Rekrytoija valittaa työhakemusten huonosta laadusta.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011407667.html
"Viime vuosina nuorten lähettämien työhakemusten laatu on Nikkarin mukaan kuitenkin suorastaan romahtanut.
Se menee alaspäin kuin lehmän häntä.
Joitain hänen saamiaan yhteydenottoja voi tuskin kutsua työhakemuksiksi:
Hei, olisiko teillä mitään siivoustöitä huittisissa? Asun täällä ja tällä hetkellä ei ole töitä. Olen myöskin joskus aikaisemmin tehnyt siivousalan töitä.
Usein Nikkari pyytää vapaamuotoisia hakemuksia suoraan sähköpostilla. Mahdollisuutta säväyttää avoimen ilmaisun kautta ei joskus osata hyödyntää:
Hei, olisin halukas kuulemaan lisätietoja työpaikasta. Mahdollisista työpisteistä, työajasta ja palkasta. Mukavaa kesän alkua.
Kommentit (201)
Suurimman osan nuorten (ja keski ikäisten) kommunikointi on nykyään onks sulla/tiedät sä yms settiä, silmiin ei katsota, kättely kuin kuolleella yms. Itsekin törmännyt vuokranantajana ilmiöön että asuntoa kysellään "onks tää vapaa", ei yhtään kerrota kuka on, onko työelämässä/opiskelija ja kuinka pitkäksi aikaa asuntoa tarvitsee,, sitten saa jokaista sanaa nyhtää erikseen, eivät kerro samassa tekstissä siis itsestään mitään ja aikaa menee siihen kun laittaa vastakyselyn kuka olet, saatetaan nimi sanoa, tauko, kestää nyhtää seuraavaan kysymykseen vastaus, sitten taas erikseen kysyä kuinka pitkäksi aikaa asuntoa olisit vuokraamassa, tauko vastaus kestää, kerrotaan yhdellä tavulla tyyliin niin pitkäksi aikaa kun tarvis, seuraavaksi kysyn oletko työelämässä, tauko vastaus kestää olen ( ei kerrota millaista työtä tekee) yms. Toivottavasti joku ymmärtää pointin tälläisiäkin ihmisiä on joilta saa kiskoa edes peruskysymyksiin vastauksia.
Sitten osa ei osaa elää sotkematta ja rikkomatta paikkoja, kaikki toisen omaisuuden tuhoaminen kuitataan rankalla lapsuudella/potkuilla töistä yms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä siivoojan pitäisi olla jokin runoilijan/kirjailijan tasoinen verbaalinen lahjakkuus?
Eikö tosiaan ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joko ammattikirjailija tai sitten täydellisen kykenemätön muodostamaan ymmärrettävää lausetta? Joko tai?
Eikö aikuisen ihmisen pitäisi osata raapia kasaan muutama kohtuullinen lause ja parhaimmillaan jopa lisätä perään yhteystietonsa?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin nuori niin ihan weetuillakseni laittaisin tyyliin: moro boomer saisinks mää sun työs?? :D
Weetuilu, paras tapa päästä töihin :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä pitäisi "säväyttää" kun hakee siivoustyötä?
Katsos kun työpaikkailmoituskin on säväyttävä: "Sykkiihän sydämesi puhtaudelle ja pintojen kiillolle? Rakastathan pesuaineen hajua? Onko puhtaus mielestäsi korkeaa taidetta? Jos vastasit kyllä kaikkiin kysymyksiin, tule meille siivousartistiksi. Meillä on mahtava porukka ja pöhinä päällä. Olemme kaikki kuin yhtä perhettä (tosin muista kutsua esimiestäsi herraksesi ja valtiaaksesi). Järjestämme työajan ulkopuolella kivoja aktiviteetteja ja kilpailuja, joissa testaamme yhteishenkeä. Emme maksa pohjapalkkaa, koska siivoaminen työntekijöillemme elämäntapa eikä keino rikastua. Bonuksena perjantaiset kakkukahvit toimistollamme. Hae jo heti koska paikat menevät nopeasti!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin nuori niin ihan weetuillakseni laittaisin tyyliin: moro boomer saisinks mää sun työs?? :D
Weetuilu, paras tapa päästä töihin :D
Mä oon joskus piilovittuillut siivoustyönantajalle työhaastattelussa siis sellaista piikkiä josta ei voi suoraan sanoa että piikitteleekö se toinen vai ei, kysyin mm palkkauksesta ja kerroin tutkinnoista josta sen perusteella palkkaluokka pitäis olla korkeampi, kysyin myös työolosuhteista ja lisäsin että pitää olla sellaiset ja sellaiset suojavarusteet yms (tiesin ettei varmasti ole firmalla asiaankuuluvia varusteita), lisäksi kun tämä työnantaja pullero niin vastaavasti kehuin omaa fitnesskuntoa ja sanoin että olin ennen niin paljon painoin ennen yms. Eipä tullut paikkaa ja oli rouva naama punaisena:D
Vierailija kirjoitti:
Jos työntantaja ei viitsi panostaa työilmoitukseen tai ilmoittaa hakijoille prosessin etenemisestä, niin miksi hakijoiden pitäisi satsata hakemuksiin sen enempää?
Näytelmäähän tämä on. Esitä sinä kiinnostunutta niin minä esitän kiinnostavaa. Juupa juu...
Miksi hakea paikkaa, jos ei viitsi vähän kertoa itsestään ja osaamisestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä siivoojan pitäisi olla jokin runoilijan/kirjailijan tasoinen verbaalinen lahjakkuus?
Eikö tosiaan ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joko ammattikirjailija tai sitten täydellisen kykenemätön muodostamaan ymmärrettävää lausetta? Joko tai?
Eikö aikuisen ihmisen pitäisi osata raapia kasaan muutama kohtuullinen lause ja parhaimmillaan jopa lisätä perään yhteystietonsa?
Itse ihmettelen että täällä puolustellaan sitä että riittää pelkästään kun kysyy "moro oon työtön saisinko töitä/olisko työtä tarjolla", kyllä avoimeen hakemuksen pitää olla omat yhteystiedot, koulutus, työhistoria ja noi on ihan perus minimivaatimuksia. Jos soittaa ja kysyy töitä niin on kohteliasta esittäytyä ja kertoa millä asialla on ei riitä että soittaa ja sanoo "moi oon Matti Meikäläinen Pohjonmaalta saisko töitä kun mulla ei oo".
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todella hyvä kirjoittamaan hakemuksia ja kirjoitan kieliopillisesti oikein. En osaa kuitenkaan siivota ollenkaan. Oman asuntoni siivoaminenkin tuottaa vaikeuksia.
Sama juttu. Minulla ei vaan ole "silmää" tällaisille asioille, joka on osasyy osaamattomuuteeni siivota. En esimerkiksi saata nähdä nurkissa olevia villakoiria tai sormenjälkiä laseissa. Muut sitten huomauttelevat, jos kehtaavat :D
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin menee mollaamaan nuoria, niin niissä työpaikkailmoituksissa voisi myös kertoa palkan, työajan ja missä se työ sijaitsee.
Ihan liikaa on todellakin rekryfirmojen ilmoituksia, joissa sijainniksi ilmoitetaan "Vantaa", tai "hyvien julkisten yhteyksien varrella". Työnkuvakin on täysi epäselvä. Ihan mahdotonta tehdä hakemusta, jolla osoittaa kiinnostusta juuri siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siivousalan ammattilaiset tuskin on juurikaan niitä kynäihmisiä jotka nyt osaa laatia viimeisen päälle tehtyjä myyntimiehen hakemuskirjeitä..
Ja miksi ihmeessä siivooja työhön pitäisi olla monen tason rekrytointia kuten nyt on
Siivoajat ovat yleensä koulutettuja ammattilaisia. Arvostettava ammatti, jota ei ihan tuosta vaan osata. Väheksyntää vaan elää sitkeästi tietämättömien joukossa. Työhakemuksen kannattaa aina hiukan panostaa erottuakseen joukosta. Ei se niin suuri vaiva ole.
Mitähän vikaa tuossa oli joka asuu Huittisissa, kertoo olevansa työtä vailla ja tehneensä siivoustyötä aiemmin.
Eikö voi pyytää tulemaan haastatteluun ja pyytää samalla ottamaan paperit mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikan kuin paikan saa, kun kertoo omaavansa Oliver Stubbiakin isomman motivaation.
Mutta pitää varmaan myös tehdä voltteja, kuperkeikkoja, tuliesitys, ratsastaa elefantilla ja osata vähintään englantia, Ruotsia, Saksaa, Ranskaa, Venäjää eikä saa unohtaa pirunmoisia keskustelutaitoja että osaa vaikuttaa vaikka presidentin tai Putinin jos tilanne näin vaatii:3 ja noi on vain minimivaatimuksia sen lisäksi että työskentelee puoli ilmaiseksi tehden ilmaista ylitöitä ja olla saavutettavissa 24/7.
Naurahdin tuliesitykselle. Otan seuraavaan haastatteluun mukaan bensaa ja tulitikkuja ja havainnollistan minkälainen palava halu minulla on päästä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten harrastukset ovat oleellisia työnhaun ja työnteon kannalta? Jos yksi hakija kertoo harrastavana virkkaamista ja toinen jalkapalloa, miten se vaikuttaa rekrytoijan mielikuvaan? Valitseeko rekrytoija sitten sen jalkapalloilijan, koska hänellä on luultavasti hyvät ryhmätaidot, vaikka työtä tehdään enimmäkseen yksin?
Toisaalta virkkaajilla voi olla paremmat hienomotoriset taidot ja kyky keskittyä Ei se kuulkaa ole helppoa olla rekrytoija tänä päivänä!
Olin tässä juurikin infotilaisuudessa, jossa arvon rekrytoija julisti, että tunnistaa tekoälyllä tehdyt hakemukset heti ja jollei lopussa ole mainintaa että ai:ta on käytetty apuna niin hakemus menee roskiin.
Itse käytin aiemmin ajatusviivaa, en enää. Ja todellakin saatan aloittaa kirjeen "Arvoisa Joku". Kuulemma KUKAAN ei enää aloita hakemuskirjettä niin.
Tuli mieleen se sananlasku, että kun viisas osoittaa kuuta, tuijottaa tyhmä sormea. Tietenkin jos hakemus on pusattu pakon edessä, niin sen pitääkin näkyä jotta ne voi skipata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä pitäisi "säväyttää" kun hakee siivoustyötä?
Katsos kun työpaikkailmoituskin on säväyttävä: "Sykkiihän sydämesi puhtaudelle ja pintojen kiillolle? Rakastathan pesuaineen hajua? Onko puhtaus mielestäsi korkeaa taidetta? Jos vastasit kyllä kaikkiin kysymyksiin, tule meille siivousartistiksi. Meillä on mahtava porukka ja pöhinä päällä. Olemme kaikki kuin yhtä perhettä (tosin muista kutsua esimiestäsi herraksesi ja valtiaaksesi). Järjestämme työajan ulkopuolella kivoja aktiviteetteja ja kilpailuja, joissa testaamme yhteishenkeä. Emme maksa pohjapalkkaa, koska siivoaminen työntekijöillemme elämäntapa eikä keino rikastua. Bonuksena perjantaiset kakkukahvit toimistollamme. Hae jo heti koska paikat menevät nopeasti!"
😂
Eikö lyhyt ja ytimekäs, heti asiaan menevä sähköposti ole siivoojalle ihan paras mahdollinen. Vai haluaako rekrytoija työkohteissa yliaikaa lorvivia työntekijöitä, jotka syväpuhdistavat joka ikisen esineen työpöydillä ja kiillottavat WC-pöntöt kolmeen kertaan, jotta on varmasti puhdasta. Jos kirjoittaa romaanin avoimeen hakemukseen, joku muu ura voisi olla sopivampi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tavan työttömien pitäisi laatia jotain viimeisen päälle hiottuja hakemuksia kuin ikioma työllisyysministerimme näytti mallia millaisella hakemuksella voi hakea Kelan johtajuutta?
Sanopa muuta. "Olen kiinnostunut Kelan pääjohtajan tehtävästä. Tehtävä on hyvin kiinnostava"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työntantaja ei viitsi panostaa työilmoitukseen tai ilmoittaa hakijoille prosessin etenemisestä, niin miksi hakijoiden pitäisi satsata hakemuksiin sen enempää?
Näytelmäähän tämä on. Esitä sinä kiinnostunutta niin minä esitän kiinnostavaa. Juupa juu...
Miksi hakea paikkaa, jos ei viitsi vähän kertoa itsestään ja osaamisestaan?
En ole työtön joten asia ei ole ajankohtainen minulle - mutta ajatus siitä että joutuisi kertomaan itsestään aina uusille tuntemattomille on epämiellyttävä. Ei minulla mitään salattavaa tai häpeällisiä harrastuksia ole mutta silti, vaikka kuinka hakemukseni uppoaisi mappi Ö:hön tai alemmas niin ei se mukavalta tunnu, avautua millään lailla jollekulle jonka töihin ei edes tahdo mutta pakko hakea.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lyhyt ja ytimekäs, heti asiaan menevä sähköposti ole siivoojalle ihan paras mahdollinen. Vai haluaako rekrytoija työkohteissa yliaikaa lorvivia työntekijöitä, jotka syväpuhdistavat joka ikisen esineen työpöydillä ja kiillottavat WC-pöntöt kolmeen kertaan, jotta on varmasti puhdasta. Jos kirjoittaa romaanin avoimeen hakemukseen, joku muu ura voisi olla sopivampi.
Niin ja koska puhtaus on korkeaa taidetta aikaa kuluu siihen kun rättiä ja moppia asetellaan esteettisiin kulmiin ja ihastellaan loivia sensuelleja liikkeitä joilla kohdetta puhdistetaan. Välillä on hyvä myös taltioida sitä taidettansa jotta muutkin pääsevät nauttimaan visuaalisesta elämyksestä. Voisi tehdä oikein multiartshown, musiikki ja valot mukaan esitykseen.
Mutta pitää varmaan myös tehdä voltteja, kuperkeikkoja, tuliesitys, ratsastaa elefantilla ja osata vähintään englantia, Ruotsia, Saksaa, Ranskaa, Venäjää eikä saa unohtaa pirunmoisia keskustelutaitoja että osaa vaikuttaa vaikka presidentin tai Putinin jos tilanne näin vaatii:3 ja noi on vain minimivaatimuksia sen lisäksi että työskentelee puoli ilmaiseksi tehden ilmaista ylitöitä ja olla saavutettavissa 24/7.