Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syrjäytyneen tavismiehen velvollisuudet

Vierailija
03.09.2025 |

Kuulostaa kaukaa haetulta, että Suomessa syrjäytyneet miehet olisivat innostuneita tekemään eteen asioita yhteiskunnan eteen, jos he kokevat itseään syrjittävän. Ongelmaa on laajalti uutisoitu ja kyse on useista kymmenistä tuhansista miehistä.

Tässä ketjussa on tarkoitus pohtia sitä, kun jo peruskoulutasolla alkaa ensimmäiset merkit syrjäytymisen kierteestä (tutkitusti), ja miten tämä värittää valtavan ihmismassan koko aikuisuuden asennemaailmaan. Miten tällaisia miehiä kiinnostaa esim. työnhaku, terveys, työllistyminen tai maanpuolustus?

Tyypillisintä on vain arvostella, kritisoida ja mollata näitä yksilöitä ja se varmasti jatkunee tässä ketjussakin tavalliseen tapaan. Meemejä ja trollauksia tämä aihe yleensä vetää kuin magneetti, mutta toivoisin, että muutamat teistä toisi esille rakentavia ehdotuksia tilanteen parantamiseksi. Se on tämän ketjun aihe. Miten syrjäytynyttä tavismiestä tuetaan, että hänestä tulee velvollisuutensa täyttävä yksilö yhteiskunnassa. 

Tämä aihe saattaa koskettaa sinunkin lastasi.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Jos mikään rakentava tai hyvä ei elämässä kiinnosta, ei sille oikein mitään voi ulkopuolelta tehdä. 

Osa ihmisistä syrjäytyy esim alhaisen älykkyysosamäärän vuoksi, osa mt-ongelmien. Mt-ongelmiin ei aina löydy toimivaa lääkitystä, eivätkä kaikki ole edes halukkaita ottamaan hoitoa vastaan, vaan lääkitsevät itseään mieluummin päihteillä tai eristäytyvät.

Yksilön oikeudet on kuitenkin aika vahvat, eli emme voi viedä mihinkään uudelleenkoulutusleireille ihmisiä. Jos joku ei kerta kaikkiaan halua tehdä elämällään mitään rakentavaa, se on pakko vaan sallia.

Paukut kannattaa laittaa niihin, jotka ovat valmiita tekemään itsensä eteen jotain. Muut saavat olla rauhassa. Eipä voi mitään.

Milloin sait viimeksi pippeliä?

Milloin sinä? Auttaisiko inkkelien syrjäytymisongelmaan, jos joku alfa kairaisi heitä perärööriin pari kertaa kuussa?

Vierailija
42/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä sellaista kuin syrjäytynyt tavismies. Taustalla aina päihteitä, mielenterveysongelmia, autismia tai adhdtä tai jokin näkyvä terveysongelma tai vamma. Osa edellämainituista kohtaa toki aiheetontakin syrjintää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä sellaista kuin syrjäytynyt tavismies. Taustalla aina päihteitä, mielenterveysongelmia, autismia tai adhdtä tai jokin näkyvä terveysongelma tai vamma. Osa edellämainituista kohtaa toki aiheetontakin syrjintää. 

Tai ikää.

Vierailija
44/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS: Työttömyys ei johdu laiskuudesta vaan työpaikkojen katoamisesta

On keskusteltava perustulosta, työajan lyhentämisestä, verotusmalleista ja koulutuksen radikaalista uudistamisesta.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011469161.html

Vierailija
45/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on oman onnensa seppä. Jos haluat jotain sun täytyy itse kehittää itseäsi ja opetella ne taidot jotta pärjäät eli opiskelu ja työnteko. Itsestään kannattaa pitää huolta treenillä ja oikealla ruokavaliolla. Maailma ei ole sulle mitään velkaa.

Muista pitää sama energia, kun joku nainen tulee valittamaan kuinka syrjäytynyt ja hyljeksitty hän on.

Ei tietenkään. Silloin se on yhteiskunnan ja toksisten rakenteiden syytä. Eihän nyt naista voi vaatia vastuuta ottamaan omasta elämästä. Miehiä vain.

Miehethän täällä juuri huutaa muita ottamaan vastuuta miehen omasta elämästä. P*llukin pitäisi järjestää väkipakolla naisilta. Lapsia jos miehelle siunaantuu, niiden hoitokin tuupataan kokonaan lasten äidin vastuulle ja vielä ilkutaan väsynyttä äitiä.

Pienestä pitäen poikia tuetaan yhteiskunnassa aivan suhteettoman paljon suhteessa tyttöihin. 70 % rahallisesta panostuksesta lisätuen osalta menee poikiin ja silti he eivät pysy koulussa tyttöjen vauhdissa. Poikien aivojen hitaampi kypsyminenkin on todistettu jo ajat sitten valheeksi: pääasiallinen syy poikien hitaampaan kehitykseen ei ole biologinen vaan se, että pojilta vaaditaan vähemmän.

Vierailija
46/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on oman onnensa seppä. Jos haluat jotain sun täytyy itse kehittää itseäsi ja opetella ne taidot jotta pärjäät eli opiskelu ja työnteko. Itsestään kannattaa pitää huolta treenillä ja oikealla ruokavaliolla. Maailma ei ole sulle mitään velkaa.

Enkä minä ole maailmalle mitään velkaa. Siksi minun ei tarvitse kehittyä millään elämän osa-alueella.

M44

Vierailija
47/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä ole maailmalle mitään velkaa. Siksi minun ei tarvitse kehittyä millään elämän osa-alueella.

M44

Samalla lailla maailmakaan ei ole sinulle mitään velkaa, joten siksi sen ei tarvitse tukea sinua mitenkään.

Vierailija
48/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumtemani syrjäytyneen uikutusta ja uhriutumista on oikeasti raskas kuunnella. Olen vähentänyt yhteydenpitoa.

Joka kerta hänellä oli joku keksitty uusi haitta miksi ei voi tehdä asioita a,b,c,d ja ö. Kaikkeen on ihan itse keksinyt jonkun "esteen" elämässä etenemiselle. Työtä a ei voinut ottaa vastaan koska selitys y,z ja f... Työpaikka b oli oikeasti hyvä mutta sekään ei käy koska (taas uusi tuulesta temmattu selitys) k,p ja m...

Liian kalliista asunnosta ei voi muuttaa pois koska selitykset n, j ja å. Eräs läheisesä komppaa ja silittää päätä, joka ruokkii tuota mielenterveysongelmaa eikä ratlaisua ole näkyvissä.

Ei vaan jaksa enää kuunnella eikä seurata vierestä.

Vierailija
49/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M44

Samalla lailla maailmakaan ei ole sinulle mitään velkaa, joten siksi sen ei tarvitse tukea sinua mitenkään.

Ei niin, mutta Suomessa on kuitenkin tukijärjestelmä, joten valtion itse asiassa pitää tukea minua. En ole koskaan sitä vaatinut, se on minulle vain annettu.

-sama

Vierailija
50/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavismiehille voitaisiin tuoda kehitysmaista joissa vanhemmat joutuvat maksamaan perikatoon vievät myötäjäiset tyttäristä ja nämä ovat perheelle ongelmajätettä näitä tyttäriä. Valtio voisi päivastoin antaa tyttären isällä muutaman sata dollaria ja tuoda naisen Suomeen missä tälle opetetaaan suomenkieltä, lasten/kodinhoitoa ja kristinuskoa. Jos nainen osoittautuu mahoksi on miehellä oikeus poikkeuksellisesti ottaa toinen vaimo. Ensimmäinen vaimo jää tällöin auttamaan kodin ja lasten hoidossa.

Vierailija
51/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään Suomesta Amazonia, niin ongelma on poistettu.

Vierailija
52/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M44

Sitten lienee ok, että et myöskään saa koskaan mitään. Ethän sitten ole katkera, yksinäinen vanhus joka ei koskaan elänyt.

Vierailija
53/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M44

Ei niin, mutta Suomessa on kuitenkin tukijärjestelmä, joten valtion itse asiassa pitää tukea minua. En ole koskaan sitä vaatinut, se on minulle vain annettu.

-sama

Mutta vain toistaiseksi. Se mikä on annettu, niin voidaan koska tahansa ottaa pois ja hienostihan hallitus kokoajan leikkaa työttömiltä. 

Vierailija
54/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäytynyt tavismies, melkoinen aivopieru tuokin.

Vierailija
55/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M44

Sitten lienee ok, että et myöskään saa koskaan mitään. Ethän sitten ole katkera, yksinäinen vanhus joka ei koskaan elänyt.

En ole katkera, enkä tule olemaan ja toivon kaikille vain hyvää.

-sama

Vierailija
56/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi aloittaa vaikka muuttamalla peruskoulua. Liikkuva koulu tutkimuksen mukaan paikallaan olon vähentäminen ja liikkeen lisääminen koulupäivissä lisäsi erityisesti poikien koulumenestystä ja koulussa viihtymistä. Sillä oli myös lievä positiivinen vaikutus tyttöjen koulumenestykseen. Jo tällä vältettäisiin osa syrjäytymisestä.

Liikuntaa pitäisi lisätä myös lukioihin ja ammattikouluihin. Ihan jo kansanterveyden vuoksi. Mutta etenkin miesten vuoksi. Liikunta lisää testosteronin eritystä ja se on aktivoiva hormooni miehillä. Sen sijaa lihominen vähentää testosteronin määrää ja lisää estrogenin määrää miehillä. Monesti puhutaan keski-ikäisten miesten ukkoutumisesta eli kiukuttelusta ja laiskistumisesta. No silloinhan miehillä testojen määrät selvästi laskee. Moni myös lihoo iän myötä. Ei taida olla sattumaa. 

Vierailija
57/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein näillä itsensä syrjään jättäneillä on yhteisenä tekijänä asennevamma, suuret luulot itsestään ja nöyryyden sekä muiden arvostamisen puuttuminen jota esim työelämässä tarvittaisiin ilman muuta.

Tuohon päälle se vastuunpakoilu, kaikki on aina muiden syytä- itse ei mukamas voida vaikuttaa mihinkään. Sitten maataan kotona kun yhteiskunta "vaatii liikaa". (Saman verran vaaditaan kuin muiltakin)

Arvostus vain menee kun huomaa miten tavalliset, kunnolliset ja mukavat "toisia kunnioittavat" ihmiset käyttäytyvät kun on oikeita ongelmia. Edes ystävät ja lähimmäiset eivät välttämättä ole sitä mitä luuli. 

Vierailija
58/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oli vammainen ihminen. Ovatko mielestäsi kaikki syrjäytymisvaarassa olevat miehet niin vammaisia, että he vaatisivat holhoojan (joka oletettavasti sillä Mikalla oli)?

Vierailija
59/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni syrjäytyneenä, vaikka käyn töissä on oma asunto, lähimmäisiä ja pari harrastusta. Mikään ei kiinnosta ja mikään ei tunnu omalta. Ei ole paloa tai intohimoa mihinkään, tuntuu loputtomalta taistelulta.

Vierailija
60/87 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M44

-sama

Ei kukaan tai mikään pakota sinua hakemaan niitä tukia. Ihan itse olet päättänyt niitä hakea eli vaatia. Ei ne taivaasta tipahda.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan