Etätyön demonisoiminen se jatkuu.
https://www.is.fi/terveys/art-2000011459777.html
Nyt on sitten keksitty että etätyöntekijät liikkuvat vähemmän työpäivän aikana kuin toimistolla olevat :'D
Kommentit (118)
Sairastuin taannoin kesken työpäivän ja lähdin kotiin. Naapurin rouva keräsi viinimarjoja puutarhassaan, oli jo kaksi sangollista kerännyt. Kysyin siinä sitten, että onko hän lomalla? Erittäin vaivaantuneena totesi, että eeeen, kun otan vähän happea. Etätöissä siis 100%, vakuututusyhtiössä. 😅🤯 Aika nopeasti keräsi sankonsa ja paineli sisälle. Myös somessa on aina päivisin aktiivisena, vaikka pitäisi tehdä töitä. Ei taida olla ainut, joka tekee näin. 🙃
"Suurinosa etäilijöistä ei vaan tee sitä huipputulosta vaan 18% vähemmän kuin konttorilla. Etätyö onkin tapa lusmuilla.
Vain idi ootti ottaisi etäilijöitä töihin ja maksaa niille saman verran tai enemmän. Etäilijöille pitäisikin lähtökohtaisesti maksaa -20% vähemmän palkkaa, kun tutkimukset osoittavat, että he ovat laiskempia työntekijöitä. Osa noista lusmuista on tälläkin palstalla tällä hetkellä, kun pitäisi niitä töitä tehdä."
Kyllä sua nyt jostakin syystä suututtaa. Pystytkö ymmärtämään, että ihmisissä on eroja? Et voi millään pakottaa heitä samaan muottiin. Esim. puolisoni sai viimeisimmässä kehityskeskustelussa palkanlisän juuri työn tuottavuuden ja tuloksen noususta.
Ja mitä ihmeen "huipputulosta" sinäkään teet elämäsi jokaisena päivänä? Eivät huippu-urheilijatkaan voi joka päivä, edes joka vuosi olla huippukunnossa, sitä ei kenenkään kroppa kestäisi. Olympialaisetkin ovat vain joka 4. vuosi, ei joka vuosi.
Minun työni on lähityötä, sitä ei voi tehdä etänä. Odottelen tässä iltavuoroon menoa. Mutta hei; mun ei kuitenkaan tarvitse tässä vapaa-aamunani kuntoilla, kun minähän saan sitten riittävästi liikuntaa "matkalla bussipysäkille ja sitten töissä kävellen WC:hen ja taukotilaan." ;D ;D
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin taannoin kesken työpäivän ja lähdin kotiin. Naapurin rouva keräsi viinimarjoja puutarhassaan, oli jo kaksi sangollista kerännyt. Kysyin siinä sitten, että onko hän lomalla? Erittäin vaivaantuneena totesi, että eeeen, kun otan vähän happea. Etätöissä siis 100%, vakuututusyhtiössä. 😅🤯 Aika nopeasti keräsi sankonsa ja paineli sisälle. Myös somessa on aina päivisin aktiivisena, vaikka pitäisi tehdä töitä. Ei taida olla ainut, joka tekee näin. 🙃
Kiva satu, mutta kyllä sitä työntekoa seurataan kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Kovin sairas olit, kun viitsit pihalla pyöriä kyttäämässä naapurin marjankeruuta. Ja somessa näköjään pyörit itsekin päiväsaikaan kun ehdit muita kytätä. eikö sinullakaan ole tarpeeksi töitä? Kannattaisi varmaan katsoa peiliin, etkä tosiaan voi naapurin työnteosta tietää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin sairas olit, kun viitsit pihalla pyöriä kyttäämässä naapurin marjankeruuta. Ja somessa näköjään pyörit itsekin päiväsaikaan kun ehdit muita kytätä. eikö sinullakaan ole tarpeeksi töitä? Kannattaisi varmaan katsoa peiliin, etkä tosiaan voi naapurin työnteosta tietää mitään.
No siis, vuorotyötä teen, eli olen päivisinkin kotona. En kehdannut mennä suoraan sisälle, smalltalkkia täytyy naapureiden kanssa harrastaa, vaikka ei aina huvittaisikaan. 😄 Osuiko kohdalle, vai miksi noin hermotuit? 😄😄
Meillä on toimistolla avokonttorissa pikkiriikkisiä pöytäpaikkoja 24kpl. Nuo eivät oikein riitä kun väkeä on 70 henkeä.
Olen ehdottanut kollegoille, että mennään kaikki samana päivänä toimistolle, niin ehkä johto ymmärtää sitten pakkotoimistopäivien älyttömyyden. Itse käyn toimistolla keskimäärin kerran viikossa, lisäksi useampi päivä menee asiakkaiden tiloissa, joten "lähityövelvoite" täyttyy asiakasvierailuilla.
Kotona liikun usein ja vikkelästi, kun täällä ei ole ketään katsomassa vinoon. Taukojumppaan myös, täällä kehtaa töissä ei tulis mieleenkään. Olette siis täysin väärässä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on etätyöpäivällä ja vapaapäivällä? Ei juuri mitään.
Näinhän se menee 🎉🎊
Työskentelen 4 päivää viikossa etänä ja pidän huolen siitä, että liikun työaikana.
Outoa, olen itse laihtunut etätöihin siirtymisen jälkeen. Tulee myös töiden jälkeen enemmän liikuttua on kun energiaa enemmän. Terveellisemmin tulee myös syötyä kun syö kotiruokaa. Lounaspaikoilla on usein pitsaa, salaatinkastikkeita ja jälkiruokia tarjolla.
Meillä on osa etänä ja osa toimistolla. Esimies ei ole antanut kaikkien siirtyä etäilemään. Eli jos et ole tarpeeksi tehokas olet toimistolla valvottavana. (Kyllä myös toimilla oleva voi laiskotella)
Vaikea uskoa etteikö kaikilla työpaikoilla tarkkailtaisi tehokkuutta. Meillä ainakin seurataan ratkaisuaikoja ja sähköpostien määriä.
Piilaakson tutkimuksia on turha yleistää tänne härmän perukoille. Omassa tiimissäni minä asun pk-seudulla, yksi kollega Jyväskylässä ja pari länsi-Suomessa. Sitten on toinen tiimi, mikä on hajautunut akselille Sveitsi-Italia. Miten *vetissä mielestäsi olisi yritykselle tehokasta pistää kaikki samaan konttoriin istumaan, jolloin rekryalue olisi se n. 20km siitä konttorista vs. koko Eurooppa? Käytännössä vaatimustasona on akateeminen jatkotutkinto ja tutkijataustaa hyvin spesifiltä osa-alueelta. Kollegoita näemmä fyysisesti n. kaksi kertaa vuodessa.
Etätyö mahdollistaa siis huomattavasti suuremman osaajapoolin hyödyntämisen - ja siten myös kovemman kilpailun paikoista. Omassa tapauksessa se mahdollistaa myös eurooppalaisemman tulotason, vaikka siitä pitääkin maksaa Suomen riistoprogressio.
Nyt tuli kyllä niin yleinen etätyöesimerkki kun vain mahdollista. Ehkä kuitenkin yleisempi etätyöläinen on kirjanpitäjä, tilintarkastaja ja koodari, mutta sinä otat jonkun ihan ihme ammatin mitä ilmeisesti on joku 4 Suomessa ja vaatii jonkun Harvardissa suoritetun ydinfysiikan tohtorin tutkinnon tähän nyt esimerkiksi ja vauhkoot kuinka sen muuten voisi järjestä? Ei näemmä koulutus takaa maalaisjärkeä...
Olen toimistolla melkein joka arkipäivä. Sääntönä on olla vähintään 1 päivä toimistolla viikossa, näin on ollut jo parisen vuotta. Silti meillä on tyyppejä, jotka käy toimistolla ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Useimmat käy pari kertaa kuussa.
Oikeastaan hyvä näin, toimistolla saa olla ihan rauhassa parhailla paikoilla ja on ihanan hiljaista.
MUTTA: Vihaan erityisesti sitä kun yksi uusi työntekijä menee työpisteelle, jonka kaikki hyvin tietävät olevan minun vakiopaikkani. Tämä yksi neropatti menee sotkemaan työpisteen aina, jos en muista tulla maanantaisin riittävän aikaisin. Olen jopa jättänyt muutaman kerran työkoneeni siihen paikalle edellisenä perjantaina, että tajuaisi olla menemättä siihen mutta tämä tahvo purkaa mun koneen siitä pois ja menee siihen itse. Ei tunnu vihjeet menevän perille. Toimistolla on muita vapaita paikkoja vaikka kuinka paljon.
Hän säätää tuolin päin peetä, näytöt vinksin vonksin ja johdot on niin päin prinkkalaa kuin vaan voi. En edes ymmärrä miten se saa työpisteen niin järkyttävään sotkuun. Aina menee vähintään 10 - 15 min säätää sen valopään jäljiltä paikka kuntoon, kerran taisin joutua säätämään tuoliakin useamman kerran päivän aikana. Mulle on oltava kaiken just kohdillaan eikä miten sattuu.. Ja ei tunnu olevan penaalin terävin kynä muutenkaan kysymysten perusteella, toivottavasti saa potkut koeajalla...
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja minulle ei sovi etätyö. Korona-aikanakin olin onnekas kun sain tulla tänne toimistolle tekemään päivän työt.
Jos yritän työskennellä kotona, keskittymiseni häiriintyy jatkuvasti. Aamupalan jälkeen katson ihan hetken aamuteeveetä. Sen jälkeen käyn nopeesti koiran kanssa ulkona, ja sit työpöydän ääreen. No koiralenkiltä tultua pitää kuitenkin nopeesti keittää kuppi kahvia. Samalla tsekkaan teeveestä uutiset ja niin joo urheiluruutu. Sehän ei tulekaan kuin kymmenen kertaa päivässä. No mut nyt sitten työt. Ahaa, katos, lounasaika, pitää lämmittää tosta jotakin joo. Ja sit se kahvi ruuan päälle. Nyt haen vielä postin ja sit töihin. No nyt kello on iltapäiväkaksi, eli kahvitunti. Mut sen jälkeen oikeesti hei duunit. Ai hitto puoli kolmelta Teams. Niin joo. Siinähän se vierähti taas tämäkin päivä.
Mutta teille jotka olette järjestelmällisiä ja kurinalaisia, se on hyvä systeemi.
Mulla on vähän tää sama. Jostain syystä saan paremmin aikaan toimistolla, etäpäivät on joskus menneet täysin töitä tekemättä kun en vaan saa mitään aikaiseksi. Se tekeminen on just tollasta outoa pyörimistä, palavereissakin sitä on tosi heikosti läsnä. Sitten on seuraavana toimistopäivänä ihan jäätävä kiire. Lopetin etäpäivät nyt kokonaan, ei sovi minullekaan vaikka ovatkin kovin houkuttelevia... Kiva kun jotkut pystyy keskittymään, hyvä heille ja jatkakaa vaan samaan malliin - en ole kateellinen, mut itse en vaan osaa.
No tottakai toimistolla liikutaan enemmän, ensinnäkin sinne työpaikalle on mentävä. Toiseksi jos käy lounasravintolassa, on sinne käveltävä ja ei kaikki ole aina jotain Teams, google hangouts tai jotain muuta etäpalaveria. Etänä riittää kun raahaudut aamulla keittämään kahvit, avaat keittiönpöydässä läppärin ja siinä se päivä sitten meneekin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä vinkumista pitää kestää vielä n. 10-vuotta. Sen jälkeen on saatu viimeisetkin vanhat jäärät saatettua eläkkeelle sieltä päättävästä portaasta.
Sedät ja tädit vaan on tykänneet, että saa pynttäytyä konttorille ja sitten vähän nakittaa, anteeksi - delegoida, tehtäviä lennosta. Seuraavassa palaverissa sitten ihmetellä, miten organisaatio ei saa mitään aikaiseksi, kun itse kylvävät lennosta surkeita mielijohteitaan sinne tänne tekemistä sotkemaan.
Ei nyt ihan niinkään. Jotkut meistä vaan saa paremmin aikaiseksi siellä toimistolla, meillä vaimo on työttömänä ja jatkuvasti keskeyttää jos olen etätöissä. Tee sitä ja tee tätä.
Mulla on omalla etyöpisteellä kävelymatto, teen joka päivä vähintään 10km lenkin samalla kun teen työtä. Olen tasaisesti lisäillyt matkan pituutta.
Varmaan keskimäärin pitää silti väite paikkaansa, kun etätyöläinen tekee töitä sen sijaan että haahuilee pitkin toimistoa.
Nothingin Carl Pei on vasta 37v ja Muskikin 54v. Menee kuule enemmänkin kun 10 vuotta. Googlellahan on myös se haave, että tekee sen rakennuksen, missä työntekijät asuu samalla ja lapset on samassa rakennuksessa hoidossa ja koulussa. Onhan sekin tavallaan "etätyötä" kun koko toimisto on kotisi.