Jos mies korottaa ääntään pelottavasti
Niin tuleeko sinulle silloin mieleen, että hän saattaa tappaa?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta huutava mies on vastenmielinen. Eräänlaista väkivaltaa tuokin.
Tietenkin se on väkivaltaa. Kaikkihan tänä päivänä on, jos se aiheuttaa mitään muuta kuin positiivisen tunnereaktion.
Tämä ihmetyttää. Inistään jostakin huutamisesta. Entä jos huutaa jollekin kadulla kun se meinaa jäädä auton alle, joutuuko se henkilö siitäkin huutamisesta johonkin kriisiterapiaan?!
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kyllä, tavallaan ei. Jos joku mies vaikuttaa aggressiiviselta ja ääni nousee raivosta (ei siis perusturhautumista vaan pelottavaa ja uhkaavaa karjumista, kuten aloituksessa kuvattiin), niin tulee mieleen, että hän saattaa lyödä.
Eivätkä ihmiset ymmärrä, miten helposti ja yleisesti lyönti muuttuu tapoksi, jos lyöty kaatuu lyönnin voimasta ja lyö päänsä maahan tai vastaavaan.
Tottakai huutaminen indikoi sitä, että henkilö on menettänyt itsehillintänsä.
Jos ei ole henkilö jonka tuntee, niin sieltä voi tulla mitä tahansa. Myös nyrkkiä.
Mutta tällainen "äänensä korottaja" kutsuu sitä ehkä "pikku läpsyksi". Ja kaatuminen on "vahinko".
Ei ole hyvätapaista huutaa, mutta aloittaja lienee erityisen pelokas, arka, itkuherkkä, liioitteleva, uhriutuva ja hysteriaan taipuvainen.
Jaxuhalit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se on väkivaltaa. Kaikkihan tänä päivänä on, jos se aiheuttaa mitään muuta kuin positiivisen tunnereaktion.
Tämä ihmetyttää. Inistään jostakin huutamisesta. Entä jos huutaa jollekin kadulla kun se meinaa jäädä auton alle, joutuuko se henkilö siitäkin huutamisesta johonkin kriisiterapiaan?!
Ihanko oikeasti?
Kuule nyt sinun kannattaa miettiä, että puhutaanko tässä sellaisista tilanteista vaiko ei?🤔
En ymmärrä nyky-aikaa. Jos kumppanini korottaa äänensä tai huutaa mulle kerran vuodessa niin ei kyllä haittaa yhtään. Ja varmaan pohdin onko sillä joku syy siihen ja menen katsomaan itseäni peilistä.
Joskus näkee kun nainen raivoaa julkisella paikalla miehelleen. Eikö heitä hävetä yhtään? En muista ikinä nähneeni miehen huutavan naiselle julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä nyky-aikaa. Jos kumppanini korottaa äänensä tai huutaa mulle kerran vuodessa niin ei kyllä haittaa yhtään. Ja varmaan pohdin onko sillä joku syy siihen ja menen katsomaan itseäni peilistä.
Niin varmasti. Mutta sinulla on sellainen elämä.
Ihmisistä on tullut aika herkkänahkaisia jos ei huutamistakaan kestä. Ennen oli tapana että lapset kasvatettiin huutamalla. Liekkö äänetön chattikulttuuri muuttanut suhtautumista äänen korottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joskus näkee kun nainen raivoaa julkisella paikalla miehelleen. Eikö heitä hävetä yhtään? En muista ikinä nähneeni miehen huutavan naiselle julkisesti.
Kyllä sitä miestä varmaan hävettää. Ja näitä kyllä tapahtuu molemmin puolin.
Ei enää näitä äänensä korottajia ja hermostujia minulle, kiitos. Yksi riitti. Ne tilanteet eivät olleet mitään autotielle tai tuntemattomaan veteen hyppimisiä, kaikesta keksi huudettavaa, uhkailtavaa ja tavaroiden paiskeltavaa. Ja tuollainen mies muuten lopulta lyö, jos ei puolisoa, niin jotakuta muuta.
Nykyisin minulla on sellainen kumppani, joka ei ole kertaakaan korottanut ääntään eikä tee muutoinkaan mitään äkillisiä liikkeitä tai tempauksia. Muunlaisen kanssa en voisi ollakaan, minulta on mennyt kokonaan sietokyky räyhääviä miehiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä on tullut aika herkkänahkaisia jos ei huutamistakaan kestä. Ennen oli tapana että lapset kasvatettiin huutamalla. Liekkö äänetön chattikulttuuri muuttanut suhtautumista äänen korottamiseen.
Huutamisen vaikutuksista lapsille on tutkimuksia. Aina on ollut hyviä perheitä ja kasvattajia, myös ennen oli paljon rauhallisia ja lempeitä vanhempia.
Sinä olet ehkä itse vain sellaisesta perheestä ja ympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Hykertelen hiljaa mielessäni että olen jo voiton puolellea: mies on menettänyt malttinsa ja minulla se vain pokka pitää.
Mitä sinä siinä voitat, että miehesi on imbesilli?
Väitinkö voittavani jotakin? En. Annan miehen vain olla idiootti ihan kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
On taas kyllä niin härskiä jeesustelua ketju täynnä. Kukaan ei koskaan kiihdy mistään, eikä varsinkaan niin, että sitä voisi ulkopuolinen jotenkin havainnoida. Suhteet päättyy siltä seisomalta, jos desibelit nousee ja mitä kaikkea hölynpölyä täällä onkaan paasattu monta kymmentä viestiä jo :D
Joillakin on itsehillintää, joillakin selvästi ei.
Turhaan huutavista tulee mieleen hieman matalampi älykkyys ja kyvyttömyys ratkaista ongelmia. Samoin niistä, jotka ovat heti uhkaamassa väkivallalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Hykertelen hiljaa mielessäni että olen jo voiton puolellea: mies on menettänyt malttinsa ja minulla se vain pokka pitää.
Mitä sinä siinä voitat, että miehesi on imbesilli?
Väitinkö voittavani jotakin? En. Annan miehen vain olla idiootti ihan kaikessa rauhassa.
Mutta mikä siinä hykerryttää? Siis olet tyytyväinen. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Huutava puoliso, oli se mitä tahansa sukupuolta, saa puukosta. Mun kämppä ja mun koti, täällä ei huudeta. Tämä info annetaan kirjallisena puolisolle ensimmäisenä päivänä ja allekirjoituksellaan hän vahvistaa ymmärtäneensä säännöt.
Tämähäb olisi kätevä "automaatti". Rahanpuutetta jos ilmenee, niin ääntä avaamaan ja käräjille hakemaan palkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan huutavista tulee mieleen hieman matalampi älykkyys ja kyvyttömyys ratkaista ongelmia. Samoin niistä, jotka ovat heti uhkaamassa väkivallalla.
Juuri tämä. Että normaalit elämän pikku vastamäet ovat heille jotenkin aivan ylitsekäymättömän haastavia tilanteita. Flipperi tilttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...sanoo vain aivoton pää punaisena mölyäjä...
Teille pitäisi olla joku oma maa jossa saisitte kiekua toisillenne.
Se on raastavaa kun naisopettaja huutaa lapsille. Tai äiti lapsilleen kaupassa. Näkee tuollaista toistuvasti. Harvemmin miehet tuollaiseen ryhtyy.
Kyllä. Siinä rusikoidaan ja piestään henkisesti.