Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä seikat ovat vaikuttaneet lapsilukuusi?

Vierailija
02.09.2025 |

Kokoajan keskustellaan siitä miten syntyvyys on alhaista. Listataan tähän henkilökohtaisia syitä. Itselläni ei ole lapsia koska:

-työmarkkinat epävarmat, jatkuvia muutosneuvotteluita ja uusia oman alan työpaikkoja hyvin vähän 

-asuminen on kallista, etenkin jos haluaisi asua väljemmin 

-miehet joiden kanssa olen ollut vakavissa parisuhteissa eivät ole olleet erityisen kiinnostuneita perinteisestä perhe-elämästä joten lasten hankkiminen ei ole ollut ikinä ajankohtaista 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole lapsia sillä en halua osallistua maailman liikakansoitukseen.

Sinäkin olet liikakansoitusta. Kai olet muistanut syyllistää äitiäsi ja isääsi.

En. Se oli heidän valintansa, minä teen omani. Lisäksi siihen aikaan kun minut laitettiin alulle, maailmassa oli lähemmäs 3 miljardia ihmistä vähemmän kuin nyt.

Vierailija
62/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta, toinen erityislapsi. Lisää ei tullut koska oma jaksaminen ei enää riittänyt. Uskon että moni on jo terveidenkin lasten kanssa ihan poikki, ainakin kouluikään asti. Tähän lapsiperhe-elämästä kuormittumiseen ei oikein ole olemassa mitään järkevää ratkaisua politiikassa. Kuka jaksaisi vuodesta toiseen vauvan itkua, huutoa, unettomuutta, raivoavia taaperoita ja kiukuttelevia esiteinejä ja ailahtelevia murkkuja. Varsinkin kun siihen vielä yhdistetään mahdollisesti heikot tukiverkot ja välinpitämätön puoliso, en yhtään ihmettele jos lapsia ei enää haluta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisesta kommentista tuli mieleen että ystäväni mies steriloi itsensä. Ystävä hankki lisälapsen toisen miehen kanssa.

Steriloitu mies on nyt sinkku. Mahtaako harmittaa jos tapaa uuden naisen joka haluaakin lapsia?

Sterilointi kannattaa tehdä vain jos tietää ettei itse halua lapsia. Ei silloin jos itse haluaa ja kumppani ei. Aika simppeliä, mutta tyhmyydestä sakotetaan.

Vierailija
64/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma terveydentila ja ihan vaan jaksaminen. Lapsia 2.

Vierailija
65/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun päätösten perusteet eivät kuulu sinulle. Lakkaisit työntämästä nokkaasi jatkuvasti muiden asioihin, olet rasittava.

Vierailija
66/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisesta kommentista tuli mieleen että ystäväni mies steriloi itsensä. Ystävä hankki lisälapsen toisen miehen kanssa.

Steriloitu mies on nyt sinkku. Mahtaako harmittaa jos tapaa uuden naisen joka haluaakin lapsia?

Steriloitu tuskin haluaa mitään lisälapsia, joten lapsia haluava nainen joutaa kiertoon, ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
67/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin nuorena aina itseni noin 3-4 lapsen äitinä. Todellisuudessa luulen, että yksi olisi ollut minulle hyvä lapsiluku. Lapsia on siis kaksi. 

Olen äärimmäisen introvertti enkä yksinkertaisesti jaksa kovin montaa ihmistä. Lapsen mukana tulee aina ihmisiä päiväkodista, koulusta, harrastuksista, naapureista jne. Minulla on ihan hyvä työmarkkina-asema ja kohtuullinen palkka, mutta varsinkin pienten lasten kanssa vapaa-aika oli raskasta, kun ei ollut yhtään palautumisaikaa.

Lisäksi tukiverkostoa ei ole. Esimerkiksi oli ihan hirveää stressata siitä, meneekö yksin synnyttämään, kun kukaan ei halunnut ottaa esikoista hoitoon synnytyksen ajaksi.

Vierailija
68/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta.  Ensimmäinen viiden vuoden lapsettomuushoitojen jälkeen, joten kolmatta ajatellen olisi jo ollut ikääkin.  

Lisäksi kolmannen myötä esim. asunnossa olisi ollut yksi makuuhuone liian vähän. Muutenkin mietin taloudellisia seikkoja, vaikka ihan hyvässä asemassa olemmekin. Myös oma jaksaminen mietitytti, tykkään työstänikin, ja haluan antaa sillekin aikaani.

Hyvä näin:)

Vierailija
69/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäksi haluavan kumppanin puuttuminen

Vierailija
70/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin nuorena aina itseni noin 3-4 lapsen äitinä. Todellisuudessa luulen, että yksi olisi ollut minulle hyvä lapsiluku. Lapsia on siis kaksi. 

Olen äärimmäisen introvertti enkä yksinkertaisesti jaksa kovin montaa ihmistä. Lapsen mukana tulee aina ihmisiä päiväkodista, koulusta, harrastuksista, naapureista jne. Minulla on ihan hyvä työmarkkina-asema ja kohtuullinen palkka, mutta varsinkin pienten lasten kanssa vapaa-aika oli raskasta, kun ei ollut yhtään palautumisaikaa.

Lisäksi tukiverkostoa ei ole. Esimerkiksi oli ihan hirveää stressata siitä, meneekö yksin synnyttämään, kun kukaan ei halunnut ottaa esikoista hoitoon synnytyksen ajaksi.

Samoja ajatuksia. Minulla näistä syistä yksi lapsi.