Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkaton työkokeilu/ harjoitteli ei kuulu hyvinvointi valtioon

Vierailija
01.09.2025 |

Tästä on tehtävä loppu !

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu on ammatillisen kuntoutuksen keino, jolla voit palata työelämään pitkän sairauspoissaolon jälkeen, selvittää sopivaa alaa tai työtä, tai harkita yrittäjäksi ryhtymistä. 

Työkokeilu vääristää työmarkkinoita.

Miksi palkata ketään, kun voi ketjuttaa ilmaisia harjoittelijoita?

Työharjoittelu on eri asia. Se kuuluu ammatin opiskeluun.

Vierailija
22/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Täällä on vallalla sellainen ajatus, että ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi pitäisi suostua työntekoon. 

Tulee karenssi, jos ei suostu. 

Mutta onneksi 

"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. Vantaalla on 13000 työtöntä."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341

Työttömyys on siis jonkin sortin rikos tai rikkomus kun siitä joutuu maksamaan sakkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mielelläni työkokeilussa ja palkkatuettuna töissä. Normaalia työpaikkaa en saa. Olen 55v. osatyökyvytön.

Vierailija
24/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia kirjoittamaan? 

Ihmisellä on oikeus seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään? Työharjoittelu on osa ilmaista oppivelvollisuutta. Ja sen voi suorittaa myös palkallisena, jos työnantaja kokee sinun olevan sen palkan arvoinen. 

Vierailija
25/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko joku vielä, että Suomi on hyvinvointivaltio? 

Se meni jo, romahdus alkoi kymmenen vuotta sitten ja siitä on tultu persmäkeä alas vinhaa vauhtia. Osa toki leikkii vielä unelmissaan, että tämä maa joku upea suursossu joka kyllä elättää.

Vierailija
26/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut töissä pari työkokeilijaa. En enää suostu ottamaan mukaan raahattavaksi.

Joo sama.

Vierailija
27/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu on ammatillisen kuntoutuksen keino, jolla voit palata työelämään pitkän sairauspoissaolon jälkeen, selvittää sopivaa alaa tai työtä, tai harkita yrittäjäksi ryhtymistä. 

Työkokeilu vääristää työmarkkinoita.

Miksi palkata ketään, kun voi ketjuttaa ilmaisia harjoittelijoita?

Ei työnantaja jätä hyvää tyyppiä palkkaamatta jos sellainen kohdalle osuu. Minä ja toinen oppilas kumpikin jatkoimme opiskelumme loppuun oppisopimuksella. 

Vierailija
28/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojen työharjoittelun kuuluu olla palkatonta. Siitä saa sen opintotuen. Palkattomuus takaa sen, että opiskelija itse tekee, harjoittelee ja opiskelee omien tavoitteiden mukaisesti. Opiskelijaa ei voi käskyttää tekemään ns jotain random hommaa, vaan hänellä on oikeus valita ne opintoja tukevat työtehtävät. 

Vierailija
29/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ainoastaan työkyvyn testaus voitaisiin sallia. Siitäkin pitäisi jotain maksaa, joko palkkaa tai työmarkkinatukea suurempaa kuntoutusrahaa (matkat korvattava) tms. Ja siis vain lääkärin suosituksesta/valvonnassa ja vain selvityksen tekemiseen riittävän ajan, ei työvoimaviranomaisen mielivaltaisesti pakottamana!

Vierailija
30/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhdenkään työnantajan etu ottaa tuntemattomia ja osaamattomia jatkuvalla syötöllä. Tiiättekö, kuinka paljon resursseja perehdyttäminen sitoo?  Ja jos ei perehdytä, työkokeilija aiheuttaa lähinnä tuhoa. Joku täällä ilmoitti myös aiheuttavansa tuhoa ihan tarkoituksellisesti. 

Pysykää vain poissa.

Vierailija
31/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjoittelu on nimensä mukaisesti työn harjoittelua... Muut työntekijät joutuvat käyttämään omaa työaikaansa opiskelijan opettamiseen. Siitä pitäisi saada korvaus.Työharjoittelusta ei voi opiskelijoille lähtökohtaisesti maksaa, koska eivät tee itsenäistä työtä, vaan lähinnä ovat kuormitustekijät työpaikalla. Toki kyseessä on investointi, koska hyvät opiskelijat voi sitten napata työpaikalle myöhemmin työntekijöiksi. Huonojen lusmujen nimi laitetaan talteen tietysti myös.

Vierailija
32/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteleeko joku vielä, että Suomi on hyvinvointivaltio? 

Se meni jo, romahdus alkoi kymmenen vuotta sitten ja siitä on tultu persmäkeä alas vinhaa vauhtia. Osa toki leikkii vielä unelmissaan, että tämä maa joku upea suursossu joka kyllä elättää.

En ole koskaan ymmärtänyt, mistä tulee sana "hyvinvointivaltio". Miksi suuren julkisen sektorin maata kutsutaan "hyvinvointivaltioksi"? Täällä ei ole mikään toominut optimaalisesti kohta kolmeen vuosikymmeneen. 

Peruskouluhan on aina ollut vähintään yhtä paljon lasten säilytyspaikka kuin näiden sivistämispaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. 90-luku toi uusia ikäryhmiä tämän säilömisongelman piiriin, jonnekin on työnnettävä myös se ylimääräinen työvoima joka tulee työikään, mutta jota ei voida työllistää. Erilaisten oppilaitosten säilömiskapasiteetille tulee usein nopeasti raja vastaan ja johonkin on nekin työnnettävä jotka eivät pääse töihin tai opiskelemaan.

Vierailija
33/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluupas! :)

Ei vaan, työkokeilussa on se hyvä puoli, että saa kaikki nykyiset etuudet ja sen 9e/pv (ainakin ennen oli noin). Jos pitkäaikaissairas (fyysistä tai henkisistä syistä), niin voi lähteä pois, jos ei pysty olemaan töissä (noista samoista syistä). Ei ole työ- eikä virkasuhde. Työkokeilijalta ei voida vaatia samaa työpanosta kuin muilta, jo palkkatöissä olevilta.

Jos taas on pt:lla, niin työnantaja maksaa osan palkasta, osa tulee valtiolta. On työsuhde ja sen mukanaan tuomat "etuudet". Mutta jos sairastuu uudestaan, niin mitäs sitten tekee? - Saikkua ei saa, jos ei ole ollut tarpeeksi kauan töissä.

Olin joskus työtä työkokeilua vastaan, mutta käänsin takkini: se ois se "mun tie". Sitten jos kaikki menee hyvin, niin pt:lle.

....

(olen nyt hoitojonossa, tullut pikkuhiljaa sellanen tunne, että taitaa jono hoitaa meikäläisen ....)

Vierailija
34/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voinko käyttää potkulakia ja irtisanoa vaikka 3 henkilöä ja ottaa heidät sitten takaisin palkattomaan työkokeiluun?

T Reilu työnantaja

Et voi. Entiseen työpaikkaan ei voi tulla kokeiluun. Lisäksi kokeilija ei tule tekemään töitä, hänellä tulee olla ohjaaja, jonka työtä kokeilija seuraa ja jonka ohjauksessa työtä kokeilee. Jos ei tee mitään, ei se aiheuta karenssia tms., koska kokeilijalle riittää, että saapuu paikalle eikä tee tuhoja.

Minä olin sairaalassa työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä auttamassa osastonsihteeriä ja se oli saikulla. Mulla oli puhelin, jolla soittaa toisen osaston sihteerille ja kysyä neuvoa. 

Olet elävä esimerkki tyhmästä työttömästä, Olisit voinut ilmoittaa, että noudatat työkokeilusopimusta. 

On ihan oma vika, jos tekee palkatonta työtä!

Vierailija
35/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei o pakko tulla. työkokeilijoista on yleensä ollut ainakin jotain harmia.

Niinpä. Aikuisten päivähoito pitäisi organisoida jotenkin muuten, eikä tuoda niitä törmäilemään muiden työpaikoille. 

Vierailija
36/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintojen työharjoittelun kuuluu olla palkatonta. Siitä saa sen opintotuen. Palkattomuus takaa sen, että opiskelija itse tekee, harjoittelee ja opiskelee omien tavoitteiden mukaisesti. Opiskelijaa ei voi käskyttää tekemään ns jotain random hommaa, vaan hänellä on oikeus valita ne opintoja tukevat työtehtävät. 

Ei se nyt ihan noin mene. Jos tekisi vain harjoittelujakson x tavoitteisiin kuuluvia työtehtäviä (oppilas ei muuten itse valitse näitä, vaan kuuluvat opintosuunnitelmaan), eihän siinä opi hallitsemaan kokonaisuutta? Eihän oikeassa työelämässäkään niin voi toimia ja eikö ole tarkoitus oppia myös työelämän pelisääntöjä? Esim. kaupassa oppilas käyttää kassakonetta ja hinnoittelee tuotteita, muttei suostu antamaan postipakettia asiakkaalle tai siivoamaan kassahihnalle levinnyttä jogurttia, koska ne eivät kuulu kyseisen jakson tavoitteisiin. 

Vierailija
37/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tyhmiä olette.  Hyvää työkokemusta saa vain harjoittelemalla. Nyt siinä alueella missä asutte . Ostatte omin rahoin kaupasta omat haravat ja jätesäkkejä. Käytte haravoimaan koko lähialueen nurmikot ja metsää . Keräätte tölkit pullot viette kauppaan ja roskat roskiin. Porukalla teette yhdessä. Pullorahoilla ostatte makkaraa sitten ja syötte.Pidätte haravat oman talon varastossa.  

Vierailija
38/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallaan nuoret irrottaa koneita töpselistä . Ja siivoojat.  Työssä. 

Vierailija
39/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työharjoittelu on nimensä mukaisesti työn harjoittelua... Muut työntekijät joutuvat käyttämään omaa työaikaansa opiskelijan opettamiseen. Siitä pitäisi saada korvaus.Työharjoittelusta ei voi opiskelijoille lähtökohtaisesti maksaa, koska eivät tee itsenäistä työtä, vaan lähinnä ovat kuormitustekijät työpaikalla. Toki kyseessä on investointi, koska hyvät opiskelijat voi sitten napata työpaikalle myöhemmin työntekijöiksi. Huonojen lusmujen nimi laitetaan talteen tietysti myös.

Mitä olen lukenut korkeakouluopiskelijoille tarkoitettuja harjoittelupaikkailmoituksia (sisältää amk), niissä vaaditaan opiskelijalta mielestäni paljon. Luetellaan myös vastuita. Silloin on asiallista maksaa ihan palkkaakin, jos kerran vastuutakin on otettava.

Vierailija
40/43 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt ihan noin mene. Jos tekisi vain harjoittelujakson x tavoitteisiin kuuluvia työtehtäviä (oppilas ei muuten itse valitse näitä, vaan kuuluvat opintosuunnitelmaan), eihän siinä opi hallitsemaan kokonaisuutta? Eihän oikeassa työelämässäkään niin voi toimia ja eikö ole tarkoitus oppia myös työelämän pelisääntöjä? Esim. kaupassa oppilas käyttää kassakonetta ja hinnoittelee tuotteita, muttei suostu antamaan postipakettia asiakkaalle tai siivoamaan kassahihnalle levinnyttä jogurttia, koska ne eivät kuulu kyseisen jakson tavoitteisiin. 

Ymmärsit varmaan tahalleen väärin. Tottakai tehdään ne samat hommat mitä ohjaajakin töissä tekee. Sen lisäksi voi valita tiettyjä hommia, joita tietää päivän aikana olevan. Esim hoitotyössä aamulla on raportti ja käydään läpi päivän asiat. Opiskelija voi silloin sanoa, että haluan tehdä tuo tai haluan mennä tutkimukseen mukaan. Hänellä on siihen oikeus, jos potilas suostuu.

Opiskelijaa ei voi käskyttää tekemään aamulla vaikka kolmea potilaan suihkutusta ja sanoa, että ne on sinun hommat, kun puuttuu työntekijöitä.