Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset eivät enää juttele ravintoloissa, ravintolapäällikkö ihmettelee

Vierailija
30.08.2025 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011460748.html

"On uskomatonta, miten perheet ja ystävät ovat lopettaneet keskustelun ruokaillessaan. Puhelimet edessä tilataan, syödään ja usein he eivät edes katso ruokalistaa vaan lukevat sen netistä, Yli-Paavola toteaa.

Pahimmillaan Yli-Paavola on palvellut isoja perheitä, joista kaikki tuijottavat ruutua. Jo pienille taaperoille tyrkätään herkästi tabletti käteen, hän kertoo."

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse muiden laitteet tai mykkyys, koska myös omat nepsylapseni syövät mieluiten ilman keskustelua (toista ahdistaa ruokailutilanteet, ei saa ruokaa alas kunnolla seurassa). (Olen vienyt heitä pienestä asti ulos, eivät vaan osaa siitä nauttia kun aivonsa toimivat erilailla.)

Se mua kyllä häiritsee, että joku ravintoloitsija alkaa opettaa tavoille. Kukaan ei sanele mulle, missä tilanteessa käytän puhelintani tai josko tilaamani ruoka on "väärä" vaihtoehto. 

Vierailija
42/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa on ravintoloita joissa saa ns keltaisen kortin jos käyttää puhelinta ravintolan pöydässä ruokailun yhteydessä. Toisen kerran kiinni jäätyään tulee punainen ja heitetään ulos. Olen itse todistanut tapauksia Pariisissa missä puhelin räplääjän puhelimen päälle kaatui muka vahingossa viinilasillinen.  Ranskassa etikettiin kuuluu,että ravintolassa nautitaan ruuasta ja seurustellaan pöytäseurueen kesken.

Joo ja pitäähän se joku taso pitää.

Täysin sivistymättömän porsaan ajatusmaailmaa sellainen, että kun MAKSAA eli RAHA liikkuu, niin ei sitten mitään väliä miten hän siellä ravintolan pöydässä possuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan ollut puhelimen ääressä.

Vierailija
44/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen menisi kännykkänsä kanssa nykyään naimisiinkin jos voisi. Ainakin kaikki 18-49-vuotiaat naiset, jotka vaikuttavat olevan kaikkein zombeimpia räplääjiä.

Vierailija
45/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt juttelua ruokapöydässä, siksi haluan syödä yksin. Seurustelu ruokailu ei kiinnosta ja ahdistaa jos pakosti on joutunut. 

Mulla  sama.

Vierailija
46/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tää on suomalaista. Ei norjassa ollut samanlaista enkä ole parin vuoden aikana etelän maissa myöskään nähnyt että sosiaalisissa tilanteissa missään ollaan puhelimella.

Tuppisuisena möllöttäminen on suomalaisilla perimässä. Puhelin on vain tekosyy.

Onkohan tosiaan noin? Nyt oli palstalla kyläilyketju jossa moni kertoi olevansa onnellinen kun kyläily on Suomessa loppunut, sillä heille kyläily oli vain tylsää pakkopullaa ja kylässä oltiin hiljaa.

Kuulostaa absurdilta, mutta varmaan osalle suomalaisista sitten totta?

Vierailija
47/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksestä ja etiketistä siis puhuu nainen, jolla on keski-ikäisenäkin vielä letit päässään. Ne on pikkutyttöjen kampaus...

Vierailija
48/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en saisi ennen ravintolaan menoa katsoa ruokalistaa ja tilata ennakkoon valitsemani annoksen?? Jos ruokalistaa ei saa katsoa ennakkoon niin saako sitten ravintolassa tilata haluamansa annoksen toisesta ravintolasta jos listassa on vain huonoja??????????????

Vierailija
49/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei häiritse muiden laitteet tai mykkyys, koska myös omat nepsylapseni syövät mieluiten ilman keskustelua (toista ahdistaa ruokailutilanteet, ei saa ruokaa alas kunnolla seurassa). (Olen vienyt heitä pienestä asti ulos, eivät vaan osaa siitä nauttia kun aivonsa toimivat erilailla.)

Se mua kyllä häiritsee, että joku ravintoloitsija alkaa opettaa tavoille. Kukaan ei sanele mulle, missä tilanteessa käytän puhelintani tai josko tilaamani ruoka on "väärä" vaihtoehto. 

No tietenkin sulla on nepsylapset xD Oikein lumihiutaleet joiden aivot vetää ravintolassa tilttiin. 

Vierailija
50/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siitä anaksen asumisesta jossain muualla kannattaa pistää se heippalappu ettei asiakas tule ravintolaan pettymään ja lähde närkästyneenä ulos. 

Vierailija
51/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hienoa vanhemmuutta"

Vierailija
52/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se tapakasvatus ravintolalle kuulu, olisivat tyytyväisiä, että ihmiset taas käy.

Vierailija
53/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän siis kehui pöytiä, joissa pelattiin shakkia tai korttia? Ööh...millaisessa ruokaravintolassa on tarjolla kumpaakaan? 😅

Psykologien mukaan ihminen on todella tylsistynyt siinä vaiheessa, kun tarttuu seurassa korttipakkaan..

Vierailija
54/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se tapakasvatus ravintolalle kuulu, olisivat tyytyväisiä, että ihmiset taas käy.

Kuka haluaa tavattomia ravintolaansa? Possut voi mennä sikalaan, ravintolat on ihmisille.

Vierailija
55/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri palasin Kreikasta jossa illalla näkyi kolmen sukupolven perheitä syömässä porukalla. Aikuiset joi viiniä, lapset istui ilman laitteita ja kaikki keskusteli syödessään. Harmi ettei Suomessa voi nauttia ulkona syömisestä näin koska se on useimmille perheille liian kallista.

Eivätpä ihmiset keskustele kotonakaan. Aivan samalla tavalla istuvat luurit näpeissään ja mättävät evästä kituisiinsa. Pienet lapset eivät opi keskustelemaan ruokapöydässä. Aiemmin sitä pidettiin sivistyneenä käytöstapana.

Jos nyt perisuomalaisia tapoja muistellaan, niin ainakaan meillä kotona ruokapöydässä syödessä ennenkään paljon keskusteltu. Ruoka suussa kun ei saanut puhua. Mutta tietysti siellä ei saanut myöskään lukea. Piti keskittyä syömiseen.

Vierailija
56/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olisi varaa mennä ravintolaan niin en todellakaan kuuntelisi/lukisi ohjeita miten siellä pitää olla! Tilaan ruuvan, syön ja maksan ja se on siinä.

Vierailija
57/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin sulla on nepsylapset xD Oikein lumihiutaleet joiden aivot vetää ravintolassa tilttiin. 

Autisteja ovat, kyllä. Isänsä on myös. Ei niiden kanssa mitään oikeaa pöytäkeskustelua voi käydä, vaikka itse siitä pitäisin. 

Vierailija
58/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nuorena kaverien kanssa kävimme yhdessä syömässä, niin totesimme, että keskustelu hiljeni heti, kun saimme erityisen hyvää ruokaa. Tåmå vinkkinä ravintoloitsijalle.

Vierailija
59/65 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autisteja ovat, kyllä. Isänsä on myös. Ei niiden kanssa mitään oikeaa pöytäkeskustelua voi käydä, vaikka itse siitä pitäisin. 

Semmosen perheen sitten perustit :D On sullakin tuo asenne tuollainen, ettei ainakaan lapsia auta... "Kukaan ei mulle sanele!!1" kunnon porsas huonosti kasvatettuine kakaroineen.

Vierailija
60/65 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumma ravintola kun ruokalistakin täytyy katsoa puhelimella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi