätunteja autokoululta (olikohan jopa 70 e/tunti), jouduin uusimaan käsittelykokeen (32 e), lisämaksu autokoululta mp:n käytöstä uusintakokeessa (50 e?), ja lisäksi maksoin vielä harjoitusluvasta (32 e) kun läpi menneen käsittelykokeen jälkeen en saanut pariin viikkoon sovittua ajokoetta haastavien työvuorojen vuoksi. Harjoitusluvalla pääsi heti ajamaan omatoimisesti.

Teoria- ja ajokokeet menivät loistavasti ekalla läpi, teoriakokeessa 73/75 oikein ja ajokokeessa tutvo arvioi kaikki osa-alueet nelosella eli "hyvä, keskitasoa parempi arvioitavan osa-alueen hallinta". Käsittelykoe on sairaan vaikea ja moni joutuu uusimaan useita kertoja tuota ihme kikkailua. En ihmettelisi vaikka jollakin menisi kokonaan moti ja kortin suorittaminen kesken. Onhan näitä tapauksia kun jättävät autokoulun kesken kun inssi mennyt hylkyyn pari kertaa.

Vierailija
37/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

moottoripyörä-alan

Väärinkäytetyt yhdysmerkit pilaavat suomen kielen.

Vierailija
38/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljenpoika oli sen ikäinen että joutui käymään

Mopokortin

Kevarikortin

A2 kortin

A kortin

Rahaa meni ties kuinka paljon ja ajokokemusta vuosikaupalla, osasi ajaa pyörää tavoilla joiden en edes tiennyt olevan mahdollisia.

Minä olen sen verran vanha että ajoin pelkän henkilöautokorttipohjalta suoraan A kortin, maksoi 750€ ja parin ajokerran koulun jälkeen kortti taskussa ja vajaa 200hv kawan zzr alla.

Luulen että olin meistä se huomattavasti suurempi riski liikenteessä...

M45

Vierailija
39/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ajeta?

Varmaankin siksi koska talvikelillä se pystyssä pysyminen kaksipyöräisellä on melko heikkoa.

Vierailija
40/63 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa noihin kortteihin "päivityksineen", ei kyllä ole varaa moottoripyöräänkään. Saati löpöön. En ymmärrä tätä köyhien vinkumista. Juokaa vähemmän lattea, varallisuus on asenteesta kiinni. Aina voi mennä (parempiin) töihin. Wolt-kuskinakin voi kuulemma tienata useita tuhansia euroja kuussa. 

Löpöllä käyvien moottoripyörien markkina on Suomessa aika pieni, mahtaako intialainen Royal Enfield olla ainoa mihin se käy, eikä silläkään taida olla virallista maahantuojaa. Ja tuleehan siitä veroseuraamuksetkin jos tieliikenteessä verottomalla ajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi