Ero ja lapset asumaan isälle
Erottu ollaan jo 7 vuotta sitten. Lapset asuvat viikko-viikko kummassakin kodissa. Tuntuu, että minä olen koko ajan uupunut, isä ei. Meidän kasvatustyylit on hyvin erilaiset; isä pitää kyllä kovaa kuriakin, mutta hän on myös kaverillinen. Esim. syövät paljon roskaruokaa, herkkuja joka päivälle, hampaiden pesut ja suihkussa käymiset ei ole isän luona niin tarkkaa, isän kukkaron nyörit on löyhät, lapset saa käytännössä mitä haluaa ja isojakin juttuja. Kännykkä vapaasti käytössä.
Minun luona sit taas on selkeät rutiinit. Olen tosi tarkka esim. niistä hammaspesuista ym hygieniasta. Ruoka on pääosin kotiruokaa. En ostele mitään turhaa, joskin viime aikoina olen taipunut jotain ostamaan, koska etenkin nuorempi kinuaa koko ajan jotain ja kokee, että olen ihan surkea äiti kun en osta mitään (ostan kyllä, merkkipäivinä tai jos on tarpeen). Koko ajan vääntöä kodin säännöistä, esim kännyn käytöstä.
Tuntuu että minä olen koko ajan se tylsä, typerä, nihkeä, surkea vanhempi. Minulle kiukutellaan, isälle ei. Olen vakavasti pohtinut, että lapset voisi muuttaa sitten isälle, kun siellä sujuu kaikki paremmin ja helpommin. Ollaan keskusteltu asiasta myös perheneuvolassa, mutta en koe, että oltaisiin saatu sieltä mitään apua tilanteeseen. Meidän kasvatustyylit on vaan niin kertakaikkisen erilaiset ja se aiheuttaa lapsissakin ristiriitaisuutta.
Jos joku muu erovanhempi kokee myös samaa, ei ole väliä kummin päin (eli oletko isä vai äiti), niin olisi kiva kuulla kokemuksia? Miten jaksaa, kun tuntuu ettei vedetä samaa köyttä ollenkaan ja lapset oireilee? Onko tilanne helpottanut, jos vuoroasumisesta on luovuttu?
Kommentit (49)
Isällä tuntuu okevan homma paremmin hallussa kuin sinulla
Meillä päinvastoin. Lasten isä se joka ei anna pelata, syödä karkkia, eikä katsoa telkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki sujuu paremmin isän luona vähän löysemmillä säännöillä, niin mikä on se syy, miksi sinä roikut niissä kiinni? Yleensä säännöt on kuitenkin tehty lapsen omaksi parhaaksi. Miten se tässä toteutuu, jos harkitaan vuorovanhemmuudesta luopumista ennemminkin kuin omien tiukkojen sääntöjen tarkastelua uusiksi?
No esim. se, että minulla ei ole varaa ostella turhuuksia tai ostaa roskaruokaa.
Hammaspesuista pidän kiinni, koska kyse on lasten hyvinvoinnista. Plus noottia tuli jo hammaslääkärissä, että ei ole pesty kunnolla.
Pelata en anna rajattomasti, koska sitten lapset on täällä huonolla tuulella, läksyt jää hoitamatta yms.
Vierailija kirjoitti:
Isällä tuntuu okevan homma paremmin hallussa kuin sinulla
Näin juuri. Kontrollifriikit mammat alapeukuttavat. Uuvutatte itsenne ja lapsenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki sujuu paremmin isän luona vähän löysemmillä säännöillä, niin mikä on se syy, miksi sinä roikut niissä kiinni? Yleensä säännöt on kuitenkin tehty lapsen omaksi parhaaksi. Miten se tässä toteutuu, jos harkitaan vuorovanhemmuudesta luopumista ennemminkin kuin omien tiukkojen sääntöjen tarkastelua uusiksi?
No esim. se, että minulla ei ole varaa ostella turhuuksia tai ostaa roskaruokaa.
Hammaspesuista pidän kiinni, koska kyse on lasten hyvinvoinnista. Plus noottia tuli jo hammaslääkärissä, että ei ole pesty kunnolla.
Pelata en anna rajattomasti, koska sitten lapset on täällä huonolla tuulella, läksyt jää hoitamatta yms.
Ostelu erikseen, mutta nuo muut säännöt. Miten ne isällä sitten toteutuvat, jos siellä kuitenkin arki sujuu paremmin?
Yhyy yhyy, minua uuvuttaa. Yhyy, olen yyhoo eikä minulla ole rahaa. Yhyy, yhyy.
Olen ap:n puolella! Isällä ei todellakaan ole paremmin hanskassa vaan lapset ovat retuperällä isän luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostelu erikseen, mutta nuo muut säännöt. Miten ne isällä sitten toteutuvat, jos siellä kuitenkin arki s
Ei ne toteudukkaan.
Millaisia lapsia teillä on, kun eivät hampaitaan pesisi? Hammaslääkärin nootit voi kohdistaa niille lapsille. Paljonko heillä on ikää?
Hei AP! Minkä ikäiset teidän lapset oli, kun te erositte?
Voi sitten kiittää iskeä kun on mädät hampaat jo parikymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy yhyy, minua uuvuttaa. Yhyy, olen yyhoo eikä minulla ole rahaa. Yhyy, yhyy.
Haistappa se ykskin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä kiinni omasta tavastasi voi olla et isä vähän ostaa lasten suosiota
Sua ne myöhemmin kiittää, kun järki kasvaa päähän.
Ap taisi haluta eron. Nyt sitten uupuu ja katkeroituu.
Teet miten tahansa on se silti jonkun mielestä väärin. Meillä isä teki osansa eli esim hampaidenpesu ei ole tärkeää koska äidin mielestä on jne. Mitä enemmän aikaa kului niin hullummaksi meni. Perheneuvolalla ja sossuilla oli kaiken lisäksi eri vaatimukset isälle. Oli hyvä kun kaikki sinnepäin tai ollenkaan. Aina minun pää vadilla kun isä chillaa läksyistä, vaatteista,pesuista,lääkäristä ym. Vaikka erottu aikapäivää sitten.
Paloin loppuun siitä epäreiluudesta ja negaatiosta. En tiedä nousenko tästä ojasta. Lapsista olen paska äiti, ihan niinkuin isä sanoi kun vielä oltiin naimisissa. Ei varmaan ketään yllätä että asuvat isällään.
Isä on nykyään väsynyt, vihainen ja kokee tilanteen epäreiluna. Eikä elämä ole kuin huvikummussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä kiinni omasta tavastasi voi olla et isä vähän ostaa lasten suosiota
Tämä. Eikä asiat suju isällä mitenkään.
Isän pitää alkaa ottamaan enemmän vastuuta. Isä on nyt klassinen esimerkki siitä kun ollaan "kaverivanhempi" ja tämä ei ole lapselle kehityksen kannalta hyväksi, tässä on vikana se että lapsi saa liikaa vastuuta itsestään kannettavaksi, asioita joita lapsi ei voi vielä hallita.
Vierailija kirjoitti:
Isän pitää alkaa ottamaan enemmän vastuuta. Isä on nyt klassinen esimerkki siitä kun ollaan "kaverivanhempi" ja tämä ei ole lapselle kehityksen kannalta hyväksi, tässä on vikana se että lapsi saa liikaa vastuuta itsestään kannettavaksi, asioita joita lapsi ei voi vielä hallita.
TÄMÄ