Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittehän, että peruskouluun oli aikoinaan tarkoitus tulla pakolliseksi kieleksi vain englanti. RKP ja Ruotsin valtio vaativat kuitenkin

Vierailija
29.06.2025 |

että englannin sijaan pakolliseksi kieleksi tulikin pakkoruotsi. Ja edelleen tänäkin päivänä englanti on valinnainen aine, mutta pakkoruotsi on ehdottoman pakollinen jokaisella kouluasteella ala-asteelta yliopistoon saakka.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin valtio ei vaatinut mitään.

Vierailija
2/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin valtio ei vaatinut mitään.

Kyllä se RKP:n taustalla aina on vaikuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstavájákki yrittää taas luennoida fiksummilleen. Noloa.

Vierailija
4/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mennään vielä kauemmaksi, niin Suomen perustuslakiin oli tarkoitus tulla vain suomi viralliseksi kieleksi, mutta Ruotsin valtio vaati ruotsin kielelle saman aseman.

Vierailija
5/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstavájákki yrittää taas luennoida fiksummilleen. Noloa.

Faktoista on aina helppo luennoida.

Vierailija
6/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, koska olen opettaja ja opinnoissa tätä sivuttiin.

Vierailija
7/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Mä valitsin englanninkielen ala-asteella. Ruotsinkieli tuli yläasteella pakollisena kielenä.

Vierailija
8/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sanotaan, että Suomi muka ei olisi Ruotsin siirtomaa... eikö emämaan kielen pakko-opetus ole nimenomaan tyypillinen siirtomaiden ilmiö?

Vierailija
9/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Mä valitsin englanninkielen ala-asteella. Ruotsinkieli tuli yläasteella pakollisena kielenä.

RKP:n vaatimuksesta pakkoruotsi aikaistettiin ala-asteelle muutama vuosi sitten.

Vierailija
10/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että kokoomus vastusti peruskoulua viimeiseen saakka. Kokoomuksesta huolimatta peruskoulu kuitenkin saatiin. 

Vierailija
11/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Vierailija
12/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RKP:n vaatimuksesta pakkoruotsi aikaistettiin ala-asteelle muutama vuosi sitten.

Siitä olen aidosti vahingoniloinen, että tästä RKP:n narsistisesta vaatimuksesta seurasikin se, että moni kunta lopetti A-ruotsin (koska kun pakkoruotsi kuitenkin alkaa kaikilla ala-asteelle, miksipä tuhlata resursseja vielä A-ruotsiinkin).

Tästä puolestaan seuraa se, että edes ne, joita ruotsi oikeasti kiinnostaisi, eivät opi sitä, koska joutuvat samaan evvk-ryhmään, jossa ei opita edes nimeään sanomaan ruotsiksi.

Vierailija
13/13 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla on 2 % ruotsinkielisiä ja 27 % vieraskielisiä. Vantaa on virallisesti kaksikielinen kaupunki. Miettikääpä, onko tässä mitään järkeä.