Laihdutin mutta lakkasin näkemästä itseni nättinä - mikä auttaisi?
Lihoin paljon muutaman vuoden aikana, pidin ulkonäöstäni, sitten laihduin takaisin lyhyessä ajassa. Mikään vaate ei enää näytä päälläni söpöltä (omasta mielestäni) enkä näe itseäni nättinä, vaan jotenkin neutraalina, +-0.
Onko teillä kokemuksia siitä miten ison muutoksen jälkeen löytää ulkonäkönsä ilon uudelleen?
Muistan miten hehkuin ja kaipaan sitä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen tilanne. Yleensä laihtuminen parantaa ainakin kasvojen estetiikkaa.
Ei aina. Jotkut oikeasti ovat kasvoiltaan kauniimpia vähän lihavampana ollessaan kuin laihduttuaan. En tiedä miksi.
Olen ihan samaa mieltä tuosta. Joillain onnekkailla kasvot näyttävät nuorekkaammilta kun on ylipainoa, kun korkeampi rasvaprosentti piilottaa ryppyjä. Mutta pääsääntöisesti hoikkien ihmisten kasvot ovat viehättävämpiä, kuin ylipainoisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt varmaan laihaläski? Muodoton ja höttöinen hoikkuus ei ole kaunista, vaan näyttää jopa pahemmalta kuin ylipaino. Mene kuntosalille.
Laihdutin aloittamalla kuntoilun kotona (ja syömällä määrällisesti enemmän mutta parempaa ruokaa, ym...) , eli olen omasta mielestäni paremmassa kuin itse olen koskaan ollut. Olen yhä normaalipainon ylärajoilla. Tavallaan arkinen liikkuminen ja olo tuntuu hyvältä ja huomaan eron, ja aion jatkaa.
Olen kai sellaista tyyppiä, jolla "kilot asettuu ihan hyvin". Olen vielä normaalipainon ylärajoilla, eli pehmeyttä on myös. Kun lihoin paljon lyhyessä ajassa, en pystynyt hahmottamaan sitä kuvista tai peilistä kunnolla. Vasta nyt, kun aikaa on kulunut näen fyysisen tilani valokuvissa, sen valtavan muutoksen. Ehkä saman koskee laihtumista?
Miehen m
Viittaus aiempaan viestiin, jossa kuvasin deittailemani miehen ajatuksia naisen ulkonäköä kohtaan. Joku kun kysyi, miksi olen hänen kanssaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt varmaan laihaläski? Muodoton ja höttöinen hoikkuus ei ole kaunista, vaan näyttää jopa pahemmalta kuin ylipaino. Mene kuntosalille.
Laihdutin aloittamalla kuntoilun kotona (ja syömällä määrällisesti enemmän mutta parempaa ruokaa, ym...) , eli olen omasta mielestäni paremmassa kuin itse olen koskaan ollut. Olen yhä normaalipainon ylärajoilla. Tavallaan arkinen liikkuminen ja olo tuntuu hyvältä ja huomaan eron, ja aion jatkaa.
Olen kai sellaista tyyppiä, jolla "kilot asettuu ihan hyvin". Olen vielä normaalipainon ylärajoilla, eli pehmeyttä on myös. Kun lihoin paljon lyhyessä ajassa, en pystynyt hahmottamaan sitä kuvista tai peilistä kunnolla. Vasta nyt, kun aikaa on kulunut näen fyysisen tilani valokuvissa, sen valtavan muutoksen. Ehkä saman ko
En näemmä osaa käyttää näitä lainauksia ollenkaan. 😓
Ap
Lainaukset toi toimi tällä palstalla, vika ei ole käyttäjässä!
Miksi olet tuon miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on nätti kun on BMI on alle 20 ja ikä on alle 20v.
Tästä voi olla kysymys. Aloin myös deittailla, ja mies on kommentoinut paljon miten naisella on parasta ennen -päiväys ulkonäön suhteen. Omalla kohdallani tietysti mennyt.
Ap
No hyi olkoon. Kiertoon tuollaiset pinnalliset tyhjäpäät. Ansaitset parempaa.
Itsellä meni kaksi vuotta sopeutua uuteen ulkonäköön sen jälkeen, kun kävin rintojen pienennyksessä. Siinä oli sellainen väli, että sisäinen ja ulkoinen todellisuus tai minäkuva ei jotenkin vastanneet toisiaan.
Joskus mieli sopeutuu hitaasti. Anna sille aikaa, jos sulla on muuten hyvä olo kropassasi. Äläkä hemmetissä tapaile tuommoisia urpoja, jos itsetunto on valmiiksi jo vähän matala.
En anna vinkkejä enkä kommentoi tuollaiselle luuserille, joka hengailee noin ala-arvoisen miehen kanssa.
Ei omia kokemuksia, mutta näin tekoäly vastasi:
Ilmiö, jossa henkilö piti itseään kauniina ollessaan lihava mutta kokee laihtumisen jälkeen itsensä rumana, liittyy laajemmin kehonkuvan häiriöihin tai dysmorfiseen ruumiinkuvan häiriöön (body dysmorphic disorder, BDD). Tälle ilmiölle ei ole omaa erityistä nimeä, mutta se on muunnelma kehonkuvan häiriöstä.
Miten ilmiö kytkeytyy kehonkuvaan
Kehonkuvan häiriöissä oma ulkonäkö koetaan epämiellyttävänä tai "vääränä", riippumatta siitä, mitä objektiivisia muutoksia (kuten laihtuminen) on tapahtunut.
Epätyypillistä mutta mahdollista on, että henkilö koki lihavassa kehossaan itsensä hyväksyttävänä tai kauniina, mutta laihtuminen rikkoi tämän tasapainon ja aiheuttaa vierautta tai kielteisiä ajatuksia uudesta kehosta.
Usein tähän ilmiöön liittyy kokemuksellinen ristiriita ja tunne siitä, että "en tunnista itseäni", mikä liittyy keholliseen minäkuvaan, eikä aina varsinaiseen ulkonäköön.
Psykologiset ja tunneperäiset syyt
Kehonkuvan muutoksiin voi liittyä vaikeus sopeutua uuteen ulkomuotoon tai muutoksen aiheuttamat odottamattomat tunteet, jopa suru tai identiteetin hämärtyminen.
Hyväksyntä ja itsetunto voivat olla sidoksissa tietynlaiseen kehoon ja painonmuutos voi laukaista uudenlaisia epävarmuuksia.
Myös syömishäiriöissä ja muissa kehonkuvan häiriöissä tulee usein vastaan tilanteita, joissa painonmuutos ei muuta sisäistä kuvaa itsestä joskus jopa päinvastaiseen.
Tätä tilaa kutsutaan siis edelleen kehonkuvan häiriöksi tai dysmorfiseksi ruumiinkuvan häiriöksi, vaikka kehonkuvan vääristymä ilmenisi "käänteisesti".