Ihmettelen talopakettien valmiita pohjapiirroksia.
Makuuhuoneet ovat todella pieniä koirankoppeja, kyllä varsinkin lapset tekevät huoneissaan muutakin kuin nukkuvat. Ja ihan kaikissa on avokeittiö, eikä lämmintä säilytystilaa lainkaan, esim vaatehuoneita.
Jos valitset jostain mallista enemmän neliöitä, niin makuuhuoneiden koko pysyy pienenä, sen sijaan tämän avokeittiö-olohuone yhdistelmän koko kasvaa valtavaksi halliksi.
En tajua.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä kommentit, miten avokeittiö-olohuone on hirveä, pohja ihan kauhea ja makkarit vääränmallisia jne..
Nyt on nyt ja ennen oli ennen. Elämä on ihan erilaista kuin 60/70-luvulla, ja asunnot tietysti suunnitellaan 2020-luvun tarpeisiin. Ja toisekseen, kuinka moni aidosti osaisi itse tehdä paremman pohjapiirustuksen - mukaanlukien mitä piilossa olevalle tekniikalle täytyy varata tilaa. Sitä on nykyvaatimusten takia ihan eri tavalla kuin 40 vuotta sitten. Olen pari kivitaloa rakennuttanut viime vuosina - onneksi palkatun arkkitehdin johdolla - joten jotakin pientä kokemusta asiasta on.
Jos joku haluaa elää ja asua kuin ennen, niin ei hätää: näitä 50-70-luvun ihanuuksia on koko maa pullollaan, ja niistä voi valita ihan mikä vain tuntuu parhaalta. Eivätkä maksa paljon mitään uusiin verrattuna. Ja ihan syystä.
Kun me aikoinaan etsittiin taloa, skipattiin kaikki, missä mainittiin, että arkkitehdin suunnittelema. Korkeintaan ohi ajettiin ja kauhisteltiin. Meillä tiedettiin, että arkkitehdit menevät ulkonäkö edellä, eli saattaa olla vaikka minkälaisia rakenteellisia pommeja itse talossa. Mies on rakennusinsinööri ja on töissään joutunut paljon oikomaan arkiitehtien aivopoeruja.
''Kun me aikoinaan etsittiin taloa, skipattiin kaikki, missä mainittiin, että arkkitehdin suunnittelema.''
Oho.. missä asutte? Teltassa?
KAIKKI talot ovat arkkitehtien suunnittelemia.
- ohis
Vierailija kirjoitti:
No johan oli ullattavaa että suomalainen demariharakka ei tajua....
Ne on vain esimerkkejä, hinnat alkaen malleja. Niitä voidaan venyttää ja laajentaa miten maksajalla piisaa taskuissa syvyyttä. Sekä huonejärjestystä muuttaa. Ei ne mitään kiveen hakattuja malleja ole.
On se siitä huolimatta outoa, että kaikki tehdään samaan sabluunaan. Luulisi että suunnittelijoilla olisi enemmän mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, että sinä et ymmärrä sitä että asiakas voi halutessaan muuttaa sitä pohjaa.
Mä teetin pari vuotta sitten pakettitalon, vaihdoin sisäseinien paikkaa, neljästä pienestä huoneesta teetin kolme vähän isompaa, keittiö uusiksi jne yms.
Onnistuu, kun avaa suunsa ja pyytää.
Saattaa vaatia myös lisää valuuttaa.
Sitten luulisi ymmärtävän, että isommalla valuutalla ne erikoisemmat valmistalotkin syntyvät. Perusmallit ovat kaikilla samat, koska niissä on helpoimmat ja halvimmat suunnitelmat. Ei voi saada erikoisia tai uniikkeja ratkaisuja, jos rahasta on pulaa.
Meilläkin omat suunnitelmat. Eihän noi talopaketit oo mistään kotoisin. Liian pienet eteiset ja huussit. Enkä halua pahvitaloa, vaan kunnon pitkästä tavarasta hirsitalon.
Totta hemmetissä osaan piirtää paremman, ammattilaiset suunnitelkoot talotekniikat siihen.
Tartte olla ku apina jolla kynä pysyy kädessä niin on todennäköstä että tekee paremman pohjan ku 99% valmistaloissa.
Vierailija kirjoitti:
''Kun me aikoinaan etsittiin taloa, skipattiin kaikki, missä mainittiin, että arkkitehdin suunnittelema.''
Oho.. missä asutte? Teltassa?
KAIKKI talot ovat arkkitehtien suunnittelemia.
- ohis
Huom: Mainostetaan erikseen, että on arkkitehdin suunnittelema. Onko sinulla paljon muitakin vaikeuksia lukemiesi tekstien ymmärtämisessä?
Moni kyllä menee itse sähläämään ja sitten on talossaan, että voi vitsi kun mentiin muuttamaan tuon seinän paikkaa / muutettiin leivinuuni eri kohtaan / keksittiin nerokas ratkaisu poistaa kylppäristä wc-istuin.
Sukulainen juuri totesi muunnetussa talossaan, että ehkä seuraava on parempi. Muuttivat pakettia siten, että talossa on tosi iso kodinhoitohuone ja makkarit on suht isoja (4kpl) tila näihin otettiin olkkari/keittiöstä. Lisäksi poistivat toisen wc-istuimen.
On jotenkin koomista, että ihmiset kuvittelevat itse olevansa arkkitehtejä fiksumpia.
Meillä on valmispaketti (121 neliötä/4 makkaria / vessa + kylppärissä pönttö), suurin osa ajasta vietetään joka tapauksessa tuossa isossa tupakeittiössä, joten makuuhuoneiden ei tarvitse olla jättimäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa asunnoissa on lisäksi otettu niin paljon etukenoa ilmastonmuutokseen ettei niissä ole enää edes tuulikaappia vaan avatusta ovesta puhaltaa holotna suoraan Siperian aroilta olohuonekeittiöhallihelvetin perukoille saakka. Se on sitä energiatehokkuutta nääs.
Eihän kukaan enää makuuhuonetta tarvitse kun kaikki aika vietetään suuressa messuhallissa joka on eräänlainen kotiversio avokonttorista. Ölinöiden lisäksi mukana vielä hajut kun keittiöseinällä käristetään turskaa pannulla samalla kun maksalaatikko on uunissa.
:D
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo ulkomaisia asunto-ohjelmia, niin niissä halutaan aina tilavia makuuhuoneita.
Samoin myös olohuoneita.
Joo,olen todennut, että mun olohuoneen (20 m2) kokoinen makkari on amerikkalaisen mielestä vasta ok makuuhuoneena. Taitaa olla pienenpuoleinen sekin. Miksi sen makkarin pitää olla niin järkyttävän iso?
Toinen mikä tulee esille aina näissä ohjelmissa, on vieraiden viihdyttäminen. Keittiöt, olohuoneet ja koko koti suunnitellaan vieraita ajatellen. Hiukan huvittavaa näin suomalaisen näkökulmasta.
Mutta takaisin Suomeen... itseä ärsyttää eniten se, että keittiö, joka on oikeasti rivi kaappeja ja kodinkoneita olohuoneen yhtä seinää vasten, lasketaan myynti-ilmoituksessa erilliseksi keittiöksi. Minusta se on vedätystä pahimman päälle. Olisi edes toisessa päässä huonetta vaikka saarekkeella eroteltuna, sekin olisi eri asia. Olohuone on taas suunniteltu niin rikkinäiseksi tai isoja ikkunoita on niin paljon, että millekään seinälle ei sovi edes se televisio. Myyntikuvissa kaikki istuvat sohvilla ja tuijottavat ikkunasta ulos? Itse rakastan isoja ikkunoita, mutta silti pitäisi olla jokin seinä tai edes pätkä seinää.
Piirrätin ok-taloni alan ammattilaisella. Annoin listan asioita, joita siinä piti ehdottomasti olla ja hän muutti ne pohjaksi. Tosiasia on silti, että aina jossain on tehtävä kompromisseja, koska budjetti ja tontin koko tulee vastaan. Talossa pitäisi olla vähintään 500 neliötä jäätävän kokoisella tontilla ja budjetti rajaton, jottai saisi kaiken mitä haluaa. Viimeistään sisätilojen viimeistelyssä tajuaa, että kaikkea haluamaansa ei todellakaan saa.
Pitää olla myös valmis toteuttamaan omia näkemyksiään eikä lähteä trendikkäisiin juttuihin mukaan vain sen takia, että ne ovat nyt trendikkäitä.
Olen rakennusinsinööri ja teen rakennesuunnittelua isolle talotehtaalle. Tosi asia on että yli 90% pöydälleni tulevista töistä on juuri aloittajan kuvailemia hirvityksiä. Makuuhuoneeseen mahtuu juuri ja juuri sänky ja sekin vain yhdellä tavalla sijoitettuna. Keittiö on siellä olohuoneen yhdellä seinällä. Porukalla aina päivitellään että mahtaa olla kiva asua tuollaisessa. Eihän lapset voi edes kutsua kavereita käymään kun lastenhuoneessa ei ole tilaa leikkiä.
Muutokset mitä asiakkaat haluaa tai mihin heillä on varaa ovat pääasiassa ihan pieniä juttuja. Eniten niitä tehdään juurikin sähkö- ja valaisin puolella, muttei juurikaan pohjiin.
Me kun rakennettiin, niin lapsille (2 kpl) tuli 16 m2 huoneet yläkertaan. Me halusimme, että heillä on tilaa kutsua kavereita yökylään, jättää leikit ja touhut levälleen ja vaikka tanssia, jos sille päälle sattuisivat. En ymmärrä alle 10 m2 koppeja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni kyllä menee itse sähläämään ja sitten on talossaan, että voi vitsi kun mentiin muuttamaan tuon seinän paikkaa / muutettiin leivinuuni eri kohtaan / keksittiin nerokas ratkaisu poistaa kylppäristä wc-istuin.
Sukulainen juuri totesi muunnetussa talossaan, että ehkä seuraava on parempi. Muuttivat pakettia siten, että talossa on tosi iso kodinhoitohuone ja makkarit on suht isoja (4kpl) tila näihin otettiin olkkari/keittiöstä. Lisäksi poistivat toisen wc-istuimen.
On jotenkin koomista, että ihmiset kuvittelevat itse olevansa arkkitehtejä fiksumpia.
Meillä on valmispaketti (121 neliötä/4 makkaria / vessa + kylppärissä pönttö), suurin osa ajasta vietetään joka tapauksessa tuossa isossa tupakeittiössä, joten makuuhuoneiden ei tarvitse olla jättimäisiä.
Yleensä niissä muutoksissa venytetään sitä talo myös ulkoapäin, ei siis pelkästään jaeta uudelleen neliöitä talon sisällä. Mihin tarvittiin tosi iso kodinhoitohuone?
Meillä siirrettiin takka nurkasta pois keskelle taloa tilanjakajaksi keittiön ja olohuoneen väliin.
Tottakai ymmärsin että pohjia voi muutella. Mutta useimmiten se kuitenkin maksaa. Mutta näissä pienissä makkareissa on juurikin se kuten tuossa edellä sanottiin, että lasten huoneisiin mahtuu vain kapea sänky, ja sekin vain tiettyyn kohtaa. No entäs jos se miltei jo aikuinen lapsi haluaa nukkua poikaystävän kanssa? Miten ahdat sinne 120-140cm sängyn? Ehkä mahtuu, mutta ei enää muuta sitten mahdukaan. Tai lapsella ei ole tilaa leikkiä huoneessaan, varsinkaan kaverin kanssa, tai mihin laitat ne varapatjat, peitot, talvitakit ja joulukoristeet kun ei ole säilytystilaa? Ap
Pk-seudulle kaikki uudet asunnot, rivarit ja oktalot just noilla mini 7m2 makuuhuoneilla! Ihan kauheita koppeja ja hintaa tontteineen kolmiolla puoli miljoonaa 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olemme suunnitelleet 3 taloamne itse. Saatiin juuri mitä haluttiin.
Kaikissa isot enemmän tai vähemmän avoimet keittiöt (meille ihan "must"), makuuhuoneiden koot ja sijoittelut kuten haluamme, ikkunoita enemmän kuin pakettitaloissa (esim makuuhuoneissa 1 iso + kulman toisella puolella kapeampi - moninkertaistaa valon määrän huoneissa)! Enemmän vessoja ja kylpyhuoneita siellä missä tarvitaan jne
Miksi kolme, jos kerran itse saitte suunnitella haluamanne? Eikä silti mennyt nappin ekalla, eikä vielä tokalla yrittämällä?
Eikös se sanonta mene että vasta kolmas talo on sellainen kuin haluaa.
Ilmeisesti valtaosa suomalaisista tykkää pitää isoja juhlia ja illanistujaisia kotonaan jatkuvasti, ja myös kivaa on kokkailla saarekkeen äärellä kun kaverit istuvat siinä vieressä viinilasin kera. Minäkin alan yleensä tekemään ruokaa vasta sitten kun vieraat ovat jo saapuneet.
Ostin aikoinaan KANNUSTALON talopaketin yhdessä myyjän kanssa suunnittelimme meidän mieleiset muutokset pohjaan. Siellä otetaan toiveet huomioon. On esim suurempi kylpyhuone, koneet verhon takana ,jolloin ei erillistä kodinhoitohuonetta , makuuhuoneet mieleiset , kulmaovia jne..
Naurattaa nämä kommentit, miten avokeittiö-olohuone on hirveä, pohja ihan kauhea ja makkarit vääränmallisia jne..
Nyt on nyt ja ennen oli ennen. Elämä on ihan erilaista kuin 60/70-luvulla, ja asunnot tietysti suunnitellaan 2020-luvun tarpeisiin. Ja toisekseen, kuinka moni aidosti osaisi itse tehdä paremman pohjapiirustuksen - mukaanlukien mitä piilossa olevalle tekniikalle täytyy varata tilaa. Sitä on nykyvaatimusten takia ihan eri tavalla kuin 40 vuotta sitten. Olen pari kivitaloa rakennuttanut viime vuosina - onneksi palkatun arkkitehdin johdolla - joten jotakin pientä kokemusta asiasta on.
Jos joku haluaa elää ja asua kuin ennen, niin ei hätää: näitä 50-70-luvun ihanuuksia on koko maa pullollaan, ja niistä voi valita ihan mikä vain tuntuu parhaalta. Eivätkä maksa paljon mitään uusiin verrattuna. Ja ihan syystä.