Onko täällä ikäisiäni, jotka muistavat ajan, jolloin jätettiin vauva vaunuihinsa tavaratalon oven pieleen ostoksilla käymisen ajaksi?
Se oli ihan normaalia joskus 70 - 80-luvulla. Kävi niinkin, että kun tulin pikaisen kaupassa käynnin jälkeen niin joku hyssytteli vaunuja, jos lapsi oli kerinnyt herätä.
Mukula myös matkusti auton takapenkillä vaunujen kopassa ilman mitään turvavöitä.
Ovat vielä hengissä.
Enkä tarkoita moittia ketään. Se vaan oli sellaista silloin.
Kommentit (82)
60-luvun alussa mun veljen vaunut oli sellaiset vaneriset valkoiseksi maalatut puolipallon muotoiset, missä oli sitten se jengoilla laskettava ja nostettava kuomu. Siihen aikaan se oli ainoa vaunujen malli, mutta pian katosi olemasta, kun tuli sitten ne laatikon muotoiset "modernit" lastenvaunut.
70-luvulla minulla oli jo oma vauva ja hienot tummansiniset jotain samettipintaista kangasta olevat korkean malliset. Ei ne uudet olleet, joltain tuttavalta ostettu käytettyinä, eihän uusiin varaa ollut.
Varsinaisia vauva vaunuja näkee nykyään vähemmän kuin ennen, oikeastaan ei juuri koskaan. Vauvaa viedään kantokopassa ja ajetaan autoilla, vaunuille ei taida olla edes tarvetta suuremmin. Ja aika pieninä ne lapset laitetaan jo rattaisiin, jotka on nykyään ihan muuta kuin ne 60-luvun kapeat metalli- ja kangashäkkyrät, joissa minunkin pikkuveljeä vielä työnnettiin pienenä pitkään.
Ja kyllä, vauvan saattoi jättää kaupan ulkopuolelle unia vetelemään siksi aikaa kun itse kävi kaupassa. Se oli ihan normaalia, eihän kukaan nyt kenenkään lapsia vie, se tuntui ihan omituiselta ajatukseltakin. Silloin oli vielä niin viatonta ja selkeää. Mitään ei ikinä 823tapahtunutkaan.
Minä jätin koulua käydessäni pyöränikin bussipysäkin taakse metsän reunaan, josta sen sitten otin taas käyttöön iltapäivällä kun tulin koulusta. Ei siinä ollut lukkoakaan, eikä kukaan koskaan pyöriä varastanut. Olin ihan ihmeissäni, kun kuulin kaupunkiserkultani, että he kantaa pyöränsä sisälle aina yöksi kerrostaloasuntoon, kun ei uskalla sitä edes pyörävarastoon jättää. Sieltäkin oli varastettu jotain.
On ajat muuttuneet. Nyt pitää olla varuillaan täälläkin.
Mulla oli beiget vakosamettiset, oranssilla sisuksella. Siis kuvista havainnut.