Miten menetellä sähkö- ja puhelinsopimusten kanssa, kun henkilö kuolee
Toki kyseisiin paikkoihin on jo ilmoitettu henkilön kuolemasta ja irtisanottu sopimukset, mutta pitääkö vielä tehdä jotain? Tuleeko viimeinen lasku kuolinpesän nimellä ja onko sillä mitään merkitystä?
Kommentit (30)
Lasku tulee. Se lähetetään pankkiin. Pankki maksaa kuolinpesän tililtä (vainajan tili).
tätä ennen joudutte toimittamaan kaikki samperin sukuselvitykset ynnä muut ja valtakirjan kaikilta kuolinpesän osakkailta, jos teistä joku valtuutetaan lähettelemään niitä laskuja..
aivan helkutin vaikeeta. Ainakin danskessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laskut ja muut kulut mitä tulee, laitetaan sitten suoraan kuolinpesän maksettavaksi. Älä rupea niitä itse maksamaan ajatellen että "minä pyydän ne rahat sitten takaisin joskus".
Käytännössäkö toimitan laskut pankkiin? Mulla on jo valtakirja muilta pesän osakkailta, mutta virkatodistus ei ole vielä tullut. Sittenkö, kun toimitan virkatodistuksen pankkiin, voin maksaa omalla pankkisovelluksella kuolinpesän laskut esim. vielä on ne puhelin- ja sähkölaskut maksamatta ja sitten tulee vielä hautajaiskulut...
Danskessa neuvoivat lähettämään laskut maksupalvelukuoressa pankkiin, hoitavat vainajan laskut, juurikin sähkö-, puhelin-, vastike ja hautajaisiin liittyvät kulut.
Mitään sukuselvityksiä tähän ei tarvittu, niihinhän kuluu aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laskut ja muut kulut mitä tulee, laitetaan sitten suoraan kuolinpesän maksettavaksi. Älä rupea niitä itse maksamaan ajatellen että "minä pyydän ne rahat sitten takaisin joskus".
Käytännössäkö toimitan laskut pankkiin? Mulla on jo valtakirja muilta pesän osakkailta, mutta virkatodistus ei ole vielä tullut. Sittenkö, kun toimitan virkatodistuksen pankkiin, voin maksaa omalla pankkisovelluksella kuolinpesän laskut esim. vielä on ne puhelin- ja sähkölaskut maksamatta ja sitten tulee vielä hautajaiskulut...
Pidäpä omat sovelluksesi ihan erossa kuolinpesän asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osassa pankeista kai onnistuu sähköisesti. Mut kysy sieltä pankista. Niillä on kaikilla omat käytäntönsä
Vierailija kirjoitti:
Lasku tulee. Se lähetetään pankkiin. Pankki maksaa kuolinpesän tililtä (vainajan tili).
tätä ennen joudutte toimittamaan kaikki samperin sukuselvitykset ynnä muut ja valtakirjan kaikilta kuolinpesän osakkailta, jos teistä joku valtuutetaan lähettelemään niitä laskuja..
Kyllä minä maksoin Nordeassa vainajan laskuja (lähettämällä skannatut laskut netin kautta pankkiin) ilman mitään valtakirjoja. Olin kyllä toimittanut pankkiin virkatodistuksen (sukuselvityksen), josta näkyi, että olen kuolinpesän osakas. Nordean sivuilla oli hyvät ohjeet siitä, miten vainajan laskuja voi maksaa.
Laskut toimitetaan pankkiin kuoressa, niissä tulee selvästi olla esillä vainajan nimi , hautauslaskuissa myös. Käsittääkseni danskekin otti perukirjan jälkeen skannattuja asiapapereita, itse en hoitanut asiaa mutta näin käsitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue vainajan pankin sivuilta. Siellä on varmasti selitetty.
Nordeassa homma meni niin, että en voinut maksaa laskuja suoraan itse vainajan tililtä, vaan skannasin allekirjoitetut laskut, kirjauduin nettipankkiin (omilla tunnuksillani - ei olisi tarvinnut olla juuri Nordean tunnukset) ja lähetin verkkopankin viestitoiminnolla skannatut laskut maksettaviksi. Toinen vaihtoehto olisi ollut lähettää laskut maksupalvelukuoressa (kuolinpesää varten pitää tilata omat maksupalvelukuoret).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin jouduin käymään pankin tiskillä maksamassa kun omat vanhemmat kuolivat. Siis kun maksamiseen heidän, eli sillä hetkellä kuolinpesän tiliä käytin. Kuolleiden nettipankkihan suljetaan heti kun tieto kuolemasta pankille menee.
Jos sinä omalta tililtäsi maksat, niin ei kai siihen mitään virkatodistusta tarvi pankille toimittaa, koska sehän on sitten sinun ja kuolinpesän välinen asia, kun ne maksamasi laskut kuolinpesältä karhuat.
Vierailija kirjoitti:
Danske on kyllä omaa luokkaansa. Meillä on yksi kuolinpesä jakoa vaille valmis, mutta Danske venkoilee valtakirjojen kanssa. Ensin oli sähköisesti allekirjoitetut, ehtivät vanheta. Sitten Danske vaatii ihan paperille allekirjoitetut valtakirjat ennen kuin alkaa edetä asian kanssa. Kysyn vaan, että miten sähköinen allekirjoitus on muka epävalidimpi kuin paperille kynällä allekirjoitettu, puhelimen kameralla kuvattu ja kuvana sähköpostitse lähetetty 🤷
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskut pitäisi tulla vainajan kotiosoitteeseen ja ne voi kuka tahansa käydä maksamassa nettipankin kautta. Jos laskussa maksajan nimenä on vainaja tai vainajan kuolinpesä niin kuka tahansa saa skannata ja laittaa ne laskut maksettavaksi ja pitäisi päästä maksamaan vaikka ei ole tiliä siinä pankissa. Siihen ei tarvitse mitään valtakirjaa tai sukuselvitystä. Tilin sulkemista varten tarvitsee sitten niitä todistuksia ja valtakirjoja.
Toivottavasti et mistään omakotitalosta laittanut sähköjä poikki.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin jouduin käymään pankin tiskillä maksamassa kun omat vanhemmat kuolivat. Siis kun maksamiseen heidän, eli sillä hetkellä kuolinpesän tiliä käytin. Kuolleiden nettipankkihan suljetaan heti kun tieto kuolemasta pankille menee.
Mikä pankki? Nordeassa ei tarvinnut käydä kertaakaan pankin tiskillä vainajan laskujen maksamiseksi, vaikka laskut maksettiin vainajan tililtä. Tämä kokemus on alle kahden vuoden takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä maksoin Nordeassa vainajan laskuja (lähettämällä skannatut laskut netin kautta pankkiin) ilman mitään valtakirjoja. Olin kyllä toimittanut pankkiin virkatodistuksen (sukuselvityksen), josta näkyi, että olen kuolinpesän osakas. Nordean sivuilla oli hyvät ohjeet siitä, miten vainajan laskuja voi maksaa.
Joo näinhän se muistaakseni meilläkin meni, eli kaikilla kuolinpesän osakkailla oli oikeus käydä vainajan laskuja maksamassa, eikä siihen mielestäni mitään valtakirjoja tarvittu. Mutta paikallisessa Osuuspankissa ei kyllä mielestäni mitään skannausmahdollisuutta ollut. Itselle tosin ei ollut mitään ongelmia käydä pankin tiskillä maksamassa, kun pankki oli S-marketin vieressä, jossa muutenkin asioin. Hetkenhän siellä tietysti joutui aina jonottamaan, mutta eihän siellä nyt kovin montaa kertaa tarvinut käydä.
Jos on ainoa perijä niin eikö siltikään kannata maksaa omalta tililtä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se asiaa miksikään muuta. Jos sinä maksat vainajan laskuja omalta tililtäsi, niin sinun on ne muistettava laskuttaa kuolinpesältä. Ihan samahan se on, oletko kuolinpesän ainut osakas, vai onko lisäksesi tusina muuta perinnön kärkkyjää.
Vierailija kirjoitti:
Miten se mielestäsi muuttaa tilanteen?