Ministeriö ehdottaa: Työttömät maksullisiin opintoihin, työttöamät maksaisivat opintobsa itse
Hallitus aikoo helpottaa yli 25-vuotiaiden työttömien opiskelua avoimessa korkeakoulussa työttömyysturvalla. Työministeri Matias Marttinen uskoo, että laadukkaille lisäkoulutuskokonaisuuksille on kysyntää työttömien keskuudessa. Opinnot avoimessa korkeakoulussa ovat maksullisia, mutta hallitus ei halua luoda kannustimia siirtyä työttömyysturvalla opiskeluun. Uudistuksen lainsäädäntötyö aloitetaan pian, ja se ei ministerin mukaan vaadi valtiolta lisärahoitusta.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011472593.html
Kommentit (284)
Jos toteutuu niin enää ei voi tyottämät valittaa ja esittää tekosyynä että ei muka voi tai että ei muka saisi opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sieltä työttömien tuista nyt irtoaa satanen tai kaksi kuussa jos priorisoi ja budjetoi rahan käyttöä. Itseensä ja taitoihin panostaminen, maksoipa se jotain tai ei, on aina plussaa. Vai minnete sen rahan tuhlaatte heti kun saatte ne tuet rahana käteen?
Muutamat satalappuset tulee tulattua ihan perusjuttuihin kuten ruokaan ja laskuihin.
Kokkareet ei tajua mitä on olla klyhä Suomessa.
Tajuavat.
Siksi kukaan ei halua olla köyhä.
T. Kokkari
Kokkarit on tehneet suomalaisista köyhiä. Bkt laskee, työttömyys nousee ja perusturvaa ei enää ole.
Kohta ei ole koulutustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa peruspäivärahaa 37 e päivä
Se on kuussa 740 e
Jos suorittaa 60 opintopistettä vuodessa ja maksaa opintopisteestä 20 e, se on 1200 e
Jaettuna vuoden jokaiselle kuukaudelle se on 100 e
Eli opiskelusta "saa" 640 e / kk, mikä on enemmän kuin opintotuki
T: DI
Näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjuhan paljasti kerrasta työttömien työhaluttomuuden ja työnvälttelyn. Ei haluta edes opiskella avoimessa ja parantaa omia taitojaan ja valmiuksiaan vaikka siihen annetaan mahdollisuus vaan pitää väkisin vääntää ja keskiä mutkuja ja tekosyitä.
Älä jaksa. Olen salaa työkkäriltä tehnyt mm. Stanfordin ja MIT:n ilmaisia verkkokursseja. Pitääkseni ammattitaitoani yllä ja kehittääkseni sitä. Ei niistä mitään todistuksia saa. Suomalaisten yliopistojen avoimet kurssit ovat useimmiten melkoista kuraa...
Kun jäät kiinni, peritään kaikki päivärahat pois takautuvasti. Ja kiinni jäät.
Minä opiskelin yliopistotutkinnon salaa loppuun ansiosidonnaisella ja sain töitä enkä jäänyt kiinni.
MInä tein tuon ihan avoimesti ja työkkärille asian kertoen. Koska olin opiskellut jo 3 vuotta yliopistossa kokopäivätyön ohessa, sain jatkaa loppuun ansiosidonnaisella.
Vierailija kirjoitti:
Jos toteutuu niin enää ei voi tyottämät valittaa ja esittää tekosyynä että ei muka voi tai että ei muka saisi opiskella.
🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on kovaa jo muutenkin peruspäivärahaa elävillä. Ei siitä makseta mitään avoimessa opiskelua.
Rauhoitu, ei kukaan ole pakottamassa sinua avoimeen. Anne niiden opiskella, jotka haluavat, se ei ole sinulta pois
Hallitus haluaa mahdollistaa korkeakoulututkinnon suorittamisen maksullisesti avoimessa korkeakoulus
Tuossa on kyse kahdesta eri asiasta. Akateemisten työttömien täydennyskoulutus työllistymisen edistämiseksi ei ole sama asia kuin kokonaisen perustutkinnon suorittaminen avoimen yliopiston kautta maksua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tuota on vaadittu vuosia. Nyt siitä tulisi totta ja mitä mieltä ollaan - että ihan väärin! Että pitää maksaa itse eikä kukaan korvaa ja töitäkin pitää silti hakea.
Hyvä uudistus, rutkasti myöhässä vaan. Ajat on muuttuneet ja kaikki on kalliimpaa kuin koskaan. Aika harvalla on enää varaa maksaa opiskelusta kun leipäjonosta haetaan ruokaa. Tämähän se päätöksen pointti varmaan olikin. Helppo on päästää köyhä rahvas varattomana maksullisen opin mahdollisuuden ääreen. Jonottavat kuitenkin ruokaa opiskelun sijaan.
- työssäyvä inhorealisti
Koulutuksesta en tiedä, mutta kun se kysyntä niille koulutetuille puuttuu, niin mitä tuolla on merkitystä?
MInä tein tuon ihan avoimesti ja työkkärille asian kertoen. Koska olin opiskellut jo 3 vuotta yliopistossa kokopäivätyön ohessa, sain jatkaa loppuun ansiosidonnaisella.
Kuulostaa oudolta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sieltä työttömien tuista nyt irtoaa satanen tai kaksi kuussa jos priorisoi ja budjetoi rahan käyttöä. Itseensä ja taitoihin panostaminen, maksoipa se jotain tai ei, on aina plussaa. Vai minnete sen rahan tuhlaatte heti kun saatte ne tuet rahana käteen?
Muutamat satalappuset tulee tulattua ihan perusjuttuihin kuten ruokaan ja laskuihin.
Tajuavat.
T. Kokkari
Kokkarit on tehneet suomalaisista köyhiä. Bkt laskee, työttömyys nousee ja perusturvaa ei enää ole.
Ei ole Kokoomuksen syy vaan Marinin ja demareiden. Haukut väärää puuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjuhan paljasti kerrasta työttömien työhaluttomuuden ja työnvälttelyn. Ei haluta edes opiskella avoimessa ja parantaa omia taitojaan ja valmiuksiaan vaikka siihen annetaan mahdollisuus vaan pitää väkisin vääntää ja keskiä mutkuja ja tekosyitä.
Älä jaksa. Olen salaa työkkäriltä tehnyt mm. Stanfordin ja MIT:n ilmaisia verkkokursseja. Pitääkseni ammattitaitoani yllä ja kehittääkseni sitä. Ei niistä mitään todistuksia saa. Suomalaisten yliopistojen avoimet kurssit ovat useimmiten melkoista kuraa...
Kun jäät kiinni, peritään kaikki päivärahat pois takautuvasti. Ja kiinni jäät.
Minä opiskelin yliopistotutkinnon salaa loppuun ansiosidonnaisella ja sain töitä enkä jäänyt kiinni.
Boidaan edelleenkin periä takaisin.
Kiinni jäät. Meillähän on nykyään se stadi systeemik7n.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta
Voiko noin tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tuota on vaadittu vuosia. Nyt siitä tulisi totta ja mitä mieltä ollaan - että ihan väärin! Että pitää maksaa itse eikä kukaan korvaa ja töitäkin pitää silti hakea.
Millä rahalla? Ihan perusopinnot maksavat jo sen 150-300 euroa, 30 op kokonaisuus ja 1/2 enemmän. Ei työttömillä ole rahaa näihin, koska Persu-Riitta nosti avoimen maksuja, ihan vaan siksi, että köyhillä ei näihin olisi rahaa. Taas tällainen Kokoomuslainen aivopieru....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko noita tehdä muutkin kuin jo ennestään korkeakoulutetut?
Ne on usein sellaisia täydennyskoulutuksia, jotka on tarkoitettu jo korkeakoulututkinnon suorittaneille työllistymistä edistämään. Ei tuo siis aivan perusopintoja taida koskea jatkossakaan.
Mehän emme tiedä mitä noi koskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuavat.
T. Kokkari
Sosialistit on verottaneet suomalaiset persaukisiksi js kaataneet vielä velatkin lasten niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Voitko avata tätä? kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin on maassa hallitus, joka korjaa epäkohdat. Oleskeluyhteiskunta ei ole se jota täällä kaivataan.
Tämä hallitus on nimenomaan luonut sitä oleskeluyhteiskuntaa, kun kaikesta pienestäkin tekemisestä ja yrittämisestä on tehty kannattamatonta.
Eikö olisi parempi