Miten voisin lopettaa lorvimisen vapaa-ajalla?
Nytkin mennyt sunnuntaiaamupäivä siihen että syön aamiaista likaisessa asunnossani tuntitolkulla ja selailen nettiä. En jaksa viikonloppuisin ja iltaisin siivota, maksaa laskuja, käydä urheilemassa. En vaan saa aikaiseksi kuin ihan pakosta. Mikä minua vaivaa...masennus, uupumus? Työt hoituu mutta muuta en jaksa.
Kommentit (9)
Hitsi, tämä voisi olla minun kirjoittama aloitus. Ei se netin selailun lopettaminen ole ihan niin yksinkertaista.
Jostain luin että ihmisen aivoille "ei-tekeminen" on vaikeaa käsittää. Eli jonkin asian välttäminen on hankalaa jos ei samalla päätä millä sen korvaa. Itse olen mennyt hieman parempaan suuntaan kun olen päättänyt lähteä aamuisin kävelylle, vaikka ihan pienellekin. En ole ihan joka aamu päässyt lähtemään mutta suurimpana osana aamuista kumminkin.
Ja huomaan itsestäni että netin selailu on tosi paljon ikävien tunteiden tai työtehtävien välttelyä.
Miten voisin lisätä lorvimisen myös työajalle? Poliitikkona se ainakin onnistuisi. En mä nyt jaksa ja silleen....
Vierailija kirjoitti:
Hitsi, tämä voisi olla minun kirjoittama aloitus. Ei se netin selailun lopettaminen ole ihan niin yksinkertaista.
Jostain luin että ihmisen aivoille "ei-tekeminen" on vaikeaa käsittää. Eli jonkin asian välttäminen on hankalaa jos ei samalla päätä millä sen korvaa. Itse olen mennyt hieman parempaan suuntaan kun olen päättänyt lähteä aamuisin kävelylle, vaikka ihan pienellekin. En ole ihan joka aamu päässyt lähtemään mutta suurimpana osana aamuista kumminkin.
Ja huomaan itsestäni että netin selailu on tosi paljon ikävien tunteiden tai työtehtävien välttelyä.
Ei ole yksinkertaista, mutta se on ainoa ratkaisu.
Netti riippuvuutena on niin erilainen. Alkoholisti voi kokonaan välttää alkoholia, mutta nykypäivänä on tosi vaikeaa elää kokonaan ilman nettiä. Eli voi käydä niin että menee koneelle "hoitamaan pankkiasiat" ja tunnin päästä havahtuu siihen että onkin vain selaillut mitä sattuu ja pankkiasiat ovat edelleen hoitamatta.
Minusta sinun (ja myös monen muun tietysti) pitäisi kriittisesti osata tarkastella tuota, että miksi lorviminen on jotenkin paha ja väärin.
Laozi sanoi, että ikkuna tai ovi ovat hyödyllisiä siksi, kun jostakin on otettu jotain pois. Maljakon hyöty on sen tyhjässä tilassa.
Hei, minulla on sama ongelma.
Haastavan asiantuntijatyön hoidan, samoin lasten tarpeet ja harrastukset vuoroviikoin. Mutta kaikki muu vapaa-aika vaan valuu jonnekin. Tilillä on rahaa, mutta vähemmän tärkeitä laskuja en jaksa avata. Vastike, laina, lapsen harrastusmaksut onneksi hoituu. Jostain syystä postilaatikolla käyminen ahdistaa - ei siis ulos meneminen vaan niiden postien avaus.
Päällepäin tätä ei arvaisi. Kämppä ihan semisiisti lapsiviikolla. Omalla viikolla en jaksa jälkiäni siivota.
Mikä syynä? Esivaihdevuodet, aikaisempi työuupumus, parisuhde, joka vie kaikki voimat? Miesystävä ei arjessa auta, vaikka yhdessä oltu 6 v ja hän on täällä paljon. Eilen raahasin kolme painavaa kassia ruokaa kaupasta bussilla, kun hän ei jaksanut sohvalta nousta ja hakea autolla kaupasta.
Laosiviikolla elämä on yhtä aterioiden kattamista ja korjaamista, joten niiden välillä vaan koomailen.
Vierailija kirjoitti:
Hei, minulla on sama ongelma.
Haastavan asiantuntijatyön hoidan, samoin lasten tarpeet ja harrastukset vuoroviikoin. Mutta kaikki muu vapaa-aika vaan valuu jonnekin. Tilillä on rahaa, mutta vähemmän tärkeitä laskuja en jaksa avata. Vastike, laina, lapsen harrastusmaksut onneksi hoituu. Jostain syystä postilaatikolla käyminen ahdistaa - ei siis ulos meneminen vaan niiden postien avaus.
Päällepäin tätä ei arvaisi. Kämppä ihan semisiisti lapsiviikolla. Omalla viikolla en jaksa jälkiäni siivota.Mikä syynä? Esivaihdevuodet, aikaisempi työuupumus, parisuhde, joka vie kaikki voimat? Miesystävä ei arjessa auta, vaikka yhdessä oltu 6 v ja hän on täällä paljon. Eilen raahasin kolme painavaa kassia ruokaa kaupasta bussilla, kun hän ei jaksanut sohvalta nousta ja hakea autolla kaupasta.
Laosiviikolla elämä on yhtä aterioiden kattamista ja korjaamista, joten niiden välillä vaan koomailen.
Enää pitää kysyä miksi ihmeessä olet tuollaisessa parisuhteessa? Ihan itseaiheutettu ongelma.
Lopeta netin selailu. Se on sun ainoa ongelma.