Olen 46-vuotias, pidän ensi vuoden omakustanteista sapattivapaata ja ajattelin mennä iltalukioon
Lukion käymättömyys ja yo-lakin puuttuminen on ollut koko ikäni vähän sellainen asia, joka on harmittanut. Nyt kun pidän töistä vuoden virkavapaata, niin ajattelin kirjoittautua iltalukioon. Minulla on ammatillinen perustutkinto, eli periaatteessa voisin kirjoittaa jopa suoraan, mutta sitä en tietysti kokeile koska taidot ei ole sillä tasolla. Ajattelin ottaa ne aineet jotka aion kirjoittaa. Tykkään historiasta ja yhteiskuntaopista, englannin taso on keskiverto ja ruotsin kehno. Yksi aine lisäksi on mietinnässä. Tavoiteajaksi ajattelin reaalissa tuon ekan vuoden, kielissä sitten toisena vuotena.
Onko mitään järkeä? En tavoittele mitään, olen jo eläkeammatissani, mutta ajattelin että haluaisin opiskella, koska tunnen mielenkiintoa siihen. Ja sen verran olen turhamainen, että haluan myös sen lakin.
Onko muita "vanhuksia" jotka on opiskelleet aikuislukiossa? Kokemuksia?
Kommentit (33)
Meillä oli aikuslukiossa yksi eläköitynyt ammattikoulun opettaja. Oli kuulemma koko aikuisiän harmittanut kun lakki jäi saamatta. Sai sen muistaakseni reilussa kahdessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aikuslukiossa yksi eläköitynyt ammattikoulun opettaja. Oli kuulemma koko aikuisiän harmittanut kun lakki jäi saamatta. Sai sen muistaakseni reilussa kahdessa vuodessa.
Uskokaa tai älkää, tuttuni ryhmässä oli aikuislukiossa ollut maisteri, jolla ei ollut yo-lakkia. Hän kävi sen sitten eläkkeellä suorittamassa. Olikohan hän terveystieteiden maisteri. Aloittanut perushoitajasta, lukenut sitten sairaanhoitajaksi ja siitä eteenpäin aina maisteriksi. Mutta ei yo-lakkia.
Ilmeisesti se lakki tai sen puute on monelle kova pala.
Ihana ketju!
Itsellä meni lukio penkin alle, kaikki muu oli paljon kivempaa. Kävin nyt vanhempana ne kurssit uudelleen ja sain lukion päättätodistuksen, en yo-lakkia enkä todistusta, mutta amk hon pääsin niillä papereilla!
Vierailija kirjoitti:
Voiko sen suorittaa verkko-opintoina?
Voi. On olemassa myös nettilukio. Ne verkkokurssit on tosin ainakin mun mielestä paljon raskaampia tehdä. Jää usein kesken tai jää viime tippaan. Helpommalla pääsee kun käy tunneilla ja pitää sen rytmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju!
Itsellä meni lukio penkin alle, kaikki muu oli paljon kivempaa. Kävin nyt vanhempana ne kurssit uudelleen ja sain lukion päättätodistuksen, en yo-lakkia enkä todistusta, mutta amk hon pääsin niillä papereilla!
Onnea!
Nettilukiossa ainakin opiskelee "vanhuksia", 70-vuotias taisi olla vanhin johon törmäsin. Ei ole todellakaan myöhäistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, tuttuni ryhmässä oli aikuislukiossa ollut maisteri, jolla ei ollut yo-lakkia. Hän kävi sen sitten eläkkeellä suorittamassa. Olikohan hän terveystieteiden maisteri. Aloittanut perushoitajasta, lukenut sitten sairaanhoitajaksi ja siitä eteenpäin aina maisteriksi. Mutta ei yo-lakkia.
Ilmeisesti se lakki tai sen puute on monelle kova pala.
Onhan se. Itse kävin vaikka olin insinööri. Siinä lakissa on vaan sitä jotain.
Ehkä erikoisin tapaus oli tämä tohtori:
https://www.ksml.fi/paikalliset/2571674#:~:text=Jyv%C3%A4skyl%C3%A4l%C3….
Ei muuta kuin tsemppiä opiskeluun ja valkolakin tavoitteluun! Muistathan, että sun on tehtävä myös joko ruotsin tai matematiikan yo-koe, jotta saat yo-tutkinnon noilla luettelemillasi aineilla. Eli ainevalikoimasi olisi:
- historia
- yhteiskuntaoppi
- englanti (A-englanti)
- äidinkieli ja kirjallisuus
- ruotsi tai matematiikka (voit kirjoittaa lyhyenä eli keskipitkän ruotsin tai lyhyen matematiikan jos englanti on A englanti. Jos taas pitkä matematiikka sujuu niin sitten voit tehdä englannin myös lyhyenä eli yksi vaativampi koe pitää olla mukana yo-tutkinnossa joko matematiikassa tai kielissä)
T: lukion opo
Iltalukiossa keskitytään asiaan. Olin 17-v., kun menin iltalukioon. Kaikki oli helpompaa. Sopi hyvin, kun minulla on adhd. Kaikki ylimääräinen kouluaika on tuskaa. Tuttavat luulivat, että menin iltalukioon, koska en pärjännyt päivälukiossa. Sain L:n paperit.
Iltalukio sopii hyvin ihmisille, jotka eivät tykkää olla koulussa, mutta pitävät uuden oppimisesta. Jos olisi ollut etäopiskelumahdollisuus, olisin valinnut sen heti.
Mitä tarkoitit aloituksessa että kun on ammatillinen perustutkinto niin voisit mennä suoraan kirjoituksiin?
Kiva kuulla. On siinä aika paljon tekemistä, mutta aikuisena jotkut asiat ovat jopa helppoja. Selviää kyllä. Tsemppiä sinulle opintoihin 👍🏻👍🏻