Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon maksat opiskelevan lapsesi kuluja per kk? Avustatko esim. vuokranmaksussa?

Vierailija
31.08.2025 |

Itse maksan tyttären bussikortin ja puhelinliittymän sekä vien joskus ruokakasseja. 

https://www.ts.fi/elamantapa/6737648

Kommentit (228)

Vierailija
21/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei maksanut mitään. Siispä jouduin lopettamaan opiskelut ja menemään töihin. Katkera... Ja sitte sanotaan että täällä on kaikilla samat mahdollisuudet opiskella. No ei prkl vaan ole!

Opintojen lopetus oli ihan oma henkilökohtainen valintasi.  Minä sekä moni muu teki opiskeluaikana niin paljon töitä ettemme koskaan saaneet edes opintotukea.

Vierailija
22/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan junaliput kotiin 2 - 3 kertaa vuodessa. 

Vierailija
24/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ei maksanut mitään. Siispä jouduin lopettamaan opiskelut ja menemään töihin. Katkera... Ja sitte sanotaan että täällä on kaikilla samat mahdollisuudet opiskella. No ei prkl vaan ole!

Opintojen lopetus oli ihan oma henkilökohtainen valintasi.  Minä sekä moni muu teki opiskeluaikana niin paljon töitä ettemme koskaan saaneet edes opintotukea.

Meidän nuori tekee myös töitä, eikä tarvitse tukea, 

Vierailija
25/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei munkaan vanhemmat maksaneet mitään kun muutin kotoa. Kotona asuessanikin kustansin omat vaatteeni ja harrastukseni tekemällä kaikenlaisia töitä 12-vuotiaasta alkaen. Onneksi sain myös sisaruksilta vanhoja vaatteita. Meillä oli iso ja köyhä perhe. Oli itsestäänselvyys, ettei vanhemmilta kyselty rahoja vaateisiin tms. Opiskelin tuilla ja opintolainalla sekä kävin iltaisin ja lomilla töissä. Opiskelin kaksi tutkintoa peräkkäin ja ekan jälkeen oli juhlaa päästä oman alan töihin loma-ajoiksi, eikä tarvinnut enää siivoojan hommia tehdä. Siivousrahoilla maksoin myös ajokorttini. Kesätyörahoista säästin aina siten, että pystyin rahoittamaan myös musiikkiopisto-opintoni. Yksin asuin ja ruoka oli niukkaa. Vanhemmat ihmetteli miksen käy useammin kotona. No siksi, ettei ollut rahaa junamatkoihin. Ei ole samat mahdollisuudet kaikilla, mutta itse voi paljon vaikuttaa siihen miten omalla kohdalla asiat järjestyvät. 

Vierailija
26/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Neljä lastani hoitaa omat asiansa ja olen siitä ylpeä. 

Vierailija
27/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kuikausittain kännykän ja liittymän, netin, vakuutukset, Spotify. Jääneet mulle kun muutti pois. 

Muutaman kerran vuodessa annan isomman summan 300-1000euron väliltä. Lisäksi käydään ikeassa ja ruokakaupoissa. 

Vierailija
28/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 800 euroa. Tuet eivät riitä edes vuokraan. Maksan loppuosan vuokrasta, ruoat, harrastuksen, bussikortin, puhelinlaskun ja vakuutuksen. Oli kesätöissä ja sai koko kesästä palkkkaa noin 1600e, sillä saa ostaa vaatteet yms.

En halua että valmistuu hirveän lainamäärä kanssa, mutta kallista tämä on itselle vuosiksi eteenpäin.

Vierailija
29/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta joille kummallekin samat jutut

Alussa ostin siivoustarvikkeita, yleisiä kodintarvikkeita yms. kun muuttivat. Muuttokulut myös maksoin. Sen jälkeen olen maksanut puhelinlaskut ja suoratoistopalvelut. Käyn heidän kanssaan kaupassa 1-2 kertaa kuussa, jolloin ostavat ruokaa, pesuaineita yms. Kummallekin ehkä noin 200 euron edestä. Tarjoan myös toisinaan ruuat ravintolassa.

Saavat lainata autoa kuluitta jos vaan mun aikatauluihin sopii. Olen maksanut yhteisten ulkomaanmatkojen kulut suurimmaksi osaksi.

Suurin panostus oli molemmille välivuosi jolloin asuivat kotona ja maksoin kaiken. Näin saivat säästettyä vuoden palkan kokonaan ja näillä rahoilla pääsivät hyvin alkuun.

Vierailija
30/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa äidiltäni senttiäkään. Koko viime lukuvuoden ja kesän tein kolmea työtä ja nyt opintojen alkaessa teen opintojen ohella kahta työtä. 

Vierailija
31/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, hän on täysi-ikäinen ja silloin pitää pärjätä itsenäisesti.

Vierailija
32/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 €/kk säännöllisesti ja vakuutuksen maksan. Vien teatteriin ja ulos syömään yms. 

Itse en saanut kotoa juurikaan apuja, joskus ruokakassin. Pärjäsin opintotuella ja otin lainaa jonkin verran. Ihan hyvin sekin sujui.

Vierailija
33/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme lapsen vuokran kokonaisuudessaan. Näin opinto ja asumistuki jää lapselle kokonaan käytettäväksi

Vierailija
34/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamme lapsen vuokran kokonaisuudessaan. Näin opinto ja asumistuki jää lapselle kokonaan käytettäväksi

Miten te maksatte vuokran käytännössä? 

Vierailija
35/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te maksatte vuokran käytännössä? 

Miten vuokra nyt yleensä maksetaan. Siirrät rahaa tililtä toiselle

Vierailija
36/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi käy luonamme 1-3krt kuukaudessa. Annamme hänelle aina 50-100euroa käteistä mukaan. 

Vierailija
37/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettekos koskaan kuulleet, että 5000e saa lahjoittaa kolmessa vuodessa verottomana? Tuskin te lahjaveroa maksatte. Tässä verottajalle vinkki.

Vierailija
38/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettekos koskaan kuulleet, että 5000e saa lahjoittaa kolmessa vuodessa verottomana? Tuskin te lahjaveroa maksatte. Tässä verottajalle vinkki.

Lapsen laskuja voi maksaa vaikka kaikki eikä ne vaikuta lahjaveroon. 

Vierailija
39/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien opiskelevien lasten vuokra maksetaan, toisen 550€ ja toisen 1000 €/ kk. Lisäksi n. 400€/ lapsi elämiseen plus matkakulut opiskelupaikkakunnan ja kodin välillä. Emme asu Suomessa eli mitään tukia ei ole. 

Vierailija
40/228 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadulta kerätyistä pulloista pitäisi myös maksaa verot. Käsi ylös nyt oikeasti kuka on ilmoittanut, saati pitänyt kirjaa kuinka paljon antaa omalle lapselle rahaa vuosien aikana? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi