Ero ja lapset asumaan isälle
Erottu ollaan jo 7 vuotta sitten. Lapset asuvat viikko-viikko kummassakin kodissa. Tuntuu, että minä olen koko ajan uupunut, isä ei. Meidän kasvatustyylit on hyvin erilaiset; isä pitää kyllä kovaa kuriakin, mutta hän on myös kaverillinen. Esim. syövät paljon roskaruokaa, herkkuja joka päivälle, hampaiden pesut ja suihkussa käymiset ei ole isän luona niin tarkkaa, isän kukkaron nyörit on löyhät, lapset saa käytännössä mitä haluaa ja isojakin juttuja. Kännykkä vapaasti käytössä.
Minun luona sit taas on selkeät rutiinit. Olen tosi tarkka esim. niistä hammaspesuista ym hygieniasta. Ruoka on pääosin kotiruokaa. En ostele mitään turhaa, joskin viime aikoina olen taipunut jotain ostamaan, koska etenkin nuorempi kinuaa koko ajan jotain ja kokee, että olen ihan surkea äiti kun en osta mitään (ostan kyllä, merkkipäivinä tai jos on tarpeen). Koko ajan vääntöä kodin säännöistä, esim kännyn käytöstä.
Tuntuu että minä olen koko ajan se tylsä, typerä, nihkeä, surkea vanhempi. Minulle kiukutellaan, isälle ei. Olen vakavasti pohtinut, että lapset voisi muuttaa sitten isälle, kun siellä sujuu kaikki paremmin ja helpommin. Ollaan keskusteltu asiasta myös perheneuvolassa, mutta en koe, että oltaisiin saatu sieltä mitään apua tilanteeseen. Meidän kasvatustyylit on vaan niin kertakaikkisen erilaiset ja se aiheuttaa lapsissakin ristiriitaisuutta.
Jos joku muu erovanhempi kokee myös samaa, ei ole väliä kummin päin (eli oletko isä vai äiti), niin olisi kiva kuulla kokemuksia? Miten jaksaa, kun tuntuu ettei vedetä samaa köyttä ollenkaan ja lapset oireilee? Onko tilanne helpottanut, jos vuoroasumisesta on luovuttu?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Teet miten tahansa on se silti jonkun mielestä väärin. Meillä isä teki osansa eli esim hampaidenpesu ei ole tärkeää koska äidin mielestä on jne. Mitä enemmän aikaa kului niin hullummaksi meni. Perheneuvolalla ja sossuilla oli kaiken lisäksi eri vaatimukset isälle. Oli hyvä kun kaikki sinnepäin tai ollenkaan. Aina minun pää vadilla kun isä chillaa läksyistä, vaatteista,pesuista,lääkäristä ym. Vaikka erottu aikapäivää sitten.
Paloin loppuun siitä epäreiluudesta ja negaatiosta. En tiedä nousenko tästä ojasta. Lapsista olen paska äiti, ihan niinkuin isä sanoi kun vielä oltiin naimisissa. Ei varmaan ketään yllätä että asuvat isällään.
Isä on nykyään väsynyt, vihainen ja kokee tilanteen epäreiluna. Eikä elämä ole kuin huvikummussa.
Miksi teit lapsia hänen kanssaan?
Johan tuossa saa diabeteksen tai jonkun, jos kokoajan mässäillään roskaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP! Minkä ikäiset teidän lapset oli, kun te erositte?
Pieniä, päiväkoti-ikäisiä. Nyt kouluikäisiä. Eron alkuvuosina lapset asui enemmän minulla, viikko-viikko tuli myöhemmin. Isällä oli alkuun vaikeuksia, koska ei ennen eroa ollut lapsista juurikaan vastuussa/ ei sitä ottanut. On sitten myöhemmin opetellut oman tapansa olla vanhempi, mihin selvästi kuuluu lasten lahjominen tietyissä asioissa ja sit rajattomuus toisissa (ja joo, on vain minun mielipide).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AP! Minkä ikäiset teidän lapset oli, kun te erositte?
Pieniä, päiväkoti-ikäisiä. Nyt kouluikäisiä. Eron alkuvuosina lapset asui enemmän minulla, viikko-viikko tuli myöhemmin. Isällä oli alkuun vaikeuksia, koska ei ennen eroa ollut lapsista juurikaan vastuussa/ ei sitä ottanut. On sitten myöhemmin opetellut oman tapansa olla vanhempi, mihin selvästi kuuluu lasten lahjominen tietyissä asioissa ja sit rajattomuus toisissa (ja joo, on vain minun mielipide).
Etköhän sä ihan oikeassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy yhyy, minua uuvuttaa. Yhyy, olen yyhoo eikä minulla ole rahaa. Yhyy, yhyy.
Olethan sinäkin yh eikä sinua uuvuta. Sinulla on rahaa ja sinä osaat kasvattaa lapsesi, eiks niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet miten tahansa on se silti jonkun mielestä väärin. Meillä isä teki osansa eli esim hampaidenpesu ei ole tärkeää koska äidin mielestä on jne. Mitä enemmän aikaa kului niin hullummaksi meni. Perheneuvolalla ja sossuilla oli kaiken lisäksi eri vaatimukset isälle. Oli hyvä kun kaikki sinnepäin tai ollenkaan. Aina minun pää vadilla kun isä chillaa läksyistä, vaatteista,pesuista,lääkäristä ym. Vaikka erottu aikapäivää sitten.
Paloin loppuun siitä epäreiluudesta ja negaatiosta. En tiedä nousenko tästä ojasta. Lapsista olen paska äiti, ihan niinkuin isä sanoi kun vielä oltiin naimisissa. Ei varmaan ketään yllätä että asuvat isällään.
Isä on nykyään väsynyt, vihainen ja kokee tilanteen epäreiluna. Eikä elämä ole kuin huvikummussa.
No koska olin hyvin nuori ja rakastunut. Joo, jälkiviisaus on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan on tehnyt lapsia sinun kanssasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Parisuhteen ja ydinperheen eteen kannattaa tehdä työtä ettei käy kuin aplle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päinvastoin. Lasten isä se joka ei anna pelata, syödä karkkia, eikä katsoa telkkaria.
Kyllä lapset saa täälläkin pelata, syödä karkkia, katsoa telkkaria. Mutta karkkia ei syödä joka päivä, telsun katsomiseen ei nukahdeta ja peleihin on peliajat.
Ai että se vuoroviikkovanhemmuus näyttää olevan vapauden ja pysyvän onnen lähde. 🤣🤣🤣
Mahtaako ap:n kuvaus lasten toisen kodin osalta sittenkään olla niin tarkasti paikkansapitävä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako ap:n kuvaus lasten toisen kodin osalta sittenkään olla niin tarkasti paikkansapitävä.
Katkeroitunut eroaja on. Ei tullutkaan onnea ja aarretta sateenkaaren takana eroamalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan valehtelisi anonyymillä palstalla.
Ap. Sä teit lapset, koska olit rakastunut, eikä siinä ole mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa rakkautta olisi tehdä vielä parissa uusperhekuviossa muutama lisää. Kaikki muu olisi kulissia. Koska tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa rakkautta olisi tehdä vielä parissa uusperhekuviossa muutama lisää. Kaikki muu olisi kulissia. Koska tunne.
No just just..
Vierailija kirjoitti:
Ai että se vuoroviikkovanhemmuus näyttää olevan vapauden ja pysyvän onnen lähde. 🤣🤣🤣
Kuka niin on väittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niin on väittänyt?
Älä ole tosikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos isä näin toimisi, olisi hän oikea sankari.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä nyt sinänsä ole edes väliä. Kysyttiin muiden kokemuksia, ei tässä nyt tarvitse kenenkään alkaa todistella mitään absoluuttisia totuuksia, vaan kertoa ja jakaa omia kokemuksia ja tuntemuksia asiasta, jos niitä on.
Millä tavalla isä pitää kovaa kuria? Tuo että ei pestä hampaita esimerkiksi on jo lapsen terveyden laiminlyömistä. Tee lasu, ei tuossa mikään terapia auta. Viikonloput isän luona vois olla ihan ok, ei koko viikoa, kun selkeästi homma ei siellä toimi. Lapset tarvitsevat turvallisen ympäristön kasvaa, sä tarjoat juuri sellaisen ja tietysti se väsyttää, ei lasten kanssa olekaan tarkoitus päästä helpolla ja mennä sieltä mistä aita on matalin.