Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kaunein koti 2025 Official

Vierailija
04.09.2025 |

Uusi kausi starttasi tänään. Aloitetaan uusi keskustelu tällekin kaudelle.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty katsomaan ohjelmaa koska Hanna Sumari. Piste.

Ei haittaa. Eiköhän tälle ohjelmalle muutenkin katsojia riitä. 

Vierailija
82/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antais nyt edes joskus kutosen...

Ihmiset ei varmaan helposti menisi ohjelmaan mukaan, jos siellä annettaisiin sun iki-ihanalle kodille kutonen tai vitonen. Seiskakin alkaa olla siinä ja siinä. 

Toisaalta kutosen arvoisen kodin ei kuulu olla mukana "Suomen kaunein koti" ohjelmassa.  Se koti joka tähän pääsee mukaan pitää olla kaunis koti, eli 8-10 arvoinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, jopa oli talokavalkadi. Ensimmäinen ja kolmas muistuttivat kyllä halkoliitereitä, jotka olivat nähneet jo vähän aikaa. Ja mikä trendi tuo värittömyys on? Kolkkoa ja kylmää. Ei juuri mattoja lattialla. Paljas kivilattia on varmasti kylmä ainakin talvella. Jo katsellessa kesällä  alkoi varpaita palella. Kaikissa taloissa on kyllä neliöitä, mutta minne ne oikein katoavat, kun huoneet ovat pieniä kopperoita? Yhdessä olohuoneessa varsinkin sohva oli niin lähellä isoa telkkaria, että ohjelmat kaatuvat katsojan päälle.

Nuo lattiaan asti ulottuvat verhottomat ikkunat eivät kyllä ole minun makuuni. Tekstiilejä pitää olla riittävästi, jotta asunnossa ei kaiu. Nuo arvostelijat tosin kehuivat ainakin yhtä melkoisen alastonta taloa, ettei siellä kaiu. Miltähän kuulostaisi, jos siellä meuhkaisi muutama villi tenava? Yhdessä talossa runsas ikkunaverho oli vaarallisen lähellä takkaa. Vai onko takka vain koristeena nurkassa?

En

He kehuivat kaiuttomuutta heti ahtaassa eteisessä, mutta tuntuihan tuo kaikuvan isommissa huoneissa. Kolkko oli. En itse haluaisi edes lomalle noin karuihin oloihin, saati asumaan. Terassi oli ihana ja viihtyisä. Runsaat ja isot ikkunat teettävät paljon töitä ja näyttivät osa jo valmiiksi likaisilta. Sanoisin että ei jatkoon, mutta hitto kun se meni jo.

Vierailija
84/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi vähän ihmetyttämään tämän savitalon jatkoon pääsy. Normaalistihan tuomarit kiinnittivät huomiota joihinkin pikkuseikkoihin.. "nurkkalistat vähän huolimattomasti asennettu" tms. Tässä talossa ei ollut lattian ja seinien välillä yhtään listaa ja kuinka epäsiistiltä nuo yhtymäkohdat näyttivät. Näytti, että seinän rappaus varisee ihan kohta lattialle. Samoin se valokatkaisijan ympäristö. Mitenköhän rappaus kestää, jos vaikka vahingossa imurilla osuu siihen? Korkeintaan arvosana 7.

Valokatkaisijan kohta tosiaan oli pahan näköinen ja lattialla oli yhdenkin kulman kohdalla seinän rappauksen levinnyttä jälkeä. Tämän talon kohdalla ei mitenkään voi puhua viimeistelystä työn jäljestä vaan lähinnä muodostui mielikuva huolimattomuudesta. Häiritsi myös, että minimalismi oli vedetty niin äärimmilleen, että keittiössä oli yksi pyyhe eikä silläkään mitään ripustuspaikkaa. Astiapyyhe ripustettuna kaapiston oveen on kardinaalimoka missä tahansa asunnossa, ja varsinkin jos toistuvasti sanotaan että kaikki on niin loppuun ajateltua kuin olla ja voi. Jää ihan puheiden tasolle. 

Vierailija
85/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuleeko kenellekään muulle samat fiilikset kuin mulle, mutta koen tämän ohjelman myötä usein epäoikeudenmukaisuutta. Onhan se tietenkin kiva, että rikkaat ja hyvätuloiset pariskunnat ja perheet saavat esitellä isolla rahalla rakennettuja ja sisustettuja kotejaan tai "mökkejään". Minunkin kotini on kaunis, mutta maksoi vain 68 tuhatta, eikä sisustukseen ole mennyt montaakaan tonnia. En pienillä tuloillani ikimaailmassa raaskisi laittaa tonnia ruokapöytään, omani on ilmaiseksi saatu.  Nyt kuitenkin tämän ensimmäisen jakson myötä tunsin ylpeytttä kauniiksi ja kodikkaaksi kehutusta kodistani. Ei ole koruton,  väritön eikä tylsä.

Vierailija
86/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ekan jakson voitti kyllä selkeästi paras talo. Se oli kaunis ja harmoninen ja portaat oli todella kekseliäät. Kakkonen oli aika pieni talo ja siitä tuli vähän ahdas tunnelma. Kolmaskin oli ihan OK, mutta siitä ehkä puuttui jonkinlainen johdonmukaisuus sisustuksesta.

Vierailija
87/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun talo on niin täynnä kaikenlaista tavaraa ja sisustusjuttua, että tuomaripoppoo varmasti pyörtyisi tai ryntäisi kauhusta kirkuen ulos.

Onko se ylpeyden aihe, että nurkat on täynnä roinaa? Hankala siivota ja valtava palokuorma tulipalon syttyessä.

Tulipalohan  se nyt onkin uusissa taloissa hirveän suuri riski.  Yhtenäänhän näitä palaa.

Eikä se, että on paljon tavaraa tarkoita sitä, että se on nurkissa olevaa roinaa.  

Josko kun mielestä tyhjyys on kauneutta, niin olen kuitenkin aika varma siitä, että suurin osa ihmisistä ei ole samaa mieltä.  Kauneutta luodaan sisustuksella.  

No, onhan se joidenkin mielestä maisemakin kauneimmillaan silloin, kun se on pelkkää aavaa merta tai hiekka-aavikkoa.

Vierailija
88/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty katsomaan ohjelmaa koska Hanna Sumari. Piste.

Ei haittaa. Eiköhän tälle ohjelmalle muutenkin katsojia riitä. 

Hanna on ohjelman sielu!  Eikös tämä ohjelma muutenkin ole Sumarin oma ohjelma alunperinkin, joten miten hänet tästä voisi poistaa?  Kun ei todellakaan ole edes tarvetta.  Miksi te häntä niin vihaatte?  Positiivinen, iloinen ja viehättävä persoona, minä pidän nimenomaan hänestä sellaisena kuin on.

Älkää todellakaan katsoko jos ette tykkää.  En minäkään katso joitakin ohjelmia, joiden juontajat ei ole minun mieleeni, ja asia on sillä hoidettu.  Meillä on valinnanvapaus.  

Miksi kumminkin tulette tänne kommentoimaan, jos ette edes pysty katsomaan koko ohjelmaa?

Vierailija
89/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni kommentoija vaikuttaa olevan lukkiutunut joihin tiettyihin käsityksiinsä siitä, millainen on kaunis tai kodikas koti ja joille tuntuu olevan lähes henkilökohtainen loukkaus, ettei pelkästään tällaisia koteja näytetä tässä ohjelmassa.

Kauheinta heille on, jos on uskallettu ajatella asioita toisin eikä vain toisteta vuosikymmenistä toiseen yhtä ja samaa. " Kyllä keittiön pitää näyttää keittiöltä" = siltä miltä se näytti jo 50-luvulla. Miksi ei 2025 voisi keittiö näyttää toisenlaiseltakin?  Onko se jotenkin uhka omalle maailmankäsitykselle jos asiat muuttuvat ja kehittyvät, monipuolistuvat? Tai että edes näytetään telkkarissa erilaisia asioita?

Jokainen jaksohan on teemaltaan erilainen joten kyllä kauden aikana tulee aikamoinen kirjo asumista nähtyä. 

Vierailija
90/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen fiilis, että tähän ohjelmaan hakeutuu enimmäkseen ne ihmiset, jotka on kalliilla rahalla hankkineet mielestään hienon talon ja sisustuksen ja sitten haluavat esitellä sen ohjelmassa, että tutut, sukulaiset ja työkaverit näkee.  (Ja kadehtii.).

Mitä muuta intressiä siinä olisi?  Palkinto ainakin on niin mitätön, että sen takia ei kukaan vaivaa viitsisi nähdä.

Tokihan heillä itsellään riittää muita selityksiä mutta mulle tulee vain tämä mieleen.  Eihän sitä uutta autoakaan mihinkään talliin heti piiloteta, vaan se pitää olla näkyvillä, että naapurit näkee.

Ikävä ihminen minä, kun tämmöisiä ajattelen...  Kateellinen siis varmaan itse... no en.  Kateellinen voin olla jostain sisustuksesta, kun en pysty itselleni jotain sellaista luomaan, mutta kotiani en mihinkään vaihtaisi.  

Toki jos saisin tuollaisen nykyaikaisen latotalon, niin ottaisin tietenkin.  Ja myisin heti pois, niin saisin hyvät rahat.

Vierailija
91/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pitäisikö katsoa tätä ohjelmaa enää ollenkaan, en ole vielä katsonut, jonkun mainoksen näin. Varsinkin uudet talot on olleet viime vuosina tyyliltään niin samanlaisia ja ennalta arvattavia kuin vain olla ja voi.

En ole pitkään aikaan inspiroitunut tästä ohjelmasta, mutta toisaalta sisustus kiinnostaa ja toivoisin että tähänkin ohjelmaan löytyisi joku kaunis, mutta saman aikaan aidon oloinen koti. Ei siis pelkästään kallis vaan myös kaunis koti.

Mielestäni aitoutta toisi vaikka se, että on vähän jotain epätäydellistäkin näkösällä. Näissä kaikki tuntuu niin laskelmoidulta. Mielestäni se ei esim. ole aitoa kerrostuneisuutta, että ostetaan pari tällä hetkellä muodikasta kirppistavaraa ja kaikki muu muodikas sitten kerralla kaupasta, kaikki täydellisesti yhteen sopien. Aito kerrostuneisuus vaatisi omasta mielestäni eri aikoina muodissa olleita juttuja, eli myös niitä jotka ei tällä hetkellä ole, ja siitä tulisi myös vähän särmää rikkomaan sitä harmoniaa. Sellainen olisi mielenkiintoista kauniisti toteutettuna. Ja se vaatisi sisustussilmää, että osaisi sisustaa pikkuhiljaa, aina vanhan päälle rakentaen, silloin ei voisi ostaa muodikkainta vaan pitäisi ostaa oikeasti omaan sisustukseen sopivaa.

Luulen, ettei nämä uudet kopiokodit ja niiden sisustus tule kestämään aikaa kovin hyvin. Ne on niin samanlaisia, että tämä tyyli tulee 10 vuoden päästä huutamaan liikaa 2020-lukua, ja kaikki haluaa niistä eroon. Ehkä pitäisi katsoa ohjelmakin, mutta tämä avautuminen lähinnä viime vuosien ja yhden näkemäni mainoksen perusteella. Olen niin pessimistinen koko ohjelman suhteen, että se ei ainakaan voi yllättää kuin positiivisesti.

Vierailija
92/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan jatkoon päässeen talon tarkoitus olla ohjelmassa vain myyntiä varten? Kaikki henk.koht. tavarat omistajien omassa kodissa ja tämä myyntikohde vain esiteltiin siinä tarkoituksessa. Muuten jokin mättää ja pahasti.

Vierailija
93/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kaikki on niin ihanaa! Ei mitään huonekaluja ja seinätkin vinossa. Tässä meillä täydellinen talo. Mikä harmonia täysi 10!

Vierailija
94/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, se eka talo joka sai täydet pisteet. Ruma ja kolkko ulkopuolelta, vielä kolkompi ja rumempi sisäpuolelta. Nykyisenä sieluttomana aikana ihannoidaan sieluttomia kolkkoja taloja, joissa ei ole kuin valkoista ja minimalismia.

Vierailija
95/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän siitä, että tavaraa ei ole paljon esillä. Oma kotinikin on sen suuntainen, asun yksin joten se on helppoa kun ei tarvitse ottaa muita ihmisiä tavaroineen huomioon :)

Silti on mukavaa katsella enemmän ja vähemmän runsaasti sisustettuja koteja. Ei oma maku ole ainoa oikea.

Jatkoon pääsijä on minusta vähiten oleellinen asia ohjelmassa. 

Vierailija
96/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun talo on niin täynnä kaikenlaista tavaraa ja sisustusjuttua, että tuomaripoppoo varmasti pyörtyisi tai ryntäisi kauhusta kirkuen ulos.

Onko se ylpeyden aihe, että nurkat on täynnä roinaa? Hankala siivota ja valtava palokuorma tulipalon syttyessä.

Tulipalohan  se nyt onkin uusissa taloissa hirveän suuri riski.  Yhtenäänhän näitä palaa.

Eikä se, että on paljon tavaraa tarkoita sitä, että se on nurkissa olevaa roinaa.  

Josko kun mielestä tyhjyys on kauneutta, niin olen kuitenkin aika varma siitä, että suurin osa ihmisistä ei ole samaa mieltä.  Kauneutta luodaan sisustuksella.  

No, onhan se joidenkin mielestä maisemakin kauneimmillaan silloin, kun se on pelkkää aavaa merta tai hiekka-aavikkoa.

Tyhjyyden ja tavaran vuorottelu on mielestäni esteettistä. En minäkään halua että joka paikka olisi täynnä tai että kaapit olisivat täpösellään turhia tavaroita, vaan että näen päivittäin esillä ne esineet jotka olen itse valinnut ja halunnut. Ja että pystyn helposti hyödyntämään säilytystiloistaan niitä tavaroita jotka eivät ole esillä pidettäviä. Tällainen minimalismi, jossa ei laiteta keittiöön paikkaa kuivatettavalle astiapyyhkeelle, on minusta silkkaa typeryyttä. 

En myöskään oikein kannata nykyistä yliremontoimista. Ei se ole mikään itseisarvo, että asuntoonsa on ihan itse saanut valita kaikki pintamateriaalit ja kaataa seiniä. Minusta on paljon hienompaa pystyä hyödyntämään niitä edellisten tekemiä ratkaisuja mahdollisimman pitkälle, ja korjata vain se mikä korjausta kaipaa. Asun 50-luvulla rakennetulla alueella, ja liian usein sattuu sieluun kun näkee miten myytäviä asuntoja on pilattu tuhoamalla kaikki rakennusvuosikymmenen hienot ratkaisut ja tunnusmerkit.

Vierailija
97/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, mutta vaikeaa tuollaisen myynti on. Kolkko lato ja sijaitsee hevon kuusessa. Piha täysin tekemättä. Hintaluokka siinä vajaa 300t.

Vierailija
98/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuleeko kenellekään muulle samat fiilikset kuin mulle, mutta koen tämän ohjelman myötä usein epäoikeudenmukaisuutta. Onhan se tietenkin kiva, että rikkaat ja hyvätuloiset pariskunnat ja perheet saavat esitellä isolla rahalla rakennettuja ja sisustettuja kotejaan tai "mökkejään". Minunkin kotini on kaunis, mutta maksoi vain 68 tuhatta, eikä sisustukseen ole mennyt montaakaan tonnia. En pienillä tuloillani ikimaailmassa raaskisi laittaa tonnia ruokapöytään, omani on ilmaiseksi saatu.  Nyt kuitenkin tämän ensimmäisen jakson myötä tunsin ylpeytttä kauniiksi ja kodikkaaksi kehutusta kodistani. Ei ole koruton,  väritön eikä tylsä.

Minä haluaisin nähdä ns oikeita koteja, tavallisia (mutta persoonallisia) koteja, kauniiksi laitettuja "ilman rahaa"/edullisesti, ei arkkitehdin suunnittelemia ja sisutussuunnittelijjan sisustamia, designtuotteilla lavastettuja sisutuslehtien kaavamaisilla/trendikkäillä ratkaisuilla toteutettuja.

Enemmän vaatii silmää ja taitoa sinun kotisi kaltainen kuin alkaa rakentamaan tyhjästä isolla rahalla ja "nimillä" kuin kulissia ikään.

Vierailija
99/111 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori että poikkean nyt otsikosta mutta tavallaan liippaa aihetta (kauniit kodit):

"Kenen kotona" on mielestäni tosi huippu ohjelma. Siinä näkee erilaisia, persoonallisiakin, koteja ja vaikka onkin kilpailu on tunnelma kilpailijoiden kesken hyvä ja tuntuu että heillä on oikeasti hauskaa ja hyvä meininki yhdessä. Eikä siinä arvoteta kenen koti olisi paras tai kaunein. Kivaa on tietysti itsekin arvuutella kenen kotona ovatkaan. Joskus on tosi helppoa, joskus ei ollenkaan.

Vierailija
100/111 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannessa jaksossa on aatelispariskunnan omistama punainen kivitalo. En kerro enempää ettei ahdista. Isäntä osaa soittaa banjoa.