Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhien lapset ovat lähes aina huonoja koulussa?

Vierailija
08.04.2007 |

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on suhteellista. Jossakin perheessä voi olla syystä tai toisesta vähän rahaa, eikä se silti tarkoita, etteikö tällainen perhe arvostaisi koulutusta. Väittäisin jopa päinvastoin. Jos vanhemmilla ei ole itsellään ollut kiinnostusta kouluttautua, he todennäköisesti haluavat sitä koulutusta entistä enemmän lapsilleen. Köyhyyden lieveilmiöt kuten alkoholismi tai pitkäaikaistyöttömyys sensijaan voivat hyvinkin aiheuttaa lapsille sellaiset olosuhteet ettei perheessä arvosteta kouluttautumista tai edes kunnon ammatin hankkimista.

Me olemme tosi köyhiä. Lapsemme haluamme siitä huolimatta (tai nimenomaan siitä syystä) kasvattaa koulutusta ja opiskelua kunnioittavassa ilmapiirissä, jotta heistä ei tulisi yhtä köyhiä kuin meistä.

Tämä oli nyt varmasti näitä tämän palstan kärjistyksiä, eikä tosissaan sanottu, olihan?

Vierailija
22/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tämä oli nyt varmasti näitä tämän palstan kärjistyksiä, eikä tosissaan sanottu, olihan?

Se ei siis tarkoita sitä, että kaikkien köyhien lapsista tulee kouluttautumattomia ja kaikkien rikkaiden lapsista koulutettuja, mutta populaation tasolla se menee juuri näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo muutamissa viesteissä lukeekin, kyllä oppilaiden vanhempien tulotason havaitsee monistakin asioista vuosien varrella. Oppilaiden vanhempien ammatit ovat tiedossa, kuten monet muutkin asiat oppilaiden taustoista. Olemme paljon yhteydessä koteihin. En ole koskaan tarkistellut kenenkään verotietoja, tiedän kyllä ihan muutenkin, että lääkärivanhemmat tienaavat paremmin kuin yh-laitoshuoltajat tai keittäjät... Eivät ne ole mitään salaisuuksia.

Enkä missään tapauksessa käyttänyt sanaa " tyhmä" , kuten joku väitti!

AP

Vierailija
24/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kai riittää vastaukseksi opettajalle.

Mutta toisaalta lisään vielä. Olen itse alkoholistiperheestä ja erittäin köyhästä. Olin luokan priimus.

Lapsistani yksi on priimus ja kaksi keskivertoa. Hups, mitenhän tässä näin kävi. Onkohan lapset vaihtuneet laitoksella.

Vierailija
25/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ammattiani ei ole lasten kouluista udeltu koskaan.

Vierailija
26/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkein rikkaimman ja koulutetuimman osan osalla: kaikkein korkeimmin koulutettujen lapset eivät suoraan menesty parhaiten vaan tässä kohtaa on kaikki ei enää korreloikaan. Olen miettinyt että onko kyse lasten tarpeiden huomioon jättämisestä kotona vai liian suuresta itsevarmuudesta (vastaan panemisesta) opettajia kohtaan.

Vierailija
27/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitsun ja tehdastyöläisen tytär. Peruskoulusta lähdin 9.5 keskiarvolla, nyt amk:ssa saan nelosta ja vitosta. Veljeni on jo työelämässä, hyvin on menestynyt koulussa, töissään, sekä myös armeijassa, presidenttikin korottanut sotilasarvoa.

Vierailija
28/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tilanne ei AINA ole näin. Mutta kyllä, tendenssi on se että vanhempien tulotaso ja lasten koulumenestys korreloivat.

Turha siis kenenkään vetää hernettä nenään ja kertoa miten asia ei voi olla näin koska heillä se ei päde. Tämä on tyypillinen av-väittely, missä yhden hengen otos riittää kumoamaan esitetyn hypoteesin ;). (Vertaa: tulotaso ei voi korreloida koulumenestyksen kanssa koska olen köyhästä perheestä mutta luokkani priimus; rintamaito ei suojaa allergioilta koska tuttavani imetti lastaan joka oli silti moniallerginen/annoin korviketta ja lapseni on terve kuin pukki jne.)

Kyllä asiasta on tehty ihan tutkimuksiakin ja monessa koululuokassa sen näkee valitettavan hyvin.

Toinen ope

Vierailija
29/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

se kai riittää vastaukseksi opettajalle.

Mutta toisaalta lisään vielä. Olen itse alkoholistiperheestä ja erittäin köyhästä. Olin luokan priimus.

Lapsistani yksi on priimus ja kaksi keskivertoa. Hups, mitenhän tässä näin kävi. Onkohan lapset vaihtuneet laitoksella.

Vierailija
30/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se mene ennemminkin niin, että köyhissä perheissä on useammin moniongelmaisia aikuisia. Tämä taas vaikuttaa suoraan lasten opiskeluun. Rahan määrä vanhempien lompakossa taas ei pitäisi vaikuttaa lasten koenumeroihin, elleivät opet sitten ota lahjuksia.

Vierailija
31/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

hoitsun ja tehdastyöläisen tytär. Peruskoulusta lähdin 9.5 keskiarvolla, nyt amk:ssa saan nelosta ja vitosta. Veljeni on jo työelämässä, hyvin on menestynyt koulussa, töissään, sekä myös armeijassa, presidenttikin korottanut sotilasarvoa.

Vierailija
32/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän noloa opiskella yliopistossa vain statuksen vuoksi ja valmistumisen jälkeen kortistoon.

Vierailija
33/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla ei ole itselllään ole ollut mahdollisuutta kouluttautua, mutta halua. siirtävät he odotuksensa ja kannustuksensa lapsiinsa. Tämä näkyy lapsen koulumenestyksessä. Köyhät olot ja koulukileteisyys näkyy koulumenestyksessä, samoin koulukielteisyys rikkaammillakin vanhemmilla.

Eräs ope kehä kolmosen ulkopuolelta

Vierailija
34/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On vähän noloa opiskella yliopistossa vain statuksen vuoksi ja valmistumisen jälkeen kortistoon.

Amkkilaisilla vasta hyvä työtilanne onkin! Kortistot täynnä tradenomeja ynnä muita epämääräisiä nomeja. :DD

Vierailija
35/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omassa työyhteisössäni olen huomattavasti paremmalla paikalla kuin vastaaviin töihin Yliopistosta valmistuneet, ihan vaan siksi, että koulutukseni on ollut monipuolisempi ja pystyn hoitamaan työni paremmin.

Vierailija
36/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ainakin omassa työyhteisössäni olen huomattavasti paremmalla paikalla kuin vastaaviin töihin Yliopistosta valmistuneet, ihan vaan siksi, että koulutukseni on ollut monipuolisempi ja pystyn hoitamaan työni paremmin.

Vierailija
37/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän suunnattomasti niitä yliopisto-opiskelijoita jotka käyttävät koulutustaan ensisijaisesti pätemiseen. Oikeasti fiksu ihminen ei heitä tuollaisia kommentteja.

Vierailija
38/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Häpeän suunnattomasti niitä yliopisto-opiskelijoita jotka käyttävät koulutustaan ensisijaisesti pätemiseen. Oikeasti fiksu ihminen ei heitä tuollaisia kommentteja.

Vierailija
39/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opemieheltäni kysyin juuri, että tietääkö hän oppilaittensa vanhempien koulutuksen, työpaikat ja tulotason. Ei kuulemma tiedä kuin joittenkin harvojen, jos on jossain tilanteessa tullut puheeksi. Ei niitä kuulemma missään kysellä.

Vierailija
40/58 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terv. Ope