Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli lapsuudessasi hyväksyttävää, mutta ei ole sitä enää?

Vierailija
28.08.2025 |

Minun lapsuudessani leikittiin vielä 1990-luvullakin "Kuka pelkää mustaa miestä"-leikkiä ilman, että sitä pidettiin rasismina ja ainakaan minä en ajatellut sen miehen olevan ihonväriltään musta. Ilmeisesti ajattelin kyseessä olevan jonkinlainen tummiin vaatteisiin pukeutunut hämäräperäinen tyyppi, joka tekee rikoksia. Eli hän on vaatteiden värin, ei ihonvärin vuoksi musta mies.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N-sanaa käytettiin loruissa ja lauluissa, kun ei tiedetty sen olevan loukkaavaa. Sinikka Sokan lastenlaulussakin n-sana on käytössä. Lasten oli selviydyttävä yksin ilman vanhempien apua tai tukea, eikä puhettakaan lasuista. Vanhemmat saivat pahoinpidellä lapsiaan ilman sanktiota. Lapset saivat ostaa kaupasta ja kioskista tupakkaa. 

Ei kyse ollut mistään tietoisuuden puutteesta, vaan siitä ettei ollut ketään lähistöllä eikä juuri muuallakaan, kuka siitä sanasta olisi voinut loukkaantua.

Jos haukut marsilaisia, niin loukkaantuuko marsilainen?

Vierailija
102/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haettiin tupakkaa isälle kun oli alle 10 v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omasta lapsuudestani olleeni isäni kanssa terassilla. Isäni joi muutaman oluen ja minä limpparia. Olin n.10vuotias. Nyt jos tekisi saman, olisi heti joku kukkahattutäti tekemässä lasua.

Vierailija
104/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
105/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksennustaudissa juotiin keltaista Jaffaa. Ja sitten taas oksennettiin...

Ja oksennustauteja oli aika usein..

Vierailija
106/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oli hyväksyttävää 

Jo 64 vuotta

Vierailija
107/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkoslovakia! Onneksi ajat muuttuvat

Vierailija
108/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksennustaudissa juotiin keltaista Jaffaa. Ja sitten taas oksennettiin...

Juu :D Tästä syystä ei oikein aikuisena ole jaffa maistunut! 

Vierailija
109/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena 80-luvulla oli tuhkakupit joka paikassa ja tupakat suussa, pankeissa, toimistoissa, koulussa opettajien huoneessa...

Vierailija
110/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mekin leikittiin, ja leikkijinä oli myös tummaihoisia kun naapurustossa asui pari tummaihoista perhettä eikä he siitä mitään nokkiinsa ottaneet. Ketään ei ajatellut että se musta mies on tummaihoinen, kaikille se oli ennemminkin joku varjoihminen tms.

Leikki on tosi vanha. Jos kyse olisi ollut tummaihoosesta miehestä, niin leikin nimi olisi ollut: "kuka pelkää n**keriä". Musta mies leikissä ei ollut ihoinen, vaan esim.mustapukuinen mies.

Vierailija
111/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyydestä seurasi oikean käden pakkoharjoittelu koulun jälkeen. Ekaluokkalaisen menosta pulpetin alle istumaan seurasi passitus apukouluun. Kouluhammaslääkäri sai kiroilla ja huutaa ekaluokkalaisille miten paljon vaan.

Vierailija
112/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan tavallista että opettaja rankaisi jotenkin, tai antoi jälki-istuntoa, jopa luokalle jättäminen jos tarpeeksi huonosti pärjäsi. Jopa koulun kovikset pelkäsivät opettajien valtaa jonkun verran ja edes yrittivät päästä kokeista läpi, edes jotenkin tehdä läksyt välillä jne. etteivät jäisi luokalla/uudestaan luokalle 2000-luvulla.

Vierailija
113/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei käyttänyt turvavyötä takapenkillä

Vierailija
114/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa ja amiksessa oli tupakkapaikat. Aivan sama olitko 18 tai et, ei opettajat tullut valittamaan. 

Yläasteella opettajat olivat röökillä samassa metsän reunassa kuin oppilaat.

Vierailija
115/115 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kävi kaupassa ja minä 5-vuotias jäin neljä vuotta vanhemman siskon kanssa autoon odottelemaan. Joskus olin yksinkin. 

Vanhemmat eivät leikkineet lasten kanssa. Lasten piti keksiä itse leikit tai muuta tekemistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi