Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten menetellä sähkö- ja puhelinsopimusten kanssa, kun henkilö kuolee

Vierailija
03.09.2025 |

Toki kyseisiin paikkoihin on jo ilmoitettu henkilön kuolemasta ja irtisanottu sopimukset, mutta pitääkö vielä tehdä jotain? Tuleeko viimeinen lasku kuolinpesän nimellä ja onko sillä mitään merkitystä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ainoa perijä niin eikö siltikään kannata maksaa omalta tililtä?

Jos tiedät varmasti, että kuolinpesässä riittää rahaa eikä sinulla ole kiire saada rahoja takaisin, voit maksaa omalta tililtäsi. Mutta jos kuolinpesä onkin yllättäen ylivelkainen, et saa välttämättä mitään takaisin. Olet vain yksi ylivelkaisen kuolinpesän velkojista eikä sinulla ole mitään etuoikeutta toisiin velkojiin nähden.

Vierailija
22/30 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla pankeilla on ihan erikseen puhelinneuvonta tällaisia varten, esim soitat asiakaspalveluun ja todennäköisesti siellä on valittavissa "paina numero x, kuolinpesän pankkiasiat". Tämä on pankeille arkipäivää.

Nordeassa onnistui ketterästi, S-pankissa vähemmän ketterästi.

Vakuutusten kanssa kannattaa olla tarkkana ettei katkaise liian aikaisin.

Muistakaa myös hakea kuolinpesän verovähennykset esim siivouspalveluista kuolinpäivään asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kuolinpesän laskuja, jotka muodostuneet vainajan eläessä , ei missään nimessä pidä maksaa omalta tililtä, ihan sääntö numero yksi!

Vierailija
24/30 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan arkkuun mukaan puhelimen ja pienen lämpöpatterin, laturilla toimivan. Johdot vedän arkusta jatkojohdolla pistorasiaan.

Näin sopimukset jatkuvat ja vainajalle voidaan soitella, hän saa myös lämpöä. Maksan itse laskut.

Välillä lataus pitää katkaista kun kirkko ei sitä hyväksy. Lähinnä öisin menen haudalle ja laitan laitteet latautumaan.

Vierailija
25/30 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä laskuja kuulu itse maksaa, vaan laitetaan pankkiin maksettavaksi kuolinpesän tililtä. Nordeassa tosiaan onnistui kätevästi nettipankin kautta. Sähkösopimusta voi joutua pitämään pitempäänkin jos on asunto, joka täytyy myydä ja josta ei voi katkaista sähköä kokonaan.

Vierailija
26/30 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan arkkuun mukaan puhelimen ja pienen lämpöpatterin, laturilla toimivan. Johdot vedän arkusta jatkojohdolla pistorasiaan.

Näin sopimukset jatkuvat ja vainajalle voidaan soitella, hän saa myös lämpöä. Maksan itse laskut.

Välillä lataus pitää katkaista kun kirkko ei sitä hyväksy. Lähinnä öisin menen haudalle ja laitan laitteet latautumaan.

😊👍🏻

Vierailija
27/30 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vien laskun ja virkatodistuksen huomenna pankkiin. Kysyn sieltä sitten vielä lisää, jos on kysyttävää.

Ap

Vierailija
28/30 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki laskut ja muut kulut mitä tulee, laitetaan sitten suoraan kuolinpesän maksettavaksi. Älä rupea niitä itse maksamaan ajatellen että "minä pyydän ne rahat sitten takaisin joskus".

Käytännössäkö toimitan laskut pankkiin? Mulla on jo valtakirja muilta pesän osakkailta,  mutta virkatodistus ei ole vielä tullut. Sittenkö, kun toimitan virkatodistuksen pankkiin,  voin maksaa omalla pankkisovelluksella kuolinpesän laskut esim. vielä on ne puhelin- ja sähkölaskut maksamatta ja sitten tulee vielä hautajaiskulut...

Käytännössä toimitat laskut pankkiin. Kyllä sinne pitäisi mennä tieto siitä, että henkilö on kuollut. Hänen omissa nimissään olevat laskut pitäisi mennä maksuun.

Vierailija
29/30 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, vien laskun ja virkatodistuksen huomenna pankkiin. Kysyn sieltä sitten vielä lisää, jos on kysyttävää.

Ap

No niin, tästähän se lähtee ja virkailijan pitäisi osata opastaa miten vainajan laskujen hoito jatkossa tapahtuu ja mitä siihen vaaditaan. Ihan älytöntä lähteä kyselemään tätä palstalta koska tilanteet voivat olla varsin erilaisia vainajasta ja hänen sekä kuolinpesän rahatilanteesta riippuen.

Vierailija
30/30 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten sähkö- ja puhelinliittymiä sulkiessasi kysynyt näitä niiden laskuihin liittyviä asioita sähköyhtiöstä ja puhelinoperaattorilta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi