Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion jälkeen amikseen? Järjetöntä

Vierailija
04.09.2025 |

Miksi jotkut päätyy lukion jälkeen amikseen? 

Eikö tuo lukio oo vähän turhaan käytynä, jos sen jälkeen vielä mennään amikseen? Amis ja lukio on kumminkin kummatkin toisen asteen tutkintoja. Vai onko ne sit juuri niitä lukiolaisia jotka on pakotettu sillä 7.5 keskiarvolla lukioon. 

Eli toisin sanoen tällä amiksella on silloin korkeampi koulutus. Amis/amk kuin lukio/amis. Ja ihan varmasti arvostetaan enemmän amis/amk yhdistelmää kuin lukio/amis. Eli amiksella on toisen asteen tutkinto ja ammattikorkekoulututkinto ja lukiolaisella on kaksi saman arvoista koulutusta taskussa. Mikä järki? Valaiskaa?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, oliko järkeä, mutta olen ihan tyytyväinen elämääni

Sehän se kaikkein tärkeintä onkin.

Vierailija
62/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin lukion jälkeen ammattikouluun, koska vasta kirjotettuani ymmärsin mitä halusin opiskella&tehdä suunnilleen työkseni. Korkeakouluun, jossa alaa opetettiin ei ollut asiaa lukiopapereillani, jotka olivat keskitasoa. Tiesin, että saan lisäpisteitä käymällä alan ammattitutkinnon, joten suoritin sen (lukion käyneenä sai hyväksilukuja) & keskiarvoni nousi korkeimmalle tasolle. Sitten kävi niin, että viihdyinkin ammattikoulun jälkeen sen alan työssä 8 vuotta, opiskellen samalla sen alkuperäisen korkeakoulutoiveen. Valmistumisesta meni vielä 5 vuotta ennen kuin vaihdoin korkeakoulutusta vastaavaan työhön. 

Että kaikessa ei aina ole järkeä, mutta asioilla on tapana lutviutua. Elämä on harvoin suora viiva. Kovin moni ei tule kohdusta tietäen haluavansa vaikka poliisiksi.

Kuten sanottu, lukio on yleissivistävä koulutus joka on itseisarvo. Sieltä voi saada kavereita, kokemuksia ja löytää itseään kiinnostavia asioita. Se on lisäaikaa aivoille kypsyä. Itse olin 15-16-vuotiaana täysin raakile. Onneksi Suomessa oli joskus vaihtoehtoja ja opiskelu aikuisena oli oikeasti mahdollista.

Nyt minulla on lukio ja kaksi (pian kolme) tutkintoa ja työttömyyttä ei varmaankaan näköpiirissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se lukio vähän turha, mutta on olemassa amislinjoja, joilla ylioppilaat suorittavat opinnot 2 vuodessa.

On montakin syytä käydä lukio, vaikka jatkaisikin amiksessa. Ehkä nuori ei vaan ole vielä valmis lähtemään kauemmas kouluun vaan menee mieluummin kotikylän lukioon. Eikä turha perustelu ole sekään, että ei 16-vuotias vielä tiedä, mihin ammattiin haluaisi. Omista lapsistani vain yksi tiesi tarkkaan, mitä työtä haluaa tehdä ja valitsi amislinjan sen perusteella. Toinen valitsi sellaisen, jossa olisi hyvä palkka ja kolmas sen, joka oli sopivan lähellä.

Vierailija
64/67 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinisynteesi, bruttokansantuote ja suhteellisuusteoria - jos nämä ovat lukion paras oppi, niin hukkaan menee. Kuka noita tietoja tavallisessa elämässä tarvitsee? Tiedän nuo kaikki (vaikka viimeksi mainittua en ymmärrä). Koskaan ole noita tietoja varsinaisesti tarvinnut, vaikka olen valmistunut maisteriksi ja työssä asiantuntijana.

Vierailija
65/67 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi lukioon ja sitten kokkikouluun? Onko järkeä? Ei ole

Oma lapseni meni ammattikoulun jälkeen yo-pohjaiselle kokkilinjalle, joka oli 2-vuotinen. Siellä oli työparina pitkän matematiikan kirjoittanut ylioppilas. Toisin kuin peruskoulupohjaisella linjalla, tälle kaverille ei tarvinnut selittää itsestään selviä, kuten piitä ja prosenttia. Sen sijaan ylioppilaalle olivat vaikeampia aivan tavalliset keittiölaskut, joita jo peruskoulussa oli opetettu.

Vierailija
66/67 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 7,5 keskiarvo ole mitenkään huono. Tosin nykyisin kai lapsille annetaan parempia arvosanoja kuin vaikkapa 20 - 30 vuotta sitten vaikka vaatimus- ja osaamistaso on nykykoulussa paljon pienempi kuin aiemmin.

7,5 keskirvo kertoo sen että opiskelu ei kiinnosta pätkääkään. Ja vaikeuksia tulee lukiossa.

Vai niin... Minulla oli tuo keskiarvo kun pääsin peruskoulusta. Jännästi sen jälkeen on ollut vain kiitettävän paperit kaikissa kouluissa missä olen ollut. Myös siellä yliopistossa. Oletko koskaan ajatellut, että huonot perheolot voivat vaikuttaa numeroihin? Minä muutin saman tien 16 vuotiaana pois kotoa. Sai rauhaa opiskeluun ja nukkumiseen, eikä tarvinnut pelätä. 7,5 keskiarvo tekemättä mitään, siis mitään kertoo kyllä siitä, että on potentiaalia. Varmasti enemmän kuin niillä 9 keskiarvoisilla, jotka tekevät kaikkensa. Eipä mulla muuta. 

Vierailija
67/67 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ylioppilaita hehkutetaan älyttömästi siitä että eivät valmistuneet tyhmää kummemmaksi. Ammattikoulusta valmistuu ammattiin. Jos jos pitäisi jokin yhteenveto sanoa niin lukiopohjalta lähtenyt di on käsittämätömän tyhmä moneen asiaan sanomaan yhtään mitään, mutta ammattikoulu pohjalta voi olla todella viisas. Kuten kaikki toimihenkilöt joilla ei ole mitään kokemusta itse alaistensa työstä. Eli voi myös olla erittäin järkevä vaihtoehto hankkia titteleiden lisäksi käytännön tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä