Ministeriö ehdottaa: Työttömät maksullisiin opintoihin, työttöamät maksaisivat opintobsa itse
Hallitus aikoo helpottaa yli 25-vuotiaiden työttömien opiskelua avoimessa korkeakoulussa työttömyysturvalla. Työministeri Matias Marttinen uskoo, että laadukkaille lisäkoulutuskokonaisuuksille on kysyntää työttömien keskuudessa. Opinnot avoimessa korkeakoulussa ovat maksullisia, mutta hallitus ei halua luoda kannustimia siirtyä työttömyysturvalla opiskeluun. Uudistuksen lainsäädäntötyö aloitetaan pian, ja se ei ministerin mukaan vaadi valtiolta lisärahoitusta.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011472593.html
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Mooc russia ovat usein ilmaisia. Niitä siis sitten opiskelemaan innolla.
Autocorrect teki tepposen? Tarkoitit varmaan MOOC-kursseja? Ne ovat ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tuota on vaadittu vuosia. Nyt siitä tulisi totta ja mitä mieltä ollaan - että ihan väärin! Että pitää maksaa itse eikä kukaan korvaa ja töitäkin pitää silti hakea.
Yksi kirjoitus palstalla on 300000 muun mielipide niinkö? Mitä työtä noin tyhmä tekee? Monella on kyllä varaa ja moni köyttää tilaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tuota on vaadittu vuosia. Nyt siitä tulisi totta ja mitä mieltä ollaan - että ihan väärin! Että pitää maksaa itse eikä kukaan korvaa ja töitäkin pitää silti hakea.
Hallitukse pitäisi perua opintopisteiden hinnan kolminkertaistaminen. Sinällään omaehtoisen opiskelun tulppaaminen on ollut vääränlaista politiikkaa senkin vuoksi, että se on heikentänyt suomalaisen työvoiman koulutusastetta. Sitten on itketty, ettei ole niitä erityisosaajia työmarkkinoilla riittävästi ja heitä pitää houkutella ulkomailta Suomeen.
Avoimet opinnot on olleet koko kansan reitti opiskella ha sivistyä. Nyt tätä ollaan romuttamassa. Opiskelusta tehdään vain rikkaiden oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko noita tehdä muutkin kuin jo ennestään korkeakoulutetut?
Kaikki opintomaksunsa maksavat saavat osallistua avoimen puolen opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kirjoitus palstalla on 300000 muun mielipide niinkö? Mitä työtä noin tyhmä tekee? Monella on kyllä varaa ja moni köyttää tilaisuuden.
Kyllä, ellei hinnat tosiaan vapaudu ja pomppaa pilviin kuten hallitus sunnittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitukse pitäisi perua opintopisteiden hinnan kolminkertaistaminen. Sinällään omaehtoisen opiskelun tulppaaminen on ollut vääränlaista politiikkaa senkin vuoksi, että se on heikentänyt suomalaisen työvoiman koulutusastetta. Sitten on itketty, ettei ole niitä erityisosaajia työmarkkinoilla riittävästi ja heitä pitää houkutella ulkomailta Suomeen.Avoimet opinnot on olleet koko kansan reitti opiskella ha sivistyä. Nyt tätä ollaan romuttamassa. Opiskelusta tehdään vain rikkaiden oikeus.
HS:n toimittaja ei tiedä, että opintopisteen hinta on noussut 15 eurosta 45 euroon hallituksen päätöksen johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Avoimeen ei edes pääse jos ei ole jo yliopistotutkintoa suoritettuna. Ei siis koske kaikkia työttömiä, ainoastaan vain korkeakoulutettuja- ja akateemisia työttömiä joilla on muutenkin rahaa maksaa avoimen opiston koulutukset itse kun on ollut varaa opiskella siellä yliopistossakin.
Ei ole totta, kyllä avoin on kaikille. Ja mitä tässä on edes uutta, tähänkin asti saanut 5op opiskella avoimessa. Ilmeisesti se "uudistus" on pelkästään se, että avoimen maksuja korotetaan niin, että vain rikkaat voivat siellä opiskella.
Ja lue ja ymmärrä juttu, koskee kaikkia yli 25-vuotiaita eikä suinkaan pelkästään jo korkeakoulutettuja tai akateemisia työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitukse pitäisi perua opintopisteiden hinnan kolminkertaistaminen. Sinällään omaehtoisen opiskelun tulppaaminen on ollut vääränlaista politiikkaa senkin vuoksi, että se on heikentänyt suomalaisen työvoiman koulutusastetta. Sitten on itketty, ettei ole niitä erityisosaajia työmarkkinoilla riittävästi ja heitä pitää houkutella ulkomailta Suomeen.Avoimet opinnot on olleet koko kansan reitti opiskella ha sivistyä. Nyt tätä ollaan romuttamassa. Opiskelusta tehdään vain rikkaiden oikeus.
HS:n toimittaja ei tiedä, että opintopi
Kukaan työtön ei kuole siihen jos laittaa 45 euroa opintoihin ja panostaa osaamiseen ja taitoihinsa jotta pysyisi relevanttina ja ajantasalla työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulta on jo ajat sitten mennyt kaikki opiskelumotivaatio. En jaksa käydä enää edes kansalaisopiston kursseilla. Samoin on laita kaikkien talkoitten ja vapaaehtoistöitten kanssa. Elämä on helpompaa, kun ei tarvitse riidellä te-väen kanssa tai kantaa huonoa omaatuntoa tekemisistään. Pitäkää kurssinne.
Ensin passivoimalla passivoimaan ja nyt sitten hieman annetaan maistaa itse maksettua vapautta avoimen kurssilla. Tuota varten kannattaa pyytää joka tapauksessa etukäteen työkkärin tädiltä tai sedältä kirjallinen lupa, ettei tule epäselvyyksiä. Ikäraja on mielestäni tyhmää nuorempien ikäluokkien passivointia. Miksi vastavalmistuneen työttömän pitäisi levätä laakereillaan kun pää toimisi kunnolla opiskellessa? Vuosi tai pari kai juoda kaljaa ennen kuin voisi täydentää opintojaan ja parantaa mahdollisuuksiaan työmarkkinoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimeen ei edes pääse jos ei ole jo yliopistotutkintoa suoritettuna. Ei siis koske kaikkia työttömiä, ainoastaan vain korkeakoulutettuja- ja akateemisia työttömiä joilla on muutenkin rahaa maksaa avoimen opiston koulutukset itse kun on ollut varaa opiskella siellä yliopistossakin.
Ei ole totta, kyllä avoin on kaikille. Ja mitä tässä on edes uutta, tähänkin asti saanut 5op opiskella avoimessa. Ilmeisesti se "uudistus" on pelkästään se, että avoimen maksuja korotetaan niin, että vain rikkaat voivat siellä opiskella.
Ja lue ja ymmärrä juttu, koskee kaikkia yli 25-vuotiaita eikä suinkaan pelkästään jo korkeakoulutettuja tai akateemisia työttömiä.
Tällä hetkellä ei saa opiskella 5 op ilman lupaa. Ja sen luvan saa kerran työttömyysjakson aikana 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kenellä on varaa laittaa kuukaudessa 45 euroa viikossa suorittaakseen opintopisteen avoimessa ja siten 4 op/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ovat kaikkein köyhimpiä, eivät voi laittaa 45 € mihinkään. Eikä yliopisto myy mitään opintopiste kerrallaan.
"Kukaan työtön ei siihen kuole jos laittaa 45 euroa opitoihin"
Mitä voi opiskella yhden opintopisteen verran ja mitä se hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Ei se löysän satasen irroittaminen opiskeluun ole mikään iso juttu vaan pelkkå tadkuraha. Ja Nnämä ihmiset itkee kun omaan osaamiseen ja koulutukseen pitäisi panostaa jotta taidot ja osaaminen pysyisi yllä ja ajanmukaisena jotta ylipäätään pysyisi työmarkkinakelpoisena. Ehkä on parempi muuttaa lukiot ja amiksetkin maksulliseksi pakollisiksi kolmannenvuoden loppuun asti niin sitten se avoimen opintopistemaksu ei enää kiristä hermoja.
Samoin yliopistot. Muutama tonni itse maksettuja lukukausi maksuja ei edes koulutuksen kustannuksia kata,mutta saa vauhtia opintoihin. Yliopisto tutkinnon opinnoiden kustannukset ovat helposti 50 000 tutkinto jos riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se löysän satasen irroittaminen opiskeluun ole mikään iso juttu vaan pelkkå tadkuraha. Ja Nnämä ihmiset itkee kun omaan osaamiseen ja koulutukseen pitäisi panostaa jotta taidot ja osaaminen pysyisi yllä ja ajanmukaisena jotta ylipäätään pysyisi työmarkkinakelpoisena. Ehkä on parempi muuttaa lukiot ja amiksetkin maksulliseksi pakollisiksi kolmannenvuoden loppuun asti niin sitten se avoimen opintopistemaksu ei enää kiristä hermoja.
Samoin yliopistot. Muutama tonni itse maksettuja lukukausi maksuja ei edes koulutuksen kustannuksia kata,mutta saa vauhtia opintoihin. Yliopisto tutkinnon opinnoiden kustannukset ovat helposti 50 000 tutkinto jos riittää.
Ei se varmaan riitä, mutta juuri tähän orpopurra pyrkii. Koulutus maksulliseksi ja vain rikkaille.
Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa peruspäivärahaa 37 e päivä
Se on kuussa 740 e
Jos suorittaa 60 opintopistettä vuodessa ja maksaa opintopisteestä 20 e, se on 1200 e
Jaettuna vuoden jokaiselle kuukaudelle se on 100 e
Eli opiskelusta "saa" 640 e / kk, mikä on enemmän kuin opintotuki
T: DI
Käytänössä kaikkien kannattaa suorittaa avoimessa 🤗
No, oma sukulaiseni joka opiskeli avoimessa maksullista kurssia, olisi menettänyt työttömyyskorvauksen, mutta kun yritti hakea opintotukea ei saanut sitä, koska opinnot eivät täyttäneet sen vaatimuksia.
Joten mikä on DI:n laskelma tähän?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähin vaatimus että työttöamät maksaisivat opintobsa itse, olen samaa mieltä.
On näitä pilipali koulutuksia jo ennenkin ollut. Rahat pois tyhmiltä. Aiemmin yritettiin rahastaa TE-palveluilta ja yrityksiltä, nyt jo muutenkin tukien varassa eläviltä.
Sain puhuttua itselleni harjoittelupaikankin, ennenkuin kouluttavan yrityksen rahastus kuvio selvisi. Yhtä ainutta ihmistä ei koulutettu. TE-palvelut ehti osuutensa kai yritykselle maksamaan, yksikään yritys ei lähtenyt mukaan koulutukseen.
Hyvähän se yritysten on kupata yhteiskunnan varoista, ja esittää tekevänsä hyvää. Nyt vain siirryttäisiin kuppaamaan suoraan työttömiä.
Aloittaja, maksaisivat itse mutta saisivat opiskella työttömyysetuudella ja pääkohde sellaiset nuoret joilla jo on jokin amk tai muu tutkinto.
Eli mitä helvettiä tämä hallitus taas oikein sekoilee, haluaa kannustaa työttömiä maksullisiin opintoihin työttömyysturvalla, mutta ei kuitenkaan halua kannustaa työttömyysturvalla opiskeluun...??!!
Hallitukse pitäisi perua opintopisteiden hinnan kolminkertaistaminen. Sinällään omaehtoisen opiskelun tulppaaminen on ollut vääränlaista politiikkaa senkin vuoksi, että se on heikentänyt suomalaisen työvoiman koulutusastetta. Sitten on itketty, ettei ole niitä erityisosaajia työmarkkinoilla riittävästi ja heitä pitää houkutella ulkomailta Suomeen.