Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 46-vuotias, pidän ensi vuoden omakustanteista sapattivapaata ja ajattelin mennä iltalukioon

Vierailija
03.09.2025 |

Lukion käymättömyys ja yo-lakin puuttuminen on ollut koko ikäni vähän sellainen asia, joka on harmittanut. Nyt kun pidän töistä vuoden virkavapaata, niin ajattelin kirjoittautua iltalukioon. Minulla on ammatillinen perustutkinto, eli periaatteessa voisin kirjoittaa jopa suoraan, mutta sitä en tietysti kokeile koska taidot ei ole sillä tasolla. Ajattelin ottaa ne aineet jotka aion kirjoittaa. Tykkään historiasta ja yhteiskuntaopista, englannin taso on keskiverto ja ruotsin kehno. Yksi aine lisäksi on mietinnässä. Tavoiteajaksi ajattelin reaalissa tuon ekan vuoden, kielissä sitten toisena vuotena.

Onko mitään järkeä? En tavoittele mitään, olen jo eläkeammatissani, mutta ajattelin että haluaisin opiskella, koska tunnen mielenkiintoa siihen. Ja sen verran olen turhamainen, että haluan myös sen lakin.

Onko muita "vanhuksia" jotka on opiskelleet aikuislukiossa? Kokemuksia?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jäi opinnot kesken 20 vuotta sitten

Vierailija
2/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tietysti äidinkieli on pakollinen. Siinä tuskin on isoja ongelmia, mutta esseet ja vastaavat vaatii harjoittelua.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni sai lakin 61 vuotiaana

Olin juhlissa

Vierailija
4/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvälle, en edes jaksa trollata ketjua 👍

Vierailija
5/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalukiossa? Koitko ne raskaina vai jostakin muusta syystä?

ap

Vierailija
6/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

ap

Vierailija
7/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sen suorittaa verkko-opintoina?

Vierailija
8/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin iltalukion työni ohessa kahdessa vuodessa.

Vierailija
9/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni sai lakin 61 vuotiaana

Olin juhlissa

Upea saavutus! 

Luin joskus parikymmentä vuotta sitten 80-vuotiaasta rouvasta, joka kirjoitti myös. Se oli ollut hänen elämänsä unelma, mutta nuorena ei ollut ollut rahaa opintoihin. Hän kuitenkin päätti hoitaa asian lopulta.

ap

Vierailija
10/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Parisuhde ongelmat ja muut elämä. Ruotsi oli liian vaikeaa, kun koin sen muutenkin vastenmieliseksi. Plus minulla on lukihäiriö.

Vierailija
11/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes hivenen bara bada bastua?

Vierailija
12/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni koko lukion joo, mutta jos ottaa vaan tiettyjä aineita jotka aikoo sitten kirjoittaa, niin sitten kai pitää käydä perinteisempi. Itse myös haluan sinne koulun penkille, opin niin paremmin. Lisäksi tykkään kuunnella opettajaa ja haluan myös kysellä että tajuan epäselvät asiat. 

ap

Vierailija
13/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä opiskeluihin.

Vierailija
14/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Parisuhde ongelmat ja muut elämä. Ruotsi oli liian vaikeaa, kun koin sen muutenkin vastenmieliseksi. Plus minulla on lukihäiriö.

Ok, ikävää. Kenties kokeilet joskus uudestaan?

ap

Vierailija
15/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni koko lukion joo, mutta jos ottaa vaan tiettyjä aineita jotka aikoo sitten kirjoittaa, niin sitten kai pitää käydä perinteisempi. Itse myös haluan sinne koulun penkille, opin niin paremmin. Lisäksi tykkään kuunnella opettajaa ja haluan myös kysellä että tajuan epäselvät asiat. 

ap

Niin, onhan siellä luokassa istuminen osa sitä kokemusta mitä haluat. Pelkkä verkko sopii jos pelkää ihmisiä tai on jotain pahoja mt-ongelmia.

Vierailija
16/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ok, ikävää. Kenties kokeilet joskus uudestaan?

ap

Juu. Tulevaa ei voi ennustaa 

Vierailija
17/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä opiskeluihin.

Kiitos paljon.

ap

Vierailija
18/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin aikuislukion muutama vuosi sitten ja valmistuin ylioppilaaksi lähemmäs 50-vuotiaana. Vanhimmat valmistuneet luokkakaverit olivat jo eläkeläisiä. Suurin osa kuitenkin nuoria. Töiden ohella oli aika kova ponnistus ja meni opinnot pitkäksi, mutta lopulta valmistuin. Nyt yliopistossa tekemässä kolmatta korkeakoulututkintoa, joskin opintovapaan turvin. Opinnot ovat vieneet minua aina elämässä eteenpäin ja tuskin koskaan sitä täysin lopetan jos vaan voimat riittää.

Kyllä siinä lukiossa on järkeä paljonkin. Varsinkin jos ylipistoon tms haluaa jatkaa. Minulle se oli jopa trauma kun en lukiota 90-luvulla käynyt, silloin pidin lukiota täysin turhana. Myöhemmin tajusin olleeni kateellinen opiskeleville menestyjille. Itse yllätyin lopulta kuinka hyviä arvosanoja pystyin saavuttamaan vrt nuoruusvuosien laiskottelut. Keskiarvo oli yli ysin ja kirjoituksetkin meni ihan mukavasti, töiden ohella ei jaksanut harjoitella enää niin paljoa että olisi ne huippuarvosanat saanut. Nyt on pitkät matematiikat, historia, ruotsi ja äidinkieli aika hyvin hanskassa. Ja monet muut. Suosittelen lämpimästi, se on hyvin mielenkiintoinen matka ja tutustut ihmisiin joihin et koskaan muuten törmäisi. Yleistieto kasvaa aivan varmasti

M50+

Vierailija
19/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin aikuislukion muutama vuosi sitten ja valmistuin ylioppilaaksi lähemmäs 50-vuotiaana. Vanhimmat valmistuneet luokkakaverit olivat jo eläkeläisiä. Suurin osa kuitenkin nuoria. Töiden ohella oli aika kova ponnistus ja meni opinnot pitkäksi, mutta lopulta valmistuin. Nyt yliopistossa tekemässä kolmatta korkeakoulututkintoa, joskin opintovapaan turvin. Opinnot ovat vieneet minua aina elämässä eteenpäin ja tuskin koskaan sitä täysin lopetan jos vaan voimat riittää.

Kyllä siinä lukiossa on järkeä paljonkin. Varsinkin jos ylipistoon tms haluaa jatkaa. Minulle se oli jopa trauma kun en lukiota 90-luvulla käynyt, silloin pidin lukiota täysin turhana. Myöhemmin tajusin olleeni kateellinen opiskeleville menestyjille. Itse yllätyin lopulta kuinka hyviä arvosanoja pystyin saavuttamaan vrt nuoruusvuosien laiskottelut. Keskiarvo oli yli ysin ja kirjoituksetkin meni ihan mukavasti, töiden ohella ei jaksanut harjoitella enää niin paljoa että olisi

Kuulostaa hyvältä! Hienosti olet vetänyt. Tässä itsellä vaan motivaatio nousee. Tunnistan muuten tuon että jonkinlainen "trauma" se on itsellekin ollut kun lukio jäi väliin. En ollut välttämättä niin hölmö etten lukioon olisi halutessani aikanaan päässyt, mutta en jaksanut keskittyä tai kiinnostua ja siinä se sitten menikin. 

No nyt katsotaan miten käy. Puhkun intoa opiskeluun!

ap

Vierailija
20/33 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 jatkaa: Kannattaa sitten huomioida se, että se opiskelutahti eroaa päivälukiosta. Lähitunteja on  päivälukioon verrattuna vähän ja varsinkin pitkässä matematiikassa mennään vauhdilla. Jos on iltaisin erillisiä tukiryhmiä, niin kannattaa hyödyntää. Siellä voi kysyä jos ei tajunnut jotain. Läksyt kannattaa tehdä aina ja valita vain sen verran kursseja kuin jaksaa. 2-3 kurssia on aika maksimi töissä käyvälle. Sopiva määrä selviää kokeilemalla. Itsellä oli max 2 ok. Mulle äidinkielet oli kaikkein helpoimpia, ne meni kuin vettä vaan mutta monelle ne oli tuskaa. Keskiarvo oli kuulemma äidinkielessä luokalla seiskan luokkaa, mikä on toki jo ihan hyvä. Ei kannata vaatia itseltään liikoja. Mulla se suurin tuska oli pitkä matematiikka vaikka sekin meni hyvin.