"Virikelapsen" äiti puolustautuu.
Varmasti näyttää monesta pahalta, kun vien 5v:n hoitoon ja menen vauvan kanssa kotiin. Lapsi on hoidossa 4x viikossa 4h kerrallaan.
Lapsi on puhehäiriöinen, neurologin suosituksesta hän osallistuu päiväkodin viskaritoimintaan kielellisten valmiuksien lisäämiseksi. Kun pääsen vauvan kanssa kotiin, luen materiaalia graduuni ja kirjoitan. Tarkoitus saada gradu pian valmiiksi ja valmistua vielä äitiysloman aikana.
Kirjoittelen sen takia, että hätäiset johtopäätökset ottavat päähän. Mistä te tiedätte minkä takia ne lapset siellä pk:ssa ovat? Kaikki eivät tahdo kertoa jokaiselle vastaantulevalle omasta elämäntilanteestaan ja mahdollisista lapsen ongelmista.
Kommentit (16)
on esikoinen hoidossa vaikka sekä minä että puolisoni ollaan kotona vauvan kanssa.
Halutaan vaan että lapsi saa seuraa muista lapsista.
Helposti tuomitaan kun syitä ei tiedetä.
vaikka puolitoistavuotias on kotona. Johtuukohan siitä että kotona on isä, en minä.
...ja minä kotona. Täällä voin sanoa, että minulla on persoonallisuushäiriö ja krooninen masennus, joiden takia pääni meinaa räjähtää jossen saa olla rauhassa.
on esikoinen hoidossa vaikka sekä minä että puolisoni ollaan kotona vauvan kanssa.
Halutaan vaan että lapsi saa seuraa muista lapsista.
Jos se nyt jotakuta lohduttaa niin lapset eivät ole kotiamme lähimmässä päiväkodissa eivätkä edes sitä seuraavaksi lähimmässä eivätkä sitä seuraavaksi lähimmässä.
huolimatta hoidan kielihäiriöistä lastamme kotona ja järjestän hänelle arkisin mielekkään ja virikkeellisen ympäristön.
Tilanteita on niin moneksi!
Miksikähän olet noin puolustuskannalla? MIkä tarve sinulla on tänne tulla selostamaan syitä lapsen virikehoitoon?
Kaikki me ymmärrämme, että olet juuri sellainen äiti, jonka rahkeet eivät riitä lasta hoitamaan oli puhehäiriöinen tai ei. Kumman paljon näitä puhehäiriöisiä onkin vai onko se vain muodikas tekoilmiö sille, että haluaa pitää lapsen poissa nurkista....
kroonisesta vaikeasta masennuksestani ja persoonallisuushäiröstä
huolimatta hoidan kielihäiriöistä lastamme kotona ja järjestän hänelle arkisin mielekkään ja virikkeellisen ympäristön.Tilanteita on niin moneksi!
Niin paha viivästymä ei ole, että olisi saanut varsinaisen erityispäivähoitolausunnon. Mutta jonkinlaisen lausunnon puheterapeutti silti kirjoitti päivähoidolle. Myös neuvolapsykologi, jonka luona kävimme lapsen puhumattomuuden vuoksi (epäiltiin mutismia), suositti päiväkotia. Kerhossa lapsi kävi kaksi vuotta, mutta päiväkodissa on varhaiskasvatuksen ammattilaisia, käytössä ELTOn tuki jne.
Eivät muut vanhemmat tiedä miksi lapsi on päiväkodissa, saattavat ajatella että on vain virikehoidossa. Itse luotan ammattilaisten näkemyksiin ja toivon päiväkodista olevan hyötyä lapseni kehitykselle.
jos enää sinulla on aihetta epäillä lapseni hyvinvointia kotihoidossa.
Kyllä sanon, että moni väheksyy itseään. En usko päivääkään, että joku rakastaisi ja tahtoisi tuolle lapselle parempaa kuin minä. Puheterapeutin kanssa muuten juuri puhuin ja hän suositteli lapselle kotihoitoa koska isossa ryhmässä ei äänihäiriöisen lapsen kuntoutus ole aina mahdollista- kuten ei meidänkään tapauksessa.
T. se masennustaustainen äänihäiriöisen lapsen äiti
en ole kokenut yhtään, että pitäisi mitenkään selitellä, miksi lapsi hoidossa ja vauva + äiti kotona. ???!
Mutta ei suinkaan aina. Minulla masennukseni on hoidossa lääkkein ja terapialla. Lapsemme kotiolot ovat hyvin lämpimät, säännölliset ja virikkeelliset. Todella kapeakatseista ja suvaitsemattomuutta niputtaa ihmiset samaan lokeroon. Diagnoosini on olemassa, mutta silti elän täyttä ja onnellista elämää, kuten myös lapseni.
Minulla on täysi tuki hoitotaholta lapsen kotihoidolle. Sitä ei annettaisi jos olisi pienikin epäilys lapsen hyvinvoinnin järkkymisestä.
Tästä voit olla varma.
T. se sama
Kyllä koti on aina koti. Itse olen töissä, samoin mieheni, mutta nuorinta pidetään mahdollisimman vähän päiväkodissa. Lapsuus on todella lyhyt aika ja haluan olla lasteni kanssa silloin mahdollisimman paljon. Sitten kun ne aloittavat. koulun, niin se onkin loputonta menoa.. Elämää muiden sanelemilla aikatauluilla.
Ja en ymmärrä miksi tehdä lapsia, jos niiden kanssa ei voi/halua/jaksa olla. Haluaa vaan omaa aikaa ja rauhaa :(
Sinä toki tiedät asian lyhyen nettikirjoitksen pohjalta paremmin kuin lasten neurologisen poliklinikan neurologian erikoislääkäri ja kaksi eri puheterapeuttia, jotka ovat tehneet lapsen kanssa töitä vuosikausia. Lapsi on dysfaatikko. Mutta toki suosituksesi perusteella otan lapsen heti pois hoidosta, enhän mitenkään kestä katkeran av-mamman ravisuttavaa raivoa. :)
ap
Miksikähän olet noin puolustuskannalla? MIkä tarve sinulla on tänne tulla selostamaan syitä lapsen virikehoitoon?
Kaikki me ymmärrämme, että olet juuri sellainen äiti, jonka rahkeet eivät riitä lasta hoitamaan oli puhehäiriöinen tai ei. Kumman paljon näitä puhehäiriöisiä onkin vai onko se vain muodikas tekoilmiö sille, että haluaa pitää lapsen poissa nurkista....
lapsen kehityksellisistä ongelmista enkä omista sairauksistani jotka sattuivat puhkeamaan juuri raskausaikana. En ole kertonut sairauksistani pvk:n henkilökunnallekaan. Vaikka varmaan se näyttää jonkun mielestä pahalta, että haen lapsia hoidosta vauvan kanssa.
Jos se nyt jotakuta lohduttaa niin lapset eivät ole kotiamme lähimmässä päiväkodissa eivätkä edes sitä seuraavaksi lähimmässä eivätkä sitä seuraavaksi lähimmässä.