Onko täällä ikäisiäni, jotka muistavat ajan, jolloin jätettiin vauva vaunuihinsa tavaratalon oven pieleen ostoksilla käymisen ajaksi?
Se oli ihan normaalia joskus 70 - 80-luvulla. Kävi niinkin, että kun tulin pikaisen kaupassa käynnin jälkeen niin joku hyssytteli vaunuja, jos lapsi oli kerinnyt herätä.
Mukula myös matkusti auton takapenkillä vaunujen kopassa ilman mitään turvavöitä.
Ovat vielä hengissä.
Enkä tarkoita moittia ketään. Se vaan oli sellaista silloin.
Kommentit (82)
Minä olen syntynyt 80-luvulla. Ollaan äitini kanssa puhuttu joskus juuri tästä kuinka huolettomasti lapsia on jätetty yksin. Minun äitini ei ikinä tehnyt niin ja ihmetteli sitä mitä moni muu teki. Elämäni oli varsin epäsuomalaisen valvottua vielä kouluikäisenäkin ja silloin se ärsytti, mutta kun olen lukenut mm. täältä mitä kaikkea lapset kohtasivat kun saivat mennä pitkin maita ja mantuja aivan vapaasti niin olen tyytyväinen, että minua suojeltiin.
Kyllähän maailma oli turvallisempi, mutta kaikenlaista oli silloinkin. Niistä ei vain kauheasti puhuttu.
Lapseni syntyi -98, ja vielä silloin oli tapana jättää vaunut ulos oven pieleen sekä päiväunien ajaksi, että kauppareissulla. Oli kylläkin pieni paikkakunta, en tiedä olisinko muualla jättänyt.
Olen myös istunut monta tuntia kylmässä autossa kaverini kanssa, kun hänen vanhempansa menivät kylään. En muista mistä olimme tulossa, kun olin heidän kyydissään. Oli kylmä, nälkä ja vessahätä. Sellaista se oli ennen vanhaan(70-lukua).
Lapset olivat vain joku ylimääräinen olio, joka kulki perheen mukana, eikä heitä kohdeltu lähellekään niin hyvin kuin esim. koiria nykyisin kohdellaan.
No koiria varastaneet ei luonnollisesti näe pelastusta . Eikä ne jotka jotka erottelee kristittyjä Jeesuksesta . Myllynkiviä. Älkääkä sekaantuko ihmisten elämään sotkemaan . Ihmiset on omin opiskeluun kouluin kuin työtä tehden elänyt ei siihen sovi mennä sotkemaan saati varastamaan toisten papereita .
Vierailija kirjoitti:
Talvella varsinkin se oli kätevää, kun vauva oli paksuissa vaatteissa ja makuupussissa. Ei tarvinnut alkaa niitä riisumaan, kun voi jättää vaunut kaupan ulkopuolelle. Mulla oli siinä koiratkin voeressä vauvaa vahtimassa. Sellaista se oli 80-luvun Suomessa, rauhallista ja turvallista.
Tämä.
Helluntailaiset on myös varastanut muiden koiria kuin Vapaakirkon jäsenet liekö virolaisia , Venäjältä. Kuin muuten juutalaiset . On varastaneet !
Siis ne vaunuthan jätettiin siksi, että joka paikkaan oli portaat, ei luiskia ollenkaan. Kantokoppia tai -liinoja ei ollut. Jos oli vauvan kanssa käytävä kaupassa, niin ainoa tapa päästä sinne oli jättää vauva ulos oman onnensa nojaan. Ei ne mitään onnenhetkiä olleet, vaan kauheita.
Vierailija kirjoitti:
sitten tuli EU ja sen myötä tuhoisa maahan muutto, enää ei uskalleta lapsia päästää minnekään
EU-maiden kansalaiset tuskin ovat aiheuttaneet täällä kauhean paljon ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan. Ja siis itselläni oli ihanat samettiset Emmaljungan vaunut 80-luvulla. 💙
https://i.pinimg.com/236x/27/23/02/272302b61fdeb82af65b8020bb51035c.jpg
60-, 70- ja 80-luvuilla oli tosi nättejä vaunuja. Värikkäitä ja koristeellisia, kuin taide-esineitä. Nykyään on vaan ankeaa mustaa ja harmaata.
Mikä parasta, vaunuissa oli usein isot pyörät, joilla auraamattomillakin teillä pääsi kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan. Ja siis itselläni oli ihanat samettiset Emmaljungan vaunut 80-luvulla. 💙
https://i.pinimg.com/236x/27/23/02/272302b61fdeb82af65b8020bb51035c.jpg
60-, 70- ja 80-luvuilla oli tosi nättejä vaunuja. Värikkäitä ja koristeellisia, kuin taide-esineitä. Nykyään on vaan ankeaa mustaa ja harmaata.
Samaa olen miettinyt myös muunkin kannalta. Ennen käytettiin värejä, taidetta ja ammattitaito näkyi. Rakennuksissa, esineissä ja vaatteissa.
Minulla on vielä lapseni äitiyspakkauksessa vuonna 1983 saatu makuupussi. Pystynköhän luopumaan siitä ikinä? Edesmennyt kissa käytti sitä. 🥹
- n69v -
Vierailija kirjoitti:
sitten tuli EU ja sen myötä tuhoisa maahan muutto, enää ei uskalleta lapsia päästää minnekään
Esim. tämä pedo-Jammu oli ihan kantasuomalainen ukko. Sairas ja hullu.
Tämä selittää sen, miksi lapsemme hyvin iäkkäät isovanhemmat eivät tunnu ymmärtävän, että meidän lastamme ei voi jättää mihinkään vaan pitää valvoa joka hetki. Mieheni oli vauva tuossa 1970- ja 1980-luvun vaihteessa, ja maailma on selvästi nykyään ihan erilainen kuin silloin. Vanhemmat ovat tietysti uupuneempiakin kuin ennen, koska omaa jälkikasvua ei nykyään uskalla jättää hetkeksikään vahtimatta. Varsinkin pääkaupunkiseudulla meno on hurjaa verrattuna entisiin aikoihin.
Asuttiin Hesan keskustassa ja pienen löhikaupan ulkopuolelle jätin poikani vaunuissa nukkumaan.
En viipynyt kauan, mutta poika oli herännyt ja vaunujen vieressä seisoi pultsari ja soitti banaanin näköistä huuliharppua lapselle. Hän pyyteli kovasti anteeksi ja sanoi, että vauva itki. En mitenkään ollut närkästynyt vaan kiitin häntä lapsenhoidosta.
Poika nauraa hekotteli ukolle.
Hän tippa silmässä sanoi, että tuli haikea oli, kun hänelläkin on ollut lapsia.😰
70-luvun loppua oli.
Vierailija kirjoitti:
Liian huoletonta. Ei mitenkään ihannoitava tapa tehdä asiat. Paitsi hyvä ettei käynyt osalle mitään, rannalla tosin hukkui parit lapset.
Älä houri. Vanhaan hyvään aikaan toisiin ihmisiin pystyi luottamaan paljon paremmin kuin nykyään. Nykyään kukaan ei välitä toisesta ja joka puolella on arvaamattomia narkkareita, ulkomaalaisvahvistuksia unohtamatta (joista iso osa on myös narkkareita).
Joskus oli mainos, mitä vanhemmat farkuissa, sitä vauvat farkkuvaunuissa perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella varsinkin se oli kätevää, kun vauva oli paksuissa vaatteissa ja makuupussissa. Ei tarvinnut alkaa niitä riisumaan, kun voi jättää vaunut kaupan ulkopuolelle. Mulla oli siinä koiratkin voeressä vauvaa vahtimassa. Sellaista se oli 80-luvun Suomessa, rauhallista ja turvallista.
Niinpä. Ihmisiin saattoi luottaa.
Sitten tuli persut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian huoletonta. Ei mitenkään ihannoitava tapa tehdä asiat. Paitsi hyvä ettei käynyt osalle mitään, rannalla tosin hukkui parit lapset.
Älä houri. Vanhaan hyvään aikaan toisiin ihmisiin pystyi luottamaan paljon paremmin kuin nykyään. Nykyään kukaan ei välitä toisesta ja joka puolella on arvaamattomia narkkareita, ulkomaalaisvahvistuksia unohtamatta (joista iso osa on myös narkkareita).
Totta. Jos joku nykyään joutuu vaikka onnettomuuteen niin sitä ei auteta vaan kuvataan ja julkaistaan.
Joskus takaisin tullessa vaunujen ympärillä oli mummoja jotka ihailivat vauvaa tai pitivät siinä torikokousta.
En muista, mutta äitini muistaa. Lastenhoitaja piipahti Anttilassa Tampereella päivittäin 70-luvulla. Jätti minut 3v vahtimaan vaunuissa nukkuvaa siskoani. Käry kävi, kun naapuri näki ja hoitaja sai kenkää.