Ministeriö ehdottaa: Työttömät maksullisiin opintoihin, työttöamät maksaisivat opintobsa itse
Hallitus aikoo helpottaa yli 25-vuotiaiden työttömien opiskelua avoimessa korkeakoulussa työttömyysturvalla. Työministeri Matias Marttinen uskoo, että laadukkaille lisäkoulutuskokonaisuuksille on kysyntää työttömien keskuudessa. Opinnot avoimessa korkeakoulussa ovat maksullisia, mutta hallitus ei halua luoda kannustimia siirtyä työttömyysturvalla opiskeluun. Uudistuksen lainsäädäntötyö aloitetaan pian, ja se ei ministerin mukaan vaadi valtiolta lisärahoitusta.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011472593.html
Kommentit (284)
Mooc russia ovat usein ilmaisia. Niitä siis sitten opiskelemaan innolla.
Ullatus, että kokoomus yrittää hivuttaa opintoja maksulliseksi, tämä on 1. askel. Sinänsä ihan loogista puolueelta, joka vastusti peruskoulu-uudistusta, maksutonta toista astetta ja yleensä kaikkea tasa-arvoa yhteiskunnassa. Oikeistolaiset eivät halunneet naisiakaan aikanaan yliopistoihin.
Tämä on taas näitä kokoomuksen visioita: Suomi nousuun sillä, että suoritetaan maksullisia verkko-opintoja käyttäen googlea ja tekoälyä - aivan varmasti saadaan huippuosaajia tulevaisuudessa.
Saisiko noita tehdä muutkin kuin jo ennestään korkeakoulutetut?
koko maa on täynnä jo ihan täysin persaukisia ja nyt pitäisi vielä alkaa kouluttautumaan omalla rahalla tai velaksi, että pääsee kilpailemaan nollatuntisopimuksista 200 muun hakijan kanssa? kannattaisi siellä ministeriössäkin nyt vähän ajatella. Ihmettelen kyllä mistä sinne on virkamiehiä haalittu. Aika harvalla hallinnonalalla ovat asiantuntijat noin kauaksi todellisuudesta vieraantuneet.
se että saisi opiskella työttömänä on hyvä asia,ennen kiellettyä.
kurssit mitä tarjolla täytys olla hyviä ja työllistävää. odotan mitä tarjontaan tulee,kiinnostaisi avoimet väylät kyllä opiskella esim.yliopisto jne tai jopa amis kurssit.
maksullisuus on ainoa seikka johon voi kaatua. 20e kk olis kyllä työttömälle maksimi mitä ehkä pystyis maksaan kurssista. ei satasia pysty muut kun ansiosidonnaisel olevat.
kannustus,stipendit,lahjakortit aktiivisuudesta olis hyvä.rangaistys,kyttäys ja rankaisu on keskiaikaa ei 2025 lukua.porkkanaa ja lisää porkkanaa kiitos.
Nyt huumeet pois käytöstä näiltä työryhmiltä. Ihan piripäisiä ifeoita tulee jatkuvasti
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tuota on vaadittu vuosia. Nyt siitä tulisi totta ja mitä mieltä ollaan - että ihan väärin! Että pitää maksaa itse eikä kukaan korvaa ja töitäkin pitää silti hakea.
Mistä sinä tuon mielipiteen tempaisit? Ei kait kukaan kuvitellutkaan (paitsi varmaan vasurit) että valtio maksaisi nuo kurssit.
Muuten ihmettelen että mihin tuo työministeri noita työttömiään panttaa kun "ei haluta antaa liikaa motiivia ruveta opiskelemaan vapaasti työttömänä". Töitä ei ole ja tuskin tällä vaalikaudella tuleekaan. Lisä kontrolli ei ole nyt 35 vuoteen poistanut suomesta suurtyöttömyyttä joten olisko aika kokeilla päinvastaista ja antaa työttömille vapaus päättää itse mitä tekevät (työnhaun lisäksi) ja jos ministeriö ei tosiaan muuta tekemistä itselleen keksi kuin työttömien työnhaun kyyläämisen niin säästöohjelmassahan tuosta saisi hyvät säästöt kun tuo on yksi valtion turhimmista toimista.
Vierailija kirjoitti:
Ullatus, että kokoomus yrittää hivuttaa opintoja maksulliseksi, tämä on 1. askel. Sinänsä ihan loogista puolueelta, joka vastusti peruskoulu-uudistusta, maksutonta toista astetta ja yleensä kaikkea tasa-arvoa yhteiskunnassa. Oikeistolaiset eivät halunneet naisiakaan aikanaan yliopistoihin.
Tämä on taas näitä kokoomuksen visioita: Suomi nousuun sillä, että suoritetaan maksullisia verkko-opintoja käyttäen googlea ja tekoälyä - aivan varmasti saadaan huippuosaajia tulevaisuudessa.
Olet viettänyt aikaasi jossain tynnyrissä? Avoimen kurssit on olleet maksullisia iät ja ajat.
Onhan se vähin vaatimus että työttöamät maksaisivat opintobsa itse, olen samaa mieltä.
Minulta on jo ajat sitten mennyt kaikki opiskelumotivaatio. En jaksa käydä enää edes kansalaisopiston kursseilla. Samoin on laita kaikkien talkoitten ja vapaaehtoistöitten kanssa. Elämä on helpompaa, kun ei tarvitse riidellä te-väen kanssa tai kantaa huonoa omaatuntoa tekemisistään. Pitäkää kurssinne.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ajaa suomea jenkkien suuntaan askel askeleelta, jos sille antaa vallan.
Omista amk-opinnoistani työllistymisprosentti taisi olla alle 10%. Että siihen nähden miten heikko takuu niillä on saada korkeakoulutusta vastaavaa työtä, niin ei kannata opiskella ainakaan lainalla. Harrastuksenaan sitten voi tehdä mitä vaan - onko se korkeakouluopinnot tai vaikkapa luontodokumentit, voipi olla että jälkimmäisistä oppii enemmän.
Jos saa peruspäivärahaa 37 e päivä
Se on kuussa 740 e
Jos suorittaa 60 opintopistettä vuodessa ja maksaa opintopisteestä 20 e, se on 1200 e
Jaettuna vuoden jokaiselle kuukaudelle se on 100 e
Eli opiskelusta "saa" 640 e / kk, mikä on enemmän kuin opintotuki
T: DI
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähin vaatimus että työttöamät maksaisivat opintobsa itse, olen samaa mieltä.
Mutta tienaavat 640 ei /kk, enemmän kuin perusopintotuella 🤗
Vierailija kirjoitti:
Se on kuussa 740 e
Jos suorittaa 60 opintopistettä vuodessa ja maksaa opintopisteestä 20 e, se on 1200 e
🤗
Vierailija kirjoitti:
Se on kuussa 740 e
Käytänössä kaikkien kannattaa suorittaa avoimessa 🤗
Tällä palstalla tuota on vaadittu vuosia. Nyt siitä tulisi totta ja mitä mieltä ollaan - että ihan väärin! Että pitää maksaa itse eikä kukaan korvaa ja töitäkin pitää silti hakea.