Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä seikat ovat vaikuttaneet lapsilukuusi?

Vierailija
02.09.2025 |

Kokoajan keskustellaan siitä miten syntyvyys on alhaista. Listataan tähän henkilökohtaisia syitä. Itselläni ei ole lapsia koska:

-työmarkkinat epävarmat, jatkuvia muutosneuvotteluita ja uusia oman alan työpaikkoja hyvin vähän 

-asuminen on kallista, etenkin jos haluaisi asua väljemmin 

-miehet joiden kanssa olen ollut vakavissa parisuhteissa eivät ole olleet erityisen kiinnostuneita perinteisestä perhe-elämästä joten lasten hankkiminen ei ole ollut ikinä ajankohtaista 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta. 2 haluttiin pienellä ikäerolla, mutta tokalla kerralla tulikin tuplat. Sen jälkeen mies meni vasektomiaan. Nyt jo koulussa ja 3 on tuntunut jaksamisen ja muiden resurssien kannalta oikein hyvältä.

Mikään vauvaraha tms tuki ei ole muuten itselläni koskaan vaikuttanut lastenhankkimispäätökseen. Se on, että olen ammatissa, jossa on käytännössä varma työllisyys ja minulla on puoliso, jota kiinnostaa osallistua perhe-elämään

Vierailija
42/70 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiluku on pyöreä 0, koska en halua olla raskaana. Pelkkä ajatuskin kuvottaa.

Tämä on hyvä perustelu. Toisaalta perustelua ei ole pakko olla ollenkaan koska kukaan ei ole tilivelvollinen kellekään siitä miksi lapsia on tai ei ole. 

Your body your choice

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallinen lapsettomuus olisi hyväksyttävää, jos näiltä ihmisiltä evättäisiin kaikki palvelut vanhana. He eivät ole niitä ansainneet.

Vierailija
44/70 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloisen puolison kohtelu. Mulla on siis jo aikuinen lapsi, en voi syyttää työmarkkinoita enkä taloutta. 46-v onnistui duunarinakin maksamaan asuntolainansa poiskin. Mutta mies se heittäytyi kauheaksi ja jäi. Toiseen avioliittooni en lapsia tehnyt.

Vierailija
45/70 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahallinen lapsettomuus olisi hyväksyttävää, jos näiltä ihmisiltä evättäisiin kaikki palvelut vanhana. He eivät ole niitä ansainneet.

Miksi?

Kannatan kyllä tuota, kunhan lapsettomat saavat täyden verovapauden. En maksa penniäkään räkänokkiesi kasvatuksesta jos en itse saa hoitoa tarvitessani.

Vierailija
46/70 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei ole löytynyt ketään kenen kanssa olisin halunnut lisääntyä 😭

Vierailija
47/70 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuma. Terv. sekundaarisesti lapseton

Vierailija
48/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapset noin 40 vuotta sitten, jolloin mieheni oli juuri perustanut firman ja yksityisyrittäjänä oli pois kotoa joka arkipäivä Klo 7 - 19.

Lapsia on 2, koska 

- minulla on vain 2 kättä, ja töitä mielestäni todella tarpeeksi, kun olin yksin vastuussa ihan kaikesta kotona

- siihen aikaan tiesin saavani töitä 4 kotirouvavuoden jälkeen, ja niin se menikin 

- ajattelin leikkiväni kohtalolla, jos kahden terveen ja helppohoitoisen lapsen jälkeen pitäisi vielä pyöräyttää kolmas, joka ei osoittautuisikin hankalammaksi hoitaa 

Vierailija
49/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kaksi lasta, enempää en saanut vaikka olisin halunnut, mutta en halunnut tuhlata omia tai yhteiskunnan varoja hedelmöityshoitoihin.

Vierailija
50/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole lapsia sillä en halua osallistua maailman liikakansoitukseen.

Sinäkin olet liikakansoitusta. Kai olet muistanut syyllistää äitiäsi ja isääsi.

Vierailija
51/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilukuuni vaikutti halu olla lisäämättä omalta osaltani ihmispopulaation määrää. Lapsia 2

Eli lapsesi ovat mielestäsi saastaa

Vierailija
52/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä. Me ollaan vanhoja. Tehtiin kaksi. 

Jos oltaisiin nuorempia niin ehkä neljäkin olisi mennyt. Ainakin nykyisellään olisi resursseja niihin. Mutta aika aikansa kutakin. Me ollaan oikeesti pappa ja mummo jos noi joskus tekee lapsenlapsia. :D 

Vierailija
53/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta kommentista tuli mieleen että ystäväni mies steriloi itsensä. Ystävä hankki lisälapsen toisen miehen kanssa.

Steriloitu mies on nyt sinkku. Mahtaako harmittaa jos tapaa uuden naisen joka haluaakin lapsia?

Vierailija
54/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Perinnöllinen sairaus

2. En tykkää lapsista

3. Ei puolisoa

4. Ei rahaa, eikä jaksamista

Vierailija
55/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kaksi lasta, enempää en saanut vaikka olisin halunnut, mutta en halunnut tuhlata omia tai yhteiskunnan varoja hedelmöityshoitoihin.

Sama. Päätimme olla tyytyväisiä kahteen.

Vierailija
56/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta, joista jälkimmäisen saaminen kesti jo todella kauan. En jaksanut enää mahdollista samaa hoitorumbaa, joten meidän lapsiluku jäi valitettavan alhaiseksi. Olisin halunnut kolme. 

Vierailija
57/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisesta kommentista tuli mieleen että ystäväni mies steriloi itsensä. Ystävä hankki lisälapsen toisen miehen kanssa.

Steriloitu mies on nyt sinkku. Mahtaako harmittaa jos tapaa uuden naisen joka haluaakin lapsia?

No toivottavasti ei, muutenhan se sterilisaatio on tehty ihan vääristä syistä. Oma lapsiluku sillä ratkaistaan, kun on täysin varma. Kumppani ei ole sopiva jos on näin isossa asiassa täysin eri mieltä. T sterkattu nainen 

Vierailija
58/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä. Sain kolmannen lapseni 37-vuotiaana, ja sen verran paljon oli vaivoja raskausaikana (iskias, migreeni, lonkkakivut ym. pientä kränää koko ajan), että totesin tämän olevan viimeinen raskaus. Esikoisen sain ollessani 27-vuotias, ja silloin ei tuntunut missään. Ja siis perusterve ja normaalipainoinen synnyttäjä kyseessä.

Vierailija
59/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta. Mies olisi halunnut vielä ainakin kolmannen, mutta ensimmäinen synnytys oli todella vaikea ja vaikka toinen olikin helpompi, en halunnut enää synnyttää kertaakaan. Toki taloudellisetkin seikavat vaikuttivat, aika tiukoilla olimme lasten ollessa pieniä.

Vierailija
60/70 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla periatteella perheelliset voivat itse maksaa neuvolat, päiväkodit, koulut jne. Lapsilisätkin vaan pois, elättäkää itse ne pershedelmänne.