Minkä ikäinen lapsi on ok pitää päiväkodissa kun vauva syntyy?
Kommentit (38)
Koko päiväksi 5 päivää viikossa ei minusta pidä laittaa minkään ikäistä (siis jos vanhempi on kotona).
Se ohjattu toiminta toki voi olla muutakin kuin pk jos sellaista on saatavilla.
Miksi tehdä lapsia, jos ei niitä pysty itse kotona ollessaan hoitamaan. Enpä usko että isompi tykkää siitä että pieni "saa" jäädä kotiin ja isompana "joutuu" hoitoon.
Minusta sellainen on hhyvä pitää hoidossa, joka kaipaa niitä kavereita ja ohjattua toimitaa. Vaikka puolipäiväisenä tai muutama päivä viikossa. Samalla säilyy se pvk.-paikka, jos äiti ei aio olla kotona vuosikausia.
Meidän päiväkodissa kukaan ei siirry kesken kautta.
Käytännössä raja menee siinä, kuka ehtii ennen heinä- (tai elokuuta) täyttää kolme. Eli loppu vuonna täyttävät pysyvät pienten ryhmässä seuraavaan vuoteen asti.
Siirtyvätkö lapset 3-vuotiaana isompien ryhmään?
Vai vasta 4-vuotiaina?
ja todellakin haluaa mennä sinne, eikä jäädä kotiin.
Kävisi muuten kerhossa, mutta täällä ei ole sitä vaihtoehtoa.
kaikki 3-vuotiaat ovat päivisin jossain kodin ulkopuolella, esim Britanniassa 'koulu' alkaa jo tuossa iässä. Myös Ruotsissa monet isommat sisarukset ovat hoidossa kun äiti vauvan kanssa kotona. Meidän poikamme aloittaa päiväkodin ensi elokuussa (täyttää kesällä 3) ja aion hänet siellä kyllä pitää muutamana päivänä viikossa jos saan toisen lapsen. En jaksa keksiä koko ajan tekemistä ja rampata puistossa vauvan kanssa.
En mä ainakaan raaskinut laittaa isompaa lasta päiväkotiin. Kävi kerhossa pari kertaa viikossa. Leikkipuistossa tapasi ikätovereita. Miksi laittaa päiväkotiin, jos eäiti vauvan kanssa kotona?
Ei siellä mitään sellaista opeteta, mitä ei kunnon äiti voisi opettaa lapselle kotonakin.
Jos kerhoja ei olisi, niin 5v vois olla 10pv/kk päiväkodissa. Meillä saa lapsilla olla välillä tylsääkin ja tykkään käydä avoimissa kerhoissa tms. lasten kanssa.
esim 3-vuotias kaipaa jo tekemistä ja ehkä kavereitakin, eikä esim meidän lähiseuduilla ole kerhoja tms. Ainoastaan seurakunnan, ja emme kuulu kirkkoon. Joten päiväkoti, johon lapsi on jo tottunut, on meille tulevaisuudessa hyvä vaihtoehto.
Vauva voi esim olla itkuinen ja vaativa ja kun esikoinen on hoidossa hetken, voi äiti levätä jos vauva sen sallii. Monilla on esim lasten isovanhemmat apunaan, meillä ei mitään turvaverkkoja.
3v. poikani käy kahtena päivänä viikosta aamupäivän päiväkodissa. Täällä ei ole kerhoja :(
Ja olen siis kahden vauvan kanssa kotona ts. olen tylsää seuraa pojalle.
no sen ikäinen kun vanhempi katsoo sopivaksi
ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja syitä pitää lapsi päiväkodissa.
mulla ei tullut mieleenkään ottaa 5-vuotiasta pois päiväkodista (on lyhyempää päivää + 1 vapaapäivä/vko)
tosin joku voi esim. kärsiä unettomuudesta ym. jonka vuoksi vaikka 1-vuotias voi olla päiväkodissa niin että äiti saa edes hetken nukkua
että ei ole meilläkään mitään turvaverkkoja, yleensä sit siivoan ja kauppailen yms. sillä välin kun poika on päiväkodissa.
Ikinä ei ole ollut esim. mummolassa hoidossa :(
Mikä helvetti teitä nykyajan äitejä vaivaa????? Miksi edes teette niitä lapsia, jos ette viitsi sen vertaa vaivautua, että puuhailisitte yhdessä lapsenne kanssa jotain????? Odotatte vain, että joku toinen (=päiväkodin henkilökunta) tekee kaiken puolestanne.
3v. poikani käy kahtena päivänä viikosta aamupäivän päiväkodissa. Täällä ei ole kerhoja :(
Ja olen siis kahden vauvan kanssa kotona ts. olen tylsää seuraa pojalle.
Haloo......
Ei siellä mitään sellaista opeteta, mitä ei kunnon äiti voisi opettaa lapselle kotonakin.
Pieni lapsi rakastaa ja on innoissaan aivan varmasti omien vanhempiensa seurasta. Kylla aina jotain keksii, että lapset viihtyvät. Ei ne paljon tarvitse ollakseen onnellisia ja tyytyväisiä elämään.
..mutta silti en ole isompaa lasta päiväkotiin vienyt, vaan nimenomaan otin pois kun jäin töistä kotiin kun pienempi syntyi. Mielestäni päiväkoti on töissä olevien lapsia varten. Kerhot on virikkeenä ihan eri asia kuin päiväkoti.
Eiköhän kaikki tiedä mitä sieltä on tulossa kun toista lasta ovat tekemässä ja kannattaisi varmaan siinä vaiheessa miettiä jaksaako vai ei... En siis todella voi ymmärtää että lapset laitetaan päiväkotiin kun ollaan itse kotona.
Minun mielestä n. 3-vuotias.