Sääntely tuhoaa moottoripyörä-alan
Päivän lehdessä haastatellaan mp-kauppiasta joka on huolissaan historiallisen vähäisistä myyntimääristä ja lajin ukkoutumisesta/akkautumisesta. Nuoria asiakkaita on vähän.
Syitä keksitään vaikka mistä, alkaen kaurapuuron hinnasta ja mopoautoista, mutta kumma kyllä nykyistä ajokorttisysteemiä ei mainita.
Kun itse hankin ensimmäisen moottoripyörän niin mp -ajokortti toimi niin, että oli yksi A-kortti, ja kortin ajettuasi sait ajaa sillä kevytmoottoripyörää ja kun täytit 18v niin sait siirtyä isomman pyörän sarviin.
Nykyään tuo yksinkertainen järjestelmä on korvattu kolmeportaisella tasohyppelypelillä, jossa mp-kortteja onkin kolme erilaista (A2, A1 ja A), ja siirtyessäsi tasolta toiselle on vastassa aina autokoulun rahastusautomaatti.
Nuori joka on moottoripyöräilystä kiinnostunut joutuu käymään moottoripyöräkurssit autokoulussa kolmeen kertaan
Katsoin netistä yhden autokoulun hinnat:
- kevarikortti A1: 557€ ja 138€ viranomaiselle
- korotuskurssi A2 luokkaan: 549€ ja 24€ viranomaiselle
- korotuskurssi A luokkaan: 549€ ja 24€ viranomaiselle
Yhteensä siis 1841€ ja koko lystiin kuluu 4-5 vuotta aikaa.
Ei mikään ihme että koko moottoripyöräala kuihtuu.
Tuohon päälle vielä henkilöauton ajokortti 2000€ kaikkien EAS, pimeäajo, liukkaan kelin ajo ja riskien tunnistus -lisäosien kanssa.
Sääntelyssä ja byrokratiassa on se huono puoli että ne eivät ikinä vähene, mutta kasvavat vuosi vuodelta. Ja aina kaikkea voidaan perustella turvallisuudella.
Kommentit (63)
Lisää virkamiehiä, lisää leimoja proobuskoihin, Venäjän vallan aikainen bysanttilainen virkamieskulttuuri on sitä omaleimaisinta Suomea.
Vierailija kirjoitti:
No eikö sen A:n voi ajaa suoraan kun on ikää?
Voi. Minä ajoin sen vuonna 2002. B-kortti oli jo ennestään. En muista tarkkaa hintaa mutta kallis se oli.
Mitä hyötyä moottoripyörästä on kenellekään? Pelkkää huviajelua ja melusaastaa.
Rekisteröi pyörä ulkomaille, niinhän varakkaat tekevät kun ostavat kalliita autoja esim Suomesta.
Tämä ajokorteissa kusetus alkoi jo 80-luvun lopulla, ja jo silloin tekosyynä rahastukselle oli turvallisuus. Ensin tuli kaksivaiheinen auton ajokortti, ja samassa yhteydessä riistettiin moottoripyörän ajo-oikeus. Ennen sai AB kortin, nyt vain auton B -ajokortin. Sitten 90-luvulla B-kortistakin riistettiin asuntovaunun veto-oikeus ainakin jollain byrokraatin keksimällä painoyhdistelmällä. Turvallisuustekosyyn onttous paljastui tässä kun asuntovaunun veto-oikeuden, eli pikku-e:n olisi saanut vain maksamalla lisää rahaa ilman ajokoetta.
Eikä oikeuksien riistäminen siihen loppunut. Omastakin kortista on viety 11 vuotta pois voimassaoloajasta ihan vaan EU direktiiviin vetoamalla, vaikka maksoin täyden hinnan autokoulusta, eikä kukaan ole korvannut senttiäkään siitä, että ajokortista on otettu jo kahdesti asioita pois!!!!
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajokorteissa kusetus alkoi jo 80-luvun lopulla, ja jo silloin tekosyynä rahastukselle oli turvallisuus. Ensin tuli kaksivaiheinen auton ajokortti, ja samassa yhteydessä riistettiin moottoripyörän ajo-oikeus. Ennen sai AB kortin, nyt vain auton B -ajokortin. Sitten 90-luvulla B-kortistakin riistettiin asuntovaunun veto-oikeus ainakin jollain byrokraatin keksimällä painoyhdistelmällä. Turvallisuustekosyyn onttous paljastui tässä kun asuntovaunun veto-oikeuden, eli pikku-e:n olisi saanut vain maksamalla lisää rahaa ilman ajokoetta.
Toisaalta tuo automaattinen A-kortin saanti boomereille ei ollut kovin järkevä idea. Jos heität henkilön, joka ei ole ennen ajanut moottoripyörällä prätkän sarviin ja lähetät maantielle, on suuri mahdollisuus, ettei kyseinen henkilö kirjaimellisesti osaa kääntää ja kallistaa moottoripyörää ollenkaan kun ensimmäinen mutka tulee vastaan.
Netti on täynnä videoita, missä kokematon moottoripyöräilijä ajaa viivasuoraan lepikkoon, koska ei ymmärrä mitä on vastaohjaus ja miten pyörää täytyy kallistaa mutkaan kun homma ei toimikaan kuin polkupyörällä 10 km/h vauhdissa. (toisaalta polkupyörällä lujaa ajaminen vaatii samat metkut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajokorteissa kusetus alkoi jo 80-luvun lopulla, ja jo silloin tekosyynä rahastukselle oli turvallisuus. Ensin tuli kaksivaiheinen auton ajokortti, ja samassa yhteydessä riistettiin moottoripyörän ajo-oikeus. Ennen sai AB kortin, nyt vain auton B -ajokortin. Sitten 90-luvulla B-kortistakin riistettiin asuntovaunun veto-oikeus ainakin jollain byrokraatin keksimällä painoyhdistelmällä. Turvallisuustekosyyn onttous paljastui tässä kun asuntovaunun veto-oikeuden, eli pikku-e:n olisi saanut vain maksamalla lisää rahaa ilman ajokoetta.
Toisaalta tuo automaattinen A-kortin saanti boomereille ei ollut kovin järkevä idea. Jos heität henkilön, joka ei ole ennen ajanut moottoripyörällä prätkän sarviin ja lähetät maantielle, on suuri mahdollisuus, ettei kyseinen henkilö kirjaimellisesti osaa kääntää ja kallistaa moottoripyörää ollenkaan kun ensimmäinen mutka tulee vastaan.
<
On kai sitä yleensä mopolla ajettu teininä joten moottoripyörän ajo ei ole mitään uutta, on vaan vähän tehokkaampi mopo alla.
Mihin moottoripyörää tarvitaan? Voiko joku moottoripyöräilijä kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Mihin moottoripyörää tarvitaan? Voiko joku moottoripyöräilijä kertoa?
Moottoripyöräilyssä on parasta kun hommaa oikein kovaäänisen pakoputken, jolloin kaikki jalankulkijat katsovat sinua kateellisina, vaikka heiltä meinaakin lähteä kuulo. Yöaikaan on mukava päristellä samoja katuja edestakaisin ja herättää kateutta niissä, jotka yrittävät nukkua jotta jaksaisivat aamulla herätä virkeinä töihin.
On myös mukava ajella kaistojen välissä ja sitten itkeä autoilijoille, jos eivät ole huomanneet sinua kun puikkelehdit lain vastaisesti ja mieluiten reilulla ylinopeudella. Sellaisilta sokeilta autoilijoilta on mukava lyödä sivupeili hajalle, ja sitten kaasuttaa miehekkäästi karkuun kuin pikkulapsi joka on ollut pahanteossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä moottoripyörästä on kenellekään? Pelkkää huviajelua ja melusaastaa.
Ihan kuin vesiskootteritkin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin moottoripyörää tarvitaan? Voiko joku moottoripyöräilijä kertoa?
Raitis ilma, maisemat ja vastaahan mp-lenkki reipasta kävelylenkkiä.
Hyvin kirjoitettu! t. äidinkielen ope
Onhan se moottoripyöräkin liikkumisväline ainakin kesäaikaan. Useimmat kulkee kumminkin yksin valtavan isolla katumaasturilla työmatkoja, ym. jonka periaatteessa voisi tehdä moottoripyörälläkin jos ei ole tavaraa kuljetettavaksi mukana. En tosin tiedä miten polttoainetaloudellisia moottoripyörät ovat, vaikuttaa ainakin näin maallikosta että ne on suunniteltu korkea moottoriteho edellä, mikä välttämättä ei johda kovin hyvään polttoainetaloudellisuuteen?
Vakiokuntoisina moottoripyörä ei ole äänekäs, mutta pakoputken särkijät ja mahdollisimman suuren melun aiheuttajat mustaa moottoripyörien mainetta. Joka porukassa on aina mätiä pottuja mukana :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin moottoripyörää tarvitaan? Voiko joku moottoripyöräilijä kertoa?
Raitis ilma, maisemat ja vastaahan mp-lenkki reipasta kävelylenkkiä.
Itse valitsen nykyään mp-lenkin juoksulenkin korvikkeeksi, ja kunto on kasvanut reippaasti.
Olemme kusessa juuri siksi että olemme päästääneet ilmakehään valtavat määrät hiilidioksidia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajokorteissa kusetus alkoi jo 80-luvun lopulla, ja jo silloin tekosyynä rahastukselle oli turvallisuus. Ensin tuli kaksivaiheinen auton ajokortti, ja samassa yhteydessä riistettiin moottoripyörän ajo-oikeus. Ennen sai AB kortin, nyt vain auton B -ajokortin. Sitten 90-luvulla B-kortistakin riistettiin asuntovaunun veto-oikeus ainakin jollain byrokraatin keksimällä painoyhdistelmällä. Turvallisuustekosyyn onttous paljastui tässä kun asuntovaunun veto-oikeuden, eli pikku-e:n olisi saanut vain maksamalla lisää rahaa ilman ajokoetta.
Eikä oikeuksien riistäminen siihen loppunut. Omastakin kortista on viety 11 vuotta pois voimassaoloajasta ihan vaan EU direktiiviin vetoamalla, vaikka maksoin täyden hinnan autokoulusta, eikä kukaan ole korvannut senttiäkään siitä, että ajokortista on otettu jo kahdesti asioita pois!!!!
Pikku-eessä on kyllä ajokoe + käsittelykoe. Tai sitten on se rajoitettu 95 -kortti tms. eli ajat liikennekokeen, mutta sitten siinä kortissa on joku rajoite. En muista mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajokorteissa kusetus alkoi jo 80-luvun lopulla, ja jo silloin tekosyynä rahastukselle oli turvallisuus. Ensin tuli kaksivaiheinen auton ajokortti, ja samassa yhteydessä riistettiin moottoripyörän ajo-oikeus. Ennen sai AB kortin, nyt vain auton B -ajokortin. Sitten 90-luvulla B-kortistakin riistettiin asuntovaunun veto-oikeus ainakin jollain byrokraatin keksimällä painoyhdistelmällä. Turvallisuustekosyyn onttous paljastui tässä kun asuntovaunun veto-oikeuden, eli pikku-e:n olisi saanut vain maksamalla lisää rahaa ilman ajokoetta.
Toisaalta tuo automaattinen A-kortin saanti boomereille ei ollut kovin järkevä idea. Jos heität henkilön, joka ei ole ennen ajanut moottoripyörällä prätkän sarviin ja lähetät maantielle, on suuri mahdollisuus, ettei kyseinen henkilö kirjaimellisesti osaa kääntää ja kallistaa moottoripyörää olle
Huvittavaa on se että "mopo" on lyhenne "moottoripolkupyörästä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajokorteissa kusetus alkoi jo 80-luvun lopulla, ja jo silloin tekosyynä rahastukselle oli turvallisuus. Ensin tuli kaksivaiheinen auton ajokortti, ja samassa yhteydessä riistettiin moottoripyörän ajo-oikeus. Ennen sai AB kortin, nyt vain auton B -ajokortin. Sitten 90-luvulla B-kortistakin riistettiin asuntovaunun veto-oikeus ainakin jollain byrokraatin keksimällä painoyhdistelmällä. Turvallisuustekosyyn onttous paljastui tässä kun asuntovaunun veto-oikeuden, eli pikku-e:n olisi saanut vain maksamalla lisää rahaa ilman ajokoetta.
Toisaalta tuo automaattinen A-kortin saanti boomereille ei ollut kovin järkevä idea. Jos heität henkilön, joka ei ole ennen ajanut moottoripyörällä prätkän sarviin ja lähetät maantielle, on suuri mahdollisuus, ettei kyseinen henkilö kirjaimellisesti osaa kääntää ja kallistaa moottoripyörää ollenkaan kun ensimmäinen mutka tulee vastaan.
<
Lahjakortti ei tosiaan ole ollut mikään fiksu juttu. Yks mamma ajoi moottoripyörällä autoliikkeen seinään. Oli harjoitellut mopolla (aikuisena) ja ekaa kertaa ajoi moottoripyörällä kun lähti koeajolle. Ja ajoi siis seinään. Että ehkä joku pieni opiskelupakko on tarpeen. Nythän saa kyllä mopokortin ajamatta metriäkään liikenteessä. Se on hurjaa kun ajattelee, että kuski on vasta 15v. En ymmärrä vanhempia, jotka päästää lapsensa liikenteeseen pelkällä käsittelykokeella.
Pitäisi olla laki että polttomoottori mopoja saa ajaa ainoastaan yli täysi ikäiset niin loppuu tuo pärinä.
No eikö sen A:n voi ajaa suoraan kun on ikää?