Mikä oli lapsuudessasi hyväksyttävää, mutta ei ole sitä enää?
Minun lapsuudessani leikittiin vielä 1990-luvullakin "Kuka pelkää mustaa miestä"-leikkiä ilman, että sitä pidettiin rasismina ja ainakaan minä en ajatellut sen miehen olevan ihonväriltään musta. Ilmeisesti ajattelin kyseessä olevan jonkinlainen tummiin vaatteisiin pukeutunut hämäräperäinen tyyppi, joka tekee rikoksia. Eli hän on vaatteiden värin, ei ihonvärin vuoksi musta mies.
Kommentit (115)
Haettiin tupakkaa isälle kun oli alle 10 v
Muistan omasta lapsuudestani olleeni isäni kanssa terassilla. Isäni joi muutaman oluen ja minä limpparia. Olin n.10vuotias. Nyt jos tekisi saman, olisi heti joku kukkahattutäti tekemässä lasua.
Vierailija kirjoitti:
Oksennustaudissa juotiin keltaista Jaffaa. Ja sitten taas oksennettiin...
Ja oksennustauteja oli aika usein..
Kaikki oli hyväksyttävää
Jo 64 vuotta
Kekkoslovakia! Onneksi ajat muuttuvat
Vierailija kirjoitti:
Oksennustaudissa juotiin keltaista Jaffaa. Ja sitten taas oksennettiin...
Juu :D Tästä syystä ei oikein aikuisena ole jaffa maistunut!
Lapsena 80-luvulla oli tuhkakupit joka paikassa ja tupakat suussa, pankeissa, toimistoissa, koulussa opettajien huoneessa...
Vierailija kirjoitti:
Samaa mekin leikittiin, ja leikkijinä oli myös tummaihoisia kun naapurustossa asui pari tummaihoista perhettä eikä he siitä mitään nokkiinsa ottaneet. Ketään ei ajatellut että se musta mies on tummaihoinen, kaikille se oli ennemminkin joku varjoihminen tms.
Leikki on tosi vanha. Jos kyse olisi ollut tummaihoosesta miehestä, niin leikin nimi olisi ollut: "kuka pelkää n**keriä". Musta mies leikissä ei ollut ihoinen, vaan esim.mustapukuinen mies.
Vasenkätisyydestä seurasi oikean käden pakkoharjoittelu koulun jälkeen. Ekaluokkalaisen menosta pulpetin alle istumaan seurasi passitus apukouluun. Kouluhammaslääkäri sai kiroilla ja huutaa ekaluokkalaisille miten paljon vaan.
Oli ihan tavallista että opettaja rankaisi jotenkin, tai antoi jälki-istuntoa, jopa luokalle jättäminen jos tarpeeksi huonosti pärjäsi. Jopa koulun kovikset pelkäsivät opettajien valtaa jonkun verran ja edes yrittivät päästä kokeista läpi, edes jotenkin tehdä läksyt välillä jne. etteivät jäisi luokalla/uudestaan luokalle 2000-luvulla.
Ettei käyttänyt turvavyötä takapenkillä
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa ja amiksessa oli tupakkapaikat. Aivan sama olitko 18 tai et, ei opettajat tullut valittamaan.
Yläasteella opettajat olivat röökillä samassa metsän reunassa kuin oppilaat.
Isä kävi kaupassa ja minä 5-vuotias jäin neljä vuotta vanhemman siskon kanssa autoon odottelemaan. Joskus olin yksinkin.
Vanhemmat eivät leikkineet lasten kanssa. Lasten piti keksiä itse leikit tai muuta tekemistä.
Ei kyse ollut mistään tietoisuuden puutteesta, vaan siitä ettei ollut ketään lähistöllä eikä juuri muuallakaan, kuka siitä sanasta olisi voinut loukkaantua.
Jos haukut marsilaisia, niin loukkaantuuko marsilainen?