Onko täällä ikäisiäni, jotka muistavat ajan, jolloin jätettiin vauva vaunuihinsa tavaratalon oven pieleen ostoksilla käymisen ajaksi?
Se oli ihan normaalia joskus 70 - 80-luvulla. Kävi niinkin, että kun tulin pikaisen kaupassa käynnin jälkeen niin joku hyssytteli vaunuja, jos lapsi oli kerinnyt herätä.
Mukula myös matkusti auton takapenkillä vaunujen kopassa ilman mitään turvavöitä.
Ovat vielä hengissä.
Enkä tarkoita moittia ketään. Se vaan oli sellaista silloin.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Lapseni syntyi -98, ja vielä silloin oli tapana jättää vaunut ulos oven pieleen sekä päiväunien ajaksi, että kauppareissulla. Oli kylläkin pieni paikkakunta, en tiedä olisinko muualla jättänyt.
Olen myös istunut monta tuntia kylmässä autossa kaverini kanssa, kun hänen vanhempansa menivät kylään. En muista mistä olimme tulossa, kun olin heidän kyydissään. Oli kylmä, nälkä ja vessahätä. Sellaista se oli ennen vanhaan(70-lukua).
Lapset olivat vain joku ylimääräinen olio, joka kulki perheen mukana, eikä heitä kohdeltu lähellekään niin hyvin kuin esim. koiria nykyisin kohdellaan.
Mun lapset on syntyneet ysärin alussa, eikä silloin pääkaupunkiseudulla ainakaan jätetty lapsia ulos vaunuihin kauppojen ulkopuolelle. Eikä mun mielestä enää 80-luvullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Niitten vaunujen kuomussa roikkui usein sellainen sydämenmuotoinen koriste jossa luki ethän koske minuun.
Älä koske minuun!
Vierailija kirjoitti:
Lapseni syntyi -98, ja vielä silloin oli tapana jättää vaunut ulos oven pieleen sekä päiväunien ajaksi, että kauppareissulla. Oli kylläkin pieni paikkakunta, en tiedä olisinko muualla jättänyt.
Olen myös istunut monta tuntia kylmässä autossa kaverini kanssa, kun hänen vanhempansa menivät kylään. En muista mistä olimme tulossa, kun olin heidän kyydissään. Oli kylmä, nälkä ja vessahätä. Sellaista se oli ennen vanhaan(70-lukua).
Lapset olivat vain joku ylimääräinen olio, joka kulki perheen mukana, eikä heitä kohdeltu lähellekään niin hyvin kuin esim. koiria nykyisin kohdellaan.
Minun lapseni on myös syntynyt -98 ja en, en todellakaan jättänyt lastani ulos kaupassa käynnin ajaksi. Ulkona nukkui valvovan silmäni alla!
Itse jätin pienen kyläpostin eteen. Ei muuta ongelmaa kuin se että unohdin ne vaunut sinne kaupalla tajusin että jotain puuttuu ja hain vaunut. Onneksi melko pieni kylä joten välimatkat melko lyhyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki neljä lastani ovat syntyneet 80 ja 90-luvuilla. Ihan normaalia oli, että vauva nukkui vaunuissa kaupan edessä ostosreissulla. Nykymuodissa ihmettelen sitä, kun lasta työnnetään vaunuissa, miksi siinä kuomun päällä on lähes aina sellainen valkoinen rätti pyykkipojilla kiinni. Sideharsovaippa tms. Eihän se lapsi saa ilmaa eikä näe mitään sieltä vaunuista rätin takaa.
Toi pyykkipoikarättiviritys oli kyllä ihan arkipäivää kasarilla.
Mun lapset syntyneet 85 ja 89 eikä ollut tuota enkä muista kellään muullakaan vaunuissa olleen vaikka sideharsovaippoja ihan pienillä vielä käytettiin eli kotona harsoja kyllä oli. Olen itsekin ihmetellyt tuota, miksi niitä nyt pidetään? Sellainen läpinäkyvä vaalea ötökkäverkko oli ettei ampiaiset ja muut päässeet vaunuihin.
Kaupan ulkopuolelle jätin ihan pikkukaupungin keskustassakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan. Ja siis itselläni oli ihanat samettiset Emmaljungan vaunut 80-luvulla. 💙
https://i.pinimg.com/236x/27/23/02/272302b61fdeb82af65b8020bb51035c.jpg
Minulla ja minun pikkusiskolla oli sama malli. Tiilenpunaiset. Niin kauniit vaunut!!! Meillä valokuvissa on nuo.
Pyörän tarakalla istuttiin ilman mitään istuimia tai kypäriä. Pikkuveli tippui ja löi päänsä,äiti vaan huusi sille että minähän käskin pitää kiinni! Lähikaupan pihassa oli usein vaunuja rivissa,isosiskon rooli kun kun oli päällä kävin usein hyssytelemässä itkeviä vauvoja. Ja tupakka paloi joka paikassa,pankeissa ja busseissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki neljä lastani ovat syntyneet 80 ja 90-luvuilla. Ihan normaalia oli, että vauva nukkui vaunuissa kaupan edessä ostosreissulla. Nykymuodissa ihmettelen sitä, kun lasta työnnetään vaunuissa, miksi siinä kuomun päällä on lähes aina sellainen valkoinen rätti pyykkipojilla kiinni. Sideharsovaippa tms. Eihän se lapsi saa ilmaa eikä näe mitään sieltä vaunuista rätin takaa.
Se ei kuule edes ole mikään sideharso enää vaan muotoonommeltu vaunuverho. Jokainen äidiksi tuleva ostaa tuollaisen valmiiksi kiinnittimineen ja maksaa monia kymppejä. Sellaiseksi hölmöilyksi tämä on mennyt.
Minä olen käyttänyt vauvan unien ajan harsoa kiinnitettynä suihkuverhon kannattimilla. Hinnaksi tuli joku 2 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 80-luvulla. Ollaan äitini kanssa puhuttu joskus juuri tästä kuinka huolettomasti lapsia on jätetty yksin. Minun äitini ei ikinä tehnyt niin ja ihmetteli sitä mitä moni muu teki. Elämäni oli varsin epäsuomalaisen valvottua vielä kouluikäisenäkin ja silloin se ärsytti, mutta kun olen lukenut mm. täältä mitä kaikkea lapset kohtasivat kun saivat mennä pitkin maita ja mantuja aivan vapaasti niin olen tyytyväinen, että minua suojeltiin.
Kyllähän maailma oli turvallisempi, mutta kaikenlaista oli silloinkin. Niistä ei vain kauheasti puhuttu.
Kaikenlaista todellakin oli ennenkin. Olen tosin 90-luvun lapsi, mutta sain mennä ja tulla miten halusin. Jouduin tuon takia hyväksikäytetyksi kahdesti ja kaikenlaisia vaarallisia läheltä piti - tilanteita tapahtui itselleni ja kavereille useampi. Eikä noista uskaltanut hiiskuakaan kotona, koska se olisi ollut vanhempien mielestä omaa hölmöyttä.
se ei ole mitään koska normaalia eikä haittaa vauvaa, mutta miksi vaunuissa näkee muovipäällisen joka tiukkaan laitettu ja peittää koko vaunun?? mistä hengitysilma kulkee vauvalle?
Noinkohan tosiaan on ollut... Ei ainakaan 80-luvun lopulla enää ja vaikea kuvitella, että 60-70-luvut olisivat olleet sitä turvallisemmat. Aika kultaa muistot ja ainahan on ollut isoja eroja eri äitien välillä lastenhoidossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan. Ja siis itselläni oli ihanat samettiset Emmaljungan vaunut 80-luvulla. 💙
https://i.pinimg.com/236x/27/23/02/272302b61fdeb82af65b8020bb51035c.jpg
60-, 70- ja 80-luvuilla oli tosi nättejä vaunuja. Värikkäitä ja koristeellisia, kuin taide-esineitä. Nykyään on vaan ankeaa mustaa ja harmaata.
Totta, meillä v 73 oli ORA- merkkiset vaaleansiniset plyysi-kankaiset isopyöräiset vaunut. Ei auraamaton tiekään ollut este liikkumiselle. Toisella lapsella oli v77 tummanruskeat, jossa oli sivuilla "ikkunat".😍
Vierailija kirjoitti:
Pyörän tarakalla istuttiin ilman mitään istuimia tai kypäriä. Pikkuveli tippui ja löi päänsä,äiti vaan huusi sille että minähän käskin pitää kiinni! Lähikaupan pihassa oli usein vaunuja rivissa,isosiskon rooli kun kun oli päällä kävin usein hyssytelemässä itkeviä vauvoja. Ja tupakka paloi joka paikassa,pankeissa ja busseissa.
Minäkin muistan pudonneeni isosiskon pyörän tarakalta. Löin pääni ja verta tuli. Mutta eipä siinä. Oli 70-lukua
Monikylttyyrisyys ja känsäinvälisyys luo tunnetusti uusia innovaatioita ja tuohan oli muutenkin ihan tunkkaista Impivaaraa!
Vierailija kirjoitti:
Tämä selittää sen, miksi lapsemme hyvin iäkkäät isovanhemmat eivät tunnu ymmärtävän, että meidän lastamme ei voi jättää mihinkään vaan pitää valvoa joka hetki. Mieheni oli vauva tuossa 1970- ja 1980-luvun vaihteessa, ja maailma on selvästi nykyään ihan erilainen kuin silloin. Vanhemmat ovat tietysti uupuneempiakin kuin ennen, koska omaa jälkikasvua ei nykyään uskalla jättää hetkeksikään vahtimatta. Varsinkin pääkaupunkiseudulla meno on hurjaa verrattuna entisiin aikoihin.
Älä yleistä, vaikka itsenikin oli 70-luvulla joskus pakko jättää ne vaunut siihen kaupan ulkopuolelle, niin en ikinä missään oloissa oke arvostellut minöiden ym hoitamista. Mulla on liuta lastenlapsia ja kyllä heidän vanhempansa pitävät minua liikaa huolehtivana verrattuna heihin itseensä.
Mutt besserwisserinä toki tiedät kaiken.😏
Se oli hienoa aikaa. Muutenkin kaikki ihmiset oli jotenkin ihan normaalin tuntuisia. Koko ajan ei ahdistuttu jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitten tuli EU ja sen myötä tuhoisa maahan muutto, enää ei uskalleta lapsia päästää minnekään
Esim. tämä pedo-Jammu oli ihan kantasuomalainen ukko. Sairas ja hullu.
Kyllä, mutta jammu oli melko harvinainen tapaus, joskin tosi kamala. Siitä puhuttiin tosi kauan. nyt ei mene viikkoa,ettei joku jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on syntyneet ysärin alussa, eikä silloin pääkaupunkiseudulla ainakaan jätetty lapsia ulos vaunuihin kauppojen ulkopuolelle. Eikä mun mielestä enää 80-luvullakaan.
Espoossa jätettiin. Poikani ovat syntyneet 1985 ja 1987 ja molempien vaunut jätin ostosten ajaksi kaupan eteen, jos nukkuivat, enkä suinkaan ollut ainoa.
Minä en ole sellaista koskaan laittanut, kun eräs vanha täti sanoi, että lapsi kannattaa viedä lehtipuun alle, niin siinä hän viihtyy ja nukahtaa helposti lehtien havinaa katsellessa. Niin tein myös tänä kesänä lapsenlapselle.