Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eroaminen on nousussa, mistä johtuu?

Vierailija
01.09.2025 |

Kirkosta eroaminen on ollut nousussa keväästä saakka.

Toukokuu 2024: 2394, toukokuu 2025: 2742

Kesäkuu 2024: 2196, kesäkuu 2025: 2318

Heinäkuu 2024: 2352, heinäkuu 2025: 2582

Elokuun tilastoa ei ole vielä julkaistu, mutta jotain voidaan päätellä siitä, kuinka moni klikkasi DVV:n palveluun vievää linkkiä eroakirkosta.fi:ssä:

Elokuu 2024: 2870, elokuu 2025: 3649

Lähteet:

https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=271

https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=286

https://eroakirkosta.fi/static/dvv-aikasarja/

Mistä arvelette tämän johtuvan? Kirkollisveroista, kirkon kannanotoista, jostain muusta?

Kommentit (331)

Vierailija
321/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kirkosta ja haisee pahalta?

Kirkon paska.

Vierailija
322/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatana tunkeutunut kirkkoon liberaalit uudistuksineen, ihmiset haluavat eri seurakuntiin.

Kun tämän ketjun avasin, niin arvasin että joku hihhuli on heti ensimmäisten joukossa jälleen mouhkaamassa tätä samaa ainaista paskaa.

Kylmä fakta on se, että ne hihhulit jotka kirkossa ovat, eivät lähde sieltä mihinkään (esim lestadiolaiset), koska ovat kirkon vallan ytimessä.

Ajatelkaapa vaikka Päivi Räsästä (viidesläinen), joka istuu tukevasti kirkonpenkissä, vaikka on jatkuvasti hankauksessa kirkon kanssa ja aiheuttanut vähintään 100 000 ihmisen eroamisen kirkosta omilla homofoobisilla höpinöillään. On uhonnut eroavansa moneen kertaan, mutta edelleen vaan istuu kirkonpenkissä kuin tatti.

Todellisuudessa ne hihhulit, jotka kirkosta eroavat sen muka liiallisen liberaaliuden vuoksi, ovat äärimmäisen marig

Moni ei tajua tuota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä epäilen, että jatkossa tulee täydellinen ero konservstiivisten ja liberaalien kristittyjen kesken - ja se on ihan hyvä asia. 

Vierailija
324/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä epäilen, että jatkossa tulee täydellinen ero konservstiivisten ja liberaalien kristittyjen kesken - ja se on ihan hyvä asia. 

Samaa mieltä. Käytännössä nimittäin on nykyisin  kyse jo aivan eri uskonnoista.

Vierailija
325/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat varmaan tajunneet, että jos kerran ei usko ja kirkon uskontunnustus juuttuu kurkkuun, niin on tekopyhää kirkkoon kuulua. 

Kunpa useampikin tajuaisi. 

Miksi haluat ajaa ihmisiä pois kirkosta?

Vierailija
326/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatusta:

0Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun. 21Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.

22Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. 23Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

Vierailija
327/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Se mitä meni veroja, voin käyttää itsekin. Muutenkaan ylimääräistä ei ole.

2. En usko.

Vierailija
328/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liberaalipapit eivät usko Raamatun sanomaan.

Heille Raamattu on ilmeisesti kuin mietelausekirja josta luetaan ikään kuin kivempia juttuja, otetaan rusinat pullasta.

Tuuditetaan ihmiset synnin uneen.

Kirkoilla ei ole niin yhtään mitään väliä, ellemme kuolisi.

Missä aiomme viettää loppumattoman iankaikkisuutemme kun kuolemme?

Kirkon ei pitäisi olla marketti tätä elämää varten.

Kerran jokainen viimeisenä päivänä teemme tilin Jumalan edessä miten elimme täällä.

Sitä raskaampi tuomio, jos tämän tajuaa eikä varoita siitä.

Kaikki tämä löytyy Raamatusta.

Pitäisi saarnata parannusta ja tuoda esiin tämä:

Jeesus kuoli meidän kaikkien edestä jotta pääsisimme taivaaseen.

Kirkon pitää saarnata lakia ja armahdusta synnistä.

Tämä on kirkon tehtävä.

Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi ennen kuin on liian myöhäistä!

Vierailija
329/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ja evankeliumi on tarkoitettu meille kaikille.

Kaikille tasapuolisesti.

Vierailija
330/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat varmaan tajunneet, että jos kerran ei usko ja kirkon uskontunnustus juuttuu kurkkuun, niin on tekopyhää kirkkoon kuulua. 

Kunpa useampikin tajuaisi. 

Miksi haluat ajaa ihmisiä pois kirkosta?

Ei kukaan ole ajamassa. Henkilökohtaisesti minun puolestani kansankirkko saa jäädäkin kansankirkoksi niille, jotka eivät halua seurata oppia. Siihen kuulutaan jo nyt aivan muista syistä kuin usko. Kansankirkko on maallistunut höpökirkko, jossa käytännössä palvotaan ihmisyyttä, libidoa ja egoa. Agape-rakkaus ollaan sotkettu seksuaalisuuteen. Ollaan valittu kirjaimellisesti se leveä moottoritie kapean polun sijaan. Eletään _maailmasta_ - ei maailmassa. Kristuksen opetuslapset kyllä löytävät kinttupolkunsa ja kivikkonsa läpi paikkansa ja valonsa tässä pimeässä lopunajassakin. 

Vierailija
331/331 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Amerikka on koko ajan mediassa ja sosiaalisessa mediassa esillä, ja sikäläiset "kristityt" ovat niin karmeaa sakkia, että nuoret amerikkalaiset ovat pakenemassa kirkoista joukolla. Veikkaan että sama säteilee meillekin. Kultaisen vasikan fasistinen kirkko ei houkuttele.

Meillä toki kristillisyys on paljon positiivisempaa, mutta sitten on esimerkiksi nämä kansanmurha-intoilijat.