Etätyön demonisoiminen se jatkuu.
https://www.is.fi/terveys/art-2000011459777.html
Nyt on sitten keksitty että etätyöntekijät liikkuvat vähemmän työpäivän aikana kuin toimistolla olevat :'D
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se on, että etätyössä askelten määrä jää todennäköisesti vähäisemmäksi kuin lähitöissä. Näin ainakin itselläni, kun toimisto on isossa talossa, jossa etäisyydet jo ihan vessaan tai taukotilaan on isot. Mutta etätöiden takia päivä on merkittävästi lyhyempi ja aikaa harrastuksille jää enemmän, joten ainakin minulla se taas kääntää hyvinvoinnin etätöiden puolelle. Ja minulla on kotonakin ergonomia kunnossa, on mm. sähköpöytä ja muutenkin olosuhteet vähintään samaa tasoa kuin toimistolla.
No tämä. Ja kun kävelet työkaverin luokse juoruamaan sen sijaan että tekisit töitä, sekin on liikuntaa ja hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Todella huolestuttavaa, että toimistotyöntekijät liikkuvat vähemmän kuin vaikka siivoojat tai rakennustyömiehet. Mitä tälle voi tehdä?!
Ehdotan, että jaetaan työt 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Erot nähtiin nimenomaan työajalla mutta ei vapaa-ajalla. Keskimäärin hybridi- ja etätyöntekijät kerryttivät paikallaanoloa työaikanaan jopa 5,6 tuntia, toimistossa työskentelevät 4,8 tuntia ja fyysisen työn tekijät vain 3,7 tuntia.
Tässä on artikkelin tärkein osa. Monet etätyötä tekevät, itseni mukaan lukien, liikkuvat enemmän sitten työajan ulkopuolella. Käyn juoksulenkillä aamulla ennen töiden alkua, ja töiden jälkeen liikun vielä enemmän. Onko se tärkeää, että liikkuminen tapahtuu työaikana?Jep, ehkä kokonaiskuvan kannalta olisi ollut hyödyllistä ottaa tutkimukseen mukaan myös se, miten vapaa-ajalla liikutaan. Mutta eiköhän tässäkin kyseessä ole tiettyjen tahojen intressit lopettaa etätyön tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaahan tuo myös elinkeinoelämän vilkkauteen, ihmiset käyvät lounastamassa toistensa kanssa kun ovat konttorilla ja kuluttavat siis rahaa.
Harmi mun se työpaikkalounas on todella kallis verrattuna laatuun. Maksaisitko kahvista, salaatista, perunamuusista ja kaupan pinaattiletuista lähes 10€? Muutenkin ruoka on aika toistuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin läpimätä kuvio. Ensin kaikki koronan varjolla etätöihin, että saadaan tietyt asiat tapahtumaan, ja nyt kun ne on saatu tapahtumaan, ihmiset johdatellaan työpaikkoihin takaisin.
Tää on niin läpämätää kaikki mitä täällä tehdään. Taustalla on koko ajan suuri suunnitelma, ja kaikki johdatetaan sen mukaan tapahtumaan.
Mutta nyt se on jo liian näkyvää! Onneksi kaikki paljastuu.
Ok. Vaikuttaa aika p*skalta suunnitelmalta :D mutta do your research ja tulet näkemään yms mitä nyt teikäläiset tapaa sanoa.
Olen yrittäjä ja minulle ei sovi etätyö. Korona-aikanakin olin onnekas kun sain tulla tänne toimistolle tekemään päivän työt.
Jos yritän työskennellä kotona, keskittymiseni häiriintyy jatkuvasti. Aamupalan jälkeen katson ihan hetken aamuteeveetä. Sen jälkeen käyn nopeesti koiran kanssa ulkona, ja sit työpöydän ääreen. No koiralenkiltä tultua pitää kuitenkin nopeesti keittää kuppi kahvia. Samalla tsekkaan teeveestä uutiset ja niin joo urheiluruutu. Sehän ei tulekaan kuin kymmenen kertaa päivässä. No mut nyt sitten työt. Ahaa, katos, lounasaika, pitää lämmittää tosta jotakin joo. Ja sit se kahvi ruuan päälle. Nyt haen vielä postin ja sit töihin. No nyt kello on iltapäiväkaksi, eli kahvitunti. Mut sen jälkeen oikeesti hei duunit. Ai hitto puoli kolmelta Teams. Niin joo. Siinähän se vierähti taas tämäkin päivä.
Mutta teille jotka olette järjestelmällisiä ja kurinalaisia, se on hyvä systeemi.
Ensin yksi huutaa, että etätyössä ei tehdä töitä vaan puuhaillaan muuta. Nyt sitten tungetaan tuuttiin, että etätyössä tehdään liikaa töitä ja siksi pitää tulla toimistolle ettei tee liikaa töitä!
EKlla taisi vielä konjamiini tuoksahtaa aamulla kun tuollaisia julkaisua meni tuuttiin puskemaan. Koittakaa nyt Rami ja Sven saada linjat suoraksi mitä te haluatte viestiä kun tarkoitus on kuitenkin saada prolet takaisin karsinoihin. Toimistorakennukselle pitää saada tuottoa ja egoon pönkitystä, että nousisi illalla muukin kuin verenpaine.
Kiinteistösijoittajilta unohtuu että myös firmoilla itselläänkin on hyötyä etätyön sallimisestä, koska se vähentää firman kuluja, kun ihmiset tekevät töitä kotona, eikä heidän tarvitse maksaa kalliita vuokria.
Ja firmoille se raha on se mikä on tärkeää.
No mitä sitten? Aikuiset ihmiset saa ihan itse päättää liikkumisistaan tai liikkumattomuudestaan, ei siihen "ylhäältä" pidä puuttua.
Itsellä kyllä etätyö lisännyt liikuntaa, koska autolla parkkihallista parkkihalliin kuljin töihinkin. Ja nyt kun saan tehdä täysin etää, olen alkanut käydä kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa, ja lounastauolla käyn kävelyllä, jos vaan sää vähänkin sallii.
Apple on tyypillinen tyhmä etätyöntekijä eikä tiedä ettei otsikkoon tule pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Koska toimitiloja on valtavasti tyhjillään, etätyöt vaan vähentää niiden tarvetta. Pääkaupunkiseudulla vaan rakennetaan jostain syystä niitä vaan lisää ja lisää
Kuka sanoo että etätyöt lisääntyvät? Taitaa lisääntyä vain tuolla Intian päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se on, että etätyössä askelten määrä jää todennäköisesti vähäisemmäksi kuin lähitöissä. Näin ainakin itselläni, kun toimisto on isossa talossa, jossa etäisyydet jo ihan vessaan tai taukotilaan on isot. Mutta etätöiden takia päivä on merkittävästi lyhyempi ja aikaa harrastuksille jää enemmän, joten ainakin minulla se taas kääntää hyvinvoinnin etätöiden puolelle. Ja minulla on kotonakin ergonomia kunnossa, on mm. sähköpöytä ja muutenkin olosuhteet vähintään samaa tasoa kuin toimistolla.
No tämä. Ja kun kävelet työkaverin luokse juoruamaan sen sijaan että tekisit töitä, sekin on liikuntaa ja hyväksi.
Sori vaan mutta tehokasta työtä nimenomaan tauotetaan ja kollegoiden kanssa keskustelu on kaikkien tutkimusten mukaan hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja minulle ei sovi etätyö. Korona-aikanakin olin onnekas kun sain tulla tänne toimistolle tekemään päivän työt.
Jos yritän työskennellä kotona, keskittymiseni häiriintyy jatkuvasti. Aamupalan jälkeen katson ihan hetken aamuteeveetä. Sen jälkeen käyn nopeesti koiran kanssa ulkona, ja sit työpöydän ääreen. No koiralenkiltä tultua pitää kuitenkin nopeesti keittää kuppi kahvia. Samalla tsekkaan teeveestä uutiset ja niin joo urheiluruutu. Sehän ei tulekaan kuin kymmenen kertaa päivässä. No mut nyt sitten työt. Ahaa, katos, lounasaika, pitää lämmittää tosta jotakin joo. Ja sit se kahvi ruuan päälle. Nyt haen vielä postin ja sit töihin. No nyt kello on iltapäiväkaksi, eli kahvitunti. Mut sen jälkeen oikeesti hei duunit. Ai hitto puoli kolmelta Teams. Niin joo. Siinähän se vierähti taas tämäkin päivä.
Mutta teille jotka olette järjestelmällisiä ja kurinalaisia, se on hyvä systeemi.
Minusta monesti *tuntuu*, että tulee tehtyä töitä vähemmän, mutta käytännössä työt tulee tehtyä vain nopeammin ja lyhyemmässä ajassa.
Sitten pitää miettiä, miten saa päivään lisää täytettä järkevästi. Minulle 6h työpäivä riittää kotona siihen, mikä toimistolla vie 8h.
Mielelläni käyn toimistolla 1-2 kertaa viikossa tapaamassa työkavereita. Välillä tuntuu hölmöltä mennä sinne istumaan Teams-paltsuihin 😆
Mutta hyvä se on käydä näyttäytymässä esihenkilölle välillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erot nähtiin nimenomaan työajalla mutta ei vapaa-ajalla. Keskimäärin hybridi- ja etätyöntekijät kerryttivät paikallaanoloa työaikanaan jopa 5,6 tuntia, toimistossa työskentelevät 4,8 tuntia ja fyysisen työn tekijät vain 3,7 tuntia.
Tässä on artikkelin tärkein osa. Monet etätyötä tekevät, itseni mukaan lukien, liikkuvat enemmän sitten työajan ulkopuolella. Käyn juoksulenkillä aamulla ennen töiden alkua, ja töiden jälkeen liikun vielä enemmän. Onko se tärkeää, että liikkuminen tapahtuu työaikana?Jep, ehkä kokonaiskuvan kannalta olisi ollut hyödyllistä ottaa tutkimukseen mukaan myös se, miten vapaa-ajalla liikutaan. Mutta eiköhän tässäkin kyseessä ole tiettyjen tahojen intressit lopettaa etätyön tekeminen.
Etätyö ei lisää muuta liikkumista. Jos se sinulla sitä tekee niin etkö tajua ettet voi yleistää
Olette tyypillisiä autistisia naisia jotka puhuvat ainoastaan itsestään eivätkä ymmärrä työyhteisön merkitystä.
Jos mediaa on uskominen niin etätyöläiset eivät tee töitä vaan ripustavat pyykkiä ja katsovat netflixiä, tai sitten tekevät ylipitkää päivää, syövät huonosti, eivät pidä taukoja, liikkuvat liian vähän, ja röhnöttävät sohvalla läppärin kanssa ja voivat huonosti koska ovat yksinäisiä eikä heillä ole ihmiskontakteja, samoin toimistolla olevat itkevät ikäväänsä kun toiset ovat etänä. Kukaan firmassa ei oikeastaan edes tiedä kuka sinä olet ja mitä teet, vaikka palkka kyllä juoksee.
Aika läpinäkyvää.
Aika harva työnanataja vaatiii 100 % toimistolle, jos työt sallivat etätyön. En tiedä yhtäkään. Sen sijaan monella on siirrytty tekemään 2 päivää toimistolla viikossa, mikä on ihan hyvä etä- ja lähityön balanssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö ei lisää muuta liikkumista. Jos se sinulla sitä tekee niin etkö tajua ettet voi yleistää
En väittänyt, että etätyö lisää liikkumista. Sanoin, että etätyöläsiet liikkuvat enemmän työajan ulkopuolella kuin työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajaa kiinnostaa, tuleeko tulosta. Mikäli tulosta tulee + työntekijä maksaa itse sähköt ja vedet, etätyö ei poistu mihinkään. Sori siitä buumerit.
Suurinosa etäilijöistä ei vaan tee sitä huipputulosta vaan 18% vähemmän kuin konttorilla. Etätyö onkin tapa lusmuilla. https://www.businessinsider.com/wfh-work-from-home-decreases-productivi…
Ja muita lähteitä
https://www.forbes.com/sites/benjaminlaker/2023/08/02/working-from-home…
https://www.forbes.com/sites/bryanrobinson/2023/08/12/remote-work-might…
Vain idi ootti ottaisi etäilijöitä töihin ja maksaa niille saman verran tai enemmän. Etäilijöille pitäisikin lähtökohtaisesti maksaa -20% vähemmän palkkaa, kun tutkimukset osoittavat, että he ovat laiskempia työntekijöitä. Osa noista lusmuista on tälläkin palstalla tällä hetkellä, kun pitäisi niitä töitä tehdä.
Tässä on artikkelin tärkein osa. Monet etätyötä tekevät, itseni mukaan lukien, liikkuvat enemmän sitten työajan ulkopuolella. Käyn juoksulenkillä aamulla ennen töiden alkua, ja töiden jälkeen liikun vielä enemmän. Onko se tärkeää, että liikkuminen tapahtuu työaikana?